AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #1 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg er på sykehus akkurat nå (ikke somatisk) og her skal jeg være en stund (det er ikke snakk om et kortvarig opphold, så jeg trenger ikke energitett kost). Selv om jeg ble innlagt, så tenker jeg å fortsette med dietten (må ned 10-15 kg), men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å gå ned med denne sykehusmaten. Det er jo en eneste karbofest! Korn, korn og mer korn - brød\knekkebrød\ havregrøt til frokost, lunsj og kveldsmat. Masse sukker: melk\ juice\ saft, frukt, yoghurter, müsli osv. Kaloririk husmannskost I tillegg til dette kommer dessert (vaniljesaus over fruktsalat, kaker, puddinger osv.) og usunne middager som lasagne, taco, spagetti osv. Jeg har ikke mulighet til å lage egen mat eller kjøpe inn egen mat. Å ikke gå på diett\ spise redusert er heller ikke aktuelt. Vil jeg gå ned hvis jeg spiser havregrøt med melk til frokost, 2 knekkebrød med pålegg til lunsj, liten porsjon middag og cottage cheese til kveldsmat? Anonymkode: 836d2...bf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Del Skrevet 20. april 2022 Si du går på lavkarbo da vell Anonymkode: e6f72...780 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #3 Del Skrevet 20. april 2022 Dersom du spise i mindre menger vil det gå fint, og du må jo ikke spise dessert? Du trenger ikke å drikke sukkerholdige drikker? Hold deg til vann? Hvis du bare spiser havregrøt og knekkebrød vil du rase ned i vekt😅 Anonymkode: 81eb5...031 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #4 Del Skrevet 20. april 2022 Du går ned hvis du spiser mindre kcal enn du forbrenner. Ta på godt med pålegg og grønt på brødskiver/knekkebrød, drikk vann til maten (evt melk) og dropp desserten. Anonymkode: 46c0b...946 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #5 Del Skrevet 20. april 2022 Snakk med personalet da! Så lenge du ikke er innlagt pga spiseforstyrrelser vil de nok legge til rette for deg vil jeg tro! Anonymkode: 9a877...a52 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #6 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg holder ikke på med noe vektnedgang, men er liten av meg og trenger derav færre kalorier enn en typisk "standardkost" på sykehuset. Om jeg var innlagt så ville jeg droppet melk, juice, saft, fruktyoghurt, og dessertene. Jeg ville også ikke nødvendigvis spist opp all maten på tallerkenen om maten var porsjonert ut Er det ikke mulig å gjøre noe a la dette? Korn er ikke nødvendigvis dårlig. Skal man ned i vekt så må man bare innta færre kalorier enn man forbrenner, det er ikke nødvendig å sky korn som pesten Anonymkode: 2c048...3b2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #7 Del Skrevet 20. april 2022 Det er bare å si hva du vil spise. Hvis du er innlagt i psykiatrien, så har du en kontaktperson hver vakt vil jeg tro. Og da ber du denne kontaktpersonen lage den maten du ønsker. Jeg jobber på psyk.avd. og har vi pasienter som spiser en spesiell sort mat, feks lavkarbo/keto, så tilrettelegger vi. Lager egg i diverse varianter, steker kjøttdeig, grønnsaker og slikt. Bare å si ifra😊 Anonymkode: 96c20...214 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #8 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er bare å si hva du vil spise. Hvis du er innlagt i psykiatrien, så har du en kontaktperson hver vakt vil jeg tro. Og da ber du denne kontaktpersonen lage den maten du ønsker. Jeg jobber på psyk.avd. og har vi pasienter som spiser en spesiell sort mat, feks lavkarbo/keto, så tilrettelegger vi. Lager egg i diverse varianter, steker kjøttdeig, grønnsaker og slikt. Bare å si ifra😊 Anonymkode: 96c20...214 De tilrettelegger ikke for lavkarbo\ keto her, jeg har prøvd å snakke med dem, men de sier at de ikke har tid til å lage "spesialmat", så jeg må gjøre det beste ut av "sykehusmaten".. Og det blir vanskelig når det er vafler den ene dagen, usunn lunsj den andre dagen, usunn middag den tredje dagen i tillegg til risengrynsgrøt på lørdag... Anonymkode: 836d2...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #9 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De tilrettelegger ikke for lavkarbo\ keto her, jeg har prøvd å snakke med dem, men de sier at de ikke har tid til å lage "spesialmat", så jeg må gjøre det beste ut av "sykehusmaten".. Og det blir vanskelig når det er vafler den ene dagen, usunn lunsj den andre dagen, usunn middag den tredje dagen i tillegg til risengrynsgrøt på lørdag... Anonymkode: 836d2...bf5 Hva slags avdeling er du innlagt på da? Høres jo veldig merkelig at de ikke lager sunnere mat! Anonymkode: 9a877...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #10 Del Skrevet 20. april 2022 Det er jo bare å spise litt mindre. Jeg gjorde det selv og gikk ned 10 ved å spise helt normal mat, ja til og med pizza, lasagne og pasta. Og brød. Er det vafler så spiser du en i stedet for 2 eller 3. Er det hva du kaller usunn middag så spiser du en mindre porsjon. Dette er forøvrig helt normale problemer når du er hos venner og familie og, hvor det forventes at du spiser det som blir servert. Greit å bare venne seg til redusert middag når den er mer usunn enn du liker. Anonymkode: 6aa52...9c2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #11 Del Skrevet 20. april 2022 Som andre sier her, du må jo bare gjøre det beste ut av det? Vet ikke hva annet du hadde forventet av svar? Vi kan jo ikke trylle så du får servert noe annet? Unngå søt drikke, ikke spis dessert, ha minimalt med sukker på grøten. Ta sunne valg der du kan. Dropp smør på knekkebrød/brødskiver, velg magert pålegg. Kontroller mengden middag du spiser, spis opp grønnsakene først, dytt bort noe av sausen. Anonymkode: 7299b...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #12 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som andre sier her, du må jo bare gjøre det beste ut av det? Vet ikke hva annet du hadde forventet av svar? Vi kan jo ikke trylle så du får servert noe annet? Unngå søt drikke, ikke spis dessert, ha minimalt med sukker på grøten. Ta sunne valg der du kan. Dropp smør på knekkebrød/brødskiver, velg magert pålegg. Kontroller mengden middag du spiser, spis opp grønnsakene først, dytt bort noe av sausen. Anonymkode: 7299b...5ce Men spørsmålet er om jeg vil gå ned 10 kg ved å spise denne maten, selv om jeg kutter ned på de verste sukkerbombene, bare ved å spise litt mindre (ca. 500-1000 kcal i underskudd per dag) Anonymkode: 836d2...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #13 Del Skrevet 20. april 2022 Selvfølgelig vil du gå ned i vekt om du inntar 500 kcal færre enn du forbrenner pr dag, uansett hva du spiser! Hvor lang tid det tar for akkurat deg å gå ned 10 kilo vet ingen av oss, men du vil gå ned så lenge du spiser mindre enn du forbrenner! Anonymkode: 9ce62...ce4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #14 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men spørsmålet er om jeg vil gå ned 10 kg ved å spise denne maten, selv om jeg kutter ned på de verste sukkerbombene, bare ved å spise litt mindre (ca. 500-1000 kcal i underskudd per dag) Anonymkode: 836d2...bf5 Hvis du legger i underskudd vil du gå ned (med mindre du er i bare marginatl underskudd og kun spiser ultraprosessert mat. Kroppen tar opp mye mer av energien fra ultraprosessert mat enn fra røvarer). Mengder kan vi selvsagt ikke svare på, da vi ikke vet hva du har i grunnforbrenning (kan variere noe selv for folk med samme høyde, vekt og fett/muskelfordeling) og alle detalger om maten. Havregrøt til frokost for eksempel. Ting som spiller inn: er den laget på vann? Lettmelk? H-melk? Hvor mye havregryn? Er det sukker eller andre ting i, som påvirker kaloriinnholdet? Hvor mye spiser du? Det er umulig å gi et svar uten alle disse tallene, men om du spiser færre kalorier enn du bruker så går du ned. Anonymkode: 7299b...5ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #15 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags avdeling er du innlagt på da? Høres jo veldig merkelig at de ikke lager sunnere mat! Anonymkode: 9a877...a52 kan jo ikke si det da Anonymkode: 836d2...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #16 Del Skrevet 20. april 2022 Hvis du ikke er innlagt somatisk så er det vel psykiatri eller rus, og da har du kanskje andre ting å tenke på enn å skulle slanke deg. Det er viktig å spise godt når du skal bli frisk. Du kan jo spise litt mindre, eller velge ut de delene av maten som passer til ditt kosthold dersom dette er veldig viktig for deg. Til andre måltid enn middag lager du vel til maten og porsjonen selv. Er det forresten ikke et pasientkjøleskap slik at du kan handle noe egen mat, for eksempel pålegg? Anonymkode: d27c1...3c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): kan jo ikke si det da Anonymkode: 836d2...bf5 Hvorfor ikke? Ingen her vet uansett hvem du er… Anonymkode: 9a877...a52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg har vært langvarig innlagt på lukket psyk selv, og selv om middagene er husmannskost, og de fokuserer på at det skal være litt kosemat tilgjengelig så finnes det ofte alternativer. Du forsyner deg også selv av middag og det var alltid grønnsaker eller salat ved siden av. Du tar jo det du ønsker. Vi kunne feks også melde oss som vegetarianer, da får man egen middag. Ellers var det alltid masse pålegg å velge mellom, ulike brød/knekkebrød, alltid frukt og te tilgjengelig osv. De kuttet alltid opp masse tomat/agurk/paprika til alle «brødmåltider». Ofte tok jeg masse av dette, samt en del skinke og et par husman knekkebrød. Dette trenger virkelig ikke bli et problem. Man kan også få besøk, og de kan ta med matvarer til deg (selv om vi ikke hadde særlig tilgang på kjøleskap). Kunne også gå innom butikk med følge. Det var både ergometersykkel tilgjengelig, og du kan gjøre styrkeøvelser på rommet. Ofte var det felles yoga. Fokuser på det viktigste først nå, å bli friskere. Du har et helt liv på å slanke deg mer målrettet senere. God bedring💛 Anonymkode: 60998...744 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 20. april 2022 #19 Del Skrevet 20. april 2022 Kan du ikke kjøpe inn din egen mat? Eller få noen til og kjøpe inn for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #20 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg holder ikke på med noe vektnedgang, men er liten av meg og trenger derav færre kalorier enn en typisk "standardkost" på sykehuset. Om jeg var innlagt så ville jeg droppet melk, juice, saft, fruktyoghurt, og dessertene. Jeg ville også ikke nødvendigvis spist opp all maten på tallerkenen om maten var porsjonert ut Er det ikke mulig å gjøre noe a la dette? Korn er ikke nødvendigvis dårlig. Skal man ned i vekt så må man bare innta færre kalorier enn man forbrenner, det er ikke nødvendig å sky korn som pesten Anonymkode: 2c048...3b2 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men spørsmålet er om jeg vil gå ned 10 kg ved å spise denne maten, selv om jeg kutter ned på de verste sukkerbombene, bare ved å spise litt mindre (ca. 500-1000 kcal i underskudd per dag) Anonymkode: 836d2...bf5 Hvorfor skriver du at du ikke holder på med vektnedgang, når det er det du gjør? Ned 10 kg er åpenbart vektnedgang. Om du er liten av deg, vil 500-1000 kcal i underskudd utgjøre mye, ikke bare "litt mindre". Jeg frykter du er innlagt pga. spiseforstyrrelser. Anonymkode: 0f799...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå