Gå til innhold

Leieprisene stiger skriver NRK. De fattige blir bare fattigere? Hvorfor eier ikke du bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er mange kommentarer her om utleiere. Vel, nå blir kanskje kommentarene enda flere, fordi nå skriver NRK at leieprisene øker. Så de som ikke har råd til bolig, og som sparer til bolig, får altså nå enda mindre å spare i måneden, fordi leieprisene øker.

Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie?

Selv har jeg eid leid leilighet i 10 år, uten hjelp og kun ved å spare aktivt som ungdom og igjennom studietiden. Jeg var heller ikke kresen når det kom til størrelse på boligen eller beliggenhet. Her mener jeg mange tar for dårlige valg, krever for mye og tar på seg offerrollen.

Anonymkode: 36efd...64b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bra, det er viktig at vi passer på at de rike ikke mister pengene sine. 

Anonymkode: 423c2...860

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

tenkte aldri på det i ungdomstiden, det var ikke så mye fokus på å eie da. Så leide gjennom hele studietida, dårlig til å spare, da jeg var i slutten av 20-årene giftet jeg meg. 8 år etterpå var det skilsmisse og jeg ble fucka, for å si det pent... så, da forsvant alle muligheter til å skaffe egenkapital,  og leie ble mitt alternativ. Diger husleie som tar meste av lønna, men jaja. Sånn er det. 

Anonymkode: 48738...755

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er fremdeles student, alene, begrenset mulighet til å jobbe ved siden av pga helse, flyttet ut tidlig, ingen arv eller foreldre som er villig til å stille med garanti. Levekostnadene stiger for alle forresten, ikke bare de som er 35+ og leier fremdeles fordi de har tatt dårlige økonomiske beslutninger... Det kommer noen etter deg som også skal prøve å komme seg inne på boligmarkedet en dag. Eller skulle de som er 19 idag egentlig kjøpt seg bolig som 17 åringer? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke kjøpt leilighet før jeg hadde bikket 32år, årsaken? Jeg ble alvorlig syk bare halvannet år år etter endt studier og dermed fikk jeg minstesatsen både på AAP og uføretrygden, men på den fikk jeg heldigvis ung-tillegget da. Og så fikk jeg forskudd på arv, hadde jeg ikke fått den hadde jeg fremdeles vært leietaker…

Så livet skjer, det er ikke slik at dårlige valg alltid er årsaken til at man ikke kan eie!

Anonymkode: ecb35...8c8

• Liker 9
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk ikke kjøpt leilighet før jeg hadde bikket 32år, årsaken? Jeg ble alvorlig syk bare halvannet år år etter endt studier og dermed fikk jeg minstesatsen både på AAP og uføretrygden, men på den fikk jeg heldigvis ung-tillegget da. Og så fikk jeg forskudd på arv, hadde jeg ikke fått den hadde jeg fremdeles vært leietaker…

Så livet skjer, det er ikke slik at dårlige valg alltid er årsaken til at man ikke kan eie!

Anonymkode: ecb35...8c8

Der har du meg, bare minus arv da 😊 Har snart ok med egenkapital men man får lite lån osv. Jeg er 34 og leier. Man gjør så godt man kan vel? :) 

Anonymkode: 4635d...333

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke mye å spare i ungdomstiden, det meste gikk til fritidsaktiviteter. I studietiden hadde jeg heller ikke mye å spare, jeg måtte betale husleie og mat, og ville ikke leve på havregrøt... Etter studietiden var jeg usikker på hvor jeg ville jobbe og bo...

Eier nå, men kjøpte ikke før jeg var over 30.

At leieprisene øker henger sammen med at alt øker. At leieprisene øker betyr ikke at utleire får større fortjeneste. Jeg kjenner flere som leier ut, samtlige har økt prisene en del de siste årene, for å unngå tap.

Anonymkode: 4985c...221

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Derfor lurer jeg på: Hvorfor eier ikke du? Hvilke dårlige prioriteringer har du gjort som gjør at du må leie?

Selv har jeg eid leid leilighet i 10 år, uten hjelp og kun ved å spare aktivt som ungdom og igjennom studietiden. Jeg var heller ikke kresen når det kom til størrelse på boligen eller beliggenhet. Her mener jeg mange tar for dårlige valg, krever for mye og tar på seg offerrollen.

Oh WOW. Snakk om å være usympatisk. 

Jeg er rett over 30, å eier bolig, å vet du hva ? Eneste grunnen til at jeg eier er FLAKS. Med dagens boligpriser er det INGEN mulighet for meg å kunne spare opp annet en å ha hatt skikkelig flaks, 

Realiteten er at dersom man "gjør alt helt riktig" i dag, med å ta seg utdannelse, bo billig, spare der man kan å stå på så er det fortsatt ikke nok til å spare seg opp til egenkapital. Man må ha drahjelp fra foreldre/familie, lottogevinst eller andre heldige hendelser for å få det til. 

Men her sitter du vel på fasiten på alt, så fint å flott for deg. Enten er du sosialt blind for andres problemer eller så lyver du om alder og bosituasjon, for slike påstander som du kommer med er sånn tenåringen min kan finne på å si. 

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet

Jepp. Ikke nok med at de som leier, får høyere husleie.

La oss gi dem dårlig samvittighet i tillegg. :ironi:

Selv eier jeg, men synes at boligmarkedet og de skyhøye prisene er noe dritt. Ikke for min egen del, men det er så mange andre som blir stengt ute; ikke alle har rike foreldre som kan hjelpe til.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
navnet skrev (1 minutt siden):

Oh WOW. Snakk om å være usympatisk. 

Jeg er rett over 30, å eier bolig, å vet du hva ? Eneste grunnen til at jeg eier er FLAKS. Med dagens boligpriser er det INGEN mulighet for meg å kunne spare opp annet en å ha hatt skikkelig flaks, 

Realiteten er at dersom man "gjør alt helt riktig" i dag, med å ta seg utdannelse, bo billig, spare der man kan å stå på så er det fortsatt ikke nok til å spare seg opp til egenkapital. Man må ha drahjelp fra foreldre/familie, lottogevinst eller andre heldige hendelser for å få det til. 

Men her sitter du vel på fasiten på alt, så fint å flott for deg. Enten er du sosialt blind for andres problemer eller så lyver du om alder og bosituasjon, for slike påstander som du kommer med er sånn tenåringen min kan finne på å si. 

Dette understreker dette med dårlig valg. Du fikk barn ekstremt tidlig og det påvirker dine muligheter idag. Og som jeg skrev i HI; du inntar offerrollen, som mange dessverre gjør, når de ser at andre kommer inn i boligmarkedet, både uten hjelp og i ung alder.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke alle har likt utgangspunkt så tror vi bør tenke oss om litt. Og: i dag er folk temmelig kravstore. Det skal eies hus, båt, hytter ha egenkapital, tjene grassalt med penger. Ingen har råd til alt dette jeg nevner, kun noen.

Utgangspunktet for den enkelte er og blir forskjellig. Ikke alle blir født med rikdom. 

De kan jobbe seg opp til det ja, men de som ikke har muligheter, sliter og strever er det knapt mat på bordet. Hva da?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette understreker dette med dårlig valg. Du fikk barn ekstremt tidlig og det påvirker dine muligheter idag. Og som jeg skrev i HI; du inntar offerrollen, som mange dessverre gjør, når de ser at andre kommer inn i boligmarkedet, både uten hjelp og i ung alder.

FEIL !

Kult trolleforsøk, men det fungerer ikke på meg. 

Du kjenner meg ikke, og jeg har til dags dato ikke født et barn i hele mitt liv. Du kan på ingen måte si at du gjorde ting rett å jeg gjorde ting feil, for du vet ingenting om meg. 

Er du skikkelig boomer? Hvor gammel er du ? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (1 minutt siden):

Ikke alle har likt utgangspunkt så tror vi bør tenke oss om litt. Og: i dag er folk temmelig kravstore. Det skal eies hus, båt, hytter ha egenkapital, tjene grassalt med penger. Ingen har råd til alt dette jeg nevner, kun noen.

Utgangspunktet for den enkelte er og blir forskjellig. Ikke alle blir født med rikdom. 

De kan jobbe seg opp til det ja, men de som ikke har muligheter, sliter og strever er det knapt mat på bordet. Hva da?

Du beskriver praktisk talt min oppvekst. Likevel så fikk jeg det til. Jeg har jobbet for å få en god utdannelse og det bidro til at jeg fikk min egen leilighet innen ett år etter endt utdannelse

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
navnet skrev (1 minutt siden):

FEIL !

Du kjenner meg ikke, og jeg har til dags dato ikke født et barn i hele mitt liv. Du kan på ingen måte si at du gjorde ting rett å jeg gjorde ting feil, for du vet ingenting om meg. 

Hvorfor skrev du "tenåringen min" hvis du ikke har tenåring? 🤔

Jeg tar utgangspunkt i det NRK og spør hvorfor fok ikke eier selv. Jeg vet hvordan jeg har kjempet for å få det til. Morsomt når folk drar inn trolling her, over et tema om å eie egen bolig?

Jeg var i 20-årene da jeg kjøpte første bolig.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du beskriver praktisk talt min oppvekst. Likevel så fikk jeg det til. Jeg har jobbet for å få en god utdannelse og det bidro til at jeg fikk min egen leilighet innen ett år etter endt utdannelse

Ja, jeg sier jo at noen klarer det, men det er ikke alle forunt å makte dette.

Hvilket utgangspunkt en står i, hvordan man takler situasjoner, hendelser som berører en selv. 

Endret av tussi680
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo også an på hvor man bor. Jeg bor på et relativt billig sted, og her vil de fleste klare å kjøpe sin egen bolig. Oslo? Not so much. 
Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at flere burde vurdere å flytte ut av de store byene. Det finnes boliger, jobber, barnehager og skoler her også. Det er helt vanlig å måtte flytte pga jobb, selv om man har partner og barn og venner og nettverk. Har gjort det flere ganger selv. Boligprisene her hvor vi bor var også en medvirkende årsak til at vi valgte å bo her. 
Men ja, jeg skjønner godt det er fortvilende. Og det er ikke så enkelt som å skylde på andres «dårlige valg». 

Anonymkode: 61d1b...ae3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, navnet said:

FEIL !

Du skriker troll for så å kjøre hersketeknikk? Jeg er forsåvidt enig med TS, mange evner ikke spare eller tenke langsikitig når det kommer til økonomi.

Anonymkode: 8e0ec...d5f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skrev du "tenåringen min" hvis du ikke har tenåring? 🤔

Om du bruker hjernen din skikkelig hardt, å tenker godt etter, så er jeg sikker på at du klarer å finne et scenario eller to hvor man kan si "tenåringen min" uten å ha født selv. 

Det som ER interessant er at du tok noe du trodde var personlig informasjon om meg å prøvde å bruke det mot meg for å poengtere/understreke om at du er bedre en meg å har handlet feil. 

Derfor hoppet jeg til trollkommentaren. Enten det eller så er du utrolig usympatisk og manipulativ. 

• Liker 7
Skrevet

Har tabbet meg ut i tidlig voksen alder. Nå har jeg over 300k i egenkapital og venter på fast jobb for å kunne kjøpe.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

tenkte aldri på det i ungdomstiden, det var ikke så mye fokus på å eie da. Så leide gjennom hele studietida, dårlig til å spare, da jeg var i slutten av 20-årene giftet jeg meg. 8 år etterpå var det skilsmisse og jeg ble fucka, for å si det pent... så, da forsvant alle muligheter til å skaffe egenkapital,  og leie ble mitt alternativ. Diger husleie som tar meste av lønna, men jaja. Sånn er det. 

Anonymkode: 48738...755

Har respekt for at du ikke skylder på alle andre, slik som er vanlig i Norge.

De som jobbet i studietiden, sparte fremfor å feste og prioriterte hus fremfor Ibiza og YOLO sitter gjerne godt i det etterhvert.

Problemet er de som "levde livet" og toget gikk fra dem. Så klager de og ber om offentlig støtte for det er "urettferdig" at noen har hus og andre ikke. Evnen til å se at egne valg får konsekvenser er ikke tilstede. Staten må inn og rette opp...

Anonymkode: f9d74...d54

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...