Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som sparer i fond eller annen sparing til barn?

Hvordan gjør dere det? Hvilket år kan de ta ut pengene? Og kan dere som har startet sparingen ta ut pengene isteden for barna når den tid kommer? (hvis dem viser seg å være uansvarlige?

Anonymkode: 2930d...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn, men skal du spare til de bør du spare i eget navn. Også lurt å spare til deg selv. Du kan jo f.eks spare månedlig i et indeksfond, også gi de en større sum når de blir 18, skal kjøpe bolig ett, samtidig som dine egne penger også står der

Anonymkode: 28d6e...c56

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå ut over stipend og studielånet til barna, om de er registert med formue på konto når de blir så gamle.

Spar i ditt eget navn, og gi dem heller pengene når du ser at barnet er modent nok og voksent nok til å gjøre det fornuftige med pengene. F.eks. ta førerkort eller kjøpe bolig. 

Står pengene i barnets navn, kan ungdommen i prinsippet ta ut alt uten at du vet det, og feste bort alle pengene og reise til det er tomt...

Anonymkode: 3ed1f...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer i mitt eget navn. Så får han pengene når han trenger dem til noe vettugt. Om det overstiger et visst beløp blir Statsforvalteren økonomisk verge, i tillegg til at en 18-åring fint kan bruke opp pengene på bil og Red bull.

Anonymkode: 5b2b0...e48

AnonymBruker
Skrevet

Sparer 3000 kr i måneden til barnet, men på en konto under mitt navn. Blir det for mye penger på barnet egen konto så tar overformynderiet over. Barnet får summen overført på 18 årsdagen. 

Anonymkode: 65852...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Sparer i ask til ungen. Men i mitt navn. Hun får det når behovet er der, hun får ikke bruke det på hverdagsting. Så lenge det står i mitt navn, er det mine penger selv om de er tiltenkt barnet. Kanskje kommer behovet ved 18 år, kanskje kommer det ved 25. Vi får se.

Hun er uansett min eneste arving, så trenger ikke å tenke på arv og den fordelingen.

Anonymkode: 960a1...367

Skrevet

Vi sparer til barna våre gjennom å nedbetale lån på hus og eiendom, og å holde alt vedlike.  Det er mye mer lønnsomt enn å spare i bank, fond o.l.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...