AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Jeg kjenner jeg er flau. Vi er en sånn familie som de fleste dager.. Egentlig hele tiden, har middagene våre foran tv. Det begynte egentlig med at kjøkkenet var for lite til å ha et bord der inne vi alle tre kunne sitte rundt. Så pusset vi opp, en ny baby kom og inn kom et bord. Det er jo mer praktisk å styre med middag og sånt der inne, men vi har liksom bare blitt sittende i stua. Vi snakker litt og ser litt på tv og koser oss. Vi har prøvd å spise på kjøkkenet. Slik som vi selv er vokst opp, men det føles så påtvunget og uvant. Må som oftest mase på eldste for at hun skal komme og sette seg, og hun spiser jo, men det blir bare tull.. Vi kan fint sitte i stuen uten tv også altså 😅 For meg som er mor og ofte alene på ettermiddagen pga mannens arbeidstider, er middagen ganske avslappende... Er det egentlig en skikkelig uting å ha "tv-dinner" ? Bør vi etterstrebe å ha samling rundt kjøkkenbordet? Vi trives slik, men føler skikkelig på det fordi vi har fått noen kommentarer fra foreldrene våre igjen.. Anonymkode: 98a75...9f1 2
Heln Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Vi sitter også i stua og ser tv mens vi spiser. Føler det er mer normalt nå enn det var når vi var små, sikkert derfor det for mange virker veldig rart, for det er ikke det man ser for seg. Den eneste ulempen jeg finner er at måltid kan være en Mer sosial arena. Og at det er lettere å lære barna bordmanerer om man faktisk sitter ved et bord. Men umulig å få til disse tingene utenom er det jo ikke 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #3 Skrevet 20. april 2022 Nå har jeg ungdom og det er rundt middagsbordet vi har de meste av samtalene. Så jeg er glad jeg har etablert den vanen. Det er viktig både som sosial arena og ernæringsmessig. Så jeg ville innført rutinen nå. Anonymkode: 7b9ff...579 34 7
Gjest mariama Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 Jeg forstår at dere gjør det, og tror jeg fort hadde endt opp med det samme selv. Men ja, det er litt dumt. Det gir økt risiko for overvekt (ikke bevisst forhold til maten, barna venner seg ikke til å bare spise og føre en samtale, og du mister en sjanse til å høre hvordan dagen har vært. Jeg tror at dere vil bli vant til spisebord-middag om dere holder ut litt lenger, men skjønner altså godt om dere ikke stresser med det.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 Tenker det kommer litt an på hvordan barna reagerer på det. Her har vi aldri gjort det etter vi fikk barn som nå er 3 år, når det er middag er det av med tv (hvis hun ser på) og sette seg til bords. Tenker det er viktig at de lærer seg å sitte ordentlig til bords å spise, men igjen kommer det vel an på barna. Anonymkode: 45c15...1e6 3
exictence Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 Spiller vel ingen rolle hvilket rom dere sitter og spiser. Men som du sier og at dere ikke trenger å ha på tv. jeg synes det er hyggeligst uten tv når man spiser sammen. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #7 Skrevet 20. april 2022 Hvis du kikker litt på forskning så kan du se at barn og ungdom som har hatt fine måltider med gode samtaler under måltidet, oppgir å ha/ha hatt en bedre barndom enn de som ikke har hatt det. Måltider sammen som familie rundt middagsbordet, kan også være med å bidra til at barna får bedre psykisk helse. Anonymkode: fc1e7...56d 21 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #8 Skrevet 20. april 2022 Det finnes mange gode grunner til å sitte ved et bord å spise middag sammen. Ting er som tidligere nevnt er det sosiale, det å få høre om dagen til barn og voksne, lære å ha en samtale, bordmanerer, vente på tur, takke for maten osv. Det er også sånn, at barn som spiser middag ved bordet, sammen med sine foreldre ligger lenger frem i språkutvikling. De kan flere ord og de kan bruke de riktig. Ungdom med fast møtepunkt (ofte middag) i familien trives også bedre og har bedre psykisk helse enn de som ikke har det fordi de blir sett og hørt på en god måte. Så jobb litt med å sitte ved bordet å spise, det lønner seg på sikt, selv om det er slitsomt nå. Anonymkode: d8143...23a 6 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #9 Skrevet 20. april 2022 Hvor gamle er barna og hva ser dere på? For min del hadde det vært helt uaktuelt. Da vi hadde for lite kjøkken for spisebord, hadde vi det i stua. Ingen spiser et eneste måltid foran tven, det er helt fjernt for oss. Anonymkode: d9416...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #10 Skrevet 20. april 2022 Spiste ofte middag i sofaen og tv før jeg fikk barn, det er helt kuttet ut. Synes det er en u-ting, av grunner som er nevnt tidligere. Er alene med en 4 åring og en baby, vi spiser allikevel middagen ved middagsbordet uten forstyrrelser rundt Anonymkode: 1f029...17c 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #11 Skrevet 20. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg kjenner jeg er flau. Vi er en sånn familie som de fleste dager.. Egentlig hele tiden, har middagene våre foran tv. Det begynte egentlig med at kjøkkenet var for lite til å ha et bord der inne vi alle tre kunne sitte rundt. Så pusset vi opp, en ny baby kom og inn kom et bord. Det er jo mer praktisk å styre med middag og sånt der inne, men vi har liksom bare blitt sittende i stua. Vi snakker litt og ser litt på tv og koser oss. Vi har prøvd å spise på kjøkkenet. Slik som vi selv er vokst opp, men det føles så påtvunget og uvant. Må som oftest mase på eldste for at hun skal komme og sette seg, og hun spiser jo, men det blir bare tull.. Vi kan fint sitte i stuen uten tv også altså 😅 For meg som er mor og ofte alene på ettermiddagen pga mannens arbeidstider, er middagen ganske avslappende... Er det egentlig en skikkelig uting å ha "tv-dinner" ? Bør vi etterstrebe å ha samling rundt kjøkkenbordet? Vi trives slik, men føler skikkelig på det fordi vi har fått noen kommentarer fra foreldrene våre igjen.. Anonymkode: 98a75...9f1 Har bodd i USA der dette er vanlig, og bestemte meg for å aldri bli slik. Ungene skal lære å sitte ved et bord og de skal kunne å konversere. Dessuten spiser man mer når man ser på TV samtidig. vi spiser middag (pizza) foran TVn på fredager el hvis noen er syke. streng mamma 😊 Anonymkode: e1c37...853 16 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #12 Skrevet 20. april 2022 Hvor gamle er barna? Anonymkode: 25d9e...b35
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #13 Skrevet 20. april 2022 Det hender unntaksvis at de får spise middag foran tv. Veldig sjeldent. Frokost og kvelds derimot, spises ofte der.. Anonymkode: f39da...b5d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #14 Skrevet 20. april 2022 Gjør som dere vil og hva som passer dere. Anonymkode: 06ea2...c28 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #15 Skrevet 20. april 2022 Mulig det er dumt, men dere er i hvertfall ikke alene om det. Gjør som det passer best for dere! Anonymkode: 31e9e...ebd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #16 Skrevet 20. april 2022 Det er litt deilig å ha middag foran TV-en til spesielle anledninger som kos. Mener jo selvfølgelig ikke julaften, men mer sånn fredagskos med pizza eller lignende. Anonymkode: 0a95e...47b 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Skrevet 20. april 2022 Slapp sette oss i stua ect for å spise, ved å montere en TV til på kjøkkenet. Hva andre mener om det, bryr meg svært lite 😅 Anonymkode: a72c7...649 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Skrevet 20. april 2022 Hos oss er middagsstunden den tiden vi snakker om alt og ikke noe. Mange gode samtaler kommer nettopp under måltid. Snakker om dagen vi har hatt, hva vi tenker på, lurer på osv. Det er en sosial setting rett og slett. Som andre her også nevner, når man ser på er skjerm er også det mer sannsynlig at en spiser mer enn uten den skjermen til stedet. På lørdager spiser vi i stuen. Da er også middagen senere og som oftest lettere også, typisk pizza. Anonymkode: 375f8...10f 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #19 Skrevet 20. april 2022 Her hender det vi spiser pizza og ser film på fredag eller lørdag, men ellers spiser vi måltider ved spisebordet på kjøkkenet. Der er det ingen skjermer, men vi kan snakke sammen om alt og ingenting. Ville ikke bytta de stundene mot noe. Ja, det er absolutt noen ganger hvor vi må mase litt før de kommer og setter seg og det er selvfølgelig ikke alltid at alle er smørblide og megalykkelige bare fordi vi sitter rundt et bord og spiser. Men vi er sammen, og vi sitter vendt mot hverandre og det er et ypperlig utgangspunkt for veldig mye fint. Anonymkode: 4c680...3de 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #20 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner jeg er flau. Vi er en sånn familie som de fleste dager.. Egentlig hele tiden, har middagene våre foran tv. Det begynte egentlig med at kjøkkenet var for lite til å ha et bord der inne vi alle tre kunne sitte rundt. Så pusset vi opp, en ny baby kom og inn kom et bord. Det er jo mer praktisk å styre med middag og sånt der inne, men vi har liksom bare blitt sittende i stua. Vi snakker litt og ser litt på tv og koser oss. Vi har prøvd å spise på kjøkkenet. Slik som vi selv er vokst opp, men det føles så påtvunget og uvant. Må som oftest mase på eldste for at hun skal komme og sette seg, og hun spiser jo, men det blir bare tull.. Vi kan fint sitte i stuen uten tv også altså 😅 For meg som er mor og ofte alene på ettermiddagen pga mannens arbeidstider, er middagen ganske avslappende... Er det egentlig en skikkelig uting å ha "tv-dinner" ? Bør vi etterstrebe å ha samling rundt kjøkkenbordet? Vi trives slik, men føler skikkelig på det fordi vi har fått noen kommentarer fra foreldrene våre igjen.. Anonymkode: 98a75...9f1 For oss er middagen den eneste gangen i løpet av dagen vi alle sitter samlet og kan snakke uforstyrret om smått og stort. Vi har åpen løsning mellom stue og kjøkken å passer alltid på å skru av tvn før middag slik at vi får ro til å ha gode samtaler. Dette er "hellig" tid for oss med ungdommer. Stillheten rundt bordet tvinger fram mange gode samtaler. Og siden vi alle sitter samlet benytter vi gjerne anledningen til å gi felles beskjeder osv. På lørdagene når vi ser film osv kan det være vi spiser forran tvn. Anonymkode: cbb61...8e6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå