AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Hei, jeg skal studere ved offentlig høyskole til høsten. Vil gjerne også få skolepenger da jeg trenger en sum penger, og vil helst ikke ta forbrukslån. Er det i det hele tatt mulig å få skolepenger hvis skolen ikke krever det? Og hva blir konsekvensene om jeg eventuelt lyver om studiested? Anonymkode: a715f...5ab
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Googlet "lånekassen feilinformasjon" og fant: https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del4-kapittel13/ditt-ansvar/ Anonymkode: 06571...565 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, jeg skal studere ved offentlig høyskole til høsten. Vil gjerne også få skolepenger da jeg trenger en sum penger, og vil helst ikke ta forbrukslån. Er det i det hele tatt mulig å få skolepenger hvis skolen ikke krever det? Og hva blir konsekvensene om jeg eventuelt lyver om studiested? Anonymkode: a715f...5ab De vet at det ikke er skolepenger på et vanlig studium ved en offentlig høyskole, så det er en utrolig dum ting å prøve å lyve om. Anonymkode: 07131...11e 8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Du må jo få en bekreftelse på studieplassen før de utbetaler pengene så vil tro det er vanskelig å få noe hvis du lyver og skriver et annet studiested. Anonymkode: f9b1a...50f 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må jo få en bekreftelse på studieplassen før de utbetaler pengene så vil tro det er vanskelig å få noe hvis du lyver og skriver et annet studiested. Anonymkode: f9b1a...50f Ja. Husk også at Lånekassen hvert semester mottar dokumentasjon på beståtte eksamener. Inkludert hvilke emner og hvilket studiested studiepoengene er tatt på. Så det er helt meningsløst å forsøke å lyve om studiested. Det blir som å si til politiet når man er tatt for å råkjøre med bil at man kjører ikke bil, men moped… Anonymkode: 07131...11e 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Nå er det hundre år siden jeg studerte, men deler av lånet gjøres jo om til stipend når man står på eksamen. Med andre ord så vet de vel godt hvor du studerer, de vet til og med hvilke fag du har bestått og ikke.. Anonymkode: af6a0...b42
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Tja, konsekvensene kan være politianmeldelse, tap av studiestøtterett og det som verre er. Lånekassen er et statlig organ, og du er passe tett i pæra om du prøver å svindle det offentlige. Anonymkode: 26a70...36c 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 I "beste fall" tap av rett på studiestøtte, i "verste fall" fengsel. Bruker anførselstegn fordi jeg mener slik bevist forsøk på svindel bør føre til fengsel uansett. En dom for svindel og eventuelt dokumentforfalskning er ikke nødvendigvis så veldig kul ha på rullebladet. Anonymkode: a40fc...d69 1
17.11 Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg skal studere ved offentlig høyskole til høsten. Vil gjerne også få skolepenger da jeg trenger en sum penger, og vil helst ikke ta forbrukslån. Er det i det hele tatt mulig å få skolepenger hvis skolen ikke krever det? Og hva blir konsekvensene om jeg eventuelt lyver om studiested? Anonymkode: a715f...5ab Det enkle svaret er nei. Du kan heller ikke lyve om studiested, da studiestedet må bekrefte til lånekassen at du er student før du kan få utbetalt støtte. Nå høres jeg gammel ut, men få deg en jobb! 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Man er bra dum om man prøver å svindle staten Anonymkode: 6243a...8b7 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, jeg skal studere ved offentlig høyskole til høsten. Vil gjerne også få skolepenger da jeg trenger en sum penger, og vil helst ikke ta forbrukslån. Er det i det hele tatt mulig å få skolepenger hvis skolen ikke krever det? Og hva blir konsekvensene om jeg eventuelt lyver om studiested? Anonymkode: a715f...5ab Ikke gjør det. Det er utrolig dumt, og du blir garantert tatt for det.. Anonymkode: 4865f...625 1
missmcbeal Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 Om du er over 30 så kan du søke om tilleggslån. Og nei, du kan ikke lyve deg til skolepenger. Det kommer ikke til å fungere.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #13 Skrevet 25. april 2022 Nei. De har mange systemer som fanger opp svindel, for det er det du gjør om du lyver. 1. Du må sende inn bekreftelse på opptak til lånekassen og bekreftelse på at du må betale skolepenger. 2. Du må sende inn et skjema i midten av skoleåret som bekrefter din faglige progresjon og hvor mye du har betalt i skolepenger. Det er det skolen som må fylle ut og signere. 3. Du må også sende inn karakterkort for omgjøring av lån i slutten av skoleåret. Så, det er ikke mulig med norsk høyskole fordi du betaler ikke skolepenger, og siden punkt 1 og 3 går automatisk i Norge så kan du ikke lyve. Forsøker du å gjøre det samme med en utenlandsskole så kan det være du kan få opptak og lån, men du vil stryke på punkt 2 og 3, og dermed sitte med et enorm studielån da kun fullført studie får omgjort til stipend. Attpåtil risikerer du å miste all rett til videre studiestøtte hvis/når du blir tatt. Det er ikke verdt det. Anonymkode: 0629f...7c1
Rhodiola Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt. - Rhodiola, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå