AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #61 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor skal jeg si hei til små drittunger jeg ikke kjenner? Anonymkode: 59a4f...742 Fordi det er normal, sosial atferd kanskje? Anonymkode: 31b24...6c1 5 1
Klikker83 Skrevet 20. april 2022 #62 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi vil være ifred. DITT barn er uvesentlig for oss. Ja tenk, gullet ditt er intet for oss Anonymkode: fe0ca...316 For en teit og unødvendig kommentar, og tragisk at så mange "liker" det. Sier noen hei hilser man tilbake. Vanlig høflighet kalles det. Folk ass, gir opp😣😣 4 2
Gjest Albbas Skrevet 20. april 2022 #63 Skrevet 20. april 2022 Det er litt leit ja, at folk ikke svarer. Men i 90% av tilfellene er det jo fordi folk ikke hører, folk går jo med musikk på ørene og enser ikke verden rundt seg. Litt trist at det skjer SÅ ofte, selv om det selvfølgelig er greit at folk ikke alltid har lyst til å være "på". Men det er jo litt rart å vokse opp i et samfunn der alle har sluttet å hilse på hverandre fordi de ikke kan høre hverandre. Ungene våre kommer til å bli sykt sære etterhvert som de også venner seg til at kommunikasjon ikke foregår muntlig lenger. 🙄
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #64 Skrevet 20. april 2022 Det kan være mange grunner til at noen ikke hilser. Jeg sliter selv med angst, og jeg kan bruke dager på å kvinne meg opp til og gå på butikken (går ikke i byen) Å når jeg endelig klarer og gå ut, går jeg ofte etter de målene jeg skal mot. Jeg enser ikke det som skjer rundt meg, har tunell-syn. Det synes ikke på meg at jeg er syk, så jeg vil nok virke overlegen, men når jeg har dårlige dager, har jeg mer enn nok med meg selv. Har jeg gode dager, hilser jeg gjerne igjen om et barn sier hei. Anonymkode: e9d1e...123 4 5
Daria Skrevet 20. april 2022 #65 Skrevet 20. april 2022 Sannsynligvis registrerer jeg det ikke - jeg tar for gitt at barn som tilfeldigvis snakker i min nærhet ikke snakker til meg med mindre det er en åpenbar grunn til at de gjør det (litt som at jeg antar at voksne som snakker i min nærhet snakker i telefonen). Får jeg med meg at de hilser sier jeg som regel hei tilbake, men jeg skal også tilså at det hender jeg overser barn som er i overkant kontaktsøkende - det er ikke alltid jeg har tid, lyst eller er i humør til å føre intetsigende samtaler med småbarn, og som barnløs er akkurat det mitt privilegium. Unger tar ikke skade av å lære at de ikke er alles prioritet og fokus alltid - lite er mindre sjarmerende enn barn som avbryter og maser og forventer at det de har å si er viktigst uansett. Forskjellen på å bli snakket til av et barn og en voksen er at en fremmed voksen som snakker til meg som regel har en grunn til det, og at vi kommuniserer med en felles sosial forståelse. Å forholde seg til barn når man ikke er så vant til det er ikke alltid så enkelt som foreldrene tror. 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #66 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er så bra sagt. Det er ingen som er interessert i å se den kabelen jeg trøkker ut av mitt hull heller. Det er ca like stor prestasjon det. Hilsen mann. Anonymkode: fac7c...bfe 🤣 Anonymkode: fac7c...bfe
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #67 Skrevet 20. april 2022 Jeg gir meg blanke faen i drit ongen din. Ikke prøv å få meg til å føle skyldig i noe jeg faen ikke bryr meg om eller vil ha noe med å gjøre. Forstå at folk er forskjellig. Anonymkode: 5a616...be0 4
Gjest AprilRyan Skrevet 20. april 2022 #68 Skrevet 20. april 2022 Er det virkelig vanlig å hilse på fremmende folk på gata? Jeg har ikke vært vant til det og har bodd både på bygda, tettsted og nå i by. Litt rart at det fremstilles som helt vanlig å gjøre det og at om det ikke er det så er det ikke et hyggelig sted å bo.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #69 Skrevet 20. april 2022 Enig, ts. Jeg er frivillig barnløs, men når et barn sier hei, smiler jeg og sier alltid hei tilbake 😊❤ Anonymkode: 757be...b6e 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #70 Skrevet 20. april 2022 Et barn kom bort til meg. Jeg er kvinne, 39, designer i et byrå. Barnet lurte på hva som var inne på kontoret, og jeg sa der er det er reklamebyrå. Da kom det en voksen og stirret på meg som om jeg var fanden. Man skal ikke snakke med barn. Rett og slett. Anonymkode: fd27d...74e 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #71 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor skal jeg si hei til et fremmede barn? Anonymkode: 4a177...ed1 Hvorfor skal jeg svare deg om du skulle hilse på meg? Mener du sånn seriøst at det er en helt ok oppførsel? Barn er også mennesker og man bør jo klare å være høflig.. Anonymkode: 77919...f88 1
powerpuffen Skrevet 20. april 2022 #72 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi vil være ifred. DITT barn er uvesentlig for oss. Ja tenk, gullet ditt er intet for oss Anonymkode: fe0ca...316 Oi, snakk om hissig ordlegging. Jeg er ikke fryktelig glad i andres barn, men om et barn sier hei, så svarer jeg alltid hei tilbake. Barn skjønner ikke hvorfor voksne ikke reagerer, og de kan bli lei seg. 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #73 Skrevet 20. april 2022 Det kan være mange årsaker, som allerede er nevnt. Men alle mennesker er ikke like, og for noen mennesker er det å bli snakket til av fremmede veldig ubehagelig, uavhengig om det er voksne eller barn. Og det må man få lov til å synes uten å bli kalt frekk. Som forelder har man et ansvar å lære barna sine dette og et ansvar å lære barnet at det ikke er så farlig om noen ikke hilser tilbake. I grunn bør man jo lære at man ikke behøver snakke til alle og enhver. Jeg sier hei tilbake til barn som hilser, jeg altså, men ikke like fornøyd om de sier hei og samtidig henger seg rundt beinet mitt som skjedde her om dagen Anonymkode: cfe41...cd7 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #74 Skrevet 20. april 2022 Dette tror jeg er et Oslogrytefenomen. Her sier alle hei til alle; voksen så vell som liten, ukjente og kjente. Anonymkode: 08e6c...cbb 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #75 Skrevet 20. april 2022 Dere som svarer når femåringen og ettåringen hilser på folk, tusen takk 💕❤️ min eldste vil bare hilse. Etter noen hendelser med folk som ikke gidder å svare, har jeg forklart henne at vi ikke trenger å hilse på folk, med mindre de hilser først. Det kommer jeg til å forklare min yngste og. At folk generelt er hyggelige, men vi prater ikke til noen. Ettåringen min begynte å rope "heihei"til ALLE da han var åtte måneder. Hadde han ikke hatt ører hadde smilet gått helt rundt. Skal innrømme at det var litt sårt når noen bare stirra tilbake. Skal normal høflighet vike bare fordi det er barn liksom? Anonymkode: 77919...f88 3 3
godfisk Skrevet 20. april 2022 #76 Skrevet 20. april 2022 Som oftest når jeg treffer barn som sier hei, så er de i den alderen (mellom ett og to år, som oftest), at de har begynt å skjønne at «når jeg gjør sånn, så reagerer folk sånn». Den alderen er kjempesjarmerende, så jeg hilser tilbake og smiler, for de synes det er gøy å bli sett, og kan bli veldig glade når de får en reaksjon. Jeg hilser selvsagt bestandig når noen sier hei til meg, men de minste hilserne er de aller søteste. 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #77 Skrevet 20. april 2022 Jeg tror mange er sjenerte eller usikre, eller ikke tror barnet snakker til de, eller bare ikke får det med seg. Tror de færreste ikke gidder å svare med vilje. Anonymkode: 0f13b...969
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #78 Skrevet 20. april 2022 Jeg er mer overrasket over at foreldre synes det er problematisk at noen ikke hilser tilbake - fordi barnet kan bli lei seg?? Ikke alle for det med seg, ikke alle liker barn og noen har sosial angst. Når mine barn var i si hei til alle perioden og ikke fikk svar- sa jeg bare enkelt og greit …han hadde ikke så lyst å hilse/snakke eller han hørte deg ikke, men så hyggelig at du hadde lyst til å hilse. Vi kan ikke gå så opp i barna våre og barnas følelser at vi blir irriterte på alle som potensielt kan gjøre barna våre leie seg. Det å være lei seg er en følelse på lik linje som sint, glad osv. En følelse er ikke farlig og man må lære barna våre å stå i en følelse. Anonymkode: dbc83...9b4 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #79 Skrevet 20. april 2022 Jeg er bare ikke interessert. Egentlig mest fordi jeg føler mange foreldre er sånn " åhh se på gullungen min 🤩" og litt forventer at alle skal synes ungen er interessant eller søt. Jeg har jobba mange år i bhg og var godt likt av foreldre og barn (også flere ganger barnevakt for barna,og har kontakt etter slutt) men jeg er ikke interessert i fremmede unger. Unger er jævlig ofte til bry, og det er egentlig foreldrenes feil. Jeg er ikke ond. Bare ikke interessert i å si hei til fremmede uten mål og mening. Anonymkode: dd0df...ede 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #80 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere som svarer når femåringen og ettåringen hilser på folk, tusen takk 💕❤️ min eldste vil bare hilse. Etter noen hendelser med folk som ikke gidder å svare, har jeg forklart henne at vi ikke trenger å hilse på folk, med mindre de hilser først. Det kommer jeg til å forklare min yngste og. At folk generelt er hyggelige, men vi prater ikke til noen. Ettåringen min begynte å rope "heihei"til ALLE da han var åtte måneder. Hadde han ikke hatt ører hadde smilet gått helt rundt. Skal innrømme at det var litt sårt når noen bare stirra tilbake. Skal normal høflighet vike bare fordi det er barn liksom? Anonymkode: 77919...f88 En femåring som hilser på fremmede på gata??? Dette er ment som et genuint spørsmål, ikke kritikk: Når lærer man egentlig barn at de IKKE skal snakke med fremmede mennesker? Tenker på pedofile o.l.... Anonymkode: bdae9...4e7 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå