AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #101 Skrevet 21. april 2022 Jeg har i øreplugger. Jeg har en dårlig dag. Orker ikke mer prat etter 8 travle timer på jobb. Jeg fikk det ikke med meg. Det FEILER meg ikke noe. Men hyggelig grunnlag for debatt må jeg si. "Snakk til ungen min ellers feiler det deg noe". Anonymkode: 269aa...f83 14
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #102 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 21.01): Som i overskriften. 🤓 Anonymkode: 62563...35f Fordi ikke alle foreldre setter pris på det Anonymkode: 02aa9...d10
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #103 Skrevet 22. april 2022 Hvorfor har ikke du lært barnet ditt at det ikke skal snakke med fremmede? Du aner jo ikke om personen barnet snakker med er en psykopat eller pedofil. Jeg vil ikke at mine barn skal snakke med vilt fremmede voksne, synes faktisk det er skikkelig rart og uendelig naivt av foreldrene. Anonymkode: 7bd34...8a8 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #104 Skrevet 22. april 2022 Jeg har bodd mange steder, ingen av stedene er det normalt å si hei til alt og alle, ingen steder har alle hilst, hvor i all verden er dette vanlig? Ikke vanlig i utlandet heller. Jeg synes det er rart at noen her mener det er vanlig. Jeg har bodd i storbyer, småbyer og på bygda, flere steder i landet. Anonymkode: 7bd34...8a8 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #105 Skrevet 22. april 2022 Jeg sier selvfølgelig alltid hei til skjønne små gullebarn som hilser på meg. Hjertet mitt smelter jo fullstendig av et smil fra en liten skjønnings. Og alle barn er skjønne i mine øyne. Anonymkode: 64324...52d 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #106 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 22.55): Jamen er det forskjeller her.... Hadde du gått rundt i byen jeg bor i og smilt og sagt hei til alle, hadde alle innfødte sett på deg som litt rar.... kanskje litt "kort" rett og slett. 😆 Ikke for et lite barn. Better safe than sorry, er mitt motto. Anonymkode: bdae9...4e7 Jeg også smiler til fremmede på gaten og møtes nesten alltid av smil tilbake. Som oftest legger jeg ikke merke til at jeg smiler engang, men skjønner det fordi folk som går forbi smiler og hilser. Jeg har bodd i mange byer og det har vært sånn alle steder. De fleste voksne smiler og hilser tilbake. Anonymkode: 64324...52d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #107 Skrevet 22. april 2022 Anonymbruker*** skrev (På 20.4.2022 den 21.58): Jeg er barneFRI, og det er ikke mitt ansvar å sosialisere og underholde ditt barn. La meg være i fred ute i offentligheten! Neida, jeg svarer og smiler nesten uten unntak viss jeg merker ett lite barn sier hei til meg. Unntaket var enkelte ganger når nærmeste nabo var en barnehage. Da "hørte" jeg av og til ikke barna. Kunne bli litt trøttende å bli utspurt hver gang jeg skulle ut med hunden, uansett hvor søte barna var. Jeg har også ignorert grupper med barn i alderen 8-12 som roper etter meg. Man hører på toneleie når de har tenkt til å tøffe seg og være ekle. Orker ikke bli mobbet av små skitunger 😂 Merkelig. Er selv fra bygda og her hilser vi på både ukjente og kjente feks ved passering i døra osv. Helt normalt å gi hverandre et hei og et smil, samtidig som vi trasker videre. Syntes det krydrer dagen med mye positivitet. Så skjønner ikke hvorfor et hei skal være så vanskelig å problematisk, uansett om mennesket er 1meter eller 1,85 i høyden. Her jeg bor er det heldigvis en normal folkeskikk, å si hei og svare hei. Anonymkode: 174a7...8da 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #108 Skrevet 22. april 2022 Jeg sier "hei" tilbake. Men - og her tenker jeg foreldre kan være litt lydhør - når barnet så fortsetter "Hva heter du", "Hvor gammel er", "Har du katt?", da tenker jeg at det er på tide for foreldrene å lære seg grensesetting. Et hei er en ting, men et barn må lære at det er ikke sikkert alle man møter på ønsker å svare på 100 spørsmål. Og så må jeg være ærlig - i mine øyne er hunder mye søtere generelt sett enn små barn. Så det er ikke sikkert alle man møter på, synes barn er verdens vakreste skapning. Anonymkode: 28845...52f 7
Sisu Skrevet 22. april 2022 #109 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 21.36): Jeg har i øreplugger. Jeg har en dårlig dag. Orker ikke mer prat etter 8 travle timer på jobb. Jeg fikk det ikke med meg. Det FEILER meg ikke noe. Men hyggelig grunnlag for debatt må jeg si. "Snakk til ungen min ellers feiler det deg noe". Anonymkode: 269aa...f83 Hvis man bevisst ignorerer noen som snakker til deg på en hyggelig måte, dvs de to tilfellene i midten - da feiler det deg noe, i form av manglende folkeskikk. Å ikke få det med seg er noe annet, og ofte lett å se. Det handler ikke om å ville at barnet skal være verdens midtpunkt, men det handler om å ønske at barnet lærer grunnleggende folkeskikk og respekt for mennesker rundt seg, og en vennlig innstilling til folk. Virker som om flere her kunne trengt mer terping på det i oppveksten. Det handler også om at det ikke er greit å behandle barn dårligere enn andre mennesker, bare fordi de er barn, som om de liksom er mindre verdt. AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 6.57): Jeg sier "hei" tilbake. Men - og her tenker jeg foreldre kan være litt lydhør - når barnet så fortsetter "Hva heter du", "Hvor gammel er", "Har du katt?", da tenker jeg at det er på tide for foreldrene å lære seg grensesetting. Et hei er en ting, men et barn må lære at det er ikke sikkert alle man møter på ønsker å svare på 100 spørsmål. Og så må jeg være ærlig - i mine øyne er hunder mye søtere generelt sett enn små barn. Så det er ikke sikkert alle man møter på, synes barn er verdens vakreste skapning. Anonymkode: 28845...52f Det er klart, oppfatter jeg at et menneske virker unnvikende eller uinteressert hadde jeg prøvd å avlede barnet. Men det er også en del som tydelig liker å snakke med barn også, og det kan være både koselig og verdifullt for barnet, så jeg synes ikke det er en god løsning å lære barnet at "vi snakker ikke med folk". Kan ikke huske å ha erfart eller observert noe annet enn at det der regulerer seg selv etterhvert uansett, disse supersosiale og kontaktsøkende barna er vel sjeldent over barnehagealder. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #110 Skrevet 22. april 2022 Smil til verden og verden smiler til deg... vær en kald jævel og... Anonymkode: df6e5...875 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #111 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har ikke du lært barnet ditt at det ikke skal snakke med fremmede? Du aner jo ikke om personen barnet snakker med er en psykopat eller pedofil. Jeg vil ikke at mine barn skal snakke med vilt fremmede voksne, synes faktisk det er skikkelig rart og uendelig naivt av foreldrene. Anonymkode: 7bd34...8a8 Er vel som regel små barn i barnevognalder som sier hei til folk, de er ikke ute alene. Anonymkode: 7bb59...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #112 Skrevet 22. april 2022 Sisu skrev (47 minutter siden): Hvis man bevisst ignorerer noen som snakker til deg på en hyggelig måte, dvs de to tilfellene i midten - da feiler det deg noe, i form av manglende folkeskikk. Å ikke få det med seg er noe annet, og ofte lett å se. Det handler ikke om å ville at barnet skal være verdens midtpunkt, men det handler om å ønske at barnet lærer grunnleggende folkeskikk og respekt for mennesker rundt seg, og en vennlig innstilling til folk. Virker som om flere her kunne trengt mer terping på det i oppveksten. Det handler også om at det ikke er greit å behandle barn dårligere enn andre mennesker, bare fordi de er barn, som om de liksom er mindre verdt. Da er voksne som ikke sier hei tilbake en ypperlig anledning til å lære dem at ikke alle hilser tilbake, at det kan være ulike grunner til det, at folk er forskjellige og at det holder å si 'hei' én gang. Jeg svarer som regel, ofte bare med et smil fordi et uventet 'hei' kan ta litt tid å prosessere og da virker ikke stemmen. Enkelte dager makter jeg ikke å forholde meg til mennesker jeg ikke må, og da forbeholder jeg meg retten til å handle melk, brød og tamponger uten å måtte interagere med tilfeldige fremmede. Anonymkode: eef49...4a1 8 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #113 Skrevet 22. april 2022 Mødre blir så lett krenka hvis vi ikke gir de og barna dens oppmerksomhet. Nei, verden kretser ikke rundt deg og ditt barn. Hva er dette behovet for oppmerksomhet? Usunt, spør du meg Anonymkode: fe0ca...316 3 3
Anonymbruker*** Skrevet 22. april 2022 #114 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig. Er selv fra bygda og her hilser vi på både ukjente og kjente feks ved passering i døra osv. Helt normalt å gi hverandre et hei og et smil, samtidig som vi trasker videre. Syntes det krydrer dagen med mye positivitet. Så skjønner ikke hvorfor et hei skal være så vanskelig å problematisk, uansett om mennesket er 1meter eller 1,85 i høyden. Her jeg bor er det heldigvis en normal folkeskikk, å si hei og svare hei. Anonymkode: 174a7...8da Hilser tilbake til de aller fleste som hilser på meg, om de så er 6 måneder eller 95 år. Men ja, må innrømme jeg ble trøtt på å være nabo med barnehage og bli dratt inn i lengre utspørringer om banale ting igjen og igjen 😅 Eldre barn som skal erte ignorer jeg med god samvittighet. Det samme gjelder de som selger kredittkort eller skjønnhetsprodukter, slibrige menn som vil ha oppmerkomsheten min eller andre som jeg oppfatter som potensielt truende. Hyggelige mennesker i alle aldre som sier hei svarer jeg selvfølgelig blidt til. Forøvrig er jeg enig i at vi i by er litt for dårlig på å være omgjengelige. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #115 Skrevet 22. april 2022 Klikker83 skrev (På 20.4.2022 den 22.11): For en teit og unødvendig kommentar, og tragisk at så mange "liker" det. Sier noen hei hilser man tilbake. Vanlig høflighet kalles det. Folk ass, gir opp😣😣 Ikke rart barn vokser opp til å bli uhøflige. De har jo lært av «oss». Derfor bør ikke drittsekker jobbe med barn heller. Anonymkode: 70e35...dee 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #116 Skrevet 22. april 2022 Tja, stort sett sier jeg hei tilbake. Men jeg er kanskje egentlig sjeldent nær nok barn til at jeg er førstemann de sier hei til. Pleier unngå å må klenge nær der folk har unger, for syns de er ekle 🥴 (altså, skitne, lol.) Er alltid noe kliss eller spytt, sikkel, norovirus, åpen munn hosting osv. Syns også unger er så "ufine" av og til. Er jo sååå gøy å si "hei😀" til et barn og få rett tilbake "du ser rar ut"/hvorfor har du (et eller annet)/ osv osv om utseendet mitt. Anonymkode: 3fa70...210 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #117 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke rart barn vokser opp til å bli uhøflige. De har jo lært av «oss». Derfor bør ikke drittsekker jobbe med barn heller. Anonymkode: 70e35...dee drittsekker få barn Anonymkode: fe0ca...316 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #118 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 8.10): Tja, stort sett sier jeg hei tilbake. Men jeg er kanskje egentlig sjeldent nær nok barn til at jeg er førstemann de sier hei til. Pleier unngå å må klenge nær der folk har unger, for syns de er ekle 🥴 (altså, skitne, lol.) Er alltid noe kliss eller spytt, sikkel, norovirus, åpen munn hosting osv. Syns også unger er så "ufine" av og til. Er jo sååå gøy å si "hei😀" til et barn og få rett tilbake "du ser rar ut"/hvorfor har du (et eller annet)/ osv osv om utseendet mitt. Anonymkode: 3fa70...210 Svar heller med litt humor. Jeg spurte en gammel mann som kom på besøk, hvorfor han var skallet. Han svarte at det var hesten sin skyld, som hadde spist det, men hesten fikk igjen. For bak hesten, stod kalven og spiste opp halen hans. Så lo han🤣🤣 AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 8.11): drittsekker få barn Anonymkode: fe0ca...316 Ja, det har du rett i. Er ofte der barn lærer å mobbe. Anonymkode: 70e35...dee 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #119 Skrevet 22. april 2022 Jeg svarer så lenge jeg hører at folk, både barn og voksne, hilser på meg. Men ofte har jeg små øreplugger i (mye mindre enn de tampongene fra Apple) fordi jeg hører på musikk eller podcaster, og da får jeg ikke med meg at folk prater til meg. Har typ verdens nusseligste hund jeg går tur med, og den tiltrekker seg mye oppmerksomhet, så jeg må stadig ta dem ut for å høre hva folk sier til meg. Blir til at jeg som oftest velger å gå i skogstur med hunden, slipper alle som skal prate og klappe hund. Om det er én ting jeg synes er ekstra irriterende, så er det barn med munndiaré. De stopper for å klappe hunden min, og begynner å legge ut om egne kjæledyr/dyr de har lyst på. Og så fortsetter det i det uendelige, helt til jeg får dratt hunden bort fra dem for å gå videre. Jeg klarer ikke være uhøflig mot verken voksne eller barn, så lar jo barn jabbe i vei uten å stoppe dem🙄 Selv har jeg lært mine egne barn å ikke gå inn i samtaler med fremmede, men den memoen der har ikke alle fått med seg. Anonymkode: 5dd3e...4e6 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #120 Skrevet 22. april 2022 Tvillingsjel skrev (På 20.4.2022 den 21.11): Wtf. Det er normal høflighet å SVARE et barn som snakker til deg. Du ignorerer bare ikke et barn fordi det er "uvesentlig". For noen holdninger. Må ærlig innrømme at barn som sier hei er slitsomme. Jobber i en butikk og de verste barna er de som først har fått et hei tilbake skal repetere det hei`et opp til flere ganger. Jeg svarer ikke. Holder på med mitt. Og har du først gitt enkelte barn den oppmerksomheten med et hei. Så kommer det flere spørsmål. Hvorfor gjør du det? til alt. Ja, hvorfor bruker jeg saks på å lage band på ei pakke??? Jeg svarer ikke. Det får foreldrene ta seg av hvorfor, hva, hæ barn! De har selv lært dem til dette. Anonymkode: 83431...b62 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå