Gå til innhold

Sliter litt med å oppdra, men samtidig ikke være for streng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 4-åring som alltid skal «markere» seg og teste grenser. Skal vi inn fra lekeplassen, må han alltid vise seg med å kaste eller sparke en leke fra seg (dette selv om han ikke er tydelig sint, bare veldig typisk oppførsel av han), er vi ferdig med å sparke ball, skal han alltid sparke ballen lengst vekk etterpå, er han ferdig med en klemmeyoghurt, kastes denne fra seg etter (på gulvet, i sofaen - alt etter hvor han sitter), selv om jeg spesifikt ber han gi den til meg, legge den bordet eller kaste den i søpla, tar han av seg skoen, skal han kaste dem inn i stua etterpå og jeg kunne fortsatt i det uendelige…

Er det vanlig at 4-åringer oppfører seg sånn og er så rampete? Virker som han har veldig behov for å «vise seg», både når det er noe som ikke går hans vei, men ellers også. Skal alltid gjøre et eller annet unødvendig..

Anonymkode: 03dca...413

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innlegget ble publisert litt fort. 

Over til problemstillingen: Jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe dette. Om det er noe jeg bare skal ignorere, og håpe at han slutter med etterhvert. Eller om jeg skal korrigere, si at det ikke var noe fint, jeg vil at du skal gjøre sånn og sånn istedet? 

Vet ikke om jeg skal forholde meg til dette som at det er helt normal oppførsel, og noe han vil vokse av seg, eller om det er her jeg må inn å oppdra?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Rydder han opp igjen når du ber han om det da? 

Anonymkode: c0b9b...2c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaste søppel på gulvet, da kremer jeg ser litt streng ut og sier søppel

Anonymkode: 35adc...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er en del trass inne i bilde også skal han teste deg-å se hva du sier i dag..;) tror de fleste som har hatt en 4 åring kjenner seg igjen,om det er noe trøst;) 

Man må velge sine kamper, så man ikke går inn i Nei spiralen, og ikke minst dette med å ignorere uønsket adferd men applaudere den du vil ha mere av. 

Anonymkode: 3f942...507

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rydder han opp igjen når du ber han om det da? 

Anonymkode: c0b9b...2c7

Det spørs. Noen ganger uten å nøle, andre ganger vil han ikke og det blir en «kamp» med det. Da sier jeg gjerne om han vil noe etter jeg har bedt han sette på plass skoene sine, at jeg leker ikke med han/gjør det han ønsker at jeg skal gjøre, før han rydder på plass skoene. Da gjør han det alltid til slutt.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig, men samtidig totalt uakseptabel oppførsel fra en 4-åring som du må gi ham klare konsekvenser for. 

Sparker eller kaster leker - strengt forbudt. Er det hans egne leker? I så fall advar han om at de pakkes vekk til han kan behandle de respektfullt. Er det fellesleker - også helt uakseptabelt. Han får ikke gå på lekeplassen før han kan behandle fellesleker med respekt. 

Samme med ballen. Gjør han dette, får hen en sjanse til å hente den selv, ellers blir det ballfri uke. 

Ber du ham om å kaste yoghurt, så skal han gjøre det. Her kan du ikke gi deg. Gi ham én sjanse, ellers blir det yoghurtfri uke, eller han må sitte på stol og spise. 

Kaster han sko inn på stua, så gi ham kost og friebrett og be ham sette sko på riktig plass. Nekter han, så konsekvens som er så relevant som mulig. Her sier jeg at den som ikke rydder opp, og har gjort det som skal gjøres får desverre ikke besøk eller se på TV. Unaturlig når ting flyter rundt. 

Osv. 

Anonymkode: 92a7e...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vanlig, men samtidig totalt uakseptabel oppførsel fra en 4-åring som du må gi ham klare konsekvenser for. 

Sparker eller kaster leker - strengt forbudt. Er det hans egne leker? I så fall advar han om at de pakkes vekk til han kan behandle de respektfullt. Er det fellesleker - også helt uakseptabelt. Han får ikke gå på lekeplassen før han kan behandle fellesleker med respekt. 

Samme med ballen. Gjør han dette, får hen en sjanse til å hente den selv, ellers blir det ballfri uke. 

Ber du ham om å kaste yoghurt, så skal han gjøre det. Her kan du ikke gi deg. Gi ham én sjanse, ellers blir det yoghurtfri uke, eller han må sitte på stol og spise. 

Kaster han sko inn på stua, så gi ham kost og friebrett og be ham sette sko på riktig plass. Nekter han, så konsekvens som er så relevant som mulig. Her sier jeg at den som ikke rydder opp, og har gjort det som skal gjøres får desverre ikke besøk eller se på TV. Unaturlig når ting flyter rundt. 

Osv. 

Men hva om dette ikke virker? Noen barn bryr seg ikke om konsekvenser?

Anonymkode: 8d334...a4a

AnonymBruker
Skrevet

Tenker om du har gjennom ført ikke mindre en 2 cos-kurs så er det ingen her inne som kan hjelpe deg når du fortsatt står fast.

Dem fleste har fått gagns voksne ut av sine barn ved å følge intuisjonen i oppdragelsen.

Anonymkode: bcf0f...c2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 14.18):

Osv. 

Prøver å gi naturlig konsekvens, men han er ekstrem fæl på å spesielt kaste ting. Gir jeg han vannflasken om kvelden før han skal legge seg, kaster han denne rett i gulvet etterpå. Ligger det noe på servanten mens vi pusser tenner, går dette i gulvet. Klemmepose med yoghurt går som sagt i gulvet når han er ferdig. 

Han har holdt på med dette så lenge jeg kan huske, og det er fryktelig irriterende. Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Kunne forstå det når han var 1-2 år, men så stor som han har blitt nå? Trodde helt ærlig han skulle gitt seg med denne oppførselen for lenge siden..

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...