Tvist Skrevet 21. april 2022 #21 Skrevet 21. april 2022 Jeg hadde bolig, men så mistet veldig mange jobben, og det ble umulig å finne noe nytt der, så jeg måtte flytte og selge. Boligprisene sank som en stein da mange mistet jobben. Så nå leier jeg, sparer penger og betaler ned boliglån på en bolig jeg ikke har. 3 4
navnet Skrevet 21. april 2022 #22 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skriker troll for så å kjøre hersketeknikk? Jeg er forsåvidt enig med TS, mange evner ikke spare eller tenke langsikitig når det kommer til økonomi. Hersketeknikk her og der. Det var et spørsmål. Jeg genuint lurer fordi veldig mange født i babyboomer generasjonen faktisk ikke klarer å sette seg inn i boligsituasjonen og som den er i dag, og jeg lurer på om trådstarter har det utgangspunktet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #23 Skrevet 21. april 2022 navnet skrev (1 minutt siden): Om du bruker hjernen din skikkelig hardt, å tenker godt etter, så er jeg sikker på at du klarer å finne et scenario eller to hvor man kan si "tenåringen min" uten å ha født selv. Det som ER interessant er at du tok noe du trodde var personlig informasjon om meg å prøvde å bruke det mot meg for å poengtere/understreke om at du er bedre en meg å har handlet feil. Derfor hoppet jeg til trollkommentaren. Enten det eller så er du utrolig usympatisk og manipulativ. Jeg registrerer hvordan du debatterer og hvilke teknikker du prøver på. Syns forøvrig det er veldig å merkelig å skrive "tenåringen min" Uten selv å ha en tenåring. Merker meg at det jeg har understreket i bold er hvordan DU tolker HI. Jeg sier bare at jeg ikke med hjelp hjemmefra klarte å få det til, uten å måtte bo i den største leiligheten og det beste stedet. Jeg tolker det som om det er noe i det som provoserer deg? Anonymkode: 36efd...64b 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #24 Skrevet 21. april 2022 Tja TS, nå både eier jeg bolig og er heldig nok å leie ut også. Men faktisk er det ordet heldig som er viktig å få frem. Noen er mer heldig i arbeidslivet, boligmarkedet og samt om man har kjæreste og vi er 2 om regningene. Så jeg tror ikke alltid det handler om hvor flink man har vært, så gjør at man eier bolig. Jeg syns du TS er dømmende ovenfor andre mennesker og andres liv, erfaringer, sorger, tap, sykdom. Vi er ikke alle like. Jeg var litt flink, men egentlig veldig heldig i livet så gjør at jeg kan eie 2 boliger i dag. Men jeg trenger ikke dømme andre ned. Anonymkode: 177db...7f4 4
navnet Skrevet 21. april 2022 #25 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg registrerer hvordan du debatterer og hvilke teknikker du prøver på. Syns forøvrig det er veldig å merkelig å skrive "tenåringen min" Uten selv å ha en tenåring. Merker meg at det jeg har understreket i bold er hvordan DU tolker HI. Jeg sier bare at jeg ikke med hjelp hjemmefra klarte å få det til, uten å måtte bo i den største leiligheten og det beste stedet. Jeg tolker det som om det er noe i det som provoserer deg? Anonymkode: 36efd...64b Jeg har en tenåring. Jeg trenger ikke forklare eller få tillatelse fra deg eller noen andre for å kunne kalle det min tenåring uten å ha født selv. Ja jeg blir stort sett utrolig provosert av mennesker som skaper slike tråder for å sitte å rakke ned på andre. Det er et samfunnsproblem å utrolig ekkelt at flere og flere mennesker føler at sitter med fasiter, og at de har rett til å dømme andre de ikke har møtt en gang. I denne tråden er det ikke det en gang. Her vil bare trådstarter sitte å "godte" seg med at denne personen har gjort alt helt riktig og andre gjør "feil". Du er hjertelig velkommen til å flagge for TS og oppførselen, jeg synes det er en ufordragelig oppførsel man kun ser på internett. 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #26 Skrevet 21. april 2022 Jeg er over 40 og leier, jeg kjenner også flere som er i samme situasjon. Det vi har felles er langvarig sykdom, fysisk eller psykisk, på viktige tidspunkt i livet. Anonymkode: 2a311...833 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #27 Skrevet 21. april 2022 Jeg hadde nok slitt langt mer dersom mine foreldre ikke hadde vært villige til å stille garanti. Synd at man omtrent er avhengig av det for å få kjøpt i 20-årene. Jeg kjøpte meg en lite, usentral leilighet til 1 mill (ikke i Oslo) også så klart fordi jeg hadde ikke råd til annet på den tiden (8 år siden), men jeg ønsket ikke å betale leie. Føler virkelig med den yngre generasjonen som prøver å komme seg inn i boligmarkedet i dag! Anonymkode: adbde...4fc
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #28 Skrevet 21. april 2022 Jeg ble alvorlig syk i barneskolealder og blir sykere for hvert år som går. Derfor har jeg ikke råd til å kjøpe. Anonymkode: f2359...185 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #29 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette understreker dette med dårlig valg. Du fikk barn ekstremt tidlig og det påvirker dine muligheter idag. Og som jeg skrev i HI; du inntar offerrollen, som mange dessverre gjør, når de ser at andre kommer inn i boligmarkedet, både uten hjelp og i ung alder. Anonymkode: 36efd...64b Neida, alle tar jo ansvaret selv. Det er aldri samfunnets eller andre sin feil. (Stor ironi) Anonymkode: 3714b...041 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #30 Skrevet 21. april 2022 Særdeles tøff oppvekst med overgrep, mishandling og vold. Psykisk sykdom, tilbakevendende depresjon, traumer etter oppvekst osv, og ingen utdanning. Inn og ut av «behandling». Noen av grunnene til at jeg leier. Var nesten i tjueåra før omtrent visste at man kunne eie sitt eget hjem, etter å kun ha opplevd leie leiligheter med utkastelse etter utkastelse fra barndommen. Etterhvert kommet så langt nå at jeg bor for meg selv, jobber 100% med veldig lav lønn. Pluss skole for å ta igjen alt jeg ikke klarte før. 32år gammel. Drømmen er egen leilighet før jeg bikker 45. Anonymkode: 8d1ba...ca0 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #31 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk ikke kjøpt leilighet før jeg hadde bikket 32år, årsaken? Jeg ble alvorlig syk bare halvannet år år etter endt studier og dermed fikk jeg minstesatsen både på AAP og uføretrygden, men på den fikk jeg heldigvis ung-tillegget da. Og så fikk jeg forskudd på arv, hadde jeg ikke fått den hadde jeg fremdeles vært leietaker… Så livet skjer, det er ikke slik at dårlige valg alltid er årsaken til at man ikke kan eie! Anonymkode: ecb35...8c8 Du hadde ikke vært fremdeles leietaker uten arv. Du hadde fortsatt kvalifisert til startlån, så fremt du ikke har en skyhøy gjeld fra før av. Jeg var syk hele ungdomstiden og på vgs. 8 år på minstesats AAP og nå ung ufør. Hadde jeg ikke blitt ufør så hadde jeg nok aldri kommet meg inn på boligmarkedet alene. Ingen hjelp å få av foreldre, ingen arv som kommer. Uten startlån så hadde jeg ikke kommet meg inn på boligmarkedet før jeg er minst 50 om jeg er heldig. Anonymkode: f992c...f51
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #32 Skrevet 21. april 2022 vi leier fordi vi har hatt i mange år lav inntekt. Fra 2013 - 2017 gikk jeg på aap. Fikk vel 15000 i mnd. Ble så ufør. Nå har jeg 17000 i mnd. Det tilsvarer samme kronene som det jeg og mannen betaler i leie for bolig nå. (vi har 3 soverom da vi har barn) Mannen hadde også aap noen år, men er nå i full jobb. Får en 23000 i mnd. Dette går til strøm, Sfo, mobil, tv, Internett, drivstoff, forsikringer, klær, medisiner, mat etc Det er ikke mange kronene å spare av etter alt er betalt. Selvfølgelig kunne vi leid billigere, men da må mannen først finne en annen jobb noen timer unna her. Alt i nabo kommunenene her er like dyrt. Anonymkode: 6c518...171 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #33 Skrevet 21. april 2022 Jeg har eid bolig. Kjøpte min første bolig da jeg var tidlig i 20-åra, for snaut 20 år siden. Den gangen behøvde man ikke egenkapital, man kunne man låne 100% av kjøpesummen. I 2008 kom finanskrisen og jeg var en av dem som mistet jobben under den. Jeg havnet på dagpenger, inntekten min ble redusert med over 30%. Året før hadde borettslaget gjennomført en stor og omfattende oppussing av røropplegget og badene i blokka og felleskostnadene (og -gjelden) hadde økt kraftig pga det. Jeg klarte å holde på leiligheten noen måneder, men da jeg ikke fikk meg noen ny jobb ble det ble for trangt økonomisk å bo der, så jeg endte med å selge. Pga finanskrisen var boligmarkedet dårlig (og høyere fellesgjeld/-kostnader hjalp ikke) og jeg endte med å selge med tap og satt igjen med restgjeld. Innen jeg var i jobb igjen og fikk nedbetalt restgjelden var kravet om 15% egenkapital innført og jeg har avfunnet meg at jeg nok blir på leiemarkedet resten av livet. Er over 40 nå og jobber i et lavtlønnet yrke. Har ikke mye til overs hver måned og med prisnivået på bolig i området jeg bor i er det ikke realistisk å få spart opp nok egenkapital, rett og slett. Anonymkode: cd810...f9a 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #34 Skrevet 21. april 2022 Kommer fra familie med dårlig råd, som alltid har leid. Så når jeg begynte å jobbe som ungdom, ble det naturlig for meg å heller bidra økonomisk hjemme, istedenfor å spare. Kanskje dumt i etterpåklokskapens lys, men. Ble boligeier i en alder av 35, sammen med samboeren min. Da hadde vi spart i mange år begge to. Anonymkode: 17100...0eb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #35 Skrevet 21. april 2022 Vi er tre søstre. Alle tre arvet en sum som var tilstrekkelig egenkapital til å kjøpe en liten leilighet i Oslo ved 18-20 års alder. En var ung og naiv, og lånte bort alle pengene til en bekjent og har aldri fått det tilbake. Hun fikk barn tidlig og fikk først kjøpt en liten leilighet i midten av 30-årene sammen med mannen. De måtte imidlertid flytte langt ut av Oslo for å få til det. En annen brukte penger på reising, fest og moro, men tok grep etter studiene, sparte og fikk kjøpt bolig sammen med samboeren, og har etter hvert oppgradert til tomannsbolig. Sistemann kjøpte bolig med en gang, prioriterte studier og karriere fra tidlig i 20-årene, og har nå enebolig med lav belåningsgrad. Det handler ikke alltid om uheldige omstendigheter, som sykdom og manglende muligheter, det handler også om valg. Anonymkode: 90c14...ee5 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #36 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser det er mange kommentarer her om utleiere. Vel, nå blir kanskje kommentarene enda flere, fordi nå skriver NRK at leieprisene øker. Så de som ikke har råd til bolig, og som sparer til bolig, får altså nå enda mindre å spare i måneden, fordi leieprisene øker. Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie? Selv har jeg eid leid leilighet i 10 år, uten hjelp og kun ved å spare aktivt som ungdom og igjennom studietiden. Jeg var heller ikke kresen når det kom til størrelse på boligen eller beliggenhet. Her mener jeg mange tar for dårlige valg, krever for mye og tar på seg offerrollen. Anonymkode: 36efd...64b Min dårlige prioritering var å bli syk. Og jeg tror ditt menneskesyn sier mer om deg enn min sykdom sier om meg. Anonymkode: b0539...5ed 5 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #37 Skrevet 21. april 2022 Har ikke gjort dårlige prioriteringer, men får ikke fast inntekt før til sommeren. Tyveårene har gått til utdanning og jobb med midlertidige kontrakter. Når jeg har fast inntekt skal vi søke om finansieringsbevis, men det må jo også dukke opp en bolig vi ønsker oss. Håper å få kjøpt innen ett år. Anonymkode: b39d4...8ef
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #38 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie? Anonymkode: 36efd...64b Jeg har eid bolig siden 1998, men måtte selge i fjor for å komme meg unna min voldelige mann. Det var så mye trusler og faenskap at jeg ikke klarte å kjempe for å få min rettferdige del og nå leier jeg. Prøver å spare, men prisene har steget voldsomt. Jeg har altså ikke prioritert dårlig, men jeg har tatt et dårlig valg av mann. Tviler på at jeg kommer meg inn på boligmarkedet igjen, all volden har i grunn ødelagt meg. Takk for fordommene dine, forresten. Anonymkode: 552aa...0af 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #39 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ser det er mange kommentarer her om utleiere. Vel, nå blir kanskje kommentarene enda flere, fordi nå skriver NRK at leieprisene øker. Så de som ikke har råd til bolig, og som sparer til bolig, får altså nå enda mindre å spare i måneden, fordi leieprisene øker. Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie? Selv har jeg eid leid leilighet i 10 år, uten hjelp og kun ved å spare aktivt som ungdom og igjennom studietiden. Jeg var heller ikke kresen når det kom til størrelse på boligen eller beliggenhet. Her mener jeg mange tar for dårlige valg, krever for mye og tar på seg offerrollen. Anonymkode: 36efd...64b Nå er det ikke nødvendigvis at de har prioritert dårlig, de har kanskje prioritert andre ting enn å komme seg inn på boligmarkedet. Og kanskje noen ikke vil kjøpe seg bolig. Anonymkode: c2898...dee 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #40 Skrevet 21. april 2022 Jeg hadde ikke mulighet til å kjøpe meg bolig alene før jeg var over 40. Hadde tidligere eid sammen med exmann, men vi gikk i 0 etter salg og samlivsbrudd, jeg var syk og på AAP og hadde ikke mulighet til å spare. Heller ingen foreldre som kunne hjelpe meg. Var til slutt veldig heldig og fikk kommunalt lån og har nå eid i mange år. Er tilbake på AAP og blir mest sannsynlig uføretrygdet så uten det kommunale lånet ville jeg vært på leiemarkedet fremdeles. Som enslig og langvarig alvorlig syk (dvs 66% av inntekten) er det omtrent umulig å komme seg inn på boligmarkedet. Bare på én inntekt i full jobb er der vanskelig. Heldigvis klarer jeg å betjene lån og felleskostnader, men det er så vidt det går rundt. Har ikke rom for store utskeielser. Husker at jeg følte meg stigmatisert og sett ned på alle årene jeg leide i voksen alder. «Alle» spurte hvorfor jeg leide og «eier du eller leier du» var et helt normalt spørsmål å få. Ser absolutt ikke ned på de som leier og er fullt klar over at det er griseflaks som gjør at jeg sitter i en flott leilighet verdt mange mill. Har konstant frykt for at noe skal skje som gjør at jeg mister den. Anonymkode: 6793a...60e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå