Gå til innhold

The Matrix

Nysgjerrig95

Anbefalte innlegg

Heihei! Er det noen som har sett the Matrix (gjerne alle fire, men også bare én av dem), som har noen tanker, refleksjoner eller tolkninger rundt budskapet i filmen? Jeg skriver en bachelor der jeg bruker the Matrix som metode for å utforske temaet jeg skriver om, så dersom du skulle komme på noe som opptok deg i filmen blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Nysgjerrig95 skrev (1 time siden):

Heihei! Er det noen som har sett the Matrix (gjerne alle fire, men også bare én av dem), som har noen tanker, refleksjoner eller tolkninger rundt budskapet i filmen? Jeg skriver en bachelor der jeg bruker the Matrix som metode for å utforske temaet jeg skriver om, så dersom du skulle komme på noe som opptok deg i filmen blir jeg veldig glad.

Hva er temaet du skriver om? :)

Anonymkode: 7685f...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er temaet du skriver om? :)

Jeg studerer pedagogikk, så jeg ønsker å utfordre tanker om virkelighet gjennom filosofiske spørsmål, enkelt fortalt. Virkelighet som f.eks. samfunnsdiskurser, evidensbasert vitenskap. I pedagogikk stiller man seg ofte spørrende til om vi faktisk kan «vite» noe helt sikkert, likevel hører man mange «sannheter» bli uttrykt. Så gjennom postkvalitativ metode, the Matrix og posthumame teorier ønsker jeg å utfordre og utvide. Vil også naturligvis komme inn på makt og er fristet til å nevne paradigmer, men er redd jeg legger meg for bredt🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer ikke til å tro på det likevel, så det er nok best at du gjør din egen tolkning. 😎

Anonymkode: acf8c...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kommer ikke til å tro på det likevel, så det er nok best at du gjør din egen tolkning. 😎

Som sagt så skal jeg utfordre begrepet virkelighet, så hva jeg tror og ikke tror er urelevant, så kom gjerne med dine tolkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 2.56):

Jeg ble veldig interessert i hva du tenker ang dette😊 I forhold til at vi er på et åndelig underforum, og at mange klarsynte snakker om at livet vårt i 3.dimensjon er som en matrix vi nå skal våkne opp fra, så lurte jeg veldig på om tankene dine dreide seg litt om dette? Del gjerne😊

Anonymkode: c8209...cc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Psykologen min spurte meg om jeg ville valgt den blå eller røde pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrix er veldig inspirert av gnostisisme og gnostisk kristendom.

Verden er en illusjon som holder oss fanget

Gud er slem, og har demoner til å vokte oss (eller agenter/programmer)

Neo er Jesus

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det veldig oppbrukt å bruke matrix som metode/referanse i diverse studier? Føler så mange har gjort det i løpet av de siste 20 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zidji skrev (16 timer siden):

Er ikke det veldig oppbrukt å bruke matrix som metode/referanse i diverse studier? Føler så mange har gjort det i løpet av de siste 20 årene. 

Har aldri hørt om noen som har gjort det før, jeg. Så det kan ikke være så oppbrukt?

Anonymkode: c562e...1c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zidji skrev (På 5.5.2022 den 8.23):

Hvem da har gjort det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Entern skrev (På 5.5.2022 den 6.35):

Matrix er veldig inspirert av gnostisisme og gnostisk kristendom.

Verden er en illusjon som holder oss fanget

Gud er slem, og har demoner til å vokte oss (eller agenter/programmer)

Neo er Jesus

👍 ganske dyp film egentlig, med mange små detaljer og flere lag, men det var en bra sammenligning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...