AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #41 Skrevet 21. april 2022 Fordi vi begge jobber innen helse, og ingen av oss får fast jobb på en god stund ennå. Får dermed ikke lån. Har nesten 2 millioner i egenkapital, men gidder ikke kjøpe noe vi ikke har tenkt å bli værende i. Vi gifter oss heller i mellomtiden. Synes det er helt topp å leie, investerer pengene i andre ting istedet. Og så slipper vi hagearbeid og vedlikehold, slik alle andre vi kjenner må bruke disse fine soldagene på. Veldig deilig Anonymkode: de8e0...5e0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #42 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ser det er mange kommentarer her om utleiere. Vel, nå blir kanskje kommentarene enda flere, fordi nå skriver NRK at leieprisene øker. Så de som ikke har råd til bolig, og som sparer til bolig, får altså nå enda mindre å spare i måneden, fordi leieprisene øker. Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie? Selv har jeg eid leid leilighet i 10 år, uten hjelp og kun ved å spare aktivt som ungdom og igjennom studietiden. Jeg var heller ikke kresen når det kom til størrelse på boligen eller beliggenhet. Her mener jeg mange tar for dårlige valg, krever for mye og tar på seg offerrollen. Anonymkode: 36efd...64b Nå var boliger vesentlig billigere for 10 år siden. Regner med at grunnen til at folk ikke kommer seg inn på boligmarkedet er boligprisene. Nå bor ikke jeg i Oslo, eller en av de andre stor byene. Minste bolig de selger her er på 15 m2, og koster 1,8 mill. Har en datter på 20 år, som jobber i butikk, og hun må spare lenge, men samtidig så vil hun ikke bo på 15 m2, hun kan fint bo på 25 m2, men 15 m2, er jo størrelsen på soverommet hennes her. Anonymkode: d1e60...766 2
Callisto83 Skrevet 21. april 2022 #43 Skrevet 21. april 2022 Så fremt man har nedbetalt boliglånet sitt, så er det kanskje slik som TS beskriver. Men betaler man ned på lån, som jeg vil tippe veldig mange gjør, så er man teknisk sett en leieboer til banken - selv om man selvsagt har større frihet til å gjøre som man vil med huset/leiligheten. Ulempen med stort lån og eierskap, er at hvis noe skulle skje med boligprisene eller renten, og la oss være ærlige, veldig mye rart skjer i 2022, så kan man ende opp med at huset eier deg og ikke omvendt. Det slipper en vanlig leieboer. Kjipt å måtte selge en bolig med tap, så må man inn på leiemarkedet med et lån i tillegg. Sjansen for å få lån igjen da kan jo også endre seg. 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #44 Skrevet 21. april 2022 Ikke gjort noen dårlig valg. Sparer så mye jeg kan. Er 24 år, vokst opp under barnevernet og blitt frastjelt alt av eiendeler og oppsparte midler. Det jeg har hatt, har jeg måtte brukt på klær, mat og slikt opp igjennom oppveksten Anonymkode: 82fab...6e1 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #45 Skrevet 21. april 2022 Samlivsbrudd med barn. Er man alene med barn, så trekkes det greit fra på hva man får i lån alene. Jeg har et finansieringsbevis på så og så mye og venter nå på at en leilighet i min prisklasse skal dukke opp. Lite på markedet her nå. Det er ikke aktuelt å flytte langt vekk fra far til barna eller at de skal måtte bytte skole. Anonymkode: c3a9b...01b 1
fruenfrafjellet Skrevet 21. april 2022 #46 Skrevet 21. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie? Hvorfor mener du at det handler om prioriteringer? VI hadde stort hus, men vi valgte å selge og sitter med god slump penger på bok. Vi leier og det er av en enkel grunn, eller 5 grunner: Vi har ingen felles barn og ønsket ikke at boligen skulle bli et arvespørsmål. Og vi ville også frigjøre oss fra dette med større boutgifter og vi ville ha muligheten ttil å flytte på oss dersom det ble aktuelt uten å måtte styre med salg. Nå leier vi bolig sentralt, har kun en bil og vi betaler under halve beløpet av hva vi betalte selv , mtp at nå betaler vi ikke for kommunale avgifter, og husforsikring. Vi har bolig nå med 6 soverom og betaler under 15000. Endret 21. april 2022 av fruenfrafjellet 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #47 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ser det er mange kommentarer her om utleiere. Vel, nå blir kanskje kommentarene enda flere, fordi nå skriver NRK at leieprisene øker. Så de som ikke har råd til bolig, og som sparer til bolig, får altså nå enda mindre å spare i måneden, fordi leieprisene øker. Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie? Selv har jeg eid leid leilighet i 10 år, uten hjelp og kun ved å spare aktivt som ungdom og igjennom studietiden. Jeg var heller ikke kresen når det kom til størrelse på boligen eller beliggenhet. Her mener jeg mange tar for dårlige valg, krever for mye og tar på seg offerrollen. Anonymkode: 36efd...64b Ganske snevert syn på dette ser jeg. For det første har du eid i 10 år, og for 10 år siden var boligprisene de fleste steder langt mer overkommelig enn i dag. Prisveksten de siste ti år har for de aller, aller fleste vært langt høyere enn lønnsveksten, så der har du den viktigste grunnen til at de yngre i dag ikke har samme mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet. For det andre så har egenkapitalskravet endret seg, og man må stille med mer egenkapital i dag enn for ti år siden. For det tredje er det dessverre en del som har opplevd sykdom i den delen av livet man typisk kjøper bolig. Men du er vel kanskje blant dessertgenerasjonen som ikke har tatt innover deg at det har både blitt mye vanskeligere å få jobb og bolig enn det var på deres tid. Det er ikke lenger "bare å ta en jobb og spare" som noen liker å si. Anonymkode: f0427...bf8 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #48 Skrevet 21. april 2022 Har eid tre ganger, en gang enebolig, men nå har jeg solgt og kjøpt helårshytte som ikke er i et hyttefelt. Stor tomt og sentralt. Leier hos en venninne i byen. Vi har bodd sammen før og det går fint. Er gjeldsfri og har egenkapital om jeg ønsker å kjøpe igjen. Anonymkode: 2ece4...170 1
Mooza Skrevet 21. april 2022 #49 Skrevet 21. april 2022 Er det dårlig valg å få barn tidlig? Jeg fikk for noen uker siden kjeft i en tråd her av de som var over 40 år da de fikk barn. Det skjedde da jeg skrev om fordelene ved å få barn tidlig. Jeg nevnte bakdelen også. En bakdel er at det blir vanskelig å spare penger siden du har økte utgifter, jobbe ekstra, og får du da ikke penger av familie/forskudd arv- så er det vanskelig å få seg en bolig. Jeg kjøpte jo til slutt bolig da, og har til og med fått meg en hytte, OG leier ut selv. Men her i Rogaland så stod prisene stille lenge etter oljekrisa. Det kan jo være at det kommer en stor resesjon i verden nå, med energipriser som går amok osv, så TS skal ikke være så stor i kjeften. Vi kjenner ikke framtiden, og boligprisene kan synke en god del. Da kan det bli kjekt å leie. Det var det som skjedde her. Jeg fikk kjøpe min første bolig i verste finanskrisen . Da stod det en del mennesker med to boliger der de ikke fikk solgt den gamle. Det ble etterhvert en veldig vanskelig situasjon for mange. Vipps- der fikk jeg hus med betydelig rabatt. Det er mange skjebner, og mange mennesker som går gjennom ting som TS ikke kan vite eller forstå. Hvis det gir deg mening med livet å sitte på en leilighet og være så fornøyd med seg selv over den bragden, og i tillegg rakke ned på andre med andre prioriteringer eller skjebner, så er det litt patetisk...mener jeg. 6
Mooza Skrevet 21. april 2022 #50 Skrevet 21. april 2022 ...det er jo faktisk et poeng at det kan bli veldig dyrt å eie også framover. Hakket dyrere gjerne. 1
Gjest mariama Skrevet 21. april 2022 #51 Skrevet 21. april 2022 Det var ingen som snakket om å kjøpe som student for 15 år siden i min omgangskrets, så utover BSU sparte jeg ikke veldig aktivt til bolig. Ett friår til reise, bytte av studie og noen år i vikariater uten spesielt høy lønn etter fullført master gjorde at jeg drøyde. Det var heller ingen som snakket om fond, så pengene gikk i praksis i minus på sparekonto. Så noen år i samboer sin leilighet, som var veldig fin så vi ble ganske kresne og treige med å kjøpe den større leiligheten vi skulle kjøpe sammen (som var årsaken til at jeg ikke kjøpte meg inn - vi skulle jo flytte snart). Så ble det brudd, finne dyr leilighet å leie raskt, og en virkelighet der lånet jeg kunne få alene rakk i teorien, men ikke i budrundene mot yngre med pappa i bakhånd eller investor med bygningsarbeider på slep (oppussingsobjektene.) Eier nå, men ble 35 før jeg hadde råd til en tomroms utenfor sentrum. Hverken egenkapital eller andre sparepenger kommer fra foreldre eller arv, kun tjent selv. Så helt klart mye selvforskyldt, og ansvaret er mitt eget. Men omgivelser, forhold og familie har også noe å si. Jeg tror ikke foreldrene mine tenkte på at det med boligmarkedet skulle bli så mye vanskeligere for oss, ellers hadde vi nok snakket mer om det tidligere.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #52 Skrevet 21. april 2022 Dårlige prioriteringer? Alle jeg kjenner under 35 år som eier egen bolig har foreldre som kan stille som sikkerhet + familie som har hjulpet godt til opp gjennom årene med bsu. For all del, mange av dem jobber selvfølgelig hardt og er flinke til å spare. Men ikke nødvendigvis noe flinkere enn andre. Selv er jeg enslig og har ikke med meg noe som helst kapital hjemmefra, og det er mye av grunnen til at jeg ikke kan kjøpe egen bolig enda. Det skal også sies at jeg ikke anser meg som fattig, og jeg har alltid hatt det jeg trenger, men foreldre har ikke anledning til å bidra økonomisk. Jeg har jobb, universitetetsutdanning og har alltid jobbet ved siden av studiene, ikke hatt store utskeielser og levd nøkternt både som student og nå. Anonymkode: afab4...b94 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #53 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Særdeles tøff oppvekst med overgrep, mishandling og vold. Psykisk sykdom, tilbakevendende depresjon, traumer etter oppvekst osv, og ingen utdanning. Inn og ut av «behandling». Noen av grunnene til at jeg leier. Var nesten i tjueåra før omtrent visste at man kunne eie sitt eget hjem, etter å kun ha opplevd leie leiligheter med utkastelse etter utkastelse fra barndommen. Etterhvert kommet så langt nå at jeg bor for meg selv, jobber 100% med veldig lav lønn. Pluss skole for å ta igjen alt jeg ikke klarte før. 32år gammel. Drømmen er egen leilighet før jeg bikker 45. Anonymkode: 8d1ba...ca0 Har en lignende oppvekst som deg. Jeg er 34 og går andreåret på bachelor nå. Veien hit har vært veldig lang. En dag skal det gå bra for oss og, forhåpentligvis har vi bolig før 45 begge to 😁 Anonymkode: b4f7c...7d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #54 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ser det er mange kommentarer her om utleiere. Vel, nå blir kanskje kommentarene enda flere, fordi nå skriver NRK at leieprisene øker. Så de som ikke har råd til bolig, og som sparer til bolig, får altså nå enda mindre å spare i måneden, fordi leieprisene øker. Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie? Selv har jeg eid leid leilighet i 10 år, uten hjelp og kun ved å spare aktivt som ungdom og igjennom studietiden. Jeg var heller ikke kresen når det kom til størrelse på boligen eller beliggenhet. Her mener jeg mange tar for dårlige valg, krever for mye og tar på seg offerrollen. Anonymkode: 36efd...64b Venter på boligbobbla skal sprekke. Anonymkode: cd4d9...48c 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #55 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bra, det er viktig at vi passer på at de rike ikke mister pengene sine. Anonymkode: 423c2...860 Ja. Jeg er skikkelig rik som leier ut. Helt riktig. Anonymkode: 118ab...414
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #56 Skrevet 21. april 2022 Jeg eier så spørsmålet er ikke helt til meg, men jeg jobbet 100% som student. Det gikk utover studiene så måtte ta bachelor over 4,5 år, men angrer ikke da jeg kom meg inn på boligmarkedet tidlig(23 år, kjøpte i fjor). Leide billig i kollektiv frem til da. MEN leiligheten er elendig, hater den. Så tok det jeg hadde råd til selv om det ikke var noe å skryte av, har økt 400.000 i verdi da så vil nok lønne seg. Så tror en viktig brikke er at jeg valgte en dårlig leilighet langt utenfor sentrum, selv om kollektivet mitt var mye penere Anonymkode: 766ae...017
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #57 Skrevet 21. april 2022 Jeg leier, og kommer til å gjøre det resten av livet mitt. Jeg har 500k i egenkapital, men jeg har bare 28k utbetalt i måneden så bankene sier nei da jeg ikke kan betjene lån med så lav inntekt, de mener også jeg har en for ustabil jobbsituasjon til tross for at jeg har vært ansatt i samme firma i 15 år. Husbanken sier også nei, med samme begrunnelse. Det er deprimerende. Anonymkode: d010b...347
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #58 Skrevet 21. april 2022 Skal det bli enda dyrere å leie?! Syntes da jammen at huseiere tar godt nok betalt fra før av. Hva med lavtlønnede og trygdede som sliter nok fra før av? For å ikke glemme studenter. Maten er dyr, strømmen er dyr, drivstoffet er dyrt og nå blir det dyrere å leie også.. Anonymkode: 944f8...d07
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #59 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du skriker troll for så å kjøre hersketeknikk? Jeg er forsåvidt enig med TS, mange evner ikke spare eller tenke langsikitig når det kommer til økonomi. Anonymkode: 8e0ec...d5f Å evne er ikke det samme som å ikke kunne eller å inneha kunnskap. Med ande ord, ordet evne er så misbrukt. Men det evner vel ikke noen å forstå 🤫 Man kan ikke bare anta at økonomisk innsikt kommer av seg selv, det må læres og burde vært eget fag fra grunnskolen av. Gjerne før. Anonymkode: 00f2b...8f1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #60 Skrevet 21. april 2022 Alltid vært flink til å jobbe i alle ferier fra ung alder. Jobbet hele sommeren fra 12 års alder med jordbærplukking. Jobbet alle ferier, har alltid spart. Kjøpte første bolig i 20 årene, den var liten og i et dårlig strøk. Fikk lagt meg opp penger mens jeg bodde dårlig i mange år. Kjøpte deretter neste som var litt større og i et bedre strøk uten lån. Vært gjeldfri siden. Lønner seg å jobbe hardt og sette tæring etter næring og spare. Har nå stor bolig fortsatt uten lån og store verdier. Lærte sparing hjemme som barn av arbeidsomme og fornuftige foreldre. Anonymkode: 96ec4...cdf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå