Gå til innhold

Vaskemiddel som gjør hvitt tøy hvitt igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen hvite gensere som har blitt litt brunaktig/gråe på kantene. Ytterst på armen og rundt hals området. Dette blir ikke helt hvitt igjen når jeg vasker. Har brukt Neutral flytende som er beregnet for både hvitt og farget. Nå bruker jeg Effekt FRI, men dette har kanskje ikke så god kvalitet? Kjøpte Blenda hvit men har ikke åpnet den. Er den bedre? Eller finnes det noe som kan gjøre hvitt tøy helt hvitt igjen?

Anonymkode: 1fb25...db7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags stoff er plagget laget av? 

Anonymkode: d46ab...37d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags stoff er plagget laget av? 

Anonymkode: d46ab...37d

Polyester for det meste

AnonymBruker
Skrevet

Klor bleker. Men det er mulig det ødelegger stoffet også. Lage grøt av Vanish pg smøre på?

Anonymkode: 39817...e23

AnonymBruker
Skrevet

Hva med vanish pulver for bare hvitt tøy? Har ikke prøvd det, men tror jeg ville gjort det i dette tilfellet. Ellers sies det at vaskepulver for hvitt tøy inneholder mer "hvitemiddel" (vet det ikke heter det, men i mangel av noe bedre ord) enn flytende. Klor er selvfølgelig en mulighet, men vet ikke om plagget tåler det. Ville prøvd en runde med Omo/Blenda pulver for hvitt tøy kombinert med Vanish Crystal White eller hva det heter.... Og tørk det ute i sola!

Anonymkode: 01218...c8c

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd flytende vansih vaskemiddel? Ikke spray, men for hvitvask?

Anonymkode: 517db...7af

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være at plagget var farget hvitt i utgangspunktet, slik at det er fargen som er slitt av. Da vil ikke bleking hjelpe.

Anonymkode: 39dc6...eb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan også være at plagget var farget hvitt i utgangspunktet, slik at det er fargen som er slitt av. Da vil ikke bleking hjelpe.

Anonymkode: 39dc6...eb6

Kan man bleke polyester da? Jeg trodde det bare var organiske stoffer som kunne blekes med klorin? Ts skriver at plagget er polyester.

Anonymkode: 86f27...3c4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan man bleke polyester da? Jeg trodde det bare var organiske stoffer som kunne blekes med klorin? Ts skriver at plagget er polyester.

Du kan forsøke med salmiakk. Spray mye salmiakk på flekkene, la det virke en stund, og så vasker du med vaskemiddel for farger. Hvite polyester-klær skal vaskes i vaskemiddel for fargede klær, siden omo:blenda hvitt innholdet bleking som ødelegger fargen på polyesteren.

Klor skal kun brukes til å bleke naturstoffer.

Anonymkode: 89ccd...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva med vanish pulver for bare hvitt tøy? Har ikke prøvd det, men tror jeg ville gjort det i dette tilfellet. Ellers sies det at vaskepulver for hvitt tøy inneholder mer "hvitemiddel" (vet det ikke heter det, men i mangel av noe bedre ord) enn flytende. Klor er selvfølgelig en mulighet, men vet ikke om plagget tåler det. Ville prøvd en runde med Omo/Blenda pulver for hvitt tøy kombinert med Vanish Crystal White eller hva det heter.... Og tørk det ute i sola!

Anonymkode: 01218...c8c

Er av Nylon den genser min. Jeg har allerede prøvd Vanish pulver Crystal white og det er det mest oppskrytte jeg har kjøpt!! Helt ubrukelig. Har sprayen og den er bedre men det blir ikke helt hvitt. Og den genseren skal ikke tørkes i sola da det er nylon. Klor er uaktuelt. :) men takk :)

Skrevet

Husk at det kommer veldig an på om stoffet er farget hvitt, eller om det var hvitt/bleket opprinnelig. For hvis det er som mine bh'er som er farget hvite, så blir det bare gult eller grått til slutt uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 8.15):

Er av Nylon den genser min. Jeg har allerede prøvd Vanish pulver Crystal white og det er det mest oppskrytte jeg har kjøpt!! Helt ubrukelig. Har sprayen og den er bedre men det blir ikke helt hvitt. Og den genseren skal ikke tørkes i sola da det er nylon. Klor er uaktuelt. :) men takk :)

Nylon er, i likhet med polyester og andre syntetiske stoffer, sannsynligvis farget hvitt. Og som andre har sagt, om hvitfargen er slitt av/falmet hjelper det ikke med vaskemidler og flekkfjerningsmidler for hvitt tøy. 

Anonymkode: a07eb...c61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 18.12):

Det er Nylon for det meste ser jeg :))

AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (På 22.4.2022 den 14.22):

Husk at det kommer veldig an på om stoffet er farget hvitt, eller om det var hvitt/bleket opprinnelig. For hvis det er som mine bh'er som er farget hvite, så blir det bare gult eller grått til slutt uansett.

Aha. Synd det ikke står på om det er bleket eller farget hvitt. Det er ikke offwhite, men sånn hvit hvit :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er farget hvitt og ikke har andre mønster kan du kjøpe nitor tekstilfarge og farge den om igjen.. (huska at noen av dem også krever at du kjøper salt som hører til)

Nitor Tekstilfarge Back to whi (panduro.com)

Anonymkode: 449e8...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...