Gå til innhold

Eksen knuste ruta i leiligheten jeg leier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med huseier nå og er i sjokk og stresset. Gale eksen min hev stein rett igjennom ruta i leiligheten jeg leier. Jeg har anmeldt dette (men ingdn bevis da han stod bak hekken og gjorde det). Huseier er sint på meg da det stadig har vært bråk når vi var sammen også pga han mishandlet meg.

Jeg ville jo aldri dette. Jeg har heller ikke innboforsikring 😭 og jeg går på aap så rekker akkurat til husleie og mat i måneden, men ikke noe ekstra. Nå spurte jeg om hva som skjer om jeg ikke har forsikring som dekker dette eller eksen min betaler. Da sier han at det først og fremst går på meg. At det blir tatt av depositum pengene mine😭 pluss mer. Og at en rute kom på 14 000 pluss montering. Jeg er helt fra meg. Jeg ønsket aldri dette og nå må jeg bøte for dette i tillegg. Er det noen som vet hvordan dette gjøres? 😭

Anonymkode: e2e07...9bc

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil ta tid å få pengene fra eksen, og det er godt mulig han må bli dømt for forholdet først. Dette bør du ta opp med advokat.

Forstår godt at husverten er stresset når det fører så mye bråk med leietakeren. Det ønsker jo ikke vedkommende. Samtidig så kan ikke du noe for det. Om du kan, spør om han også kan dokumentere når det skjer noe, slik at du også stiller sterkere i en evt rettssak. Du bør også dokumentere ALT. Og du må også anmelde eksen din for alt.

Anonymkode: a21c9...6e7

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Lurer litt på hvilket vindu dette er snakk om til den prisen?

• Liker 4
Skrevet

Forsikring er lurt, det må du skaffe deg ASAP. 
Du kan ikke holdes ansvarlig for skadeverk andre gjør, dette dekkes sannsynligvis av huseiers forsikring.

• Liker 10
Skrevet

Og ja, du MÅ ha innboforsikring. Helt sykt at du ikke har det. Det er den eneste forsikringen du mååå ha.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (Akkurat nå):

Og ja, du MÅ ha innboforsikring. Helt sykt at du ikke har det. Det er den eneste forsikringen du mååå ha.

Jeg hadde innboforsikring men så sa foreldrene mine at jeg ikke trengte det her jeg bodde💀 lite visste jeg at ikke jeg burde sagt det opp😭

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (4 minutter siden):

Lurer litt på hvilket vindu dette er snakk om til den prisen?

Det er et ganske stort vindu

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal dekkes av husforsikringen til utleier, ikke innboforsikring. Så lenge forholdet er anmeldt vil sannsynligvis utleier få det dekket fullt, men skulle det være en egenandel er den IKKE på 14.000. 

Du er ikke ansvarlig for det eksen din gjør. Enn om en nabounge hadde spent en fotball i ruta, mener huseier at du skulle betalt det også? Bare piss. 

Jeg hadde ikke betalt noe som helst og nektet å ta det av depositum også. Dette er selvsagt ikke din feil. 

Anonymkode: dc43e...29d

• Liker 26
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis huset du bor i brenner ned så står du helt ribbet tilbake siden du ikke har innboforsikring.

Anonymkode: 29048...8b6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy for en idiot.  Han må jo betale.
Ta kontakt med jurk.no og spør der. Advokat hjelp for kvinner i nød. 

Jeg hadde blitt rasende og gjort noe dritt mot han tilbake.  Men det er meg. 

Anonymkode: d9717...66e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette skal dekkes av husforsikringen til utleier, ikke innboforsikring. Så lenge forholdet er anmeldt vil sannsynligvis utleier få det dekket fullt, men skulle det være en egenandel er den IKKE på 14.000. 

Du er ikke ansvarlig for det eksen din gjør. Enn om en nabounge hadde spent en fotball i ruta, mener huseier at du skulle betalt det også? Bare piss. 

Jeg hadde ikke betalt noe som helst og nektet å ta det av depositum også. Dette er selvsagt ikke din feil. 

Helt uenig. Vinduet hadde ikke blitt knust om ikke hun leide. Klart hun skal betale egenandel på forsikringen. 

Anonymkode: 86038...c2d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er et ganske stort vindu

Skjønner. Da er det fort 14.000 for nytt vindu, ja. Jeg har ikke nok kunnskap, men mener også at så lenge forholdet er anmeldt er det huseiers ansvar. Skjønner han er irritert på mye bråk, men.. Du har jo ikke knust vinduet med vilje.

Men du, du må ha innboforsikring. Du risikerer å bli gjeldslave resten av livet. Meld deg inn i feks Fellesforbundet ASAP (innboforsikring inkludert) eller kontakt forsikringsselskap NÅ. Er snakk om en bitteliten sum pr mnd, nesten ingenting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar at en annen person knuser et vindu.

La huseier fikse opp. Gi beskjed at du er villig til å vitne mot eksen om det blir straffesak utav det.

Anonymkode: 38514...572

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt uenig. Vinduet hadde ikke blitt knust om ikke hun leide. Klart hun skal betale egenandel på forsikringen. 

Spiller ingen rolle om du er enig eller uenig, jeg vet jeg har rett. Hun skal ikke betale noe som helst. Hun bare tror det fordi hun er blitt mishandlet og tror «alt» er hennes skyld. Jeg vet ikke hvilken unnskyldning du har, men det spiller uansett ingen rolle. 

• Liker 19
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiller ingen rolle om du er enig eller uenig, jeg vet jeg har rett. Hun skal ikke betale noe som helst. Hun bare tror det fordi hun er blitt mishandlet og tror «alt» er hennes skyld. Jeg vet ikke hvilken unnskyldning du har, men det spiller uansett ingen rolle. 

Henvis til lovtekst da, om du er så sikker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Henvis til lovtekst da, om du er så sikker. 

Lovtekst på at man ikke er ansvarlig for det en annen person gjør? Ko ko. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet du TS! Dette ordner seg! Dette kommer til å gå helt fint, og du kommer til å overleve det her! Det viktigste er at du har det bra, og det høres det ikke ut som du har akkurat nå❤️ Vet det føles uoverkommelig ut og at det er en stor utgift, men denne kneika kommer du til å komme deg over! Eksen din er en dust, og han kommer til å fortsette å være en dust! Glem han og gå videre med livet ditt! Begynn å dokumentere absolutt alt han gjør, prat med politiet, søk om besøksforbud, og oppsøk krisehjem om du føler deg utrygg fordi han lusker sånn rundt i buskene dine! Eksen din burde definitivt betale for vinduet, men det høres mye mer utbyggere og vanskeligere ut for deg å deale med eksen din samtidig som du også må forholde deg til huseier. Så jeg ville prioritert å forholde meg til huseier og til politiet nå i første omgang. Prat med huseier om du kan få betale for vinduet i avdrag som en tilleggssum i tillegg til  husleia. Og prat med nav, så hjelper de deg! Om huseier så tar depositumet ditt, så finnes det uansett alltid en løsning! Selv om det er sure penger! På den lyse siden kan du da flytte til ett nytt sted hvor eksen din ikke vet at du bor, sånn at du får mer ro og fred rundt deg❤️

Anonymkode: 44222...94c

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde deg inn i Huseiernes Landsforbund, der får du noen timer i året med gratis advokathjelp, samt at du kan ringe telefonen deres og be om råd. Vet at du ikke er huseier, men de har meget god oversikt over rettighetene til leietaker også. Lykke til

Anonymkode: 0edb7...c6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lovtekst på at man ikke er ansvarlig for det en annen person gjør? Ko ko. 

Du tar feil. Leietager er ansvarlig for det gjester/besøkende gjør som skader leiligheten. Les for eksempel her angående parkett. Eller hos opp en lovhenvisning om du er så skråsikker. 

https://unginfo.no/bolig/rettigheter/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du TS! Dette ordner seg! Dette kommer til å gå helt fint, og du kommer til å overleve det her! Det viktigste er at du har det bra, og det høres det ikke ut som du har akkurat nå❤️ Vet det føles uoverkommelig ut og at det er en stor utgift, men denne kneika kommer du til å komme deg over! Eksen din er en dust, og han kommer til å fortsette å være en dust! Glem han og gå videre med livet ditt! Begynn å dokumentere absolutt alt han gjør, prat med politiet, søk om besøksforbud, og oppsøk krisehjem om du føler deg utrygg fordi han lusker sånn rundt i buskene dine! Eksen din burde definitivt betale for vinduet, men det høres mye mer utbyggere og vanskeligere ut for deg å deale med eksen din samtidig som du også må forholde deg til huseier. Så jeg ville prioritert å forholde meg til huseier og til politiet nå i første omgang. Prat med huseier om du kan få betale for vinduet i avdrag som en tilleggssum i tillegg til  husleia. Og prat med nav, så hjelper de deg! Om huseier så tar depositumet ditt, så finnes det uansett alltid en løsning! Selv om det er sure penger! På den lyse siden kan du da flytte til ett nytt sted hvor eksen din ikke vet at du bor, sånn at du får mer ro og fred rundt deg❤️

Anonymkode: 44222...94c

Enig i det du sier ❤️ Men det er dumt at hun må betale for vinduet hvis huseier har rett på å få det dekket av foreksempel en villaforsikring eller noe.

Anonymkode: 0edb7...c6a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...