Gå til innhold

Barnehage som låner barnas ting til andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere når barnehage låner vekk deres barn klær/bleier til andre?

vet at man personalet spør om ta med solkrem men er det vits? Fleste tar solkrem på barnet før de drar til barnehagen. Er ikke for å være gjerrig men litt dumt om man kjøper feks solkrem til eget barn og blir fort tomt pga andre barn som ikke har med.

også med klær.

Anonymkode: b1a78...b83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette reagerer jeg ikke på i det hele tatt, så lenge klærne leveres tilbake rene og hele. 🤷‍♀️ Bleier og solkrem hadde jeg heller ikke reagert på at ble «lånt» bort, så lenge det ikke var slik at halve bleiepakka gikk til «utlån» hver eneste gang. Da hadde barnehagen i så fall fått byttet litt på hvem de «lånte» fra slik at det ikke ble vår pakke hver gang. Solkrem får de bare ta så mye de vil av, vi klarer uansett ikke bruke opp alle tubene vi må kjøpe hvert år (en til hvert av barna i barnehagen, en hjemme, en i badeveska og en i reserve i bilen 🙈)

Anonymkode: 81a58...c46

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Om de tar ansvar for klærne de låner bort, så er det greit det.

Anonymkode: 5e705...76a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bleier er greit å låne så lenge jeg (som regel) får igjen samme merke og størrelse. Klær ser jeg helst at barnet mitt får ha i fred. Barnet mitt reagerer på skyllemidler med parfyme, og dersom klærne blir med noen andre hjem og vasket der blir det mye merarbeid før mitt barn kan bruke klærne igjen. Uteklærene er også tiltenkt mitt barn, og det er svært kjedelig om de er våt eller skitten når mitt barn trenger dem. Solkrem er helt greit at de bruker, så lenge det ikke blir for ofte. 

Anonymkode: da1aa...516

• Liker 11
Gjest Chroma
Skrevet

Ser ikke problemet. Låner gladelig bort både solkrem og ullklær og annet. 

Skrevet

Tingene er jo private. Jeg synes ikke barnehagen skal forsyne seg av et barns ting for å dekke opp for andre barns foreldre som ikke gidder å følge opp. Er jo gjerne de samme som mangler hele veien. Vasking av klær med mye parfyme i klesvasken er håpløst! Ungene mine tålte ikke sånt. Jeg måtte bløtlegge og vaske til lukten var ute. Ullklær på vanlig program var jo også en høydare  

Nå er det riktignok noen år siden mine var i barnehage, og glad er jeg for det! 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

De fleste barnehager har et lite lager med lånetøy(hvertfall de barnehagene jeg har jobbet i/vært borti) så det skal ikke være nødvendig å låne andre barns klær. Jeg jobber selv i barnehage og har små barn selv, og syns ikke noe om det. Det med solkrem og bleier ser jeg ikke problemet med. Vi minner jo på barna som ikke har med solkrem eller er tom for bleier at det må tas med dagen etter.

Anonymkode: 61e54...908

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Juniper skrev (26 minutter siden):

Tingene er jo private. Jeg synes ikke barnehagen skal forsyne seg av et barns ting for å dekke opp for andre barns foreldre som ikke gidder å følge opp. Er jo gjerne de samme som mangler hele veien. Vasking av klær med mye parfyme i klesvasken er håpløst! Ungene mine tålte ikke sånt. Jeg måtte bløtlegge og vaske til lukten var ute. Ullklær på vanlig program var jo også en høydare  

Nå er det riktignok noen år siden mine var i barnehage, og glad er jeg for det! 

Dette er nettopp hvorfor mange vil låne bort klær.

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og sett mange barn som aldri får med seg ekstra tøy...eller at foreldre alltid glemmer å ta med skift.

Det er ikke noe moro når det samme barnet aldri har nok klær pga foreldrene ikke tar ansvar...da låner jeg gladelig vekk mitt barns klær.

Om ditt barn har allergi eller du ikke vil låne it klær er det bare å si i fra.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (8 minutter siden):

Dette er nettopp hvorfor mange vil låne bort klær.

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og sett mange barn som aldri får med seg ekstra tøy...eller at foreldre alltid glemmer å ta med skift.

Det er ikke noe moro når det samme barnet aldri har nok klær pga foreldrene ikke tar ansvar...da låner jeg gladelig vekk mitt barns klær.

Om ditt barn har allergi eller du ikke vil låne it klær er det bare å si i fra.

Problemet er.. hvordan skal disse slakke foreldrene lære vis de barna dems får bare låne hele tiden? Hørt at i noen barnehager der de har ringt at de må komme me regndress eller bukse da det har skjedd et uhell eller mangler. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er.. hvordan skal disse slakke foreldrene lære vis de barna dems får bare låne hele tiden? Hørt at i noen barnehager der de har ringt at de må komme me regndress eller bukse da det har skjedd et uhell eller mangler. 

Og dette er så klart ikke de stakkars barnas feil at foreldre ikke tar nokk ansvar for å holde barnet med klær og diverse de trenger i barnehagen.. men vil heller ikke at mitt barn skal være lånebarn i barnehagen synes barn skal få ha tinga sine i fred men vis det er sikkelig krise en sjeldent gang er jo det noe annet men ikke vær uke osv..

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem betaler når klærne blir ødelagt?

Og hvor ofte blir solkremen erstattet? Stikkordet her er låne. Om man ikke erstatter det, er det stjeling.

Anonymkode: 10385...412

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Regndress eller utebukse/parkdress er en ting, men selv setter jeg stor pris på å ikke bli oppringt og måtte dra fra jobb dersom barnet mitt mangler sokker eller votter i barnehagen. 🤷‍♀️

Låner selv gjerne bort, så lenge tingene blir levert hele og rene tilbake, og innen mitt barn har behov for plagget selv. Den eneste gangen jeg ble litt irritert var da et av mine barns ekstra vottepar daglig ble lånt bort til et annet barn, og det foregikk over såpass lang tid at selv mitt barn sa det var «Ole sine votter» («Ole» er altså ikke mitt barn) I tillegg ble vottene lagt i «Ole» sin hylle i barnehagen og jeg måtte selv finne de der (og ta de med hjem til vask siden de var skitne)

Et par votter (av den typen vi kjøper) koster lett 600 kr, og da er det faktisk ikke greit for meg at barnehagen «gir de bort» til et annet barn. Da får de heller ta samtalen med foreldrene til barnet om at i morgen MÅ barnet ha med votter, ellers blir de oppringt med beskjed om å levere votter eller hente barnet. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dessverre er det noen som aldri lærer...ja man har ringt og sakt de må komme med tøy..men eks når begge jobber i Oslo og barnehagen er 2 timer unna er det ikke bare bare.og ja dette er bare foreldrene sin feil.

Men det er forskjell på låne.. ikke erstatte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem betaler når klærne blir ødelagt?

Og hvor ofte blir solkremen erstattet? Stikkordet her er låne. Om man ikke erstatter det, er det stjeling.

Anonymkode: 10385...412

Har aldri opplevd at klær vi har lånt bort har blitt ødelagt i barnehagen, men dersom vårt barn hadde fått låne noe og det hadde blitt ødelagt hadde vi selvsagt erstattet plagget. 🤷‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg dere syns er vanskelig, jeg har sett et barn mange la oss si en utebukse, barn 2 hadde to og foreslår det selv for å ville hjelpe, syns det er fint jeg

Anonymkode: 85d60...b20

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage og vi låner ikke hos andre, med mindre det er foreldrepar som har sagt det er greit at Kari og Knut kan dele ekstravotter om den ene er fri. Vi har heller ikke lånetøy i barnehagen. Er det foreldre vi vet er sløve sjekker vi diskret før vi begynner å kle på, slik at foreldrene rekker å komme med. 

Anonymkode: c1171...c84

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å behandle symptomer istedetfor sykdom. Altså, hallo?

Dere bør gå mye hardere til verks med disse "glemske" foreldrene.

Om ikke foreldre evner å sende med det barna deres trenger i barnehage, er dette:

1. Mennesker som ikke burde ha barn.

2. Barnevernsmat.

3. Gi de bøter eller lignende.

Denne evinnelige dullingen med ubrukelige mennesker må slutte.

Anonymkode: 29620...591

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber i barnehage og vi låner ikke hos andre, med mindre det er foreldrepar som har sagt det er greit at Kari og Knut kan dele ekstravotter om den ene er fri. Vi har heller ikke lånetøy i barnehagen. Er det foreldre vi vet er sløve sjekker vi diskret før vi begynner å kle på, slik at foreldrene rekker å komme med. 

Anonymkode: c1171...c84

Så foreldrene må spesifikt fortelle dere dette helt av seg selv? :klo: Eller spør dere i forkant og har lister ala «Ole kan låne bort votter og sokker. Elias kan låne bort ei trøye.» 🤷‍♀️

Vår barnehage har lånetøy. Og spør (heldigvis) ikke oss foreldre før de låner bort småting. Dersom vårt barn har 2 ytterjakker i barnehagen og «Ole» har glemt sin den dagen så er det bare å forsyne seg. 🤷‍♀️ Det er jo bare fint det, så slipper «Ole» sine foreldre å bruke 2 timer på å dra fra jobb for å levere plagget som mangler. Den tiden må de jo jobbe inn igjen, og den er jo bedre brukt sammen med barna. :) 

Når det gjelder foreldre som er «sløve» så bør dere gå hardere til verks på disse foreldrene, og ringe og kreve at plagget som mangler blir levert eller at barnet hentes fra barnehagen hver gang det skjer. Men det er unødvendig å ringe foreldre som glemte vottene i gangen hjemme denne ene dagen, dersom det kan løses på en annen måte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt ok! 
Mye bedre at jeg spanderer litt solkrem, enn at et stakkars barn blir solbrent.. Ser heller ikke noe problem med å låne bort en genser, utebukse eller votter, så lenge vi får det tilbake - bedre det enn at barnet fryser. 

Alle kan glemme noe i ny og ne, men hvis noen konsekvent mangler noe, så er det jo klart at barnehagen bør ta en alvorsprat med dem.. 

Anonymkode: 6d1b0...484

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...