AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #121 Skrevet 22. april 2022 Jeg svarer alltid barn som sier hei. Men hvis de begynner å snakke mer så hender det jeg bare sier hade og går videre. Har ikke alltid tid til å høre på fremmede barn og pjattet deres. Tenker at endel foreldre trenger å lære barna at man ikke alltid kan forvente at alle voksne ønsker å snakke med dem i alle situasjoner. Anonymkode: df182...f5f 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #122 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 22.42): Dette tror jeg er et Oslogrytefenomen. Her sier alle hei til alle; voksen så vell som liten, ukjente og kjente. Anonymkode: 08e6c...cbb Ja, det hadde tatt seg ut her i byen. Se for deg Jernbanetorget i rushtiden på en fredag, og alle skulle hilse på alle 😂 Anonymkode: 0a9e0...2a2 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #123 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/20/2022 den 21.19): Hvis du er på tur i skogen og en voksen sier hei til deg, svarer du ikke da heller? Anonymkode: 4e74f...e99 Hva er greia med å si "Hei" på tur, men ikke når man møtes i butikk? Jeg nikker kun forresten. Anonymkode: 1c33f...64f
mingus Skrevet 22. april 2022 #124 Skrevet 22. april 2022 (endret) Skjønner jo godt alle ikke vil svare tilbake, jeg var litt sånn selv før jeg fikk barn, for jeg følte det ble unaturlig og man måtte svare i sånn barnevennlig lyst tonefall... ...men faen så surmaga svar det var her da! Greit nok at man ikke vil hilse, men hva i alle dager Endret 22. april 2022 av mingus
MyMichelle Skrevet 22. april 2022 #125 Skrevet 22. april 2022 Er ikke sikkert det feiler dem noe som helst. Selv forstår jeg ofte ikke hva små barn sier til meg, men jeg tror jeg ville forstått «Hei». 1
Honey Dew Skrevet 22. april 2022 #126 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor har ikke du lært barnet ditt at det ikke skal snakke med fremmede? Du aner jo ikke om personen barnet snakker med er en psykopat eller pedofil. Jeg vil ikke at mine barn skal snakke med vilt fremmede voksne, synes faktisk det er skikkelig rart og uendelig naivt av foreldrene. Anonymkode: 7bd34...8a8 Det dreier seg bare om et hei i forbifarten. Det får nå være måte på til å være paranoid også. 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #127 Skrevet 22. april 2022 Liker ikke å snakke med andre jeg ikke kjenner. Kanskje ekstra spesielt ikke barn, for mange barn er direkte frekke. Noen som prøvde å snakke til meg en gang, kastet stein etter meg når jeg ikke så deres vei. Men generelt liker jeg ikke å snakke med folk ute. Jeg kan fint direkte unngå noen jeg kjenner om jeg ser dem ute på handel, for jeg ikke orker å snakke med noen. Anonymkode: 70b9c...fea 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #128 Skrevet 22. april 2022 Jeg er ikke spesielt glad i barn. Selvsagt glad i de barna som er rundt meg i min hverdag, men aldri vært typen til å smelte av barn. Jeg sier hei tilbake dersom jeg får med meg at et barn sier hei til meg, men jeg stiller nok ikke ørene ekstra på stilk når jeg ser et barn. Ofte går jeg litt i min egen verden, og øynene mine dras ikke automatisk mot et barn når jeg ser ett. På samme måte som at jeg ikke setter ørene på stilk hver gang jeg går forbi en voksen i tilfelle de skulle finne på å si noe. For meg er begge deler bare folk, ikke noe spesielt annet. Anonymkode: 95447...f11 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #129 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det hadde tatt seg ut her i byen. Se for deg Jernbanetorget i rushtiden på en fredag, og alle skulle hilse på alle 😂 Anonymkode: 0a9e0...2a2 Hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei, hei..... Kunne fort tatt litt tid, ja 😂 Anonymkode: 95447...f11
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #130 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 21.05): Vi vil være ifred. DITT barn er uvesentlig for oss. Ja tenk, gullet ditt er intet for oss Anonymkode: fe0ca...316 I alle dager..🤨 for det koster så forbaska mye å gi et lite hei tilbake?🤦♀️ Dette er bare flaut. Synes det er kjempe koselig når små barn sier heeeei🥰 Anonymkode: 3c6d3...b7f 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #131 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Liker ikke å snakke med andre jeg ikke kjenner. Kanskje ekstra spesielt ikke barn, for mange barn er direkte frekke. Noen som prøvde å snakke til meg en gang, kastet stein etter meg når jeg ikke så deres vei. Men generelt liker jeg ikke å snakke med folk ute. Jeg kan fint direkte unngå noen jeg kjenner om jeg ser dem ute på handel, for jeg ikke orker å snakke med noen. Anonymkode: 70b9c...fea Barn i tidlig barneskolealder svarer jeg ikke (bor ved barneskole) fordi de er alltid så sinnsykt frekke og skal tøffe seg. Dagen blir rett og slett litt ødelagt over å bli rakket ned på av 20 åtteåringer. Jeg er lav så det blir ofte temaet 😔. Barnehagebarn eller barn alene/ med foreldre hilser jeg på, men orker ikke samtale med de utover et hei. Små barn kan stille mange ubehagelige spørsmål. Unntaket er når de får hilse på hunden, men det er sjelden det skjer. Barn har ikke vondt av å lære at ikke alle hilser, noen har nok med seg selv. Kanskje har man angst? At ikke alle er interessert i en må man akseptere i løpet av livet uansett. Nå skal det sies at jeg hilser ikke på alle voksne heller. Det er lett å skille hva som er ubehagelig eller masete og hva som er hyggelig. Jeg hilser på de hyggelige om jeg registrerer og hører de. Anonymkode: 5922e...c53 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #132 Skrevet 22. april 2022 Her om dagen sa en unge hei til meg og jeg svarte ikke. Det var absolutt ikke med vilje. Jeg hadde på meg airpods og det var mange folk i nærheten, så jeg var ikke sikker på hvem barnet sa hei til. Hørte etterpå at moren sa til barnet at "hun hadde musikk i ørene". Fikk kjempedårlig samvittighet. Var litt i min egen verden og fulgte ikke helt med. Men pleier alltid å svare når barn sier hei. Anonymkode: c7282...6e4 1
Daria Skrevet 22. april 2022 #133 Skrevet 22. april 2022 Sisu skrev (2 timer siden): Hvis man bevisst ignorerer noen som snakker til deg på en hyggelig måte, dvs de to tilfellene i midten - da feiler det deg noe, i form av manglende folkeskikk. Å ikke få det med seg er noe annet, og ofte lett å se. Det handler ikke om å ville at barnet skal være verdens midtpunkt, men det handler om å ønske at barnet lærer grunnleggende folkeskikk og respekt for mennesker rundt seg, og en vennlig innstilling til folk. Virker som om flere her kunne trengt mer terping på det i oppveksten. Det handler også om at det ikke er greit å behandle barn dårligere enn andre mennesker, bare fordi de er barn, som om de liksom er mindre verdt. Folkeskikk og respekt for andre handler også om å ha forståelse for at andre ikke er eller oppfører seg akkurat som deg, og å akseptere at de kan ha utfordringer og beveggrunner du ikke nødvendigvis kjenner til og som kan påvirke valg og oppførsel. At du aldri har så dårlige dager at det å måtte snakke med tilfeldige fremmede føles uoverkommelig, betyr ikke at det ikke er en helt reell situasjon for andre, uten at det handler om høflighet og folkeskikk. For øvrig tror jeg de fleste oppfører seg bedre mot barn i sånne situasjoner enn vi ville gjort mot voksne - jeg hadde neppe smilt og ledd det bort om en ukjent voksen ut av det blå hadde kommet bort og spurt meg hvorfor jeg hadde bart... 8 1
Sisu Skrevet 22. april 2022 #134 Skrevet 22. april 2022 Daria skrev (13 minutter siden): Folkeskikk og respekt for andre handler også om å ha forståelse for at andre ikke er eller oppfører seg akkurat som deg, og å akseptere at de kan ha utfordringer og beveggrunner du ikke nødvendigvis kjenner til og som kan påvirke valg og oppførsel. At du aldri har så dårlige dager at det å måtte snakke med tilfeldige fremmede føles uoverkommelig, betyr ikke at det ikke er en helt reell situasjon for andre, uten at det handler om høflighet og folkeskikk. For øvrig tror jeg de fleste oppfører seg bedre mot barn i sånne situasjoner enn vi ville gjort mot voksne - jeg hadde neppe smilt og ledd det bort om en ukjent voksen ut av det blå hadde kommet bort og spurt meg hvorfor jeg hadde bart... Jo da, selvsagt finnes det mennesker med angst eller lignende utfordringer. Derfor hadde det aldri falt meg inn å automatisk anta det verste om noen ikke svarer, bli sur eller på noen måte reagere negativt. Det er ikke det jeg snakker om, det er de (flere i tråden) som ikke svarer fordi de bare ikke vil/gidder/orker - det er en dårlig holdning. Eller nettopp fordi det er et barn det er snakk om, som de anser som "drittunger" og ikke verdt å vise respekt - forferdelig holdning! Å slite med angst eller å ikke få med seg at man blir snakket til er ikke å ha en dårlig holdning. Ja, de fleste gjør heldigvis det, fordi de har forståelse for at barns reaksjoner og tanker ikke kan sammenlignes helt med voksne sine. Akkurat som at de fleste forhåpentligvis og sannsynligvis responderer annerledes på at en hund tisser inne enn at et voksent menneske gjør det - de har liksom ikke helt samme forutsetninger for å forstå hvorfor det ikke er greit. Og de aller fleste oppfører seg bra, for all del, jeg vil ikke si det er direkte vanlig å bevisst overse barn. Men at det skjer tror jeg på, det er jo bare lese i tråden, og det er da enkelte av disse innleggene/begrunnelsene jeg reagerer på. 1
Jadzia Skrevet 22. april 2022 #135 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 21.13): Jeg har ei som sier hei til alle. Og ei som ikke tør helt, men hvisker hei i bakgrunnen. Når de ikke får svar, har jeg inntrykk av at det er fordi de som ikke svarer ikke hører, eller får det helt med seg. De kan være i sin egen verden, eller responderer med et smil eller et kjapt hei som ikke barna oppfatter, før de haster videre. Barna kan bli lei seg når de ikke får noe respons. Men jeg tenker det er læring i det også. Det er ikke alle som er oppmerksomme på og klare for å hilse på dem hele tiden, sånn er verden. Anonymkode: 6efd6...38f Dette er min erfaring og. Har to gutter som er som dine jenter når de møter folk. Jeg selv sier alltid hei og vinker gjerne og til barn som vinker først. Men det hender jeg ikke får det med meg eller at jeg er så oppslukt i et eller annet at jeg glemmer det bort der og da.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #136 Skrevet 22. april 2022 Jeg sier alltid «Hei» tilbake, noen spør også hva man heter, svarer selvsagt på deg óg. Babyer vinker noen ganger, jeg vinker tilbake. Koster meg svært lite. Anonymkode: 994e1...311
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #137 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sier "hei" tilbake. Men - og her tenker jeg foreldre kan være litt lydhør - når barnet så fortsetter "Hva heter du", "Hvor gammel er", "Har du katt?", da tenker jeg at det er på tide for foreldrene å lære seg grensesetting. Et hei er en ting, men et barn må lære at det er ikke sikkert alle man møter på ønsker å svare på 100 spørsmål. Og så må jeg være ærlig - i mine øyne er hunder mye søtere generelt sett enn små barn. Så det er ikke sikkert alle man møter på, synes barn er verdens vakreste skapning. Anonymkode: 28845...52f Ikke for å sprekke bobla di her, men dersom jeg sier «hei» til deg når vi treffes på en skogsvei så betyr det ikke at jeg syntes du er «verdens vakreste skapning», altså 🥸 Det betyr bare at jeg utviser normal høflighet 🤓 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mødre blir så lett krenka hvis vi ikke gir de og barna dens oppmerksomhet. Nei, verden kretser ikke rundt deg og ditt barn. Hva er dette behovet for oppmerksomhet? Usunt, spør du meg Anonymkode: fe0ca...316 Jeg var ikke klar over at et «hei» antyder at «verden kretser rundt meg» 🤔 Men da har jeg lært at verden tydeligvis har «kretset rundt meg» opptil flere ganger i dag 🤓 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tja, stort sett sier jeg hei tilbake. Men jeg er kanskje egentlig sjeldent nær nok barn til at jeg er førstemann de sier hei til. Pleier unngå å må klenge nær der folk har unger, for syns de er ekle 🥴 (altså, skitne, lol.) Er alltid noe kliss eller spytt, sikkel, norovirus, åpen munn hosting osv. Syns også unger er så "ufine" av og til. Er jo sååå gøy å si "hei😀" til et barn og få rett tilbake "du ser rar ut"/hvorfor har du (et eller annet)/ osv osv om utseendet mitt. Anonymkode: 3fa70...210 Ai, jeg ser den. 🙈 Men dersom du får ufine kommentarer fra et lite barn så betyr det forhåpentligvis at det er første og (nest) siste gangen barnet kommenterer andre på denne måten, siden foreldrene nok vil ta tak i det. Anonymkode: 62563...35f
Såpestykke Skrevet 22. april 2022 #138 Skrevet 22. april 2022 Jeg sier alltid hei, men jeg har erfart at noen barn sier hei eller noe som likner på hei ut i luften. Da er det litt rart eller kleint å si hei tilbake. Slik som hvis noen sier "nei", og så svare jeg; " ja, hei ja! ", lizzåm.😒
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #140 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Svar heller med litt humor. Jeg spurte en gammel mann som kom på besøk, hvorfor han var skallet. Han svarte at det var hesten sin skyld, som hadde spist det, men hesten fikk igjen. For bak hesten, stod kalven og spiste opp halen hans. Så lo han🤣🤣 Anonymkode: 70e35...dee Joda, blir ikke fornærmet av barn. Men å få en påminner om at man for eks feit eller har noe med utseendet, eller hva enn, er kjipt. Anonymkode: 3fa70...210 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå