Gå til innhold

Klippe hekken på siden til naboen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet inn i et hus i fjor med 2 naboer og hekk i mellom. Den ene naboen klipper sin side av hekken selv så der er ikke noe problem. 

Vi forventet at den andre naboen skulle gjøre det samme men dette ble aldri gjort. Vi fikk så en melding av henne sensommer at han som bodde i huset vi hadde tatt over hadde en avtale med henne at han fikk lov å sette opp hekken mot at han klippet den. 

Vi lot det gå i fjor for naboskapet sin skyld men er litt usikker på om det er noe hun har "krav" på at vi gjør?

Er litt usikker på hvor tomtegrensen går mtp hekken men vet ikke om det har noe å si? 

Vi har mer enn nok å finne på om vi ikke skal bruke tid på å klippe hekk å rydde for naboen også 2 ganger i året. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg din nabo?  Vi har nemlig det motsatte problemet, at en familie kjøpte bolig med hekk på eiendommen, men vil ikke ta jobben som følger med det å ha hekk.

Vi var ikke interessert i hekk i utgangspunktet, vi ville heller ha gjerde.  Men vi sa ja med forbehold om at de, og eventuelle nye eiere, skjøttet hekken på begge sider selv. Hekken er plassert 50 cm inn på deres tomt.

Det har fungert greit i 20 år, og to andre eiere, helt til nyeste eier kom.

Ikke for det, jeg kan godt ordne med klipping av deres hekk på vår side, men jeg er ikke interessert i å ha utgifter med det.  (Innleie av folk/kjøp av utstyr og bortkjøring av avfall)

Hva som er juridisk riktig her vet jeg ikke, men for meg er det så enkelt som at hvis man vil ha hekk må man også ta den jobben som følger med.

Er man ikke villig til å ta jobben må hekken bort.

(Når jeg leser det jeg har skrevet ser jeg at jeg fremstår som en skikkelig grinebiter, men det er jeg egentlig ikke. )

Anonymkode: 8ca4f...c72

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Naboen deres var nok ikke interessert i jobben med hekken, men sa ja til hekk mot at daværende huseier tok jobben. Hvis ikke dere gidder å ta jobben må dere avtale med naboen om å fjerne hekken. Hvis dere prøver å kreve at naboen klipper hekken får dere sikkert beskjed om at da må den fjernes. Og står hekken på deres tomt har dere neppe noe dere skulle sagt til naboen. 

Anonymkode: ad865...daa

• Liker 4
Skrevet

Søk opp gjerdeloven. Der står det en del om hekk også

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare droppe å klippe på naboens side? Ser du det veldig godt fra din side? Om naboen vil ha jungel på sin side. Om hekken er satt opp på din side så det er «din hekk» så er du uansett ikke ansvarlig for at naboen får noe pent å se på. 

Anonymkode: 89d5d...bc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke bare droppe å klippe på naboens side? Ser du det veldig godt fra din side? Om naboen vil ha jungel på sin side. Om hekken er satt opp på din side så det er «din hekk» så er du uansett ikke ansvarlig for at naboen får noe pent å se på. 

Det er svært god grobunn til konflikt. 

er det din hekk må du enten skjøtte den eller ta den bort. 

Anonymkode: 6c4bf...c24

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo veldig vanskelig med slike avtaler etter hvert. Her vi bor, er det en hekk som skiller naboens og vår tomt. Når den hekken er satt opp, aner jeg ikke, ei heller om den står eksakt på grensen eller hvilken opprinnelig eier av hus som har tatt initiativ til den, eller om kanskje det har vært en felles enighet om det for 60 år siden.

Skulle jeg da liksom prøve meg på en spansk en og si til dem som nettopp har kjøpt nabohuset at det har vært en avtale fra gammelt av at det er eieren av deres hus som har ansvar for å klippe hekken også på min side? 

Her klipper vi hver vår side av hekken selv, nettopp fordi det i mange tilfeller er umulig å si hvem som «eier» hekken.

Anonymkode: 1b2b5...4b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det burde ikke være helt umulig å finne ut hvor grensa går, se etter grensepinner og sjekk i kartverket.

Men jeg har full forståelse for naboen deres, det er ikke uvanlig med slike løsninger. Og da følger jo ansvaret huset. Vi har en hekk mot nabo som ble plantet lenge før vår tid, heldigvis så er vi begge enige om å ta vår del. 

Anonymkode: b9e34...1d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det blir jo veldig vanskelig med slike avtaler etter hvert. Her vi bor, er det en hekk som skiller naboens og vår tomt. Når den hekken er satt opp, aner jeg ikke, ei heller om den står eksakt på grensen eller hvilken opprinnelig eier av hus som har tatt initiativ til den, eller om kanskje det har vært en felles enighet om det for 60 år siden.

Skulle jeg da liksom prøve meg på en spansk en og si til dem som nettopp har kjøpt nabohuset at det har vært en avtale fra gammelt av at det er eieren av deres hus som har ansvar for å klippe hekken også på min side? 

Her klipper vi hver vår side av hekken selv, nettopp fordi det i mange tilfeller er umulig å si hvem som «eier» hekken.

Anonymkode: 1b2b5...4b9

Nei det blir ikke vanskelig med mindre hekken står eksakt på grenseskillet. Står hekken på din side så har du ansvaret. Om du kjøper et hus med en hekk plantet for ørten år siden og naboen nekter å bidra med å klippe på sin side så er det du som har ansvaret. 
Når det er sagt så spiller det ingen rolle hvordan hekken ser ut på andre siden. Står den på din side så kan du drite fullstendig i å klippe den på andre siden mot naboene. Om naboen da syns det er stygt å se på så kan du si at de er velkomne til å klippe den pent på sin side. 

Anonymkode: cefc6...d12

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det også en hekk - som stod her før det ble bygd hus på nabotomta. Vi klipper kun hekken på vår side, hva naboen gjør blir opp til han. Det føles litt rart å skulle gå inn i naboens hage og klippe hekk. 

Anonymkode: f81ad...d32

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når det er deres hekk er det dere som har ansvar for å klippe den, annet enn om naboen nekter dere adgang til sin eiendom. At den andre naboen klipper for dere, er hyggelig gjort, men ikke noe dere kan forvente.

Når naboen sier der foreligger et premiss mellom dem og forrige eier for å få sette opp den hekken er det sannsynligvis sant, der dere bør respektere det. Forrige eier kan nok også bekrefte dette om dere trenger slik bekreftelse.

Anonymkode: 1f567...58b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke kjøpte ett dødsbo så bør vel forrige eier kunne svare på om det er en sånn ordning som naboen påstår med at dere må klippe hennes side også.

Om hekken tilhører den eiendommen dere kjøpte og dere ikke vil ha arbeidet med den så står dere jo fritt til å fjerne den.

Anonymkode: 21706...1b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det blir ikke vanskelig med mindre hekken står eksakt på grenseskillet. Står hekken på din side så har du ansvaret. Om du kjøper et hus med en hekk plantet for ørten år siden og naboen nekter å bidra med å klippe på sin side så er det du som har ansvaret. 
Når det er sagt så spiller det ingen rolle hvordan hekken ser ut på andre siden. Står den på din side så kan du drite fullstendig i å klippe den på andre siden mot naboene. Om naboen da syns det er stygt å se på så kan du si at de er velkomne til å klippe den pent på sin side. 

Anonymkode: cefc6...d12

Sånn tenker jeg også. En hekk må ikke være klippet pent hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånn tenker jeg også. En hekk må ikke være klippet pent hele tiden.

Alle valg medfører en konsekvens, så hvorfor ha hekk hvis man ikke vil ta konsekvensene av å ha den?

I slike tilfeller inngår man kompromiss.

Hvis en nabo vil ha hekk, og den andre ikke, snakker man sammen og finner løsninger som passer begge.
Hvis en nabo vil ha gjerde, og den andre ikke, snakker man sammen og finner løsninger som passer begge.

I vårt tilfelle var det viktig for naboen å ha en løvhekk.

Til naboen på den andre siden var det ingen problemer.  Den naboen ville også ha en løvhekk, og de spleiset på hekken, og delte på arbeidet.

En løvhekk (eller annen hekk) hadde ingen nytte for oss fordi vi hadde hund, og måtte ha gjerde for å holde den inne på vår tomt.
Kompromisset ble at de satte opp hekk på sin side, og tok alt av vedlikehold av den.
Vi gjorde om litt på vårt uteområde, og fikk gjerdet inn et område til hunden.

Vi snakket sammen, inngikk kompromisser, og slik fikk alle det som de ville.

Det var heller ikke noe problem da de solgte,  for det sto i prospektet at hekken på vår side (med tilhørende vedlikehold) tilhørte eiendommen, mens hekken på den andre siden var delt med den naboen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle valg medfører en konsekvens, så hvorfor ha hekk hvis man ikke vil ta konsekvensene av å ha den?

I slike tilfeller inngår man kompromiss.

Hvis en nabo vil ha hekk, og den andre ikke, snakker man sammen og finner løsninger som passer begge.
Hvis en nabo vil ha gjerde, og den andre ikke, snakker man sammen og finner løsninger som passer begge.

I vårt tilfelle var det viktig for naboen å ha en løvhekk.

Til naboen på den andre siden var det ingen problemer.  Den naboen ville også ha en løvhekk, og de spleiset på hekken, og delte på arbeidet.

En løvhekk (eller annen hekk) hadde ingen nytte for oss fordi vi hadde hund, og måtte ha gjerde for å holde den inne på vår tomt.
Kompromisset ble at de satte opp hekk på sin side, og tok alt av vedlikehold av den.
Vi gjorde om litt på vårt uteområde, og fikk gjerdet inn et område til hunden.

Vi snakket sammen, inngikk kompromisser, og slik fikk alle det som de ville.

Det var heller ikke noe problem da de solgte,  for det sto i prospektet at hekken på vår side (med tilhørende vedlikehold) tilhørte eiendommen, mens hekken på den andre siden var delt med den naboen.

Jeg har aldri lest om hekk i prospekter… det er ikke vanlig å gjøre her jeg bor. Og jeg har vært på visning og budrunder (og lest prospektene godt) på både rekkehus og enebolig med hekker mellom naboer, har aldri lest om hekk. Det blir litt sært og en liten ting.

Står det høyden på hekken også? Hva om gamle nabo avtalte at hekken skal være 1,70cm høy pga innsyn, mens nye nabo vil ha den mye lavere pga at den tar sol? Men så har de ansvaret å klippe hver sin side? Det blir veldig storm i vannglass og detaljert, om man kjøper et hus til mange millioner så kan man ikke være bundet av små filledetaljer om en hekk. Jeg tenker det er noe man må bli enig om på nytt.

Kanskje naboen liker pent trimmet hekk, mens jeg liker at den er litt mer naturlig og vill. Hvis hekken er «min» og mitt ansvar, står på min side og naboen ser den. Så må jeg få lov til å ha den naturlig og ikke firkantet trimmet fordi naboen liker å se på en nytrimmet hekk. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Minime94 skrev (20 timer siden):

Vi flyttet inn i et hus i fjor med 2 naboer og hekk i mellom. Den ene naboen klipper sin side av hekken selv så der er ikke noe problem. 

Vi forventet at den andre naboen skulle gjøre det samme men dette ble aldri gjort. Vi fikk så en melding av henne sensommer at han som bodde i huset vi hadde tatt over hadde en avtale med henne at han fikk lov å sette opp hekken mot at han klippet den. 

Vi lot det gå i fjor for naboskapet sin skyld men er litt usikker på om det er noe hun har "krav" på at vi gjør?

Er litt usikker på hvor tomtegrensen går mtp hekken men vet ikke om det har noe å si? 

Vi har mer enn nok å finne på om vi ikke skal bruke tid på å klippe hekk å rydde for naboen også 2 ganger i året. 

1. Finn ut hvor tomtegrensen går. Står hekken på midten så er det delt ansvar, du skal ikke klippe på hans side. Står hekken på din side av grensen så har du fult ansvar for hele hekken, og det er naturlig å klippe hele hekken og ikke bare det du ser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...