AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Det er så mye info om hvordan bli gravid, hvordan gå gravid, hvordan føde, hvordan ta vare på babyen etterpå at jeg blir helt svimmel. Det er rett og slett en jungel å forholde seg til, og jeg vil helst slippe den nå som jeg og samboer planlegger barn. Tenker på hvordan folk i vikingtiden og når man levde mer primitivt hadde det... var ikke mye dulling da, mest instinkter... Vi bor svært enkel på en gård og har en enkel tilnærming til livet på alle områder. Hvor mye vet man selv? Er det ikke så enkelt som at man blir gravid, man føder (ja jeg kunne tenkt meg hjemmefødsel), og ammer ungen... eller er vi så ihjelavlet at vi ikke greier noe uten hjelp på alle kanter? Anonymkode: 5495c...f94
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Jeg tror, legg vekt på tror, at hvis vi hadde lært å lytte til instinktene våre så ville vi ikke trengt all informasjonen som er tilgjengelig. Anonymkode: 5be42...8d2 2
mereo Skrevet 20. april 2022 #3 Skrevet 20. april 2022 Jeg leste meg ikke opp på noe særlig. Vrengte sjela i 9 måneder, lot kroppen være sjefen under fødselen og amminga funka ikke. Det varier hvor mye man vet selv, hvor mye man er villig til å lytte til kroppen og hvor mye man «stoler på seg sjøl». Også er det helt innafor at folk oppsøker råd og hjelp om de trenger det, men det er helt greit å bruke ett filter for egen del 1
Tarzani Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 Det aller meste kommer av seg selv. Det er lurt å slappe av og la magefølelsen få plass. Instinktet i oss er sterkt! 2
Gjest Bullabu Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er så mye info om hvordan bli gravid, hvordan gå gravid, hvordan føde, hvordan ta vare på babyen etterpå at jeg blir helt svimmel. Det er rett og slett en jungel å forholde seg til, og jeg vil helst slippe den nå som jeg og samboer planlegger barn. Tenker på hvordan folk i vikingtiden og når man levde mer primitivt hadde det... var ikke mye dulling da, mest instinkter... Vi bor svært enkel på en gård og har en enkel tilnærming til livet på alle områder. Hvor mye vet man selv? Er det ikke så enkelt som at man blir gravid, man føder (ja jeg kunne tenkt meg hjemmefødsel), og ammer ungen... eller er vi så ihjelavlet at vi ikke greier noe uten hjelp på alle kanter? Anonymkode: 5495c...f94 Søke opp " people with no kids" på YouTube med Michael McIntyre, får Litt forklaring der😅
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 Syns også det er overveldende mye informasjon. Får barn slutten av juni og blir helt svett bare av å tenke på alt jeg burde ha lest meg opp på - både om svangerskapet, fødselen og tiden etterpå. Jeg prøver å være litt selektiv - noe føler jeg meg noenlunde trygg på fra før av (kall det instinkt blandet med erfaring med nieser og nevøer), noen ting tenker jeg at man finner ut av etter hvert, mens andre ting jeg føler meg veldig usikker på og som jeg anser som viktige leser jeg opp hos utvalgte kilder. Tenker at nei, før hadde man ikke all denne informasjonen - men hvor lang levetid var det på vikingtiden? Hvor mange spedbarn (og fødende kvinner) overlevde? Og hvor mye sykdom var det? Det må garantert være bedre i dag, med tanke på nettopp alt det vi vet nå. Anonymkode: bdf43...59a 2
Hedda-78 Skrevet 20. april 2022 #7 Skrevet 20. april 2022 Fødsel ordner kroppen og helsepersonellet, du trenger bare å kunne det mest elementære. Forløp, ulike typer smertelindring og litt kort om de vanligste komplikasjonene. Jordmor og lege vet hva de gjør, stol på deres kompetanse. Amming er ikke så lett som "legg ungen til brystet og så går det på instinkt". Jeg ville ha lest meg litt opp på problemer og triks, f.eks om cottermanns grep. Vi slet veldig i starten, og jeg trengte veiledning i hvordan jeg skulle få baby til å suge riktig. Han gapte ikke og fikk dermed ikke skikkelig tak, han bare "tuttet" og fikk ikke nok mat, og jeg fikk vondt. Men det ordnet seg til slutt. Vi fikk god hjelp på sykehuset, så man trenger jo ikke å kunne alt heller. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #8 Skrevet 20. april 2022 Føde kunne jeg i hvert fall ikke på instinkt 😩 Vet ikke hvordan det skulle gått utenfor sykehuset. Vannet gikk klokka 17 med vonde rier som kom etter en stund. Klokka 2 på natta dro vi til sykehuset og da ble riene uutholdelige, lå og kastet opp av smerte gjennom hele natta frem til klokka 9 på morgenen, til tross for at jeg fikk både paralgin forte og sobril innabords. Klokka 9 på morgenen hadde jeg eeeendelig 4 cm åpning og kunne få epidural, noe som var en lettelse en stund, helt til den sluttet å virke mer, selv om jeg fikk høyeste dose. Måtte ha kraftig hormondrypp hele dagen fordi riene mine var så ineffektive. Sto fast på 8 cm åpning halve dagen, måtte ha spinalbedøvelse for å ikke daue av smerte, babyen sto høyt i bekkenet langt ut i forløpet og var attpåtil stjernekikker lenge, før han til slutt måtte tas med sugekopp rett før klokka 23, mer enn et døgn etter at riene først begynte. Hvordan det skulle gått med hjemmefødsel tør jeg ikke tenke på engang. Anonymkode: 80303...a04 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #9 Skrevet 20. april 2022 Eg trudde eg skulle ha meir instinkt på ting. Min er snart 5 mnd men eg synes fortsatt eg berre gjetter på en del behov. Er han grinete og det er ei stund sidan mat? Prøv en pupp, det er aldri feil. Grinete og nettopp fått mat? Sove? Nei, det vart heilt krise, leike? Nei, vondt? Bysse litt? Nei .. åja du ville ligge aleine i babygymmen litt ja. Eg gjetter mesteparten, og har eit par ting som "alltid" funker (pupp). Min teori er at ein etterkvart har ein del erfaring med å gjette kva ungen liker/trenger, og derfor stadig blir bedre på det... 😁 Anonymkode: 430d7...eb3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #10 Skrevet 20. april 2022 Men hvor har du det fra at kvinner i vikingtiden fødte alene/på instinkt? Mennesker er sosiale vesener, og del av et fellesskap, det fins ikke en eneste kultur eller folkegruppe der kvinner føder alene ute i skogen. (En del av prisen vi betaler for å ha stor hjerne og to bein er at vi har vanskelige fødsler sammenlignet med de fleste dyr. Uten tilgang til moderne medisinsk hjelp dør en av sju kvinner i barsel; om man skulle føde også uten veiledning fra kvinner med erfaring blir nok det tallet enda høyere.) En annen konsekvens av biologien er at menneskebarn rett og slett må komme ut før de er helt "ferdige" sammenlignet med andre dyr, og er derfor en del mer hjelpeløse i starten. Ja, babyer har et instinkt om å die, men det betyr ikke at det automatisk blir et bra sugetak. Og om du blir sittende der med blødende pupper så er det jo greit å lære fra andres erfaringer? Anonymkode: 75dc0...abd 4 1
Heln Skrevet 20. april 2022 #11 Skrevet 20. april 2022 Mennesker har alltid vært flokkdyr. I dag har vi haugevis av informasjon tilgjengelig, før rådførte man seg med mor og bestemor, men å søke hjelp ved nye problemstillinger har nok mennesker gjort i all tid. Instinktivt går du gravid og søker råd hos helsepersonell dersom du føler noe er feil. Når du føder søker du støtte og hjelp til det du føler du trenger hjelp til. Når barnet er ute er du full av hormoner som skal sikkre at du holder dette vesenet i live- om den ikke får mat gjennom amming, vil du søke andre kilder til næring. Du vil holde den varm med klær og pledd, du vil stimulere til utvikling med prat og lek. Ja det er mye på markedet som er totalt unødvendig, men instinktivt søker vi løsninger som gjør at vi gjør det som er rett for enhver baby.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #12 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker at nei, før hadde man ikke all denne informasjonen - men hvor lang levetid var det på vikingtiden? Hvor mange spedbarn (og fødende kvinner) overlevde? Og hvor mye sykdom var det? Det må garantert være bedre i dag, med tanke på nettopp alt det vi vet nå. Anonymkode: bdf43...59a Det var ikke mangel på kunnskap som gjorde at barnedødligheten var stor. Det var mangel på helsevesen og medisiner. De hadde mye mer kunnskap enn vi (lekfolk) tror, og de hadde tidligere generasjoner tettere på seg. Anonymkode: 7b556...2b8 1
Lorieen Skrevet 20. april 2022 #13 Skrevet 20. april 2022 Jeg har fem fødsler bak meg, og like mange ammeperioder (ammer femtemann nå). Man kommer så absolutt langt med å følge instinktene sine i de fleste tilfeller, vil jeg påstå. Så kan man heller lese seg opp/søke bistand ved behov. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #14 Skrevet 20. april 2022 Vel kan man laste samfunnet for å ha gjort formering (og ernæring for den del) til forskningsprosjekter med et detaljrytteri uten sidestykke, men tenker likevel at din forenkling går over i det fordummende. Det er ikke sikkert ditt ufødte barn kommer til å takke deg for hjemmefødsel og mennesker er dårligere skikket til fødsel en ei ku. Anonymkode: ff8d2...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #15 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvor har du det fra at kvinner i vikingtiden fødte alene/på instinkt? Mennesker er sosiale vesener, og del av et fellesskap, det fins ikke en eneste kultur eller folkegruppe der kvinner føder alene ute i skogen. (En del av prisen vi betaler for å ha stor hjerne og to bein er at vi har vanskelige fødsler sammenlignet med de fleste dyr. Uten tilgang til moderne medisinsk hjelp dør en av sju kvinner i barsel; om man skulle føde også uten veiledning fra kvinner med erfaring blir nok det tallet enda høyere.) En annen konsekvens av biologien er at menneskebarn rett og slett må komme ut før de er helt "ferdige" sammenlignet med andre dyr, og er derfor en del mer hjelpeløse i starten. Ja, babyer har et instinkt om å die, men det betyr ikke at det automatisk blir et bra sugetak. Og om du blir sittende der med blødende pupper så er det jo greit å lære fra andres erfaringer? Anonymkode: 75dc0...abd Yep. Det sies at prostituert er verdens eldste yrke, men jeg vedder på at fødselshjelper/klok kone egentlig var det første. Anonymkode: b7d1c...2cc
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #16 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor mye vet man selv? Er det ikke så enkelt som at man blir gravid, man føder (ja jeg kunne tenkt meg hjemmefødsel), og ammer ungen... eller er vi så ihjelavlet at vi ikke greier noe uten hjelp på alle kanter? Det var ikke noe de fikk til på instinkt før heller. 1 av 7 kvinner døde i forbindelse med fødsel, og gjør det fortsatt i u-land uten medisinsk hjelp. Mange flere barn døde også. Man vet jo ikke instinktivt at listeria og toxoplasmose kan føre til spontanabort, fosterdød, hjerneskader, misdannelser og alvorlige senskader hos foster, eller hvilke matvarer som har høy risiko for å smitte deg med dette. Kroppens instinkter hjelper ikke hvis det oppstår en komplikasjon under fødsel og man ikke har tilgang til sykehus. Er bekkenet for smalt kommer ikke ungen ut baklengs, uansett, kommer navlesnoren i klem og man ikke kan ta KS så dør babyen, dine instinkter hjelper ikke. Instinktet forteller deg ikke hvilke grep og triks som hjelper en baby som er sugesvak eller ikke får til riktig grep. Anonymkode: f74ad...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Yep. Det sies at prostituert er verdens eldste yrke, men jeg vedder på at fødselshjelper/klok kone egentlig var det første. Anonymkode: b7d1c...2cc Jordmor er i hvert fall den første utdannelsen staten tok ansvar for, sammen med lege, i Norge. Det medførte en drastisk endring i dødeligheten for kvinner og barn. Anonymkode: 7b556...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jordmor er i hvert fall den første utdannelsen staten tok ansvar for, sammen med lege, i Norge. Det medførte en drastisk endring i dødeligheten for kvinner og barn. Anonymkode: 7b556...2b8 Det gir veldig mening Anonymkode: b7d1c...2cc
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #19 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var ikke mangel på kunnskap som gjorde at barnedødligheten var stor. Det var mangel på helsevesen og medisiner. De hadde mye mer kunnskap enn vi (lekfolk) tror, og de hadde tidligere generasjoner tettere på seg. Anonymkode: 7b556...2b8 Det var absolutt mangel på kunnskap som førte til høy spedbarnsdødlighet og barselsfeber før i tiden. Før basal håndhygiene ble innført og oppdaget som prinsipp, var livet til mor og barn rimelig overlatt til tilfeldighetene. Bedre hygienisk standard blant befolkningen og på sykehus er en av de viktigste årsakene til at den generelle dødeligheten i befolkningen falt. Dere må virkelig lese litt historie... Anonymkode: de9d9...f39 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #20 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det var absolutt mangel på kunnskap som førte til høy spedbarnsdødlighet og barselsfeber før i tiden. Før basal håndhygiene ble innført og oppdaget som prinsipp, var livet til mor og barn rimelig overlatt til tilfeldighetene. Bedre hygienisk standard blant befolkningen og på sykehus er en av de viktigste årsakene til at den generelle dødeligheten i befolkningen falt. Dere må virkelig lese litt historie... Anonymkode: de9d9...f39 Du bør lese litt historie selv. Hygiene hjalp absolutt på dødelighet, men det var, og er, ikke bare mangel på hygiene som gjør at mødre og barn dør. All den tid det ikke er tilgang til moderne medisinsk hjelp så er dødeligheten høy. Anonymkode: f74ad...fe5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå