AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Jeg er en person som trenger mye alenetid og trives godt i mitt eget selskap. Synes det er koselig med venninnenebesøk, ta en kaffe, spise noe godt, skravle i solveggen, gå på kafé... Bare sitte å prate sammen i ro og mak, det elsker jeg. Min rekreasjon etter en sosial arbeidsdag eller arbeidsuke er å gå lange turer i skog og mark. Noe min venninne også elsker, men ikke alene. Hun maser daglig om jeg skal gå tur og om hun kan være med. Videre er hun for tiden arbeidsløs og har masse overskudd, noe jeg ikke har, jobber fullt og litt til, og er alene med to aktive tenåringsjenter som skal kjøres hit og dit osv. Jeg har sagt flere ganger at jeg elsker å gå tur alene, at det er da jeg får sortert tanker og kan nyte stillheten i skogen. Som et slags hint..som hun igjen ikke tar. Hun vet at jeg er på den mest ekstreme siden av introvertskalaen. Vi går kanskje et par lange turer sammen i mnd. Da er det fullt tempo for å nå en topp, kort stopp på toppen, snakking hele veien, og jeg blir helt utmattet. Når jeg går alene kan jeg stoppe flere ganger, finner jeg en solflekk på en stubbe kan jeg sette meg ned og ta frem termosen og bare nyte lyden av fuglene i skogen så lenge jeg gidder. Jeg går ikke så fort, er oppmerksom på dyrelivet rundt meg og finner glede i å finne "rare" ting i naturen. Målet er ikke toppen eller utsikten fra toppen, målet er turen i seg selv. Jeg går ikke daglig, kanskje en til tre lange turer i uka er det jeg klarer å skvise inn. Disse timene vil jeg helst ha for meg selv.. før pleide jeg å legge ut naturbilder på min Instagram fra disse turene, det har jeg sluttet med. Da får jeg anklagende spørsmål om hvorfor jeg har gått tur uten å si fra slik at hun kunne, og hun viser tydelig sin misnøye. Som sagt, jeg må ikke være alene hele fritiden min, men jeg vil heller omgås sosialt i ro og mak hjemme og en tur i ny og ne. Å bare sitte rett opp og ned er ikke noe for min venninne, vi er visst ikke en helt heldig kombinasjon. Jeg har sagt flere ganger at jeg elsker å gå alene, men må jeg virkelig si rett ut at "nei, jeg vil ikke gå tur med deg, jeg må gå alene"? Er ikke det å ta såpass tydelige hint en del av det sosiale samspillet? Og hvorfor fortsetter folk å mase når de ikke får nesten noe respons? Jeg har sluttet å invitere på kaffe, da hun alltid sier "Kan vi ikke heller gå tur/shoppe/reise på hytta/*andre aktiviteter som ikke innebærer et rolig møte på et par timer* Anonymkode: eb97a...c95 1 1
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Her må du bare være streng og forklare henne TYDELIG at disse turene er din ALENETID. Jeg vet at det er fryktelig vanskelig å måtte sette grenser for andre voksne som ikke vil ta poenget uansett, men du må bare. Slike folk vil aldri endre seg av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Lille_Krokodille skrev (7 minutter siden): Her må du bare være streng og forklare henne TYDELIG at disse turene er din ALENETID. Jeg vet at det er fryktelig vanskelig å måtte sette grenser for andre voksne som ikke vil ta poenget uansett, men du må bare. Slike folk vil aldri endre seg av seg selv. Enig. Neste gang kan ts si, «Nei, akkurat dette er noe jeg vil gjøre alene, og det vet du» Anonymkode: 4be6f...392 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Du må være tydelig og sette grenser. Det virker som at hun må ha det inn med teskje. Må være utrolig slitsomt å ha slike venner. Anonymkode: 1a886...fc1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Men ts har jo forklart dette…er det så mange andre utveier enn å kutte ut? Slike mennesker tar bare mer og mer. Snart er det ikke bare turene, men mer i ts sitt liv som blir overkjørt. Anonymkode: f5a49...123
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Du må bare si det rett ut. «Det er veldig koselig at du vil gå tur sammen, men dette er noe jeg vil gjøre alene for å koble av» Anonymkode: 2b764...7e4 1
atropos Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Jeg tenker du vinner mye på å være tydelig. Du trenger å være alene på tur. Du må ta hensyn til deg. Venninnen din må finne flere å spille på siden hun tydeligvis trenger andre ting.
Hr. Aktiv Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Slutt å hint og heller fortelle i rene ord.
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Og når det går så langt at TS får kjeft fordi hun poster på IG at hun har vært på tur uten denne venninnen, da hr det egentlig gått altfor langt allerede. «Ja, jeg har vært på tur alene fordi jeg av og til liker å være alene og lade batteriene i stillhet.» Altså… Det skal ikke være nødvendig å forklare sånt til folk. Som en annen skrev over, nå er det turene. Snart vil hun være med på andre ting, og plutselig kvier man seg for å gå ut døra i tilfelle man blir oppdaget…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 Kommunikasjon er vanskelig. Du kan stå deg på å være så tydelig du klarer. Ikke forsvar deg, bare sett grenser. "Jeg trenger å gå på tur alene, så derfor inviterer jeg bare av og til." "Siden jeg helst går alene, bør du finne flere turvenner." "Jeg ønsker å ta en kopp kaffe, om du vil finne på noe annet, må du ta med noen andre." "Jeg må da få lov til å legge ut turbilder på IG, uten at du skal bli sur fordi du ikke fikk bli med? Tror du jeg får lyst til å invitere deg med da?" Anonymkode: 9a792...77a 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Få deg en ryggrad. 1 hour ago, AnonymBruker said: [Min venninne] maser daglig om jeg skal gå tur og om hun kan være med. La være med å svare henne daglig. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har sagt flere ganger at jeg elsker å gå tur alene, at det er da jeg får sortert tanker og kan nyte stillheten i skogen. Som et slags hint..som hun igjen ikke tar. Slutt å hinte. Du trenger ikke svare på alt eller forsvare deg selv. Blir hun sur så la henne være sur. 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi går kanskje et par lange turer sammen i mnd. Da er det fullt tempo for å nå en topp, kort stopp på toppen, snakking hele veien, og jeg blir helt utmattet. Hvem har bestemt det skal foregå på denne måten? Sett deg ned og ta en pause hvis du trenger en pause. 1 hour ago, AnonymBruker said: .. før pleide jeg å legge ut naturbilder på min Instagram fra disse turene, det har jeg sluttet med. Da får jeg anklagende spørsmål om hvorfor jeg har gått tur uten å si fra slik at hun kunne, og hun viser tydelig sin misnøye. Legg ut bilder som det passer deg. Slutt å svare henne på Instagram hvis det er der hun kommenterer, og bare slett sure kommentarer. Advar henne, og hvis hun fortsetter så blokker henne. 1 hour ago, AnonymBruker said: Som sagt, jeg må ikke være alene hele fritiden min, men jeg vil heller omgås sosialt i ro og mak hjemme og en tur i ny og ne. Å bare sitte rett opp og ned er ikke noe for min venninne, vi er visst ikke en helt heldig kombinasjon. "Det eneste jeg har lyst på i dag er å sitte hjemme å skravle over en kopp kaffe. Vil du på topptur må du spørre en annen. God tur." 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har sagt flere ganger at jeg elsker å gå alene, men må jeg virkelig si rett ut at "nei, jeg vil ikke gå tur med deg, jeg må gå alene"? Er ikke det å ta såpass tydelige hint en del av det sosiale samspillet? Enten fatter hun ikke, ellers har hun lært hun kan få viljen sin ved mase til du sier ja. 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hvorfor fortsetter folk å mase når de ikke får nesten noe respons? Jeg har sluttet å invitere på kaffe, da hun alltid sier "Kan vi ikke heller gå tur/shoppe/reise på hytta/*andre aktiviteter som ikke innebærer et rolig møte på et par timer* Anonymkode: eb97a...c95 Lær deg å si 'Nei, det har jeg ikke lyst til" og "Så må det bli en annen dag". Det siste er lov å si uten å mene det. Anonymkode: 8e8a7...fae
mingus Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Huff dette minner om den tråden med hun som ville gå alene og hadde ei venninne som lusket rundt huset hennes i turklær og ventet på at hun skulle komme ut! Bare si at du ikke mener noe vondt med det, men helst vil gå alene for du trenger den tiden for deg selv. Og at hun ikke trenger å bli sur for at du deler bilder, da må du dessverre blokkere for dette er noe du koser deg med.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 mingus skrev (11 minutter siden): Huff dette minner om den tråden med hun som ville gå alene og hadde ei venninne som lusket rundt huset hennes i turklær og ventet på at hun skulle komme ut! Bare si at du ikke mener noe vondt med det, men helst vil gå alene for du trenger den tiden for deg selv. Og at hun ikke trenger å bli sur for at du deler bilder, da må du dessverre blokkere for dette er noe du koser deg med. Hahaha den tråden har jeg ikke sett🤣 Erre mulig ass. Hva fan feiler folk? er dette normalt eller er det pandemien som har ødelagt og gjort folk desperate? Forøvrig sliter jeg selv med innpåslitne folk🙈🙈🙈🙈 Anonymkode: f5a49...123
mingus Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 Nei det var muligens ett år +/- siden jeg leste den. Samme her, ble helt stresset av å høre om sånt! Tenk å måtte gjemme seg inne for å være i fred når man egentlig vil ut og gå tur:O
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 Når hun kommenterer hvorfor du ikke ba henne med, så bare gjenta "jeg har jo sagt flere ganger at jeg liker å gå tur alene. Det er ikke noe i veien med deg, men jeg håper du snart forstår at jeg VIL gå alene" Anonymkode: d472a...d55
GammelKaktus Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 Jeg hadde nok sagt at å gå tur er min form for meditasjon og da liker jeg å gå alene. Selv om jeg setter pris på å treffes så kjenner jeg at jeg trenger å være litt for meg selv etter en lang dag på jobb og tut og kjør med jentene mine. Man trenger ikke å være så ekstrem introvert etter for å ha behov for litt tid for seg selv i hverdagen, dagene går fort når man er i jobb og har barn, er ikke mange timene man har til overs. Synes det er merkelig at folk rundt skal ha ting inn med teskje hele tiden og så blir de fornærmet når man faktisk sier skikkelig i fra.. 😄
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Du må slutte å hinte. Og heller være tydelig om hva du vil. Ikke alle forstår hint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå