AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Vi har en 16 dager gammel baby og er med andre ord nybakte foreldre. Man hører jo så mye rart fra alle kanter, men en av de tingene som går igjen, er at man ikke skal vekke en baby som sover (med mindre den ikke har spist på mange timer). Noen ganger føler vi uansett at vi bør vekke han, for eksempel ved bæsjebleier. Også om han sovner på veldig ugunstig tidspunkt i stua rett før vi legger oss, for han kan jo sove mange timer når han først setter i gang. Hva skal til for at dere vekker babyen? Anonymkode: 67172...d79
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Når den er så liten vekker jeg dem kun hvis det er lenge siden mat. Søvn kan man knapt påvirke de første ukene og månedene. Bleieskift tar vi på sovende baby. (Noen ganger våkner den jo av bleieskiftet, men jeg prøver å ikke vekke den) Anonymkode: 57565...684 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #3 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når den er så liten vekker jeg dem kun hvis det er lenge siden mat. Søvn kan man knapt påvirke de første ukene og månedene. Bleieskift tar vi på sovende baby. (Noen ganger våkner den jo av bleieskiftet, men jeg prøver å ikke vekke den) Anonymkode: 57565...684 Og sovner den i stua, så bærer jeg den bare inn på soverommet når vi skal legge oss Anonymkode: 57565...684 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 Jeg vekket aldri, kun ved bæsjebleie rett etter mat for da visste jeg at bæsjen kunne bli liggende en stund. Anonymkode: a7ca1...819 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 Mye skal til! Men nå var min baby ikke en sånn som kunne sove i evigheter og hadde heller ingen problemer med matinntak og vektoppgang. Anonymkode: 52551...a6c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 Vekker ikke for å flytte/skifte bleie. Bare gjør det. Mine sov ofte gjennom sånt. Den ene av mine tre babyer som var litt mer "lettsovende", altså han våknet raskere, det løste vi med at hvis han sov på stua/sofaen/oppå meg, så hadde jeg dyne + pute på sofaen og bare sov der jeg også. Var uansett max et par timer før det var pupp igjen så Anonymkode: 095d0...73d 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #7 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når den er så liten vekker jeg dem kun hvis det er lenge siden mat. Søvn kan man knapt påvirke de første ukene og månedene. Bleieskift tar vi på sovende baby. (Noen ganger våkner den jo av bleieskiftet, men jeg prøver å ikke vekke den) Anonymkode: 57565...684 Vår baby hater bleieskift, så det sover han ikke igjennom dessverre, hehe. Derfor synes vi det er litt vanskelig, skal vi vekke med en gang vi merker bæsjelukt? Selv om han bare har sovet litt? 😬 Anonymkode: 67172...d79
mingus Skrevet 20. april 2022 #8 Skrevet 20. april 2022 Vekket ikke babyen i begynnelsen fordi hun har en storebror som ikke er i en alder der man kan be han sitte stille og snakke lavt... Har begynt å legge henne på eget rom for lur, så nå går jeg oftere inn og kanskje tilogmed vekker hvis hun har ligget der et par timer og jeg har melkespreng. I begynnelsen kom storebror og banket på døren og ville hun skulle våkne, men han skjønner hun trenger å sove for å bli stor og klok nå heldigvis. Så da kan jeg endelig gjøre litt husarbeid igjen rundt her 😅
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #9 Skrevet 20. april 2022 Jeg hadde en baby som sjelden sov særlig, så min regel var ''vekkes kun hvis vi må evakuere grunnet øyeblikkelig nød'' 😆 Spøk til side. Bæsjebleier har jeg alltid tatt med én gang, selv om jeg risikerte å vekke han. Vekket dog aldri for mat etc (fullbåren og frisk baby). Babyer på 2 uker har ingen døgnrytme, så at dere vekker fordi hen sovner ''for tidlig'' har ingenting for seg ut over at dere risikerer overtrøtt baby. Barnet vil ikke sove lenger når dere legger dere, av at dere vekker når hen sovner på ''feil'' tidspunkt. Jeg ville prøvd å flytte sovende når dere legger dere, eller bare sovet i stua til baby våkner av seg selv. Anonymkode: 0d563...2e1 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #10 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har en 16 dager gammel baby og er med andre ord nybakte foreldre. Man hører jo så mye rart fra alle kanter, men en av de tingene som går igjen, er at man ikke skal vekke en baby som sover (med mindre den ikke har spist på mange timer). Noen ganger føler vi uansett at vi bør vekke han, for eksempel ved bæsjebleier. Også om han sovner på veldig ugunstig tidspunkt i stua rett før vi legger oss, for han kan jo sove mange timer når han først setter i gang. Hva skal til for at dere vekker babyen? Anonymkode: 67172...d79 Kun for mat. Hvis det går mer enn tre- fire timer siden siste måltid. Ellers bør du la babyen få sove. Anonymkode: 82286...d48 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #11 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vekket aldri, kun ved bæsjebleie rett etter mat for da visste jeg at bæsjen kunne bli liggende en stund. Anonymkode: a7ca1...819 Breaking news. En kan skifte bæsjebleier på sovende baby. Uten at de våkner!!! Anonymkode: 15432...ee2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #12 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vår baby hater bleieskift, så det sover han ikke igjennom dessverre, hehe. Derfor synes vi det er litt vanskelig, skal vi vekke med en gang vi merker bæsjelukt? Selv om han bare har sovet litt? 😬 Anonymkode: 67172...d79 Ja, bæsjebleier må tas med en gang 😕 Men tips: Bruk alltid klut/engangsklut med varmt vann, ikke kalde, ekle våtservietter. Ha mykt håndkle på stellematta, gjerne dempet lys. Eller skift i sofa/seng/der babyen ligger når dere merker det. Små bakeboller er fine å bruke for å ha med varmt vann i ved skift. Anonymkode: 095d0...73d 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 21.38): Breaking news. En kan skifte bæsjebleier på sovende baby. Uten at de våkner!!! Anonymkode: 15432...ee2 Min våkner av bleiskift.. så om hun sover lenge starter jeg m bleiskift og så ammer jeg henne.. Anonymkode: 3eafd...2c6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #14 Skrevet 23. april 2022 Pleide aldri å vekke han😅 på sykehuset sa de «vekk babyen hver tredje time for mating», men HS mente det var tull og at vi skulle la babyen (og oss selv) sove såfremt han hadde flere tissebleier og la på seg, hvilket han altså gjorde kunne sove 5 timer i strekk om natta fra han var født så vi nøt bare å ha en baby som sov om natta og ammet mye om dagen Anonymkode: 05565...21b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #15 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 12.00): Vår baby hater bleieskift, så det sover han ikke igjennom dessverre, hehe. Derfor synes vi det er litt vanskelig, skal vi vekke med en gang vi merker bæsjelukt? Selv om han bare har sovet litt? 😬 Anonymkode: 67172...d79 Ja, bæsjebleier bør alltid skiftes snarest, dette pga sårhet! Anonymkode: e8acd...8a6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 Vi hadde to lettsovende babyer. Ved en liten gul flekk i bleia lot jeg de sove, ved mer bæsj byttet jeg i senga selv om de sov (lurte et håndkle under). Ja, de våknet, men så med litt amming igjen sovnet de fort når de slapp å bli båret på. Når de var så små så vekket vi heller aldri om det nærmet seg leggetid for oss. På sikt skal de jo gjerne inn i døgnrytmen noe ala sove fra 19-07, så selv om de ikke har døgnrytme i starten, så har vi helt fra starten av øvd på at natt er natt. Så fra 18-19 så må de jo gjerne sove i et strekk til neste dag om de det. Anonymkode: 4c7a5...947
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 Skifter alltid bæsjebleier med en gang, men begge mine har foretrukket blikkontakt under driting (🙈😆) så sjelden en utfordring med kræsj mellom soving og bleieskift. Ellers kan vel vekking av babyer oppsummeres slik; eldste ble ikke vekket under noen omstendighet og jeg omstrukturerte heller hele dagen enn å påvirke søvnen hans negativt. Yngste vekkes enten med vilje eller mer uhell stadig vekk fordi livet dundrer på og han må tilpasse seg. Hardt å være lillebror 🙈❤️ Anonymkode: 6adc0...108
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 23.07): Pleide aldri å vekke han😅 på sykehuset sa de «vekk babyen hver tredje time for mating», men HS mente det var tull og at vi skulle la babyen (og oss selv) sove såfremt han hadde flere tissebleier og la på seg, hvilket han altså gjorde kunne sove 5 timer i strekk om natta fra han var født så vi nøt bare å ha en baby som sov om natta og ammet mye om dagen Anonymkode: 05565...21b Dette fikk vi også høre på fødeavdelingen! Det var såå viktig å amme minst hver tredje time til og med på natta, så de første dagene hadde vi på alarm hver tredje time på natta og vekte ham for mat 🤦🏼♀️ Holdt bare på med galskapen i noen dager heldigvis, og både jordmor og helsesøster virket noe lattermilde da de var på hjemmebesøk og vi spurte om det virkelig var nødvendig 😂 Heldigvis var begge enige i at det er helt unødvendig så lenge babyen legger på seg. Anonymkode: 67172...d79 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 12.00): Vår baby hater bleieskift, så det sover han ikke igjennom dessverre, hehe. Derfor synes vi det er litt vanskelig, skal vi vekke med en gang vi merker bæsjelukt? Selv om han bare har sovet litt? 😬 Anonymkode: 67172...d79 Vi har alltid skifta bæsjebleie ASAP! Å bli kvitt bleieutslett når man først har fått det virker som noe herk. Bedre med 10 min byssing enn timesvis med hyling fordi stumpen er så vond 😥 Anonymkode: 5a5ea...2a9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #20 Skrevet 25. april 2022 Har alltid skiftet bleie med én gang, og begge har stort sett våknet av dette. Ellers skal det mye til for at jeg vekker, må eventuelt være en avtale vi skal rekke. Anonymkode: 09dd7...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå