Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er lege det mest respekterte yrke?

Anonymkode: 266b5...e20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei tenker hellre dommer, advokat forskere, proffesorer, kanskje også politi

Anonymkode: aa0a4...a37

AnonymBruker
Skrevet

I følge karrierestart.no er dette lista:

De ti yrkene med høyest status

1. Ambassadør

2. Lege

3. Dommer

4. Professor

5. Advokat

6. Pilot

7. Administrerende direktør

8. Forsker

9. Sivilingeniør

10. Statsråd

Anonymkode: c3596...93d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei tenker hellre dommer, advokat forskere, proffesorer, kanskje også politi

Anonymkode: aa0a4...a37

Altså, det er flere leger som også er professorer. Det er åpenbart mer respektert å være lege enn professor i kjønnsstudier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er lege det mest respekterte yrke?

Respekt og respekt..   det er ikke det beste for lommeboken eller om du trenger fritid..  

Dommer, det er det respekt av. Advokater tjener mye og får oppmerksomhet. En lege jobber mye og får dritt på legelisten til takk...

Anonymkode: 6110e...027

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva sivilingeniørene gjør på den lista? Og vellykkede anerkjente kunstnere (forfattere, musikere, malere), de er ikke med(høy status blant jurister og forskere og leger og ud-folk her jeg bor). 
Tror legers status synker for tiden. Men et fint høystatus-yrke er det jo, best hvis man kombinerer med forskning :) 

Anonymkode: d17fc...0b7

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor spiller det noen rolle?:klo:

Jeg respekterer folk som er flinke i jobben sin. Jeg har null respekt for en dårlig lege, men jeg har stor respekt for en dyktig bilmekaniker.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I følge karrierestart.no er dette lista:

De ti yrkene med høyest status

1. Ambassadør

2. Lege

3. Dommer

4. Professor

5. Advokat

6. Pilot

7. Administrerende direktør

8. Forsker

9. Sivilingeniør

10. Statsråd

Anonymkode: c3596...93d

Det var en merkelig liste, det er for eksempel mange flere professorer, siv.inger og forskere enn det er statsråder? 
For meg kommer nok dommer omtrent høyest på lista, mulig statsråd kommer over. 
Jeg ville også plassert professor og adm.dir over lege. 

Anonymkode: 06a18...456

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (5 timer siden):

Altså, det er flere leger som også er professorer. Det er åpenbart mer respektert å være lege enn professor i kjønnsstudier. 

Nei, det er det ikke… nåløyet for å bli professor, uavhengig av fag, er mye mindre enn å bli lege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om vii kunne slutte å statusregulere yrker? Alle er like viktig for et eller annet, det er ikke slik at jo høyere lønn og lengre utdanning jo viktigere. 

Anonymkode: 463c0...797

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det var en merkelig liste, det er for eksempel mange flere professorer, siv.inger og forskere enn det er statsråder? 
For meg kommer nok dommer omtrent høyest på lista, mulig statsråd kommer over. 
Jeg ville også plassert professor og adm.dir over lege. 

Kommer nok an på statsrådposten også. Å ha et lite departement i et halvt år er noe ganske annet enn å være utenriksminister eller finansminister. Men statstrådpostene er verv og ikke yrker. Høyesterettsdommer må nok komme temmelig høyt når det kommer til status. Da er man  blant landets beste jurister og man er den som dømmer i siste innstans. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor professor er respektert, de fleste har forsket så smalt på et område at de har endt opp som sneversynte bedrevitere. 

Anonymkode: ea71f...0d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Advokater favner jo bredt og kan like gjerne være noe ræl ala Per Danielsen og Mona Høiness, eller en ukjent lokal lurendreier. 

Statsråder har vist seg å være så mye trash opp i gjennom, får ikke respekt av meg pga sin tittel. 

Etter min mening finnes det ikke "høy respekterte yrker", men høyt respekterte folk. Uavhengig av om de er renholder, lege eller ansatt i posten...

Anonymkode: 2790d...8c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenk om vii kunne slutte å statusregulere yrker? Alle er like viktig for et eller annet, det er ikke slik at jo høyere lønn og lengre utdanning jo viktigere. 

Hvis armen din er brukket og søppelkassen din er full, hva er viktigst for deg av av en lege og en som kjører søppel?

Anonymkode: fe065...745

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjønner ikke helt hva sivilingeniørene gjør på den lista? 

Anonymkode: d17fc...0b7

Hvis legen roter til noe så dør en pasient, hvis en sivilingeniør roter til noe så styrter flyet?

Anonymkode: 5153f...c1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg respekterer folk som er gode i jobben sin, uansett yrke. 

En veldig god renholder gir mer respekt enn en elendig lege.

Anonymkode: add6a...764

AnonymBruker
Skrevet

Naahhh.. jeg er vel en av dem som ikke synes leger er spesielt imponerende eller stilig. 

Det jeg synes er status, er å være blant de beste i sitt felt. En musiker, skuespiller, kunstner eller forfatter som er veldig dyktig/ettertraktet/kjent vil ha høy status. Det samme kan sies om en lang rekke yrker, selv en frisør, sminkør, tatovør, kokk eller kakepynter kan ha høy status. Det finnes til og med ettertraktede vaskehjelper og barnepiker. Netflix har et program om to suksessrike venninner som har blitt steinrike - og Netflix/Instragram-kjendiser - på å rydde i skuffer og skap. En aksjemegler som er helt rå og tjener mye vil ha høy status, imens en som feiler vil ha lav. En Meredith Grey har høyere status enn fastlegen din.

Professorer har høy status. Men så er det ikke alltid "alle" blir like imponert om man har studert paringsritualet til tibetanske maur i fem år kontra om man er en rakettforsker. Det er jo en statusforskjell mellom yrker og fag også såklart. 

Men mest av alt innad i fag. Vi vet jo alle at en musiker både kan være alt fra rockestjerne til talentløs boms.

Anonymkode: 4c880...d59

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Kastanjefrø skrev (13 timer siden):

Professor er jo høyest på utdanningsstigen. De fleste leger blir ikke professorer, nettopp fordi det krever mye å bli det, uansett fag. Man må ha forska/publisert mye for å komme dit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis armen din er brukket og søppelkassen din er full, hva er viktigst for deg av av en lege og en som kjører søppel?

Anonymkode: fe065...745

Slik greier jeg ikke å vurdere. Man er viktig selv om det ikke går på liv og helse. Det bryter bare ned folk å rangere slik mener jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føles som eldre og en del fra andre kulturer har lege øverst på listen. Det er jo blitt et kvinnedominert yrke, de fleste jobber i helsevesenet, helt ok lønn. 

Anonymkode: 6980b...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...