Gå til innhold

Venninne er forelsket og vi venninnene mistenker svindel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor innlegget mitt blir slettet, men prøver igjen.. 

min venninne har møtt en mann på nettet som kommer fra et annet kontinent. Han kommer fra et fattig land. Hun er hodestups forelsket, og har begynt å sende han penger. 
Det lukter svindel lang vei. Jeg og flere andre har prøvd ta dette opp med henne, men hun er så forelsket at hun er helt blind. 
Hun mener hun kan gjøre hva hun vil, og at venner støtter venner. 
Jeg er for så vidt enig i at venner skal støtte venner. Men en god venn skal også bry seg. Når en god venn ser faresignaler og røde flagg er det innafor å si fra, det handler om å bry seg. 
Nå har hun kuttet ut flere venner pga dette. Hun er ei av mine beste venninner, og jeg må bare godta dette.. hvis ikke mister jeg henne. 
Jeg er bekymret, men kan ikke gjøre noe. Det føles helt forferdelig 

Anonymkode: f18c6...cfe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis tråden ble slettet så regner jeg med at det er fordi du har laget hundre tråder om samme emne.

Anonymkode: 713a4...2a3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mulig tråden er slettet fordi du ikke stiller noen spørsmål? 

Vanskelig situasjon.. det hjelper jo ofte ikke å bare si sannheten, den vil man ikke høre, hun kjenner han bedre enn deg og vet det er ekte.

Kan du gjøre litt research her? Først og fremst finne ut om han faktisk er den han sier han er, om han ikke er gift osv.

Kanskje du kan bla opp andre ofre eller til og med starte et "forhold" med denne mannen selv, catfishe catfishen rett og slett? Vise henne at han skriver nøyaktig det samme til alle?

Anonymkode: a4027...461

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje tråden ble slettet fordi den fremstod useriøs, som om det du egentlig er på jakt etter er å være kjip mot en gruppe mennesker? Som her, mennesker fra fattige land.

Anonymkode: 7c351...fae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig tråden er slettet fordi du ikke stiller noen spørsmål? 

Vanskelig situasjon.. det hjelper jo ofte ikke å bare si sannheten, den vil man ikke høre, hun kjenner han bedre enn deg og vet det er ekte.

Kan du gjøre litt research her? Først og fremst finne ut om han faktisk er den han sier han er, om han ikke er gift osv.

Kanskje du kan bla opp andre ofre eller til og med starte et "forhold" med denne mannen selv, catfishe catfishen rett og slett? Vise henne at han skriver nøyaktig det samme til alle?

Slettet innlegg fordi det ikke er satt noe spørsmålstegn? Tuller du? Er vel ikke et kriterie på kg at en må ha formulert et spørsmål? Det må være annen grunn. 
Selv om TS ikke har formulert et spørsmål, så er det her snakk om bekymring for en venninne som hun ønsker å få ut. Hun håper vel på noen gode råd i situasjonen. 

Anonymkode: 5e967...2b1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ta et såkalt reverse image search på google. Altså lim inn bilde av den han påstår han er. Prøv gjerne med flere bilder som han påstår er han.

Da er det ofte at man får opp flere forskjellige identiteter som svindlerne bruker ifb det aktuelle bildet, eller at man får opp at bildet blir brukt for identitetslureri. 

Dersom du finner noe, så er det ganske sterke beviser for at venninnen din blir lurt trill rundt. 

Hvor gammel er venninnen din?

Har du vist henne videoer eller andre tilfeller der andre blir lurt på samme måte? 

Veldig rart at hun ikke har fått med seg at man ikke sender penger til ukjente mennesker... 

Anonymkode: 502bf...5e6

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har de møttes live? 

Anonymkode: a1813...aeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har de møttes live? 

Tror hun sa nei i en av de andre trådene.

Anonymkode: 713a4...2a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke ferdig med disse trådene??

Anonymkode: df2d9...280

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt sjarmøren selv og ikke avslør at kjenner venninnen din. Lat gjerne som du er fra et annet land også. Ikke bruk ditt virkelige navn. Finn på en god unnskyldning til at du tar kontakt eller til at du har fått tak i kontaktopplysningen (epostadr, mobilnummer...). Sånne svindlere holder gjerne på med flere samtidig så det er en viss sjanse til at de ikke fatter mistanke. Om du holder chat-en i gang, later som du er naiv og sjamøren starter å flørte og presse deg for penger også...så legger du frem screenshots for dette for din venninne. Kan slå galt ut, men da har du iallfall prøvd.

Anonymkode: 0abbb...7db

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke veldig mange svar i den forrige tråden din? Hvorfor må du ha en til? Hva er du ute etter?

Anonymkode: 8ae48...de5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har fått nyttige råd i denne tråden. Dersom du selv klarer å samle noen bevis eller indikasjoner på at dette er svindel, kan du anmelde den konkrete svindleren hos din lokale politistasjon. Da vil personen, fiktiv eller ikke, forsvinne ut av din venninnes liv, og saken er løst. Send gjerne litt penger selv, bare for å få samlet bevis til politiet :)Du trenger ikke si til din venninne at du driver med etterforskning og anmeldelser. Hun er blind og trenger ikke vite at du støtter henne på en måte som hun selv ikke ønsker eller får til å se nytten av på dette tidspunktet. Lykke til!

Endret av Olaug Olsen
rettskriving
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Olaug Olsen skrev (2 minutter siden):

Du har fått nyttige råd i denne tråden. Dersom du selv klarer å samle noen bevis eller indikasjoner på at dette er svindel, kan du anmelde den konkrete svindleren hos din lokale politistasjon. Da vil personen, fiktiv eller ikke, forsvinne ut av din venninnes liv, og saken er løst. Send gjerne litt penger selv, bare for å få samlet bevis til politiet :)Du trenger ikke si til din venninne at du driver med etterforskning og anmeldelser. Hun er blind og trenger ikke vite at du støtter henne på en måte som hun selv ikke ønsker eller får til å se nytten av på dette tidspunktet. Lykke til!

Anmelde en person på et annet kontinent til det norske, lokale politiet? Eh... hva håper du egentlig noen skulle oppnå med det? De skyver det jo bare direkte inn i henlagt-bunken uten å se på det en gang. 

Anmelde en som bor på det afrikanske kontinentet (som hun skrev i den andre tråden at svindleren gjorde) er jo helt bortkastet og bare bortkastet å bruke tid på!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.. jeg aner ikke hva han heter, og hvor de har fått kontakt. Dette er hennes greie og de er på skype. 
Jeg har virkelig prøvd å si fra, og andre venner har også sagt fra, men de har hun kuttet ut nå. 
Jeg vil ikke miste henne, så jeg tør ikke blande meg mer. 
Hun må dessverre bare finne ut av det selv. Hun er advart fra mange, men hun er blind på kjærlighet. 
Sa også at hun har økonomisk ansvar for han om han stikker til f eks naboland o.l det trodde hun ikke, for da hadde han brutt avtalen om å være med henne. 
Hun kommer til å gå på en megasmell, og jeg får være her for henne når den smellen kommer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ts her.. jeg aner ikke hva han heter, og hvor de har fått kontakt. Dette er hennes greie og de er på skype. 
Jeg har virkelig prøvd å si fra, og andre venner har også sagt fra, men de har hun kuttet ut nå. 
Jeg vil ikke miste henne, så jeg tør ikke blande meg mer. 
Hun må dessverre bare finne ut av det selv. Hun er advart fra mange, men hun er blind på kjærlighet. 
Sa også at hun har økonomisk ansvar for han om han stikker til f eks naboland o.l det trodde hun ikke...

Mener du hvis hun inviterer ham til Norge? Det stemmer. Hun er økonomisk ansvarlig for ham de inntil 3 mnd han er her. 

Men han får neppe besøksvisum hit før de har truffet hverandre i Afrika. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Anmelde en person på et annet kontinent til det norske, lokale politiet? Eh... hva håper du egentlig noen skulle oppnå med det? De skyver det jo bare direkte inn i henlagt-bunken uten å se på det en gang. 

Anmelde en som bor på det afrikanske kontinentet (som hun skrev i den andre tråden at svindleren gjorde) er jo helt bortkastet og bare bortkastet å bruke tid på!

Du tar feil. Politiets sider om Nettsvindel:

https://www.politiet.no/rad/okonomisk-kriminalitet/nettsvindel/

Fire menn siktet etter samarbeid mellom norsk og nigeriansk politi:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lAeXv7/fire-menn-i-nigeria-siktet-for-svindel-etter-norsk-etterforskning

Nyttig artikkel fra NRK:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/forelsket-i-en-svindler-1.12211136

Her står det blant annet "Økokrim fikk tips om Karinas pengeoverføringer og klarte å overbevise henne om at kjæresten ikke fantes." Som vi ser av saken hos NRK, er banker og politi i Norge klar over fenomenet, og de hjelper ofrene der de finner bevis.

Ved å amelde, gir vi politiet sjansen til å etterforske slike saker. Det er også viktig å synliggjøre disse sakene, for å hjelpe alle de naive vestlige ofrene som ønsker seg kjærlighet!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 8.05):

Slettet innlegg fordi det ikke er satt noe spørsmålstegn? Tuller du? Er vel ikke et kriterie på kg at en må ha formulert et spørsmål? Det må være annen grunn. 
Selv om TS ikke har formulert et spørsmål, så er det her snakk om bekymring for en venninne som hun ønsker å få ut. Hun håper vel på noen gode råd i situasjonen. 

Anonymkode: 5e967...2b1

Jeg bare undret meg, du trenger da ikke være en pikk av den grunn.

Jeg ga også noen råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...