AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Et par i familien min har gått fra hverandre. De har vært gift i over 12 år og de har et felles barn som er 6. Hun kom plutselig en kveld og sa at hun ville flytte. Dagen etter så flyttet hun. Han er i sjokk, men ønsker barnet 50/50. Hun har ikke sagt noe direkte om dette, men ting tyder på at hun ikke vil det. Hun har, av en grunn ingen skjønner, bestemt seg for at hun vil ha separat mekling. det er nå ca 14 dager siden hun flyttet og barnet har vært ca 50/50 hos mor og hos far. I går fikk far melding fra folkeregisteret om at mor ville endre adresse på barnet. Kan hun gjøre det uten hans samtykke? Han eier huset de har bodd i, han har eid det i 20 år. Hun har aldri eid en del i huset. Aldri betalt lån, husleie eller noe slikt, kun mat og strøm. Hun leier nå en leilighet. Begge har fast inntekt. Vet ikke om det er relevant, men… spørsmålet er uansett, kan mor endre barnets adresse før det har vært mekling, eventuelt, om det går så langt, rettssak? Anonymkode: b0319...ebb
Million Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Nei, det kan hun ikke. Hun kan heller ikke bestemme hvor mye/lite barnet skal være hos far, da han har krav på minst 50% samvær. Det skal svært gode grunner til for å kunne nekte ham det. En slik sak må avgjøres i retten i så fall, hvis de ikke klarer å bli enige. Han kan nekte å godkjenne adresseendringen. Moren kan ikke uten videre bare "overta" alt alene mht barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Million skrev (7 minutter siden): Nei, det kan hun ikke. Hun kan heller ikke bestemme hvor mye/lite barnet skal være hos far, da han har krav på minst 50% samvær. Det skal svært gode grunner til for å kunne nekte ham det. En slik sak må avgjøres i retten i så fall, hvis de ikke klarer å bli enige. Han kan nekte å godkjenne adresseendringen. Moren kan ikke uten videre bare "overta" alt alene mht barnet. Ok, takk for svar. Er du sikker på dette? Jeg prøvde å Google, men fant bare svar om det var fastsatt delt bosted gjennom mekling eller domstol. Det er absolutt ingenting som tilsier at ikke far kan ha barnet like mye som mor, i denne saken er det nesten motsatt. Jeg kjenner dette paret veldig godt, da det er nær familie og jeg har vært på lengre besøk der i ferier osv. Anonymkode: b0319...ebb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Og hva må han gjøre med meldingen han fikk i går fra folkeregisteret? Kan han bare overse den, eller må han si ifra at han ikke samtykker? Anonymkode: b0319...ebb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, takk for svar. Er du sikker på dette? Jeg prøvde å Google, men fant bare svar om det var fastsatt delt bosted gjennom mekling eller domstol. Det er absolutt ingenting som tilsier at ikke far kan ha barnet like mye som mor, i denne saken er det nesten motsatt. Jeg kjenner dette paret veldig godt, da det er nær familie og jeg har vært på lengre besøk der i ferier osv. Anonymkode: b0319...ebb Jeg ville vært bittelitt forsiktig med å uttale meg så bastant om situasjonen her. Det er tydelig at du er i nær familie med far og at du føler du kjenner ham inn og ut, men det er av og til best å være ydmyk nok til å innse at det faktisk ikke er alt man vet om andre mennesker og forholdet dem i mellom. Anonymkode: 9189a...0a7 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og hva må han gjøre med meldingen han fikk i går fra folkeregisteret? Kan han bare overse den, eller må han si ifra at han ikke samtykker? Anonymkode: b0319...ebb Be han om å ringe folkeregisteret da! Anonymkode: 6c404...fd8
Million Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, takk for svar. Er du sikker på dette? Jeg prøvde å Google, men fant bare svar om det var fastsatt delt bosted gjennom mekling eller domstol. Det er absolutt ingenting som tilsier at ikke far kan ha barnet like mye som mor, i denne saken er det nesten motsatt. Jeg kjenner dette paret veldig godt, da det er nær familie og jeg har vært på lengre besøk der i ferier osv. Anonymkode: b0319...ebb Ja, i Norge kan ikke én forelder bare "ta" barnet/barna og bestemme at "barnet skal bare være hos meg". 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Million skrev (24 minutter siden): Nei, det kan hun ikke. Hun kan heller ikke bestemme hvor mye/lite barnet skal være hos far, da han har krav på minst 50% samvær. Det skal svært gode grunner til for å kunne nekte ham det. En slik sak må avgjøres i retten i så fall, hvis de ikke klarer å bli enige. Han kan nekte å godkjenne adresseendringen. Moren kan ikke uten videre bare "overta" alt alene mht barnet. Det er barnet som har krav på samvær, ikke foreldrene… Anonymkode: 6c404...fd8 1
Million Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 "Saker om barn reguleres av lov om barn og foreldre" https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_6 Det ble link til bare kapitel 6 men les hele. Vet ikke hvordan jeg endrer til starten av lovkapitelet
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg ville vært bittelitt forsiktig med å uttale meg så bastant om situasjonen her. Det er tydelig at du er i nær familie med far og at du føler du kjenner ham inn og ut, men det er av og til best å være ydmyk nok til å innse at det faktisk ikke er alt man vet om andre mennesker og forholdet dem i mellom. Anonymkode: 9189a...0a7 Jeg vil ikke at de skal bli gjenkjent, så jeg utleverer ikke mer informasjon annet enn at nei, jeg er i hennes familie, svært, SVÆRT nær familie. Jeg vet nok ikke absolutt alt, nei, men jeg vet nok til at jeg faktisk kan uttale meg om den saken, jo. Anonymkode: b0319...ebb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 Million skrev (26 minutter siden): "Saker om barn reguleres av lov om barn og foreldre" https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_6 Det ble link til bare kapitel 6 men les hele. Vet ikke hvordan jeg endrer til starten av lovkapitelet Takk Anonymkode: b0319...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå