Gå til innhold

Barnehagebarn med cøliaki, hvilke rutiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere hvis barn får mat i barnehagen, og ikke tar med egen mat. Hvilke rutiner har barnehagen deres? Er dere trygg på at de følger "reglene"? Hvordan følger dere opp at rutinene blir fulgt? De fleste har kanskje barn som viser tydelig med sporsmitte, så det er vel en grei måte å vite det på... Mitt barn har ikke mye symptomer på sykdommen, men skyhøye prøver. Det er jo likevel viktig at ting blir gjort riktig. De har ikke tatt NCF sitt gratis(!)kurs, det gjør meg skeptisk til hvor mye de forstår alvorlighetsgraden... 

Anonymkode: 72068...5bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage er det ingen med cøliaki som jeg vet om, men det andre alvorlige matallergier og de har epipen dersom uhellet skulle skje. De har strenge regler på kjøkkenet, blant annet at de unngår den maten som barnet er allergisk mot. Det er derimot vanskelig med cøliaki fordi det ikke er gjennomførbart å kutte ut gluten for alle de andre barna. Ville printet ut et informasjonsskriv til barnehagen som beskrives hva de må tenke på. Feks at barnet må ha en egen smørpakke, egen skjærefjøl, egen kniv osv. Uhell kommer til å skje, det er desverre fort gjort i bhg. Men sannsynligheten for uhell kan jo reduseres ved tiltak og kunnskap hos de ansatte. Heldigvis har de fleste i dag ganske god kunnskap om dette, det er ikke like ukjent for folk som for 30 år siden. 

Mitt barn hadde melkeproteinallergi, og da lagde jeg en liste over den maten jeg visste var trygg og den hengte de på kjøleskapet sammen med et bilde av småen sånn at også vikarer lett kunne se hvilket barn det gjaldt. Men det skjedde uhell, enten at barnet tok maten til sidemannen, eller at en vikar ikke var obs. Det skjedde aldri uhell med de faste ansatte, de hadde gode rutiner og var kjent med problemstillingen.

Anonymkode: f7b47...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uhell skal bare ikke skje med cøliaki, mitt barn måtte slutte på sfo, de klarte ikke følge opp og forsøkte ikke en gang følte jeg («uhell kan jo skje», «fikk hun vondt i magen da?»). Det er svært alvorlig. Hun hadde akkurat sluttet i barnehagen da hun fikk diagnosen, men problemstillingen er høyst reell. 
Ts, kontakt likemann i cølialiforeningen.

Anonymkode: 0388e...db1

AnonymBruker
Skrevet

Min har melkeproteinallergi. Og i en tid med stadig flere veganere kan det være vanskelig å få folk til å forstå alvoret. 

Hos oss hjalp det at barnehagen gjorde feil (de brukte samme kniv i hans smør som de hadde brukt de andres smør). Da han dukket opp to dager senere med blødende sår på halve kroppen, så spurte de om det var grunnet deres feil. Jeg måtte jo bare bekrefte, og nevnte også at de to fraværsdagene i mellom der skyldtes at ungen hadde ligget på do i ett døgn. (Sa selvfølgelig også masse trøstende ord om at feil selvfølgelig kan skje i en travel hverdag osv!). 

Etter det gjorde de aldri feil igjen. 

Min erfaring er at Sfo er vanskeligere enn barnehage.  Rett før påske hadde de gitt guttungen rett-i-koppen-kakao. 🤪 så der gikk palmehelga... 

Anonymkode: ae3a3...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...