AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Håper noen har noen innspill til meg. Jeg er ung og har aldri vært i en slik situasjon, er ikke særlig tøff av meg så tr Eger virkelig innspill. Spørsmål: Kan jeg be entreprenøren gi meg et tilbud, eller er det meg som må ta første iniativ i denne situasjonen? Prøver å forklare kort: Jeg har arvet en stor eiendom jeg egentlig hadde tenkt å bruke som bolig selv. Nå har jeg fått tilbud av en entreprenør som ønsker å kjøpe eiendommen. Etter å ha gått mange runder med meg selv vurderer jeg nå å selge dersom jeg kan få over markedspris, noe som er godt mulig da entreprenørens prosjekt har god bruk for eiendommen. Jeg snakket med dem for et par uker siden, da skulle jeg komme tilbake til dem når skiftet var gjennomført. De mente vi helt sikkert ville bli enige. Nå må jeg jeg altså kontakte dem igjen, men hva skal jeg si? Helt konkret, gruer meg så sykt Anonymkode: 0e7fe...693
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Entreprenører er griske, det er derfor de tjener rått med penger. De skjønner straks at du er den svake parten her og vil smiske seg til en lav pris. Skal du selge bør eiendommen ut på det åpne markedet, så kan entreprenører sloss seg i mellom og overby hverandre. Selv bør du nok kjøpe megler- eller advokattjenester for å få denne handelen i boks. Det beste for deg ville nok vært å være folkeregisteret på denne adressen ett år før du selger for å slippe beskatning av gevinst. Er du medlem i fagforeningen med advokatforsikring så bruk den nå. Anonymkode: 33502...761
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #3 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Entreprenører er griske, det er derfor de tjener rått med penger. De skjønner straks at du er den svake parten her og vil smiske seg til en lav pris. Skal du selge bør eiendommen ut på det åpne markedet, så kan entreprenører sloss seg i mellom og overby hverandre. Selv bør du nok kjøpe megler- eller advokattjenester for å få denne handelen i boks. Det beste for deg ville nok vært å være folkeregisteret på denne adressen ett år før du selger for å slippe beskatning av gevinst. Er du medlem i fagforeningen med advokatforsikring så bruk den nå. Anonymkode: 33502...761 Takk for svar, i utgangspunktet enig med deg. Men føler meg ikke som den svake part her egentlig. Jeg trenger ikke selge, selger kun om jeg får ønsket pris. Entreprenøren kan spare mye på å kjøpe min eiendom kontra opparbeide nabotomten. Det er ikke aktuelt for meg å selge på det åpne markedet nå. Anonymkode: 0e7fe...693
dyptvann Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 Siden du ikke må selge, så kan du også være krevende i forhandlinger. Husk at de kan være avhengige av tomten eller at tomten din gir dem økt gevinst. Markedsverdien er noe helt annet når det er snakk om entreprenører contra private kjøpere. Jeg ville ha doblet deres tilbud og sett reaksjonen deres. Husk at det er egne regler for skatt på fast eiendom som hovedsaklig selges pga tomten og ikke bebyggelsen uavhengig av botid. Så dette kan være et skattepliktig salg, noe du også må tenke på når du sier hva du er villig til å selge for.
newman01 Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Det beste for deg ville nok vært å være folkeregisteret på denne adressen ett år før du selger for å slippe beskatning av gevinst. Når man arver en bolig arver man også eventuell botid. Så om død part har bodd der minst 12 av de siste 24 måneder og kan selge boligen skattefritt kan man da også selv selge skattefritt. Vær imidlertid oppmerksom på at boliger solgt til utbyggere hvor eiendomsprisen anses å være langt over markedspris er ikke salget lenger skattefritt. Da er det å anse som tomtekjøp, og dette beskattes. Her kan det imidlertid være veldig lurt å engasjere en skattejurist, siden det finnes smutthull også i dette lovverket. Om man f.eks selger tomta inkl bolig for 15 millioner til utbygger blir skatteregningen på 3,3millioner alene. Da kan det være verdt å betale 20'000 til en advokat for litt råd før man signerer papirer Endret 20. april 2022 av newman01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå