Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med besøk etter skole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et nabolag med mange barn og min sønn på 9 år har ofte med seg venner hjem etter skolen. Jeg jobber stort sett hjemmefra og er hjemme når de kommer hjem fra skolen. Veldig koselig med besøk og vi har ingen regler om at han må spørre på forhånd, alle er velkomne, men jeg stusser litt på at nesten ingen av de har telefon eller noen måte å kommunisere med foreldrene sine på! De spør om jeg kan sende melding og si i fra til foreldrene at de er her, og det gjør jeg selvfølgelig, men hva hvis jeg ikke er hjemme hva gjør de da? Vi har gitt vår sønn telefon nettopp av den grunn for at vi skal kunne få tak i han, han kan si ifra hvis han blir med noen andre hjem eller han kan ringe hvis det har skjedd noe. Og dette er absolutt ingen dyr iPhone.

Hvilke ordninger har dere med besøk etter skolen?

Anonymkode: 183cb...98a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En 9 åring trenger absolutt ingen telefon. Så lenge man får varslet på en måte er det greit. Dere får bli enige om at så lenge en av dere er hjemme og får sagt fra at *Venn* er hos dere så kan han ta med noen. 

Anonymkode: f711a...81d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Før barna fikk telefon så sendte vi melding for dem, eller så skjedde det jo noen ganger at foreldre etterlyste barna via Facebook eller på sms. De fleste lommer sikkert å få telefon i julegave i år- slik var det ihvertfall her.

Anonymkode: 2839e...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før de hadde telefoner alle, ringte de fra aks/sfo (de lånte telefonen der), og spurte om det var greit. Ellers sender jeg jo den meldingen og spør? Det gjør jeg forsåvidt av og til enå, aldri godt å vite om foreldrene vet hvor de er, og om det er i orden. Min låner en telefon og sier i fra hvis hun går til noen og det ikke er avtalt og hun ikke har med telefon.

Anonymkode: a0594...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn på trinnet til yngste hadde ikke telefon, men hadde avtale om at de kunne være ute/hos en eller annen klassekompis bare de kom hjem til en viss tid.   

Anonymkode: 07752...521

AnonymBruker
Skrevet

Så små barn trenger ikke telefon. Min kan nummeret mitt, og foreldrene til venner sender melding om at de er der. Jeg sender melding til foreldrene når noen er her. Jeg kommer ikke hjem før 15.30 så det er da foreldrene får beskjed.

Anonymkode: 200ac...c50

Skrevet

Min blir nå 10 og han og alle i klassen har Mobil. Min sønn ringer om han skal bli med noe hjem etter skolen. Synes det er greit og kunne kontakte han. Og om noen blir med hit kan de bare ringe sine Foreldre

Skrevet

De ordner opp selv når de er såpass store så jeg regner med de har avtaler med foreldrene og jeg sender ikke noe melding til noen om ikke barnet spør meg om jeg kan ringe eller sende melding til foreldrene. Hos oss så vet jeg ikke om noen som ikke har hatt mobil innen tredje klasse... Når det er sagt så har mitt barn et par kamerater som er lite flinke til å huske på lading og i det hele tatt ta med telefonen så der har foreldrene nummeret til mitt barn for å få tak i sine barn når de er ute, enkelt og greit. 😄 

Skrevet

Før den tiden hvor sønnen min fikk telefon så gikk kommunikasjonen mellom foreldrene. Hendte det var noen barn jeg var usikker på om hadde fått lov. Eller hvis de ble så lenge at jeg begynte å stidde litt da sendte jeg melding til mor/ far " du vet at navn er her?😊".

Man videre fort hvilke barn som var veldig pliktoppfyllende og hvem som hadde lurt seg på besøk når man ble kjent med de. Var et par nabobarn som omtrent bodde her🤣var veldig rart til tider. Barnefri uke og 0 barn så hadde jeg sønnen min igjen og da var det fullt hus 🤣 men er ei tid for alt . Nå er han tenåring og er nesten aldri noen her, de møtes ute, på "huset " som er et ungdomshus like i nærheten  eller de får nok av hverandre på skolen.

Nå kan jeg innimellom savne det hverdags kaoset, veldig glad for at det alltid har vært åpent hus her. Blitt mye gode minner av det 😊

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da er det bare jeg som er litt hønemor 😅 Jeg hadde greid å sitte på jobb og ikke vite hvor barnet mitt er liksom! Men da ordner de vel opp seg i mellom om jeg ikke er hjemme 😊

- TS

Skrevet

Sånn er det her også. Barna kommer hjem med venner etter skolen, og jeg er så godt som alltid hjemme på den tiden. Noen har telefon og kommuniserer med foreldrene selv, noen har avtalt besøket på forhånd, noen har vært innom hjemmet sitt på vei fra skolen før de kom hit og gitt beskjed da og så er det noen som ikke har med seg telefonen eller den er tom for strøm eller hva det måtte være og da spør de om jeg kan sende jeg melding for dem. Det hender også jeg får meldinger fra foreldre som lurer på om barnet deres er hos oss, og slike meldinger har jeg selv sendt siden mine barneskolebarn ikke har med mobilen sin på skolen. Stort sett alltid sørger barna mine selv for at jeg får beskjed hvor de er hvis det ikke er avtalt på forhånd (låner vennens telefon eller ber foreldrene sende melding), så det er sjelden et problem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bor i et nabolag med mange barn og min sønn på 9 år har ofte med seg venner hjem etter skolen. Jeg jobber stort sett hjemmefra og er hjemme når de kommer hjem fra skolen. Veldig koselig med besøk og vi har ingen regler om at han må spørre på forhånd, alle er velkomne, men jeg stusser litt på at nesten ingen av de har telefon eller noen måte å kommunisere med foreldrene sine på! De spør om jeg kan sende melding og si i fra til foreldrene at de er her, og det gjør jeg selvfølgelig, men hva hvis jeg ikke er hjemme hva gjør de da? Vi har gitt vår sønn telefon nettopp av den grunn for at vi skal kunne få tak i han, han kan si ifra hvis han blir med noen andre hjem eller han kan ringe hvis det har skjedd noe. Og dette er absolutt ingen dyr iPhone.

Hvilke ordninger har dere med besøk etter skolen?

Foreldrene sender mld om barna ikke har telefon. Men sønnen min og kompisene har lånt hverandre sine telefoner og ringt hjem selv og gitt beskjed. Kan det være noe?

Anonymkode: 116fe...c46

AnonymBruker
Skrevet

Her har alle hatt telefon på den alderen, så det har ikke vært et tema. 

Anonymkode: 69125...ce2

Skrevet

Mitt barn fikk tlf da hen begynte å gå hjem selv fra aktivitetsskolen. Ingen dålige erfaringer med det, snarere tvert imot - veldig fint å ha mulighet til å ringes hvis de f.eks er ute et sted og leker på vei hjem. At de ikke skal ha tlf bare fordi, det skjønner jeg ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...