Gå til innhold

Kjøpt ny bolig, får ikke solgt den gamle.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det nærmer seg overtagelse for ny bolig og planen er å flytte inn om ett par uker når vi har fått nøkler.

Viser seg derimot at det ikke er så lett å få solgt vår gamle bolig.

Har hatt tre fellesvisninger og mange privatvisninger men ikke fått noen bud.

Prisen er satt ned 10 % fra hva prisantydningen var i utgangspunktet.

Mellomfinansieringen er gyldig i tre mnd.

Til mine spørsmål:

Hva skjer om vi ikke har solgt før mellomfinansieringen går ut?

Jeg har skjønt at man kan be om utsettelse men dette er vel bare opptil seks mnd.

Jeg er flere som ønsker å leie, bør jeg gjøre dette med to mnd oppsigelse?

Skal ha ny visning 1 mai, ville dere avventer til etter det med å leie ut?

Jeg har hatt mellomfinansiering en gang før og da betalte jeg kun på ett lån frem til det gamle var solgt/overtatt men har forstått det slik at jeg nå skal betale på både eksisterende boliglån og det nye fra mnd etter overtagelse.

Hva om jeg ikke får solgt i det hele tatt?

Kan man betale ut mellomfinansieringsdelen og sitte med to boliger?

Sikkert noen spørsmål jeg har glemt her men er så urolig over situasjonen og hadde aldri sett for meg at det skulle være ett problem å selge i dette området.

Alt av tips/erfaringer settes stor pris på.

Anonymkode: e663e...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det aktuelt å pusse opp litt for å gjøre den mer attraktiv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Banken kak kreve at dere selger den nye boligen, om betingelsen for det nye boliger lånet var at den gamle boligen ble solgt.

Anonymkode: e3011...1c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor spør du ikke banken og/eller megler om det meste av dette? Jeg ville sendt en epost eller to.

Anonymkode: 70b9f...cb3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvordan er din bolig i forhold til tilsvarende boliger i nærheten? Er dette et område der det går tregt, eller er det bare din bolig som ikke blir solgt? Hva sier megler? Får du de rådene og tipsene du skal fra dem? 

Kan det være at du har sett deg fullstendig blind på en bolig du skal flytte fra og ikke ser det alle kjøpere ser når de kommer inn døren? Altså: hvordan er første inntrykket når noen kommer på visning? Nytt, friskt og lett å se seg selv i eller slitent og ikke gjennomtenkt hvem som er naturlig kjøper for boligen?

Hvem er det som kommer på visning og hvorfor gir de ikke bud? Be megler få tak i dette og eventuelt hva som skal til for at de gir bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kunne du tenke deg å legge ut link, så er det litt lettere for oss å kommentere.

Nå er det jo slik at det har kommet ut vesentlig flere boliger på kort tid, enn det har gjort tidligere. Noe som gjør at det har snudd fra selgers marked til kjøpers.

Får dere ikke solgt må dere snakke med banken. Hvor lenge kan dere ha mellomfinaniieringslån? Det er dog et dyrt lån som koster mye.

Det er klart dere har satt dere selv i en kinkig situasjon, så håper det løser seg!

Anonymkode: aafbf...b3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis boligen ikke selger, er prisen for høy. 
Her må du snakke med megler. Hva er det som gjør at ingen kjøpere vil ha den? Er det ting du kan gjøre noe med, som styling, maling, nye bilder, ny megler, rydding i hagen? Gjør det. Er det ting du ikke kan gjøre noe med, som beliggenhet? Senk prisen enda mer. Overraskende mange er fartsblinde når det gjelder egen leilighet/hus, og overvurderer verdien. De er heller ikke mottakelige for råd fra megler. I tillegg kan jo megler være dårlig/ha bommet på prisantydning. 

Anonymkode: ca492...265

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye av dette kommer ann på dine vilkår i din bank. Du må derfor snakke med de om dette for å få rett råd.

Når det gjelder salg er det et tøft marked. Det er kjøpers marked og mange kjøpere har for tiden god råd og god tid. Det betyr at de kan ta seg god tid for å finne rett bolig og de kan gå opp i pris for å finne den rette. Ta deg en prat med megler for å prøve å finne ut av hvorfor den ikke blir solgt. Kanskje det er noe du kan fikse. Kanskje er det feil pris.

Utleie er risikabelt for så kort tid. Veldig få er ute etter en bolig for 2-3 måneder og du vet aldri hvem du får. Kanskje tar de ikke godt vare på boligen og du må fikse noe før overtakelse? Det kan bli dyrt. I tillegg kan du ikke ha kortere kontrakter enn ett år og det er heller ingen selvfølge at salg er grunnlag for oppsigelse.

Men hva med å beholde boligen og leie den ut fast? Kan være verdt å høre med banken om dere har låneevne til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er prisen for høy 🤷🏼‍♀️Kanskje du må selge med litt tap for å bli kvitt den

Anonymkode: d58d4...594

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan høyst sannsynlig ikke sitte med 2 boliger fordi du vil overgå belåningsgrad og krav om egenkapital for begge boligene. Hvis du ikke har veldig høy inntekt og veldig lav belåning såklart, men det vet du bedre enn meg.

Banken kan kreve at du selger boligen til lavere sum fordi de rett og slett ikke gå med på å opprettholde lånet utover det som er avtalt. Evt vil den tvangsselsges. Somregel vil nok banken prøve å møte deg for å unngå dette i en overgangsperiode, men boligen din er for dyr om den ikke selges.

Mellomfinansiering er forøvrig også sviiindyrt.

Har du sjekket om du har dobbel renteforsikring ved salg inkludert i innboforsikringen din? De fleste selskap har sluttet med dette men det skader ikke å sjekke.

Her er nok løsningen å sette ned prisen betraktelig.

Anonymkode: c9be3...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nomore82 skrev (2 timer siden):

Veldig mye av dette kommer ann på dine vilkår i din bank. Du må derfor snakke med de om dette for å få rett råd.

Når det gjelder salg er det et tøft marked. Det er kjøpers marked og mange kjøpere har for tiden god råd og god tid. Det betyr at de kan ta seg god tid for å finne rett bolig og de kan gå opp i pris for å finne den rette. Ta deg en prat med megler for å prøve å finne ut av hvorfor den ikke blir solgt. Kanskje det er noe du kan fikse. Kanskje er det feil pris.

Utleie er risikabelt for så kort tid. Veldig få er ute etter en bolig for 2-3 måneder og du vet aldri hvem du får. Kanskje tar de ikke godt vare på boligen og du må fikse noe før overtakelse? Det kan bli dyrt. I tillegg kan du ikke ha kortere kontrakter enn ett år og det er heller ingen selvfølge at salg er grunnlag for oppsigelse.

Men hva med å beholde boligen og leie den ut fast? Kan være verdt å høre med banken om dere har låneevne til det.

Dessuten, hvis du ikke har bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene (eller hva det er), må du skatte av overskuddet ved salg av boligen. Det kan potensielt bli mye dyrere enn å gå ned i pris og selge nå. 
Dette er dessverre risikoen man tar når man kjøper før man selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dessuten, hvis du ikke har bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene (eller hva det er), må du skatte av overskuddet ved salg av boligen. Det kan potensielt bli mye dyrere enn å gå ned i pris og selge nå. 
Dette er dessverre risikoen man tar når man kjøper før man selger. 

Eh nei. At en bolig som er tungsolgt plutselig blir solgt så mye over takst at man må skatte et større beløp, enn om man går ned i pris i dag er usannsynlig. 

Ts: finnes det flere lignende objekt til salgs i samme nabolag? Klarer du å sammenligne de forskjellige boligene du konkurrerer mot?

Er prisen satt for høyt? Ville du selv betalt den prisen megleren har satt? Mitt inntrykk i dagens marked er at meglere overpriser boligene, og så må de sette ned prisen. Det de åpenbart ikke skjønner er at potensielle kjøpere går videre til andre boliger før prisjusteringen, og da er det plutselig færre interessenter. 

Ville ikke lagt ut link til boligen.

Anonymkode: 2933f...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om noen i samme situasjon. Det er i en liten bygd /større tettsted og alle vet selvfølgelig at de kjøpte før de solgte så de sitter på gjerdet. Har hørt at de vurderer flytte tilbake og selge den nye. En vennepar er interessert i den nye på grunn av mindre vedlikehold osv. og alder (under 60 men). Den boligen de vil selge ser fin ut, enebolig. 

Vet ikke hva dere skal gjøre, men er det som beskrevet vil folk vente til dere setter prisen enda mer ned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det avhenger av betingelsene til banken så du må snakke med dem, men du kan risikere å selge den nye boligen hvis lånet er langt over det som er forsvarlig for dere. Hvis du vil kan du jo legge ut link til boligen du skal selge her, det har folk gjort tidligere og fått mange gode innspill på hva som må endres for å tiltrekke seg kjøpere. 

Anonymkode: 44bbb...6bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Eh nei. At en bolig som er tungsolgt plutselig blir solgt så mye over takst at man må skatte et større beløp, enn om man går ned i pris i dag er usannsynlig. 

Hva mener du? Man skatter av gevinsten. Altså differansen mellom hva man kjøpte boligen for i sin tid og salgsprisen. Har man ikke bodd i boligen 12 av de siste 24 månedene, noe som vil være tilfelle hvis TS selger om ett år er det altså dette beløpet det må betales betales skatt av. Hvis TS har hatt høy verdistigning på boligen kan dette bli et betydelig beløp. Dog et beløp som det ikke er noe problem å regne seg frem til hvis man har tallene og dermed få vite hvor mye det kan være gunstig å gå ned i pris allerede nå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Leo skrev (12 timer siden):

Hva mener du? Man skatter av gevinsten. Altså differansen mellom hva man kjøpte boligen for i sin tid og salgsprisen. Har man ikke bodd i boligen 12 av de siste 24 månedene, noe som vil være tilfelle hvis TS selger om ett år er det altså dette beløpet det må betales betales skatt av. Hvis TS har hatt høy verdistigning på boligen kan dette bli et betydelig beløp. Dog et beløp som det ikke er noe problem å regne seg frem til hvis man har tallene og dermed få vite hvor mye det kan være gunstig å gå ned i pris allerede nå. 

Jeg svarte på det som jeg siterte. Jeg kjenner skattereglene. En tungsolgt bolig har neppe hatt særlig stor verdistigning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg svarte på det som jeg siterte. Jeg kjenner skattereglene. En tungsolgt bolig har neppe hatt særlig stor verdistigning.

Og dersom de kjøpte den for 500000 i 1998, og nå er taksten over 4 millioner?

Det er ikke verdiøkning fra i dag til den blir solgt de eventuelt må skatte av. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som @Trolltunge  under her ganske riktig påpeker så kan ikke vi vite hvor stor verdistigning TS har hatt på boligen i løpet av den perioden. Selv om den prosentvis har vært forholdsvis lav, så kan beløpet likevel ha blitt stort i årenes løp. 

Trolltunge skrev (8 timer siden):

Og dersom de kjøpte den for 500000 i 1998, og nå er taksten over 4 millioner?

Det er ikke verdiøkning fra i dag til den blir solgt de eventuelt må skatte av. 

Og hvis det er scenarioet så vil det kunne lønne seg å selge boligen innenfor det nærmeste året selv om man må gå vesentlig ned i pris. Hvis verdistigningen i kroner og øre har vært lav mens TS har eid boligen kan det være riktig å vente på riktig kjøper/pris. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts: finnes det flere lignende objekt til salgs i samme nabolag? Klarer du å sammenligne de forskjellige boligene du konkurrerer mot?

Er prisen satt for høyt? Ville du selv betalt den prisen megleren har satt? Mitt inntrykk i dagens marked er at meglere overpriser boligene, og så må de sette ned prisen. Det de åpenbart ikke skjønner er at potensielle kjøpere går videre til andre boliger før prisjusteringen, og da er det plutselig færre interessenter. 

Ville ikke lagt ut link til boligen.

Det kommer jo an på hvor lenge TS har bodd der, og hvor mye prisene har gått opp i mellomtiden. Her går jeg ut fra at TS vil gå i overskudd selv om prisen settes ned - saken blir selvsagt en annen om TS vil gå i tap om prisen settes ned. Hvis TS regner med å gå i tap, vil det lønne seg med utleie slik at tapet kan skrives av på skatten. Men hvis TS vil gå i pluss selv om prisen settes ned ytterligere (noe som er vanlig, hvis man har eid en stund), vil det lønne seg hvis alternativet er å leie ut og deretter måtte skatte av overskuddet fra salget. Hvis TS har bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 mnd, slipper TS å skatte av gevinsten. Hvis TS leier ut og ikke oppfyller kravet til botid, må TS skatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...