AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Har akkurat fått høre om startlån og har lest litt men ikke blitt så klok på hvordan det fungerer i praksis eller hvem det er som får lån. Jeg er 32 og mannen min er 41. Han har 4 år igjen med gjeldsordning og har ingen egenkapital, jeg er student og har 100 000 i ek og ingen betalingsanmerkninger. Han har en sønn på 9 som bor 50 prosent hos oss. Vi er altså ikke i noen posisjon til å kunne kjøpe oss bolig på mange mange år hvis vi i det hele tatt hadde fått lån i vanlig bank. Er det noen som har vært i lignende situasjon eller har noen tips? Anonymkode: 56504...7e4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Vi var i lignende situasjon og fikl avslag på grunn av gjeld. Anonymkode: 2af9a...805 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Du får ikke startlån som student, det er en midlertidig situasjon. Han kan heller ikke ta opp lån i gjeldsordning. Du får bli ferdig å studere, skaffe deg jobb og spare som andre folk, så får han gjøre det samme når gjeldsordningen er ferdig. Anonymkode: 7651f...09d 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du får ikke startlån som student, det er en midlertidig situasjon. Han kan heller ikke ta opp lån i gjeldsordning. Du får bli ferdig å studere, skaffe deg jobb og spare som andre folk, så får han gjøre det samme når gjeldsordningen er ferdig. Anonymkode: 7651f...09d At en ikke kan ta opplån under gjeldsordning stemmer ikke. For det har jeg gjort selv. I stedet for å være så krass og negativ, kun for å være det, uten å vite hva en i det hele snakker om, hvorfor ikke ta en litt hyggeligere tone i utgangspunktet? Anonymkode: 24f57...a84 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Du vet, å ta opp lån og kun betale rentene på lånet så lenge gjeldsordningen er gjeldene kan bety mer penger til kreditorene. Hvorfor mener du egentlig en ikke kan få lån under gjeldsordning? Anonymkode: 24f57...a84
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Dere får ikke lån. Anonymkode: 0a387...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har akkurat fått høre om startlån og har lest litt men ikke blitt så klok på hvordan det fungerer i praksis eller hvem det er som får lån. Jeg er 32 og mannen min er 41. Han har 4 år igjen med gjeldsordning og har ingen egenkapital, jeg er student og har 100 000 i ek og ingen betalingsanmerkninger. Han har en sønn på 9 som bor 50 prosent hos oss. Vi er altså ikke i noen posisjon til å kunne kjøpe oss bolig på mange mange år hvis vi i det hele tatt hadde fått lån i vanlig bank. Er det noen som har vært i lignende situasjon eller har noen tips? Anonymkode: 56504...7e4 Dere oppfyller ikke kriteriene for startlån Anonymkode: c4249...5f5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Ts her. Takk for de seriøse svarene. Dere andre; istedenfor å bare skrive «dere får ikke lån», gjerne vær litt mer utdypende. Jeg lurer oppriktig på hvilke muligheter vi / jeg har da dette er helt nytt for meg. Jeg har alltid sett for meg å spare opp nok EK selv og få lån i vanlig bank og har spart fra jeg var ung (ikke store summene men det jeg har klart hver måned). Nå har jeg en mann som har surret det til økonomisk for seg selv og oss og jeg lurer på hvilke muligheter vi eventuelt har. Anonymkode: 56504...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 det sier vel litt seg selv at man ikke får ta opp nye lån når man er undere gjeldsordning? En gjeldsordning betyr jo at mange kreditorer ikke får alle pengene sine. Da er det jo ikke helt riktig at en helt ny kreditor plutselig skal få penger. Anonymkode: 32346...988 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ts her. Takk for de seriøse svarene. Dere andre; istedenfor å bare skrive «dere får ikke lån», gjerne vær litt mer utdypende. Jeg lurer oppriktig på hvilke muligheter vi / jeg har da dette er helt nytt for meg. Jeg har alltid sett for meg å spare opp nok EK selv og få lån i vanlig bank og har spart fra jeg var ung (ikke store summene men det jeg har klart hver måned). Nå har jeg en mann som har surret det til økonomisk for seg selv og oss og jeg lurer på hvilke muligheter vi eventuelt har. Anonymkode: 56504...7e4 Startlån er for de som er varig vanskeligstilte på boligmarkedet og har behov for en trygg fast bolig. Dere oppfyller ikke kravene. Mulighetene deres er derfor å fortsette å spare og at du får en jobb etter studiene. Anonymkode: f760a...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #11 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Startlån er for de som er varig vanskeligstilte på boligmarkedet og har behov for en trygg fast bolig. Dere oppfyller ikke kravene. Mulighetene deres er derfor å fortsette å spare og at du får en jobb etter studiene. Anonymkode: f760a...3cd Signerer denne. De som er i en midlertidig vanskelig økonomisk situasjon får neppe startlån. Men med varige situasjoner; som en ufør veninne med lav inntekt, og en annen alenemor med lav inntekt de fikk det. Og jeg synes det er helt fair. Det er mennesker som trenger et stabilt hjem, men som ikke får lån i vanlige banker. Anonymkode: 0e191...d21
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #12 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): det sier vel litt seg selv at man ikke får ta opp nye lån når man er undere gjeldsordning? En gjeldsordning betyr jo at mange kreditorer ikke får alle pengene sine. Da er det jo ikke helt riktig at en helt ny kreditor plutselig skal få penger. Anonymkode: 32346...988 Hvorfor sier det seg selv? Betaler du mindre i boutgifter er det flere penger igjen hver måned, da sier det vel seg selv at kreditorene får mer av pengene sine? Er det egentlig ikke mer urettferdig at kreditorene får mindre penger fordi en må betale ned utleiers lån ved å betale dyrere husleie hver måned? Hvis en tenker på hva kreditorene skal sitte igjen med mener jeg. Anonymkode: 24f57...a84 2
Million Skrevet 22. april 2022 #13 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her. Takk for de seriøse svarene. Dere andre; istedenfor å bare skrive «dere får ikke lån», gjerne vær litt mer utdypende. Jeg lurer oppriktig på hvilke muligheter vi / jeg har da dette er helt nytt for meg. Jeg har alltid sett for meg å spare opp nok EK selv og få lån i vanlig bank og har spart fra jeg var ung (ikke store summene men det jeg har klart hver måned). Nå har jeg en mann som har surret det til økonomisk for seg selv og oss og jeg lurer på hvilke muligheter vi eventuelt har. Anonymkode: 56504...7e4 Kommunene rundt om i Norge administrerer Husbankens boliglån. Iflg husbankens egne nettsider, gir de lån bare til de som er "varig vanskeligstilte". Det er ikke dere to. Du er student, det er midlertidig dårlig inntekt, du har utsikter til god jobb og normal inntekt snart. Mannen din har gjeldsordning, det er også midlertidig, og når han blir ferdig med den, får han normal lønn igjen, han også. Så begge dere to er i en midlertidig dårlig økonomisk situasjon, og er ikke "varig vanskeligstilte". Derfor ville dere få avslag på startlån.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #14 Skrevet 22. april 2022 Tror de regner varig vanskeligstilte med 5 eller 7 år, så hvis man ikke har bedre utsikter innen de årene kan man få lån. Men en student er ikke varig vanskeligstilt. Men er jo bare å søke, verste som skjer er at dere får nei. 🤷♀️ Anonymkode: 17da1...ae3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #15 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ts her. Takk for de seriøse svarene. Dere andre; istedenfor å bare skrive «dere får ikke lån», gjerne vær litt mer utdypende. Jeg lurer oppriktig på hvilke muligheter vi / jeg har da dette er helt nytt for meg. Jeg har alltid sett for meg å spare opp nok EK selv og få lån i vanlig bank og har spart fra jeg var ung (ikke store summene men det jeg har klart hver måned). Nå har jeg en mann som har surret det til økonomisk for seg selv og oss og jeg lurer på hvilke muligheter vi eventuelt har. Anonymkode: 56504...7e4 Selv om mannen din ikke hadde hatt gjeld så hadde hadde dere spilt dårlig uansett med tanke på at du er student, så synes det er litt dårlig gjort at du legger all skylda på din mann. Anonymkode: c4249...5f5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #16 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor sier det seg selv? Betaler du mindre i boutgifter er det flere penger igjen hver måned, da sier det vel seg selv at kreditorene får mer av pengene sine? Er det egentlig ikke mer urettferdig at kreditorene får mindre penger fordi en må betale ned utleiers lån ved å betale dyrere husleie hver måned? Hvis en tenker på hva kreditorene skal sitte igjen med mener jeg. Anonymkode: 24f57...a84 Man kan få, men han har ett år igjen på gjeldsordningen? Og du er student. Så startlån er kanskje ikke noe for dere, med unntak at han har et barn. Det er bare å søke. Kreditorer bryr seg ikke med mindre de selv vil få mindre betalt. Anonymkode: 01920...dd0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #17 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan få, men han har ett år igjen på gjeldsordningen? Og du er student. Så startlån er kanskje ikke noe for dere, med unntak at han har et barn. Det er bare å søke. Kreditorer bryr seg ikke med mindre de selv vil få mindre betalt. Anonymkode: 01920...dd0 Det er kanskje bedre sjanse hvis han søker alene. Anonymkode: 01920...dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå