Gå til innhold

Utlendingsdirektoratet og min psykisk helse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Unnskyld for dårlig gramatikk hvis noen skal skrive den.

Jeg venter på et svar for oppholdskort for EØS-familiemedlem. Det vanligvis lang tid å behandle søknaden fra 6 måned til 1 år. Jeg har tvangshandlinger og angst. Den har jeg så mye at den er tiden når kan jeg ikke gjøre noe dagligaktivitet. Jeg skal ikke forklare hva er angst eller tvangshandlinger. Hvis noen lurer på se på https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/-1 søk kode F41.1 og F42.

Det er en mulighet at UDI kan prioritere saken min når det er nødvendig i noen tilfeller. Jeg sendte dem min vedtak fra en norsk kommune om psykisk behandling fra 2016 (når bodde jeg i Norge før) og legeerklæring ra 07/2021 fra min hjemlandet i som står at har jeg vært under behandling siden 01/2019. Denne legeerklæring er utstedt 3 måneder før kom jeg til Norge.

Jeg sendte første min begjæring i desember, ingen har ikke behandlet den, etterpå møtet jeg med politiet i februar for å forklære at min sak skulle bli prioriteres. Politiet anbefalte meg å ringe UDI. Etterpå ringte jeg dem i mars og fått svar som følgende;

Ja, din sak kan prioriteres men dokumentasjon er eldre og du må bekfrefte at du må bli behandlet videre.

Jeg mistet 4 måneder pga. byråkrati og etterpå fikk slik svar. Den dårligste siden er at jeg går tom for medisin og har ikke rett for fastlege for jeg er ikke bosatt og kan jeg ikke få denne status før jeg får et oppholdskort.

Tvangshandlinger er effektiv spesielt i min tilfellet når fremtiden er ukjent. Dette øker min lidelse umiddelbart. Jeg sendte dem ettterpå en e-post fra universitetsykehus fra Norge hvor de forklærer at de kan ikke gjøre noe og unnskylder meg at det er slik systemet i Norge, bilder av min medisin som er nesten tom og at personer slik meg har ikke rett til fastlege før de er bosatt.

Jeg har ikke fått andre svar enda men det er nesten en måned. Jeg føler veldig dårlig spesielt med denne tvangslidelser, jeg skal begynne på skolen i august men det er også knyttet til oppholdskort for min søknad må behandles for å få ungdomsrett.

Jeg er litt lettet når skriver her og kanskje noen gi meg tips hvordan gå jeg videre i denne sitasjonen. Også så på UDI's side i Google Maps og det er mange kommentarer slik 'de gjør alle å ikke hjelpe'. Jeg forstår at de kanskje har avskrekking politikk. Men det gjør meg så vondt. Når jeg tenker på andre mennesker som er i min situasjon, er dette en fornærmelse til oss.

De vil slik dokument som bekrefter min situasjon i dag men jeg har ikke mulighet å gå til lege for å utstede slik dokument.

Takk for hjelpe hvis du har et råd til meg. :)

Anonymkode: 169c9...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i landet bor du? Kanskje det er en frivillig organisasjon som kan hjelpe deg. Hvis du skriver hvor du bor er det letter å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Menchit skrev (16 timer siden):

Hvor i landet bor du? Kanskje det er en frivillig organisasjon som kan hjelpe deg. Hvis du skriver hvor du bor er det letter å hjelpe.

Takk for svar. Jeg bor i Oslo.

Anonymkode: 169c9...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...