Gå til innhold

hekle/strikke babyteppe


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

noen som kan hjelpe meg med en oppskrift på hekling/strikking av et babyteppe. Helt enkelt firkanta babyteppe... sånn a'la teppet som babyen t kronprinsesse mary hadde til sin baby... hvis det var noen andre enn meg som såg d da.. ;o)

Tenkte off-white... :)

På forhånd takk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så nok dessverre ikke babyteppet til den nye danske arveprinsessen, men jeg har strikket noen babytepper. Litt avhengig av hvor erfaren du er til å strikke så finnes mange gode varianter.

1. Lag en prøvelapp (fram og tilbakestrikk) der du finner ut hvor mange masker du strikker per cm. Legg så opp riktig antall masker på en rundpinne og strikk frem og tilbake på rundpinnen (bare rett begge veier). Når teppet er blitt så langt som du ønsker feller du av. Sy et pent bånd (silkebånd eller skråbånd) langs kanten på teppet. Pass på at båndet ikke er for stramt sydd på. (Kan kanskje lønne seg å vaske teppet en gang før du syr på båndet for å være sikker på at det ikke blir feil hvis garnet krymper littegrann.

2. Du kan strikke små lapper i off-white med forskjellig mønster (små hullmønster, perlestrikk, trekantborder osv) som du syr eller masker sammen etterhvert. Jeg synes arbeidet går fortere når man stadig blir ferdig med en lapp enn når jeg blir ferdig med et stort teppe om flere uker. :)

3. Jeg strikket et teppe fra (tror det var Dale) som var strikket på rundpinne og som jeg klippet opp til slutt så det ble en firkant, tok opp masker langs kanten og strikket bord. Øverst var det dobbel bord. Alt var ensfarget og så broderte jeg på til slutt.

Endret av Varja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...