AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Jeg elsker henne over alt på jorda, men hun kommer til å ta livet av psyken min en dag. Jeg er så hinsides drittlei av den staheten som kan vippe enhver oppegående person av pinnen. Så drittlei av at ALT er en kamp. Hyling og skriking hele jævla tida. Nekter å spise, nekter å bade/dusje/vaske håret, nekter å pusse tennene, nekter å legge seg, nekter å klippe neglene og det ene og det andre. Det er nesten så jeg begynner å forstå folk som blir fysisk mot ungene sine🙃 vi har prøvd _alt_ av pedagogiske måter på alt dette, men absolutt ingenting fungerer. Jeg er såååååååååå drittlei herrejesuskristus. «Det går over» sier folk, men når faen gjør det det da?!🥲 hun sover ikke engang hele netter enda! Takk for utblåsningen. Hilsen sliten bare- ettbarnsmor til en trassig liten jævel Anonymkode: 2f739...123 13 30 3
Sofakona Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Huff ikke lett...har du prøvd å sette deg ned på henne nivå og visket til henne for å få henne til å roe seg ned? Har dere Prøvd klistremerker og tavle til når hun gjør noe bra? Funnet ut hvorfor hun ikke vil bade? Er det noe hun er redd for.. ikke liker? Har dere badekar finnes det masse kule ting som farget, slim, tegnestifter til å bruke på badet. Farge skum el 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 20. april 2022 Jeg syntes det er flott at du tør å ta en sånn utblåsning. Nok av hønemødre som skal være perfekt mor 24/7 og aldri skal vise verden at man kan bli frustrert til sprekkepunktet - noe som er helt normalt. Anonymkode: b35c6...597 47 7 8
Aristoteles Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 Føler med deg 😄 Begynner å bli noen år siden vi hadde en trassig liten djevel, men jeg husker hvordan det var! Det som fungerte her (eller kanskje det ikke fungerte, men at bare den verste trassalderen var over) var å demonstrere det han/hun ikke ville. Jeg klippet farens negler og han lagde koselyder, kikket beundrende på neglene osv. Dusje håret gikk ikke, men de kunne legges bakover i badekar etter at man hadde gjort dem nysgjerrig på hvordan lydene endres og hvor deilig det var. Dumme unger 😄 Det går snart over 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 Hallo 💕 har du sjekket ut foreldremestring på Facebook? De har noen nyttige tips 😊 Oppsummering : det er alltid en grunn til at atferden er som den er, og din oppgave er å finne ut hvorfor, selvom det ikke alltid er logisk. Toåringer trasser ikke for å være jævlige, men de har kommet i en alder hvor de vil gjøre alt selv, og har forventinger til ting hvordan et skal være, men ikke språket til å formidle alt. Se for deg at du har en plan om hvordan en morgen skal være. Så kommer mannen din og har planlagt noe helt annet og bare drar deg med på alt som du ikke vil feks mekke på bilen i kløende ullsett. Irriterende? Ja. Enda verre om du er trøtt, sulten, har en lapp i buksa som klør, trusa sitter skjevt... Tenk om mannen din ikke skjønte hva du sa i tillegg fordi han snakker tamil... Det er litt sånn. Det trenger ikke være så pedagogisk. Noen ganger må man bare stå i det. Er ungen opplagt, mett og ladet opp av nok kos og påtid og likevel trasser, så bare anerkjenn følelsene, og stå i det. Anonymkode: c4b35...462 6 2 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 Vi har ei som nærmer seg 2,5, og jeg har nylig innsett at vi slapp ikke unna denne fasen med henne heller, nei. Det varierer nok, men med vår eldste var det den mest slitsomme alderen. Så mye vilje og så lite fornuft, så mye følelser og så liten evne til å håndtere dem. Det siste som skjedde før sengetid her var at vesla ville ha på den blomstrete pysjen, men hun skulle IKKE ha på den blomstrete pysjen, og jeg måtte jo skjønne at jeg måtte ta på henne den pysjen, men jeg måtte ikke ta den på for det skulle hun gjøre SELV, men det klarte hun ikke og alt raknet. Av erfaring fra forrige barn, vet jeg at det blir i hvert fall bedre. Selv om mer krevende perioder kommer og går. Etter hvert går det an å snakke mer med dem. Anonymkode: 328f4...4bb 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #7 Skrevet 20. april 2022 Jeg pleier å advare i god tid om at nå skal vi snart pusse tenner eller annet, slik at det ikke kommer brått på. Når så tiden er inne hjelper det ikke med skriking, da bare tvinger jeg det igjennom. Rolig, mens jeg forklarer at vi må pusse/kle på/hvile slik at vi er opplagt til mer lek dagen etter/dra til bhg nå.. Velger selvfølgelig mine kamper, og tvinger ikke igjennom det som ikke er tvingende nødvendig 😅 Men det funker helt fint. Min kan også være sta og kranglevoren. Anonymkode: 05d9a...224 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #8 Skrevet 20. april 2022 Føler den! Hyling og skriking av fulle lunger er virkelig det jeg hater aller mest ved barnet mitt. Det er helt forferdelig! Overraskende medfølende svar du har fått så langt da, mine tilsvarende tråder har vært fulle av "du er verdens verste mor! Noen bør ringe barnevernet! Hvorfor fikk du barn hvis du ikke tåler 120decibels hyling rett i trommehinna!" Anonymkode: a8333...719 12 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #9 Skrevet 20. april 2022 Først å fremst, du er en god mor! Det at du klarer å si det er tungt å vanskelig, er kjempebra. 2,5 åringer kan være et lite eventyr å ha med å gjøre, det er små mennesker som akkurat har lært seg til å si nei, og mye er vanskelig da de skjønner mye mer og ikke klarer å gi utrykk for. Et par triks: - Ikke spør om ting som egentlig ikke er et valg, som «vil du ha middag», spør om de vil spise med gaffel eller skei, så føler de selv at de har kontroll å medbestemmelse over hva som skjer, da opplever de mestring og opplevelsen blir morsom - Vær konsekvent, sier du nei, følg opp. Dersom hen maser og får ja etter 7 ganger, vil barnet mase 10 ganger neste gang - Forvent mindre av deg selv, og husk å gi deg selv en god klapp på skulderen, ta deg tid til noe du liker og som bare er ditt Ellers så synes ikke jeg man skal være redd for å spørre om hjelp, enten det er fra partner, venner, familie eller offentlige instanser. Helsestasjonen, Familievernkontoret og fastlege er gode og prate med, omså bare for å få luftet tankene litt, det hjelper på. Anonymkode: 22e9a...da2 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #10 Skrevet 20. april 2022 Sofakona skrev (7 minutter siden): Huff ikke lett...har du prøvd å sette deg ned på henne nivå og visket til henne for å få henne til å roe seg ned? Har dere Prøvd klistremerker og tavle til når hun gjør noe bra? Funnet ut hvorfor hun ikke vil bade? Er det noe hun er redd for.. ikke liker? Har dere badekar finnes det masse kule ting som farget, slim, tegnestifter til å bruke på badet. Farge skum el Jo takk, alt det der er prøvd🥲 hun vil ikke vaske håret, det er problemet. Men hun har aldri hatt noen traumatiske bade-opplevelserc så aner ikke hva som har skjedd… fram til hun var 1 år var det helt ok🤷🏼♀️ Anonymkode: 2f739...123 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #11 Skrevet 20. april 2022 Aristoteles skrev (7 minutter siden): Føler med deg 😄 Begynner å bli noen år siden vi hadde en trassig liten djevel, men jeg husker hvordan det var! Det som fungerte her (eller kanskje det ikke fungerte, men at bare den verste trassalderen var over) var å demonstrere det han/hun ikke ville. Jeg klippet farens negler og han lagde koselyder, kikket beundrende på neglene osv. Dusje håret gikk ikke, men de kunne legges bakover i badekar etter at man hadde gjort dem nysgjerrig på hvordan lydene endres og hvor deilig det var. Dumme unger 😄 Det går snart over Takk, det er prøvd på alt x 1000 uten hell🥲 Anonymkode: 2f739...123 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #12 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hallo 💕 har du sjekket ut foreldremestring på Facebook? De har noen nyttige tips 😊 Oppsummering : det er alltid en grunn til at atferden er som den er, og din oppgave er å finne ut hvorfor, selvom det ikke alltid er logisk. Toåringer trasser ikke for å være jævlige, men de har kommet i en alder hvor de vil gjøre alt selv, og har forventinger til ting hvordan et skal være, men ikke språket til å formidle alt. Se for deg at du har en plan om hvordan en morgen skal være. Så kommer mannen din og har planlagt noe helt annet og bare drar deg med på alt som du ikke vil feks mekke på bilen i kløende ullsett. Irriterende? Ja. Enda verre om du er trøtt, sulten, har en lapp i buksa som klør, trusa sitter skjevt... Tenk om mannen din ikke skjønte hva du sa i tillegg fordi han snakker tamil... Det er litt sånn. Det trenger ikke være så pedagogisk. Noen ganger må man bare stå i det. Er ungen opplagt, mett og ladet opp av nok kos og påtid og likevel trasser, så bare anerkjenn følelsene, og stå i det. Anonymkode: c4b35...462 Ja, føler de både på facebook og instagram og har prøvd alt av metoder uten hell der og. Noen ganger funker 5-3-1, men hun har vel forstått det nå at det er et triks… og ja, jeg vet at ungen ikke «gjør det med vilje» og alt det der, men jeg blir like fullt dritt- jævla- lei når alt er en kamp og ingenting fungerer😭 Anonymkode: 2f739...123 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #13 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har ei som nærmer seg 2,5, og jeg har nylig innsett at vi slapp ikke unna denne fasen med henne heller, nei. Det varierer nok, men med vår eldste var det den mest slitsomme alderen. Så mye vilje og så lite fornuft, så mye følelser og så liten evne til å håndtere dem. Det siste som skjedde før sengetid her var at vesla ville ha på den blomstrete pysjen, men hun skulle IKKE ha på den blomstrete pysjen, og jeg måtte jo skjønne at jeg måtte ta på henne den pysjen, men jeg måtte ikke ta den på for det skulle hun gjøre SELV, men det klarte hun ikke og alt raknet. Av erfaring fra forrige barn, vet jeg at det blir i hvert fall bedre. Selv om mer krevende perioder kommer og går. Etter hvert går det an å snakke mer med dem. Anonymkode: 328f4...4bb Jo takk, jeg gleder meg til det går over!! Anonymkode: 2f739...123 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #14 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg pleier å advare i god tid om at nå skal vi snart pusse tenner eller annet, slik at det ikke kommer brått på. Når så tiden er inne hjelper det ikke med skriking, da bare tvinger jeg det igjennom. Rolig, mens jeg forklarer at vi må pusse/kle på/hvile slik at vi er opplagt til mer lek dagen etter/dra til bhg nå.. Velger selvfølgelig mine kamper, og tvinger ikke igjennom det som ikke er tvingende nødvendig 😅 Men det funker helt fint. Min kan også være sta og kranglevoren. Anonymkode: 05d9a...224 Gjør dette🤷🏼♀️ Men når hun først klikker i vinkel, så går det ikke over sjø. Så da må hun ligge å hylgrine seg ferdig før hun skal legges- men det vil hun ikke, og starter på ny igjen. Jeg har den staeste lille jæveln på jord. Anonymkode: 2f739...123 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #15 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg elsker henne over alt på jorda, men hun kommer til å ta livet av psyken min en dag. Jeg er så hinsides drittlei av den staheten som kan vippe enhver oppegående person av pinnen. Så drittlei av at ALT er en kamp. Hyling og skriking hele jævla tida. Nekter å spise, nekter å bade/dusje/vaske håret, nekter å pusse tennene, nekter å legge seg, nekter å klippe neglene og det ene og det andre. Det er nesten så jeg begynner å forstå folk som blir fysisk mot ungene sine🙃 vi har prøvd _alt_ av pedagogiske måter på alt dette, men absolutt ingenting fungerer. Jeg er såååååååååå drittlei herrejesuskristus. «Det går over» sier folk, men når faen gjør det det da?!🥲 hun sover ikke engang hele netter enda! Takk for utblåsningen. Hilsen sliten bare- ettbarnsmor til en trassig liten jævel Anonymkode: 2f739...123 Takk selv for at du minnet oss frivillige barnløse på hvor godt vi har det og vil få det videre framover 😄 Har selvfølgelig ingen råd å gi deg, annet enn at dere får ha lykke til og håpe på at det faktisk går over Anonymkode: 265d4...413 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #16 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Føler den! Hyling og skriking av fulle lunger er virkelig det jeg hater aller mest ved barnet mitt. Det er helt forferdelig! Overraskende medfølende svar du har fått så langt da, mine tilsvarende tråder har vært fulle av "du er verdens verste mor! Noen bør ringe barnevernet! Hvorfor fikk du barn hvis du ikke tåler 120decibels hyling rett i trommehinna!" Anonymkode: a8333...719 ❤️❤️❤️ Anonymkode: 2f739...123 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Skrevet 20. april 2022 Vi er der med vår på 3,5 år. Et sant helvette, er det. Og så hyler hun når hun ikke får til/blir sint/blir lei seg. Med alt hun har. Det er nesten så jeg vil gaffateipe munnen. Har en på 2 mnd i tillegg, så det er nyss før vannet renner over her. Anonymkode: 459a2...7a3 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er der med vår på 3,5 år. Et sant helvette, er det. Og så hyler hun når hun ikke får til/blir sint/blir lei seg. Med alt hun har. Det er nesten så jeg vil gaffateipe munnen. Har en på 2 mnd i tillegg, så det er nyss før vannet renner over her. Anonymkode: 459a2...7a3 Men akkurat nå sover begge to, så nå er livet bare fryd og gammen 😂 Gleder meg skikkelig til morgenen........... Anonymkode: 459a2...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #19 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Først å fremst, du er en god mor! Det at du klarer å si det er tungt å vanskelig, er kjempebra. 2,5 åringer kan være et lite eventyr å ha med å gjøre, det er små mennesker som akkurat har lært seg til å si nei, og mye er vanskelig da de skjønner mye mer og ikke klarer å gi utrykk for. Et par triks: - Ikke spør om ting som egentlig ikke er et valg, som «vil du ha middag», spør om de vil spise med gaffel eller skei, så føler de selv at de har kontroll å medbestemmelse over hva som skjer, da opplever de mestring og opplevelsen blir morsom - Vær konsekvent, sier du nei, følg opp. Dersom hen maser og får ja etter 7 ganger, vil barnet mase 10 ganger neste gang - Forvent mindre av deg selv, og husk å gi deg selv en god klapp på skulderen, ta deg tid til noe du liker og som bare er ditt Ellers så synes ikke jeg man skal være redd for å spørre om hjelp, enten det er fra partner, venner, familie eller offentlige instanser. Helsestasjonen, Familievernkontoret og fastlege er gode og prate med, omså bare for å få luftet tankene litt, det hjelper på. Anonymkode: 22e9a...da2 Takk, alt dette gjør vi allerede😅 men hun er en trassig liten sjel. Snakker ofte om dette med venninner med barn på samme alder, men de har enten gullunger uten problemet eller vil ikke snakke høyt om dritten🙄 Anonymkode: 2f739...123 2
Silva Pluvialis Skrevet 20. april 2022 #20 Skrevet 20. april 2022 Jeg forstår at du holder på å gå av skaftet, men søk hjelp. Hvis man ikke som voksen klarer å regulere sin egen frustrasjon, hvordan kan man forvente at en 2 åring skal klare det? Jeg ville begynt hos helsestasjonen. Fortell at du er på bristepunktet og trenger noen råd. Kanskje du kan henvises til et COS-kurs også. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå