AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Vi skal tilbringe 4 uker i sydlige strøk til sommeren. Noen som har spesielle tips som er lurt å ta med seg? Jeg har hørt at bleier er dyre/dårlige, men jeg kan jo ikke ta med meg bleier for 4 uker 😳 har allerede masse bagasje da vi har tre andre barn som også er med. Men er det så ille at dette bare MÅ prioriteres? Andre ting jeg må tenke på? Har en god vogntrille med full liggestilling jeg tenker å ta med... monsteret vårt av hovedvogn føler jeg ikke er aktuell så. Anonymkode: 2a92c...74f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Vet ikke hvor du skal, men vi var i Spania. Det meste kan kjøpes på apotek, heller enn matbutikk. Matbutikk har typisk kun parfymerte bleier og våtservietter. Det er dyrt på apoteket ja, men ikke hinsides liksom. Vi slet mest med å finne grøt og nan. Grøten der er en slags tjukk melk, så ville tatt med det hvis babyen din har begynt å spise det. Ville også tatt med en hårklype og en diger musselinklut/teppe for å feste på vogna slik at det blir masse luft samtidig som det beskytter for sola. Fikk det tipset av en australsk venninne og var helt genialt i varmen. Anonymkode: b1d99...e9d 1
Mamajune11 Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi skal tilbringe 4 uker i sydlige strøk til sommeren. Noen som har spesielle tips som er lurt å ta med seg? Jeg har hørt at bleier er dyre/dårlige, men jeg kan jo ikke ta med meg bleier for 4 uker 😳 har allerede masse bagasje da vi har tre andre barn som også er med. Men er det så ille at dette bare MÅ prioriteres? Andre ting jeg må tenke på? Har en god vogntrille med full liggestilling jeg tenker å ta med... monsteret vårt av hovedvogn føler jeg ikke er aktuell så. Anonymkode: 2a92c...74f Vi var i Hellas når baby var 7mnd. Bleier er dyrere enn i Norge ja, men det er ikke dyrt. Har du råd å reise til syden burde du ha råd å kjøpe bleier også. Vi var der i 3uker, kjøpte bleier siste uka. Litt gøy de hadde gutte bleier og jente bleier, rosa og blå liksom.. Vi hadde egen koffert med kun bleier, grøt, mme osv med oss da. 1
Mamajune11 Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 Skal og sies det var hetebølge da vi var der, 38++++ og vindstille. Gikk helt fint 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 Vi har kjøpt bleier i Spania, Frankrike og Hellas- og de har fungert fint. Det er ikke den kostnaden som vil sprenge feriebudsjettet. Ville heller prioritert å ta med grøt (dersom dere har begynt med det da). Vi har også alltid kun tatt med en god trille- det har vært nok. Husk en god myggnetting til trillen. Vi har også vært i syden i hetebølge, gikk veldig fint. Vi var de første på stranden - var der før 8- så tok babyen sin første hvil under et tre mens vi solte oss. Så gikk vi inn i 11- tiden. Så tok babyen sin neste hvil inne siden det var så varmt. Så gikk vi ut igjen på ettermiddagen når solen ikke steikte like mye. Anonymkode: 7563c...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Takk for fine tips! Ikke tenkt på at apotek er bedre enn matbutikk for bleier. Og bra perspektiv at det ikke er det som skal sprenge budsjettet nei... Grøt vil jeg anta vi har begynt med litt da, så skal ta med det! AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ville også tatt med en hårklype og en diger musselinklut/teppe for å feste på vogna slik at det blir masse luft samtidig som det beskytter for sola. Fikk det tipset av en australsk venninne og var helt genialt i varmen. Dette tipset forsto jeg ikke helt? Har litt noia for alt som heter teppe foran vogn, så ser ikke for meg festeanordningen her. Tenker parasoll og egentlig å holde babyen i skyggen skulle holde. Når det gjelder bading... Ikke noe jeg ser for meg at babyen vil gjøre fryktelig mye. Men hadde vært gøy å ta den med ut i bassenget av og til. Finnes så små badebleier? Burde jeg kjøpe UV-drakt? Anonymkode: 2a92c...74f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for fine tips! Ikke tenkt på at apotek er bedre enn matbutikk for bleier. Og bra perspektiv at det ikke er det som skal sprenge budsjettet nei... Grøt vil jeg anta vi har begynt med litt da, så skal ta med det! Dette tipset forsto jeg ikke helt? Har litt noia for alt som heter teppe foran vogn, så ser ikke for meg festeanordningen her. Tenker parasoll og egentlig å holde babyen i skyggen skulle holde. Når det gjelder bading... Ikke noe jeg ser for meg at babyen vil gjøre fryktelig mye. Men hadde vært gøy å ta den med ut i bassenget av og til. Finnes så små badebleier? Burde jeg kjøpe UV-drakt? Anonymkode: 2a92c...74f Du burde ha UV-drakt ja. Badebleier finnes, brukes på babysvømming feks. Anonymkode: 67eb4...40f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 Går det greit å reise med babyer så tidlig utenlands? Lurer fordi jeg trodde selv man måtte vente til alle vaksiner var tatt osv. Så har egentlig vært innstilt på at etter babyen vår blir født så må vi vente lenge før vi kan reise igjen. Men nå øynet jeg et håp her at vi kanskje kan reise tidligere allikevel.. Anonymkode: 8b45a...ae1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Vi hadde med et lite oppblåstbart basseng. Hvis dere leier bil, noe dere kanskje skal siden dere skal slå ihjel 4 uker, så kan dere stoppe på et større handlesenter borte fra den verste turistgryten. Der er bleiene rimeligere enn på hotellets nærbutikk. Anonymkode: 55106...812
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Går det greit å reise med babyer så tidlig utenlands? Lurer fordi jeg trodde selv man måtte vente til alle vaksiner var tatt osv. Så har egentlig vært innstilt på at etter babyen vår blir født så må vi vente lenge før vi kan reise igjen. Men nå øynet jeg et håp her at vi kanskje kan reise tidligere allikevel.. Anonymkode: 8b45a...ae1 Det er ikke anbefalt, men det er tydeligvis viktigere å dra til syden enn å ta hensyn til babyen.. Anonymkode: 6f208...69f 6
Snurrepurre Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke anbefalt, men det er tydeligvis viktigere å dra til syden enn å ta hensyn til babyen.. Anonymkode: 6f208...69f Ikke anbefalt? Vis gjerne til anbefalingen. De har fått alle de viktigste vaksinene ved 5mnd. Endret 22. april 2022 av Snurrepurre
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi hadde med et lite oppblåstbart basseng. Hvis dere leier bil, noe dere kanskje skal siden dere skal slå ihjel 4 uker, så kan dere stoppe på et større handlesenter borte fra den verste turistgryten. Der er bleiene rimeligere enn på hotellets nærbutikk. Anonymkode: 55106...812 Et lite oppblåsbart basseng høres lurt ut. Får nok helt sikkert kjøpt et dit vi skal 👍 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke anbefalt, men det er tydeligvis viktigere å dra til syden enn å ta hensyn til babyen.. Anonymkode: 6f208...69f Vil også gjerne se kilder til anbefalingene. Og hvis man skal vente til alle vaksiner er tatt, hvor lenge skal man vente da?? Er en del vaksiner... har et barn på ungdomskolen som nettopp har tatt HPV. Må vi vente til da liksom? 😛 Bildet er litt større enn så. Mange ting å ta hensyn til. F.eks resten av familien, de andre barna. Nå har vi "ikke gjort noe" i to år pga. pandemien. Og har fått mulighet til å låne et feriehus gratis via familie i hele fire uker. Og jeg har permisjon nå, ellers ville vi aldri kunne dratt så lenge. Vi skal ikke akkurat til slummen i Asia heller, men et land sør i Europa, og stedet vi bor på er et meget rolig og stille sted der vi i beste fall kan finne på å treffe andre nordmenn (eller svensker). Litt lokalbefolkning på nærmeste kjøpesenter... men ja, hvor farlig kan det være? Babyen rekker å få vaksine på 3 og 5-månederskontroller Anonymkode: 2a92c...74f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 1 hour ago, Snurrepurre said: Ikke anbefalt? Vis gjerne til anbefalingen. De har fått alle de viktigste vaksinene ved 5mnd. MMR+rota. MMR gis vanligvis ved 15 måneder (og tidligst ved 9 men da må man ta en ekstra dose), så dette stemmer ikke. Men forhåpentligvis har TS avveid mulighetene for meslingutbrudd dit de skal mot fordelene med å reise. Anonymkode: 74d15...b77 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 Snurrepurre skrev (2 timer siden): Ikke anbefalt? Vis gjerne til anbefalingen. De har fått alle de viktigste vaksinene ved 5mnd. MMR+rota. Meslinger er jo den aller viktigste, særlig flere steder i Europa og internasjonale flyreiser generelt pga smittsomhet i luft. Den kan tidligst tas ved 9 mnd og tar 2-3 uker før den virker. Du kan for eksempel lese dette fra fhi. https://nhi.no/livsstil/reise/meslinger-og-vaksine-skal-du-pa-reise-med-sma-barn/ Anonymkode: 6f208...69f 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for fine tips! Ikke tenkt på at apotek er bedre enn matbutikk for bleier. Og bra perspektiv at det ikke er det som skal sprenge budsjettet nei... Grøt vil jeg anta vi har begynt med litt da, så skal ta med det! Dette tipset forsto jeg ikke helt? Har litt noia for alt som heter teppe foran vogn, så ser ikke for meg festeanordningen her. Tenker parasoll og egentlig å holde babyen i skyggen skulle holde. Når det gjelder bading... Ikke noe jeg ser for meg at babyen vil gjøre fryktelig mye. Men hadde vært gøy å ta den med ut i bassenget av og til. Finnes så små badebleier? Burde jeg kjøpe UV-drakt? Anonymkode: 2a92c...74f Skjønte ikke det tipset heller, vi bruker bare solskjerm på vogna. Er greit å ha hvis du bare har paraplytrille, siden babyer under 6 måneder overhodet ikke skal ha sol eller solkrem. Anbefaler UV-drakt, mtp. at de ikke skal ha solkrem. Finnes badebleier som ikke er engangs 😊 De er så små. Fra reflex. Anonymkode: 51138...e17 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Går det greit å reise med babyer så tidlig utenlands? Lurer fordi jeg trodde selv man måtte vente til alle vaksiner var tatt osv. Så har egentlig vært innstilt på at etter babyen vår blir født så må vi vente lenge før vi kan reise igjen. Men nå øynet jeg et håp her at vi kanskje kan reise tidligere allikevel.. Anonymkode: 8b45a...ae1 Jeg dro da gutten min var 13 dager. Var i Spania i 3 mnd. Holdt han unna sola. Og hadde 6 ukers kontroll der nede. Anonymkode: efa46...cbe
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Bleier er ikke SÅ dyrt, men det ble krise for oss fordi babyen reagerte på alle typer og fikk bleieutslett. Etter det har vi alltid prioritert å ta med bleier. Hvor skal dere? Ville absolutt tatt med grøt herfra hvis baby har begynt å spise det. Vifte på batteri som er laget til å ha i vognen har vært gull verdt for oss. Anonymkode: 37493...d4a 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): MMR gis vanligvis ved 15 måneder (og tidligst ved 9 men da må man ta en ekstra dose), så dette stemmer ikke. Men forhåpentligvis har TS avveid mulighetene for meslingutbrudd dit de skal mot fordelene med å reise. Anonymkode: 74d15...b77 Og hva vet vi om barnet i det heletatt skal vaksineres? Anonymkode: efa46...cbe
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #20 Skrevet 21. april 2022 Og ja. UV-drakt! Vi hadde baby på 6 mnd masse i vannet. Anonymkode: 37493...d4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå