Gå til innhold

hekla/strikka babyteppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

noen som kan hjelpe meg med en oppskrift på hekling/strikking av et babyteppe. Helt enkelt firkanta babyteppe... sånn a'la teppet som babyen t kronprinsesse mary hadde til sin baby... hvis det var noen andre enn meg som såg d da.. ;o)

Tenkte off-white... :)

På forhånd takk ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ikke det teppet, men slik strikker du et enkelt teppe:

Legg opp tre masker.

Ikke strikk første maske, bare flytt den over på andre pinnen.

Øk med en maske (plukk opp en tråd, vri den og strikk).

Strikk ut pinnen.

Slik fortsetter du å strikke frem og tilbake, og øke etter første maske på vher omgang, til teppet er passe stort.

Så gjør du omvendt.

ETter første maske strikker du to masker sammen (felle en maske).

Strikk ut pinnen.

Gjenta til det bare er tre masker igjen på pinnen. Fell av.

Hvis du vil hekle, lager du bestemorsruter av babyull i ulike farger. Sy dem sammen og avslutt med en kant rundt. Kjempefint! JEg har lagd mange slike.

Skrevet

Jeg foreslår de som jeg har laget... De er i ull, blir kjempemyke og gode. Må sies at de er store, veldig store...

Legg opp 200-300 masker (alt etter hvor stort du vil ha det og hvor tjukt garn du bruker). Strikk rett frem og tilbake - helt til du synes det er stort nok. Da blir det rillestrikk - og det varmer veldig godt!

Jeg har brukt 350 og 250 masker på mine tepper. 350 var med tynt garn, 250 med tjukkere garn. De ble 1,3m og 1,5 meter brede. Strikka dem i underkant av 1 meter lange. Mener jeg brukte 8 nøster på begge teppene. Det ene var i ren ull (lammeull?), det andre i noe superwashull (husker ikke navnet).

Skrevet

Hvis du vil hekle, lager du bestemorsruter av babyull i ulike farger. Sy dem sammen og avslutt med en kant rundt. Kjempefint! JEg har lagd mange slike.

Hva er bestemorsruter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...