Gå til innhold

Jeg har kjøpt hus ♥ Tips til oppussing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Herregud for en glede! 🤩 Har kjøpt et hus fra 1985 som er delvis oppusset. Vaskerom og tak må tas i første omgang. Deretter vil jeg bytte ut kjøkkenet. Har dere noen ideer til oppussing?

Jeg har lyst til å fjerne toalettrommet som ligger ved entreen og heller bygge garderobesystem der siden det er lite plass til lagring. Rommet videre fra kjøkkenet er et slags vaskerom som definitivt kan utnyttes bedre. Her vurderer jeg å ha integrerte skapseksjoner på begge sider og bruke den ene siden til lagring av vaskeutstyr o.l og den andre siden som et slags spisskammers. Vaskemaskinen er allerede plassert innerst i rommet. Tar imot alt av tips til hele huset! 

784_477803299.jpg

Anonymkode: a7ed9...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor mange skal bo der? Er det mer enn en person så hadde jeg beholdt toalettet du vil ha fjernet. 

Anonymkode: 57637...2fa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt ned veggene mellom kjøkkenet og stua, for å få det mer åpent. Omtrent som jeg har gjort her

7147964B-65AD-4AB1-A6E3-D5BBE5AED331.jpeg

Anonymkode: 0a4ed...5ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt aller beste tips er å bo der en stund før du endrer noe, om du kan. Da ser du fort hva du bør endre og hvordan. 

Ville ha satt inn et ekstra toalett på vaskerommet om du da plutselig ikke har noen toalett i den etasjen, kjekt for gjester og også om en av dere skader dere og må gå på krykker (å slippe trapper).

Anonymkode: 0e013...eb3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mulig, fjern veggen mellom kjøkken og spiseplass, men sjekk først om det er bærevegg og om du må sette bjelke istedet.

Dette vil åpne mer mot spisested og stue. 

Jeg er i utgangspunktet mot at toalett fjernes. Huset har 1 bad, så det er ulempe (i mine øyne) å fjerne WC. Trenger du mer oppbevaring, kan du utnytte godt vaskerommet som er ved kjøkkenet. for en merkelig løsning å gå fra kjøkken gjennom vaskerom og til det ene soverommet. Trenger dere ikke 3 soverom, kan du gjøre om soverommet med inngang fra vaskerommet om til en bod. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville aldri i verden fjernet det toalettet. Ville funnet andre måter å fikse oppbevaring på! 

Åpne opp mellom kjøkken og resten hvis det er mulig.

Anonymkode: f4c08...335

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser de fleste foreslår å fjerne kjøkkenveggen. Jeg hadde ikke gjort det. Blir så mye støy når man har åpen løsning. Ønsker du større kjøkken ville jeg heller utvidet det mot vaskerommet. Trenger du garderobe i entréen hadde jeg tatt en meter av soverommet. Sengen på det soverommet trenger kanskje ikke å stå plassert ut i rommet, men kan kanskje stå langsmed en av veggene, da blir det god plass selv om du tar en meter til garderobeskap i entréen. 

Anonymkode: c40d9...c01

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at større gang frister, men jeg hadde også beholdt det toalettet. Veldig kjekt å kunne sende gjester dit framfor på badet.

Anonymkode: d2a3b...7a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri fjernet toalettet i første etasje. Da slipper du at gjestene dine må bruke badet ditt.

Anonymkode: 5057d...764

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer med hus!! Anbefaler å bo en stund før du endrer noe, da finner du ut hva du trenger.

Anonymkode: 8ccdd...cee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Tusen takk for så mange gode innspill. 🤗 Jeg svarer samlet. Hadde egentlig lyst til å fjerne toalettrommet siden det bare er jeg og samboer som skal flytte inn og vi ikke har behov for to toaletter. Det er allerede toalett på badet (kun èn etg). Men som dere sier er det greit å ha mtp. gjester. Jeg skal undersøke om det er mulig å få inn et garderobesystem på en annen måte i gangen. 

Kjøkkenet vil jeg utvide, så da må jeg enten fjerne veggen mot spisestua eller utvide det mot vaskerommet. Arealet på vaskerommet er egentlig helt supert til oppbevaring, så jeg tror jeg heller mot å fjerne veggen mot spisestua. Da blir det også mer åpent. Liker tanken om en kjøkkenøy. ☺️

Det innerste soverommet var opprinnelig en bod, så det er grunnen til at planløsningen virker litt rar. Vi vil beholde det som soverom (evt. kontor), og da tenker jeg at det kanskje er greit å innrede vaskerommet til å se litt mer ut som en gang eller utvidelse av kjøkkenet. Dekke til vaskemaskinen så det ikke ser ut som man går gjennom et vaskerom liksom. 

Det hjelper veldig med flere synsvinkler. 😁 Jeg vet at bildet ikke er så mye å gå ut ifra, men jeg lurer på om dere har noen andre umiddelbare tanker om hva dere ville endret? Hvilke gode praktiske løsninger har dere i deres egne hus som kan anbefales? 

Anonymkode: a7ed9...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville selv tatt ned veggen og døren som går inn til kjøkkenet (se bilde).

Tror det hadde blitt skikkelig fint! Ellers for selve oppussingen av taket er nok det enkleste å vekk med alt av møbler og saker så du får plass til arbeidet, enten ved å legge det hos familie/venner eller på lager et sted slik som flexistore.no hvis du holder til i Oslo-området

Screenshot_1.png

Anonymkode: 896cc...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...