Gå til innhold

Jobber med ekteskapet. Bør jeg fortelle om utroskapet for et halvt år siden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja eller nei til dette? Vi går i terapi og jeg vet ikke om jeg skal/må være 100% ærlig for at vi skal få det bedre. Utroskapet ligger bak men følelser for den andre er umulig å bli kvitt. 

Skal, skal ikke ? 

Anonymkode: e1b94...6bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei, la det være, hvis du vil det beste for alle

Anonymkode: dc1d9...08e

• Liker 10
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Hvor lenge varte utroskapet og har dere barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil at forholdet du har nå skal vare så hadde jeg ikke fortalt. 

Anonymkode: b5848...945

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt å ikke si det, så lenge du ikke er redd for å bli avslørt. 

Hvis du mener at ekteskapet ditt går å redde da. 

Anonymkode: 8e6d3...01f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør fortelle det.

1. Fordi han/hun har rett til å få all informasjonen som er nødvendig for å vurdere om forholdet har livets rett.

2. Fordi du fort kan komme til å slite med hemmeligheten. At det ligger noe der mellom dere, som gjør at dere aldri blir helt nære igjen. Og da er det dødfødt å "prøve på nytt", dere to er ikke ekte.

3. Hva hindrer deg i å være utro på nytt, hvis følelsene for den andre fortsatt er der? Hvis du holder det hemmelig, kan du fortsatt late som om det ikke er noen big deal, du har ingen til å holde deg ansvarlig.

Anonymkode: 0da0f...4b2

• Liker 7
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil at forholdet skal ta slutt, så forteller du 

Anonymkode: 01c99...a1d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da blir det slutt, så det kommer jo an på om du ønsker det skal bli slutt eller ikke.

Anonymkode: 73e84...351

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke spesielt lurt om du vil forholdet skal fortsette.. både for egen og for den andres del, du påfører den andre smerter her. Og det kanskje unødvendig?

Samtidig kjenner jeg godt en mann som er i terapi med sin kone nå, og vil gjerne at det skal fungere. Han har vært utro, og sexlivet deres suger. De to tingene henger nok litt sammen. Men ingen av dem er tema i parterapi, jeg skjønner ikke at han ikke tar opp at sexen kan være et felt å jobbe med. 

Du bør i det miste tenke over hvorfor du var utro, og ta med det i terapien. Kommer ikke noe godt ut av å skjule de grunnene.

Anonymkode: 12d3b...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Nei. Nei.

Anonymkode: 32443...e29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil du vite om det dersom partneren din har vært utro mot deg det siste året?

Anonymkode: 7b0df...394

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å bli så mye verre når det kommer frem senere. Da blir det "Hva faen, satt du der i parterapi sammen med meg og lot som om du ville fikse ekteskapet, mens du holdt på denne hemmeligheten?!"

• Liker 7
  • Nyttig 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg synes du bør fortelle det.

1. Fordi han/hun har rett til å få all informasjonen som er nødvendig for å vurdere om forholdet har livets rett.

2. Fordi du fort kan komme til å slite med hemmeligheten. At det ligger noe der mellom dere, som gjør at dere aldri blir helt nære igjen. Og da er det dødfødt å "prøve på nytt", dere to er ikke ekte.

3. Hva hindrer deg i å være utro på nytt, hvis følelsene for den andre fortsatt er der? Hvis du holder det hemmelig, kan du fortsatt late som om det ikke er noen big deal, du har ingen til å holde deg ansvarlig.

Enig i dette.

Og sannsynligvis kommer det frem en gang uansett, sånne ting gjør som regel det.

Det er slett ikke gitt at forholdet er over hvis du forteller, slik en del påstår. Det kommer an på veldig mange andre ting som vi som svarer her ikke har oversikt over.

Men tenk over hvorfor du evt. forteller. Er det for å være ærlig mot partner og fordi du tror det er best for forholdet deres å legge alle korta på bordet, eller er det for å lette egen samvittighet?

Skrevet

Du er drittsekk hvis du ikke sier det. Det vet du. Er det noen god start på et godt forhold? Vær snill med partneren din. Ikke vær drittsekk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kan jo gi bort en kjønnssykdom etter noe sånt. Mulig hiv.

Anonymkode: 6f14f...263

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja eller nei til dette? Vi går i terapi og jeg vet ikke om jeg skal/må være 100% ærlig for at vi skal få det bedre. Utroskapet ligger bak men følelser for den andre er umulig å bli kvitt. 

Skal, skal ikke ? 

Anonymkode: e1b94...6bc

Utrolig avslørende å se hva folk svarer her…

Korrekt svar er veldig enkelt: Hva er det du vil ha?

Ønsker du deg et forhold basert på hemmelighold eller løgn?

Altså, har du lyst på dette?

Du har ett eneste liv å leve. Og det vil du dedikere til et "forhold" basert på falske premisser? Med en fyr som kanskje ikke ville hatt deg om du ikke holdt sannheten skjult?

Hva slags tilfredsstillelse vil dette gi deg?

KG er full av relasjonsskadde mennesker.

Endret av ClausSaus
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (1 time siden):

Utrolig avslørende å se hva folk svarer her…

Korrekt svar er veldig enkelt: Hva er det du vil ha?

Ønsker du deg et forhold basert på hemmelighold eller løgn?

Altså, har du lyst på dette?

Du har ett eneste liv å leve. Og det vil du dedikere til et "forhold" basert på falske premisser? Med en fyr som kanskje ikke ville hatt deg om du ikke holdt sannheten skjult?

Hva slags tilfredsstillelse vil dette gi deg?

KG er full av relasjonsskadde mennesker.

100% enig.

Hun tar fra han valget om å bli i forholdet. Forholdet er nå fremover bygd på løgn med 0 åpenhet eller respekt.

Alle "fine" øyeblikk vil ha dette som bakgrunn og forurense. Alt blir falskt. Selv om hun sikkert rasjonaliserer og etterhvert blir god på i dele livet inn i bokser. Det som skjedde da, og det som skjer nå er ikke forbundet. Men hun lurer seg selv. Om dette kommer frem om 10-15 år vil han tvile på alt. Ingenting av det han trodde var sant vil han ha tillit til.

Hun viser har at hun er kabal til å holde han uvitende. Og selv om hun NÅ bestemmer seg for å være 100% trofast så vil det ikke ha noe å si. Fordi han vil ikke tro det allikevel. Hvorfor skulle han det. 

Tenk hvor fint han kunne ha hatt de neste årene med noen som respekterte han, var åpen og han kunne ha tillit til I dette forholdet kan ikke det. Og det er bare trist hvordan noen føler de kan kaste bort år av andres liv.

Er TS sammen med et barn som må skjermes fra sannheten??

Anonymkode: f20e6...a7e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du si det. Din partner går i terapi med deg på falske premisser. Partner har rett på å vite hva han/hun kjemper for/ mot, og om han/hun faktisk ønsker å ta kampen når dette ligger i grunn.

Anonymkode: 2311c...0f5

• Liker 3
Skrevet

Tenker det kommer an på.

En engangstabbe i fylla som aldri noen gang ville kommet fram, ville jeg helst ikke visst om. Men en affære over tid med følelser er noe helt annet.

Du sier følelsene for den andre fortsatt ligger der? Da har dere et problem med inn i terapien som partner ikke vet om, men som likevel påvirker terapien. I tillegg kan det være totalt ødeleggende for tilliten mellom dere at det dukker opp senere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

nei, la det være, hvis du vil det beste for alle

Anonymkode: dc1d9...08e

Så det beste er å juge for partneren? 

Anonymkode: 2394f...ae0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...