AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Min AAP avsluttes snart. Oppfølgingen fra NAV gjennom perioden med AAP har av ulike grunner vært vanskelig. Dette har medført at jeg ikke ønsker å ha NAV "hengende over meg" når jeg nå søker jobb. Videre oppfølging ser jeg ikke som et bedre alternativ enn å stå på egne ben, da kontakten med NAV har vært mer belastende enn helsebringende. Jeg er aktiv jobbsøker, har vært til noen intervjuer, men har dessverre ikke landet en jobb ennå. Jeg har godt håp om å få jobb innen relativt kort tid. Men siden jeg har barn har jeg behov for en viss økonomisk sikkerhet og spørsmålet er da om jeg kan søke dagpenger når AAP-perioden utløper? Hvor raskt bør jeg i tilfelle gjøre dette? Og skulle du lure på hvorfor jeg spør på et nettforum i stedet for å snakke med veileder, er det fordi jeg mest sannsynlig får raskere og bedre svar her. Anonymkode: 8f127...367
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min AAP avsluttes snart. Oppfølgingen fra NAV gjennom perioden med AAP har av ulike grunner vært vanskelig. Dette har medført at jeg ikke ønsker å ha NAV "hengende over meg" når jeg nå søker jobb. Videre oppfølging ser jeg ikke som et bedre alternativ enn å stå på egne ben, da kontakten med NAV har vært mer belastende enn helsebringende. Jeg er aktiv jobbsøker, har vært til noen intervjuer, men har dessverre ikke landet en jobb ennå. Jeg har godt håp om å få jobb innen relativt kort tid. Men siden jeg har barn har jeg behov for en viss økonomisk sikkerhet og spørsmålet er da om jeg kan søke dagpenger når AAP-perioden utløper? Hvor raskt bør jeg i tilfelle gjøre dette? Og skulle du lure på hvorfor jeg spør på et nettforum i stedet for å snakke med veileder, er det fordi jeg mest sannsynlig får raskere og bedre svar her. Anonymkode: 8f127...367 Jeg vet ikke om du får dagpenger etter å ha vært på AAP. Men du kommer ikke til å få stå på egne bein hvis du går på dagpenger. Nav krever at du går på kursene de ønsker, søker på alt du er kvalifisert til, og sender meldinger og oppgaver til deg i tide og utide Anonymkode: 970c1...4fb 1 2
Leo Skrevet 20. april 2022 #3 Skrevet 20. april 2022 Du opparbeider deg ikke rett til dagpenger på AAP, men du kan få AAP i inntil seks måneder som arbeidssøker. Arbeidsavklaringspenger (AAP) - nav.no 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om du får dagpenger etter å ha vært på AAP. Men du kommer ikke til å få stå på egne bein hvis du går på dagpenger. Nav krever at du går på kursene de ønsker, søker på alt du er kvalifisert til, og sender meldinger og oppgaver til deg i tide og utide Anonymkode: 970c1...4fb Det blir ikke noe problem Med å stå på egne ben mener jeg å slippe å forholde meg til en veileder som tror hun er både lege, behandler og foresatt. Jeg søker allerede på alt jeg er kvalifisert til, mobil og sosialt anlagt, og i tillegg godt kvalifisert på IT-fronten. Anonymkode: 8f127...367 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 Leo skrev (5 minutter siden): Du opparbeider deg ikke rett til dagpenger på AAP, men du kan få AAP i inntil seks måneder som arbeidssøker. Arbeidsavklaringspenger (AAP) - nav.no Må jeg gjøre noe for å følge opp dette, annet enn å stå som jobbsøker? Går AAP videre av seg selv frem til jeg melder inn at jeg har fått jobb? Anonymkode: 8f127...367
Leo Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må jeg gjøre noe for å følge opp dette, annet enn å stå som jobbsøker? Går AAP videre av seg selv frem til jeg melder inn at jeg har fått jobb? Anonymkode: 8f127...367 Det tør jeg ikke svare deg på. Jeg ville ha tatt det i skriftlig dialog med NAV slik at du har det svart på hvitt og slipper problemer i ettertid.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #7 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må jeg gjøre noe for å følge opp dette, annet enn å stå som jobbsøker? Går AAP videre av seg selv frem til jeg melder inn at jeg har fått jobb? Anonymkode: 8f127...367 Du bør nok desverre forholde deg til veilederen din. Det er den personen som har ansvar for disse tingene, som vurdering av om du trenger forlenget aap i jobbsøk periode. Selv om det er en annen del av nav ( arbeid og ytelse) som gjør selve vedtaket. Men om du ønsker å snakke med andre for generell veiledning om disse ordningene, jan du enten ringe kontakttelefonen, eller du kan sende en melding til nav ( ikke i aktivitetsplan, men via den andre meldingsfunksjonen) . De kan forklare prosessen. Anonymkode: 3ff71...6c8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #8 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du bør nok desverre forholde deg til veilederen din. Det er den personen som har ansvar for disse tingene, som vurdering av om du trenger forlenget aap i jobbsøk periode. Selv om det er en annen del av nav ( arbeid og ytelse) som gjør selve vedtaket. Men om du ønsker å snakke med andre for generell veiledning om disse ordningene, jan du enten ringe kontakttelefonen, eller du kan sende en melding til nav ( ikke i aktivitetsplan, men via den andre meldingsfunksjonen) . De kan forklare prosessen. Anonymkode: 3ff71...6c8 Ok, da skal jeg ringe kontakttelefonen. Jeg antar sjansen er stor for at jeg havner tilbake hos veileder og da er like langt mtp hennes "vurdering av behov". Men det er verdt forsøket. Anonymkode: 8f127...367
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #9 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, da skal jeg ringe kontakttelefonen. Jeg antar sjansen er stor for at jeg havner tilbake hos veileder og da er like langt mtp hennes "vurdering av behov". Men det er verdt forsøket. Anonymkode: 8f127...367 Ja.du har klagerett om det er noe du tenker er feil i vedtakene dine Og om det er noe vedtak eller noe du vil klage på har kontakttelefon plikt til å veilede deg om hva klageretten innebærer og i hvordan du evt. gjør det. Anonymkode: 3ff71...6c8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #10 Skrevet 20. april 2022 Er i samme situasjon. Bortsett fra at hos meg utgår AAP men jeg søker om ufør, ikke dagpenger. Men jo, du kan få dagpenger etter AAP. Når du er arbeidssøkende kan du utvide AAP med 6 mndr, som du har fått beskjed om. Du kan også søke om forlengelse av AAP på spesielle vilkår, som feks at du har et barn som trenger oppfølging psykisk eller fysisk. I min situasjon har jeg sendt en ny søknad om AAP til nav nå, i påvente av at saken om ufør behandles. De sier pr tlf at så lenge man er under utredning mtp ufør, så forelenges AAP automatisk, mens man venter. Så kan man altså søke om utvidet aap i enkelte tilfeller som nevnt. Det står at det er max 4 år med aap men jeg vet tilfeller der det har vart i opptil 6 år fordi det var annen avklaring som måtte til. Anonymkode: 136f7...6cc
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #11 Skrevet 20. april 2022 Du må gi beskjed til veilederen din at du er klar for å søke arbeid. Da vil hun gjøre om AEVen din og gi beskjed til forvaltning at ditt ordinære AAP vedtak skal stanses og at du istedenfor får vedtak på AAP som arbeidssøker. Det kan du få i maks 6 mnd. Det vedtaket følger egentlig dagpengereglementet med alt det innebærer. De fleste kontorer vil da også gi deg en ny veileder som følger opp ordinære arbeidssøkere, men det er litt forskjell fra kontor til kontor. Hvis det kontoret du tilhører har en slik praksis, så tipper jeg hun gjør det raskt. Å avslutte brukere er alle veiledere raske med å gjøre. Du kan sende inn en serviceklage om du ikke er fornøyd med oppfølgingen. Gjøres på nav.no Anonymkode: 27e99...d9c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #12 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er i samme situasjon. Bortsett fra at hos meg utgår AAP men jeg søker om ufør, ikke dagpenger. Men jo, du kan få dagpenger etter AAP. Når du er arbeidssøkende kan du utvide AAP med 6 mndr, som du har fått beskjed om. Du kan også søke om forlengelse av AAP på spesielle vilkår, som feks at du har et barn som trenger oppfølging psykisk eller fysisk. I min situasjon har jeg sendt en ny søknad om AAP til nav nå, i påvente av at saken om ufør behandles. De sier pr tlf at så lenge man er under utredning mtp ufør, så forelenges AAP automatisk, mens man venter. Så kan man altså søke om utvidet aap i enkelte tilfeller som nevnt. Det står at det er max 4 år med aap men jeg vet tilfeller der det har vart i opptil 6 år fordi det var annen avklaring som måtte til. Anonymkode: 136f7...6cc Nei, du kan ikke få dagpenger etter AAP. Men man kan få AAP som arbeidssøker i maks 6 mnd. Når du søker om ufør så får du et eget AAP vedtak i påvente av at uføresøknaden behandles, men det er i maks 8 mnd. Nå behandles de aller fleste søknadene i god tid innen fristen. Men går det over 8 mnd, så har du ikke rettigheter på AAP så lenge søknaden er til behandling. Man søker ikke formelt om vedtaksendringene, det er veileder som sender inn begrunnelse om dette. Anonymkode: 27e99...d9c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #13 Skrevet 20. april 2022 Jeg forstår deg veldig godt. Jeg var glade for å bli kvitt dem selv, for det var bare mas! Jeg jobba jo etter hvert også fulltid i praksis (ubetalt) men det var visst feil det også, selv om de pressa meg til det. Dersom du vil ha rask jobb så anbefaler jeg deg å søke som barnehageassistent. Du trenger ikke utdanning for det, og de trenger mye hjelp. Det som er litt dumt er at den første utbetalingen skjedde en god stund etter jeg begynte. Jeg begynte å jobbe i begynnelsen av mars, og utbetalingen kom nå 20 april. Uansett ønsker jeg det masse lykke til! Livet mitt er mye bedre uten NAV 😊 Anonymkode: 82bfc...44b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå