Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn helt på tampen,

jeg skal søke nettbasert studie i år. Studie A er mitt høyeste ønske, men har en poenggrense som gjør at det er lite sannsynlig at jeg kommer inn. Studie B er mitt nest største ønske og har en poenggrense jeg sannsynligvis kommer inn på. 

For å være sikker å komme inn på "noe", er det lurest å sette A eller B på 1. prioritet? For hvis jeg ikke kommer inn på A, kommer jeg da automatisk inn på B (hvis jeg har nok poeng?)? Hvis noen forstår.. 😛

Anonymkode: 5e1b0...7bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sånn helt på tampen,

jeg skal søke nettbasert studie i år. Studie A er mitt høyeste ønske, men har en poenggrense som gjør at det er lite sannsynlig at jeg kommer inn. Studie B er mitt nest største ønske og har en poenggrense jeg sannsynligvis kommer inn på. 

For å være sikker å komme inn på "noe", er det lurest å sette A eller B på 1. prioritet? For hvis jeg ikke kommer inn på A, kommer jeg da automatisk inn på B (hvis jeg har nok poeng?)? Hvis noen forstår.. 😛

Anonymkode: 5e1b0...7bd

Ja. Sett A på første prioritet. Kommer du ikke inn på A, kommer du inn på B - hvis du har nok poeng. 

Anonymkode: 6d2b2...f5c

• Liker 5
Skrevet

Du kommer inn på det studiet du har nok poeng til, så det lønner seg alltid å sette det du ønsker det mest øverst.

PS: Prioriteringen kan du ordne med helt fram til 1. juli. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

som ullvott nevner.

I høyere utdanning er det ikke gitt at man kommer inn på lavere valg som i videregående, hvor det er krav å komme inn på 1 av 3.

Du kommer inn på ditt høyeste ønske ut fra dine poeng. Setter du da studie 2, som du sannsynligvis har poeng til på første plass - kan du ikke stå på venteliste til det studie du ønsker mest men kanskje ikke har nok poeng. 

Sett derfor det du ønsker mest først. 

Anonymkode: 4981e...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

som ullvott nevner.

I høyere utdanning er det ikke gitt at man kommer inn på lavere valg som i videregående, hvor det er krav å komme inn på 1 av 3.

Du kommer inn på ditt høyeste ønske ut fra dine poeng. Setter du da studie 2, som du sannsynligvis har poeng til på første plass - kan du ikke stå på venteliste til det studie du ønsker mest men kanskje ikke har nok poeng. 

Sett derfor det du ønsker mest først. 

For å presisere er det ikke avhengig av poeng,men antall søkere og studieplasser. Mange søkere med høyt snitt trekker poenggrensen opp. Det er ikke sikkert det er samme poeng som i fjor, og derfor må du også legge det du ønsker mest først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...