AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Tenker det er greit med noen som har litt erfaring selv på det området, men behøver nødvendigvis ikke å ha det. Jeg har i snart 1 år vært nesten NC, men av ymse grunner så må vi ha litt kontakt allikevel men da kun via skriftlige meldinger. Har ikke hatt noen samtale fysisk eller per telefon, og så langt har vi kun hvert på en sammenkomst samtidig og da snakket jeg ikke med henne. Jeg får høre av andre slektninger at hun sier mye dritt om meg, og forteller ikke sannheten til grunnen at vi ikke møtes osv. Siden hun er narsisst og har alle tegn på det, så er jeg ikke sjokkert over at hun forteller løgnhistorier om meg eller mannen min. Nå prøver hun å smiske seg tilbake igjen, hun kontakter mannen min og spør han om hjelp til ting (slik hun gjorde før) og han er grei å hjelper henne. Greit nok, hans valg. Men nå finner hun på diverse teite ting for å kontakte meg om, kun for å ha kontakt , selv om jeg vet at hun nylig har snakket dritt om meg. Og jeg føler at hun selv tror at vi skal gjenoppta kontakten og bare legge bak oss alt, og hun skal fortsette som alltid, manipulere, gas-lighte, slenge dritt osv, uten at man skal reagere. Jeg tror hun bare vil ha kontakt fordi hun tenker mest på hva andre folk sier til henne, når ingen kommer på besøk til henne lengre (jeg er ikke det eneste familiemedlemmet som ikke har kontakt med henne). Hun bryr seg mest om hva andre synes. Er det i det hele tatt mulig å ha et svært begrenset forhold til en narsisstisk mor, eller er det bare kutte ut helt som fungerer? Jeg vet ikke hvordan et eventuelt fysisk møte med henne vil være, er faktisk ganske redd henne fordi hun er så ustabil og aggressiv og hun har aldri tålt at noen tydelig viser motstand mot henne. Er kun sammen med andre hun oppfører seg, mens oss nære der kommer det sanne ansiktet frem. Anonymkode: d4b2e...745
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tenker det er greit med noen som har litt erfaring selv på det området, men behøver nødvendigvis ikke å ha det. Jeg har i snart 1 år vært nesten NC, men av ymse grunner så må vi ha litt kontakt allikevel men da kun via skriftlige meldinger. Har ikke hatt noen samtale fysisk eller per telefon, og så langt har vi kun hvert på en sammenkomst samtidig og da snakket jeg ikke med henne. Jeg får høre av andre slektninger at hun sier mye dritt om meg, og forteller ikke sannheten til grunnen at vi ikke møtes osv. Siden hun er narsisst og har alle tegn på det, så er jeg ikke sjokkert over at hun forteller løgnhistorier om meg eller mannen min. Nå prøver hun å smiske seg tilbake igjen, hun kontakter mannen min og spør han om hjelp til ting (slik hun gjorde før) og han er grei å hjelper henne. Greit nok, hans valg. Men nå finner hun på diverse teite ting for å kontakte meg om, kun for å ha kontakt , selv om jeg vet at hun nylig har snakket dritt om meg. Og jeg føler at hun selv tror at vi skal gjenoppta kontakten og bare legge bak oss alt, og hun skal fortsette som alltid, manipulere, gas-lighte, slenge dritt osv, uten at man skal reagere. Jeg tror hun bare vil ha kontakt fordi hun tenker mest på hva andre folk sier til henne, når ingen kommer på besøk til henne lengre (jeg er ikke det eneste familiemedlemmet som ikke har kontakt med henne). Hun bryr seg mest om hva andre synes. Er det i det hele tatt mulig å ha et svært begrenset forhold til en narsisstisk mor, eller er det bare kutte ut helt som fungerer? Jeg vet ikke hvordan et eventuelt fysisk møte med henne vil være, er faktisk ganske redd henne fordi hun er så ustabil og aggressiv og hun har aldri tålt at noen tydelig viser motstand mot henne. Er kun sammen med andre hun oppfører seg, mens oss nære der kommer det sanne ansiktet frem. Anonymkode: d4b2e...745 Kan si deg en ting, det beste du gjør med sånne folk er å kutte de ut! Det føles kanskje rart der og da men det går fort over. Det er deilig uten! Sånne folk snor seg rundt dine eller dine nærmeste fingre for å holde fast. De spiller på samvittigheten din. Før de sårer deg gang på gang! Anbefaler deg å kutte hun ut som det er så gale! Anonymkode: 21191...723
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Jeg vil si det er mulig, men det krever mye av en selv. Moren min er diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse når jeg var yngre, men ikke gått i terapi over tid. Hun har gjort virkelig onde og sårende ting mot meg og andre. Hun lyver ufattelig mye, baksnakker, kun fokus på henne osv osv.... Typisk narsissist. For at jeg skal kunne ha kontakt med henne må jeg ikke bli provosert, sint eller lignende. Jeg kan ikke ha nær kontakt, men en stor emosjonell avstand. Jeg kan ikke dele for mye av meg selv, enn hvor mye hun maser og graver. Jeg setter grenser, men ikke på samme måte som med andre friske og på en ikke provoserende måte. Samt godta at de ikke er friske og forståelse for hvorfor de er slik. En fin avleder som jeg bruker mye er å bryte en samtale med å si noe fint om dem 🙈 Det har vært perioder med år hvor jeg ikke har hatt kontakt med henne. Men jeg synes dette er noe man skal vurdere veldig nøye om man vil være i stand til slik kontakt og om det er verdt det. Anonymkode: bfb80...f28
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kan si deg en ting, det beste du gjør med sånne folk er å kutte de ut! Det føles kanskje rart der og da men det går fort over. Det er deilig uten! Sånne folk snor seg rundt dine eller dine nærmeste fingre for å holde fast. De spiller på samvittigheten din. Før de sårer deg gang på gang! Anbefaler deg å kutte hun ut som det er så gale! Anonymkode: 21191...723 Er ikke mulig å ha null kontakt helt. Men har begrenset til helt kald og uinteressert, kontakt bare om rent nødvendige ting. Hun forsøker allikevel å få mer ut av meg, spille på samvittighet osv. Men tror hun innser at hun må skifte taktikk, muligens derfor hun er mer pågående til mannen min nå. Jeg vet hun aldri forandrer seg, så skjønner ikke helt hvordan hun ser for seg at vi skal møtes og omgås når jeg har gjennomskuet henne og overhodet ikke har noen gode følelser for henne lengre. Er ikke flink til å fake og jatte med dersom vi skulle møtes fysisk. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil si det er mulig, men det krever mye av en selv. Moren min er diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse når jeg var yngre, men ikke gått i terapi over tid. Hun har gjort virkelig onde og sårende ting mot meg og andre. Hun lyver ufattelig mye, baksnakker, kun fokus på henne osv osv.... Typisk narsissist. For at jeg skal kunne ha kontakt med henne må jeg ikke bli provosert, sint eller lignende. Jeg kan ikke ha nær kontakt, men en stor emosjonell avstand. Jeg kan ikke dele for mye av meg selv, enn hvor mye hun maser og graver. Jeg setter grenser, men ikke på samme måte som med andre friske og på en ikke provoserende måte. Samt godta at de ikke er friske og forståelse for hvorfor de er slik. En fin avleder som jeg bruker mye er å bryte en samtale med å si noe fint om dem 🙈 Det har vært perioder med år hvor jeg ikke har hatt kontakt med henne. Men jeg synes dette er noe man skal vurdere veldig nøye om man vil være i stand til slik kontakt og om det er verdt det. Anonymkode: bfb80...f28 Moren min har ikke fått noen diagnose men jeg har lest så mye om emnet selv så vet at det er det hun er. Vært til psykolog grunnet henne og i alle fall fått stadfestet at noe feiler moren min og at jeg tydelig blir manipulert av henne. Har det på samme måte. Kunne aldri dele noe personlig. Men med henne er det umulig å sette krav eller grenser, gjenopptar man kontakten ordentlig så forventer hun man er parat for henne døgnet rundt på tlf og meldinger, ellers blir det et helvete. Har kommet så langt nå at jeg har ikke lyst å fore narsissisten med komplimenter eller ros, for det er akkurat det hun forlanger og vil ha. Hun fortjener det rett og slett ikke. Så om vi skal omgås så blir det nok med en kald front fra meg, og det vet jeg hun ikke kommet til å godta...så vanskelig å se for seg hvordan lite kontakt skal løses, med mindre vi er flere som møtes samtidig. Da er det kanskje mulig å ha en noenlunde grei tone. Anonymkode: d4b2e...745
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er ikke mulig å ha null kontakt helt. Men har begrenset til helt kald og uinteressert, kontakt bare om rent nødvendige ting. Hun forsøker allikevel å få mer ut av meg, spille på samvittighet osv. Men tror hun innser at hun må skifte taktikk, muligens derfor hun er mer pågående til mannen min nå. Jeg vet hun aldri forandrer seg, så skjønner ikke helt hvordan hun ser for seg at vi skal møtes og omgås når jeg har gjennomskuet henne og overhodet ikke har noen gode følelser for henne lengre. Er ikke flink til å fake og jatte med dersom vi skulle møtes fysisk. Moren min har ikke fått noen diagnose men jeg har lest så mye om emnet selv så vet at det er det hun er. Vært til psykolog grunnet henne og i alle fall fått stadfestet at noe feiler moren min og at jeg tydelig blir manipulert av henne. Har det på samme måte. Kunne aldri dele noe personlig. Men med henne er det umulig å sette krav eller grenser, gjenopptar man kontakten ordentlig så forventer hun man er parat for henne døgnet rundt på tlf og meldinger, ellers blir det et helvete. Har kommet så langt nå at jeg har ikke lyst å fore narsissisten med komplimenter eller ros, for det er akkurat det hun forlanger og vil ha. Hun fortjener det rett og slett ikke. Så om vi skal omgås så blir det nok med en kald front fra meg, og det vet jeg hun ikke kommet til å godta...så vanskelig å se for seg hvordan lite kontakt skal løses, med mindre vi er flere som møtes samtidig. Da er det kanskje mulig å ha en noenlunde grei tone. Anonymkode: d4b2e...745 Det virker som du har for mye følelser ovenfor henne til at kontakt ville fungert, som selvfølgelig er naturlig. Det er nok mest sannsynlig bedre for deg å kutte tvert, også heller vurdere kontakt senere. Jeg har ikke kontakt med moren min for min egen del, men for barnas del. For min del har jeg ingen mor. Det har tatt meg mange år å komme hit og akseptere dette, samt å ikke ha noen forventninger, følelser eller lignende ovenfor hun. Det med å avlede med ros er for din egen del, da er det lettere å komme unna samtaleemner man ikke ønsker å fortsette 😊 Men skjønner veldig godt hva du mener. Anonymkode: bfb80...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå