Gå til innhold

Skjermbilder fra DM hos businessprofiler


*blueberry*

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha en klargjøring i hvorfor dere ikke tillater skjermbilder av DM som dokumentasjon i rampelyset. Jeg fikk beskjed i ris og ros rampelyset at dette er pga personvern i en privat samtale og man trenger samtykke fra begge parter for deling.  

En DM til en businesskonto (det de fleste influencere bruker på Instagram) er ikke en privat henvendelse til en privatperson, det er nærmere en kundeservicetjeneste. Om man får en usaklig eller uhøflig tilbakemelding fra en influencer bør man kunne dele dette i diskusjonen. Dette får man ikke lov til uten dokumentasjon, men siden det er via DM får man heller ikke lov å dokumentere? 

@Forumansvarlig Hvis det ikke er lov å dokumentere uttalelser på DM fra influencere, skal det ikke stå i regelverket? Og hvorfor behandles en bedriftskonto som en privatkonto?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,
Det er forskjell på en DM til en influenser og et kommersielt selskap ala Elkjøp og Telia. DM med sistnevnte vil være OK å dele. 

Influenseres selskap er en sammenblanding av deres privatliv og reklameoppdrag. Der det er DM ang reklameoppdrag vil dette være OK å poste, men alle andre samtaler f.eks om helse og lignende av mer personlig karakter vil vi ikke tillate av personvernshensyn. 

Sol, admin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol Rampelyset skrev (27 minutter siden):

Hei,
Det er forskjell på en DM til en influenser og et kommersielt selskap ala Elkjøp og Telia. DM med sistnevnte vil være OK å dele. 

Influenseres selskap er en sammenblanding av deres privatliv og reklameoppdrag. Der det er DM ang reklameoppdrag vil dette være OK å poste, men alle andre samtaler f.eks om helse og lignende av mer personlig karakter vil vi ikke tillate av personvernshensyn. 

Sol, admin.

Influencere velger å ha en bedriftskonto og da må vel samhandlingen med den kontoen gå under bedrift og ikke privatperson? Kan man dele skjermbilde av DMs eller ikke (kommer det an på innhold?), og hvor i reglene er det presisert? 

@Forumansvarlig Kan du si hvorfor det ikke står noe om dette i regelverket og hvorfor dere ikke skiller privatperson og businesskonto?

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (16 timer siden):

Influencere velger å ha en bedriftskonto og da må vel samhandlingen med den kontoen gå under bedrift og ikke privatperson? Kan man dele skjermbilde av DMs eller ikke (kommer det an på innhold?), og hvor i reglene er det presisert? 

@Forumansvarlig Kan du si hvorfor det ikke står noe om dette i regelverket og hvorfor dere ikke skiller privatperson og businesskonto?

Som jeg skrev over, ja dere kan legge ut skjermbilder av DMs hvis det er ang reklameoppdrag. Dersom det er DMs ang andre ting er det ikke OK. Dette faller inn under regelen om ryktespredning og av personvernhensyn. Vi skal legge til dette under regelpresiseringen slik at det er enklere å forstå reglene våre. 

Sol, admin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/21/2022 at 3:22 PM, Sol Rampelyset said:

Som jeg skrev over, ja dere kan legge ut skjermbilder av DMs hvis det er ang reklameoppdrag. Dersom det er DMs ang andre ting er det ikke OK. Dette faller inn under regelen om ryktespredning og av personvernhensyn. Vi skal legge til dette under regelpresiseringen slik at det er enklere å forstå reglene våre. 

Sol, admin.

Bare et lite ad notam: 

Som jeg skrev til Forumansvarlig, bør samtlige presiseringer, restriksjoner, KGs tolkninger av ord, osv. foreligge i det nye regelverket som i følge Forumansvarlig alle brukere av KG må godkjenne før forumet tas i bruk. 

KG kan gjerne ha en kortfattet versjon av regelverket, men dette bør i så fall komme i tillegg til en fullstendig lovtekst. Dette for at brukeren skal ha full oversikt av vilkårene før en eventuell registrering hhv. akseptering av det nye regelverket.
Hvorvidt en bruker velger å faktisk lese gjennom kontraktsvilkårene, ligger utenfor KGs ansvarsområde. 

Forøvrig: Ved vage formuleringer og manglende fortolkninger hhv. definisjoner av ord og uttrykk er det kutyme i kontraktsrett at vedkommende som ikke forfattet kontrakten (i dette tilfellet brukeren) skal innrømmes mer handlingsrom, og i særdeleshet hvis vedkommende blir skadelidende (i dette tilfellet i form av sanksjoner hhv. advarsler).

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, vi skal ta det med oss ved videre arbeid. :)

Edit: Jeg har forøvrig nå laget tråd på hver av rommene på Rampelyset med henvisning til regelpresiseringen slik at det skal bli enklere for brukere å finne den. 

Sol, admin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål til om regelpresiseringen ang DM. Hvis det er en henvendelse ang reklame/ bedriftsdelen og man får en uhøflig/ frekk tilbakemelding, er det da lov å diskutere oppførsel mot følgere og skjermbilde av dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (På 24.4.2022 den 11.08):

Jeg har et spørsmål til om regelpresiseringen ang DM. Hvis det er en henvendelse ang reklame/ bedriftsdelen og man får en uhøflig/ frekk tilbakemelding, er det da lov å diskutere oppførsel mot følgere og skjermbilde av dette?

Dersom henvendelsen gjelder reklameoppdrag så vil det være OK å dele skjermbilde av og diskutere. 

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...