Gå til innhold

rumenere som bor med barn i parker i campingvogner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

gjør dem det? Har de ikke rett på bolig når de har små barn? Jeg ga 200 kr til en rumener i går som sa hun hadde en på 7 MND og bor med familien i campingvogn. 

Anonymkode: 9e643...043

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i Norge, vanligvis. De har stort sett sluttet å ta med barn hit pga frykt for politi og barnevern. 

Anonymkode: 15211...78e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det var rumenere og ikke romani? 

Anonymkode: b7980...e33

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikker på at det var romani og ikke sigøynere?

Anonymkode: cdd4e...3b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

gjør dem det? Har de ikke rett på bolig når de har små barn? Jeg ga 200 kr til en rumener i går som sa hun hadde en på 7 MND og bor med familien i campingvogn. 

Stort sett velger de denne livsstilen selv.

Anonymkode: 3cead...f3b

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du sikker på at de var rumenske sigøynere og ikke norske sigøynere? 

Man har ikke rett på bolig bare fordi man har flyttet til et annet land. Er det rumenere, kommer de på turistvilkår og det forutsetter at de har et sted å bo de betaler for selv. Er det norske sigøynere som er norske statsborgere, stiller de seg på lik linje med andre norske borgere som ikke har egen bolig og venter på kommunalbolig. 

Endret av Drizzt
  • Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikker på at det var romani og ikke sigøynere?

Anonymkode: cdd4e...3b2

🙄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er romfolk fra Romania eller andre øst-europeiske land så driver de med organisert tigging, hadde de virkelig vært fattige så hadde de ikke kunne reist igjennom hele Europa for å tigge i Norge.

Ikke gi de penger.

Anonymkode: bd978...1d4

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis det er romfolk fra Romania eller andre øst-europeiske land så driver de med organisert tigging, hadde de virkelig vært fattige så hadde de ikke kunne reist igjennom hele Europa for å tigge i Norge.

Ikke gi de penger.

Anonymkode: bd978...1d4

Å hvertfall ikke med de drivstoffprisene vi har her 😬 

Anonymkode: 7fa32...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er vel her ulovlig, det er derfor de ikke har krav på bolig osv

Anonymkode: 36215...0f7

• Liker 3
Skrevet

De bor sånn frivillig altså :P 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan da være helt ok å bo i campingvogn? Varmt, fasiliteter til matlaging, do.. 

Anonymkode: 5777e...0ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg var også på sånne camping-ferier som barn. Kunne reise rundt i hele Europa på denne måten, samtidig som man slapp utgifter til svindyre hoteller. 

i tillegg slapp man å styre og stelle med hva man egentlig skulle pakke med seg, eller ikke. I tillegg til å glemme ting, og så oppdager man det når man har begynt ferien at man har glemt å ta med ting. Dette slipper man selvfølgelig med camping-ferie. Man har allerede ALT man muligens får behov for i kjøretøyet sitt. 

Anonymkode: 94882...403

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rumenere som er her på turistvisum har ikke rett på noe fra den norske stat. Turister forutsettes at kan forsørge seg selv under oppholdet.

Det finnes dog en rekke norske sigøynere som bor i vanlig leilighet om vinteren og som flytter ut i campingvogn når våren kommer. Hvorfor vet jeg ikke. 

Anonymkode: fb062...5f0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stort sett velger de denne livsstilen selv.

Anonymkode: 3cead...f3b

barna gjør vel ikke det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det ene utelukker ikke det andre.

Anonymkode: 852be...5c9

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor det er så ille å bli kalt sigøyner? Jeg vil gjerne ha saklige svar da jeg lurer på dette.  

Anonymkode: ed6ed...232

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor det er så ille å bli kalt sigøyner? Jeg vil gjerne ha saklige svar da jeg lurer på dette.  

Anonymkode: ed6ed...232

Sigøynere var vel tidligere sett på som avskum. Kvinnene som var «omstreifere» ble tvangssterilisert osv. så å bli kalt sigøyner er ikke noe positivt fordi det går tilbake til en tid hvor menneskene ble behandlet som søppel. 

Anonymkode: 7fa32...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om mange nordmenn som bor i campingvogn, både med og uten barn. Og også i båter eller campinghytter. Hvis de ønsker kommunal bolig, må de søke om det. Jeg bodde selv i en campinghytte mens huset mitt ble ferdig. Det er ikke så ille. De som sitter og tigger er vel sikkert her som turister. 

Anonymkode: 61838...0ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må aldri finne på å kalle dem rumenere, ts. "Vanlige" rumenere blir jævlig sure dersom de hører sånt. 

Anonymkode: d2a69...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...