AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #61 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg synes det er fantastisk med alle som vil bruke bunad!! Selv turister (ser at det er en smule urealistisk, men prinsippet er at alle burde kunne bruke det). Om førstegenerasjons innvandrere føler seg hjemme nok til at de vil bruke nasjonaldrakten vår og ta del i den delen av kulturen vår, så burde vi være stolte og lykkelige over det. Og når det gjelder alle som er andre generasjons osv burde det ikke engang være et tema. Hvorfor skal vi være så ekle og ekskluderende på dette punktet? Folk burde skamme seg. Skal man se på tradisjon og ha strenge "regler" for det, må man ta med hele historien. De moderne bunadene er satt sammen relativt tilfeldig av flere mønstre som er funnet på stedet. De er ikke nødvendigvis forbeholdt det stedet. Andre ting som da må tas hensyn til, er at man ikke hadde sølv i serier, som matchet. Alle brukte masse forskjellig, av ting de fikk/arvet/kjøpte/laget, og satt sammen. Det var ingen faste sammensetninger av noe. De tilpasset alt til egen situasjon. Hadde det bodd muslimer her, hadde de selvfølgelig kombinert med hodeplagg. Hadde de hatt solbriller på den tiden, hadde de aldri tenkt at "det kan jeg ikke bruke sammen med klærne mine". Anonymkode: 72c86...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #62 Del Skrevet 20. april 2022 Er det noen som tenker over det i 2022. Mennesker altså. Festdrakt eller bunader er kjempeflott på alle som vil være med å feire 🥳 Anonymkode: 4c817...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #63 Del Skrevet 20. april 2022 Tidligere synes jeg ikke noe om det, men etter en gjennomgang av mine holdninger synes jeg det er helt flott og jeg ønsker ikke å bidra til å trykke andre ned. Det er nye tider og Norge endrer seg. Med det er det rom for nye og inkluderende tradisjoner. Uansett hudfarge eller kjønn så mener jeg den som ønsker kan bruke bunad. Anonymkode: 41fb2...8be 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. april 2022 #64 Del Skrevet 20. april 2022 Bare bruke bunad det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #65 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Festdrakt ja, men ikke bunad. Spesielt ikke når de bruker hijab eller andre religiøse/ kvinneundertrykkende plagg til. Anonymkode: 0873d...ed4 Som skaut? https://www.nrk.no/urix/norsk-bunad-skapte-kommentar-storm-i-iran-1.12019782 Anonymkode: 970e8...b31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. april 2022 #66 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, man kan jo ikke vite det Så man skal ikke kommentere det. Feil å anta bare basert på utseendet. Men hvis jeg treffer en bekjent med bunad fra et annet sted i landet og spør, å, har du røtter derfra? Og de svarer, nei, har aldri bodd der og har ingen kobling dit, jeg bare synes den er finest. Så synes jeg det er litt merkelig.🤷♂️ Anonymkode: 46c50...fb8 Hadde ikke syns det var merkelig om de var så uheldige å komme fra Gol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #67 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det er fantastisk med alle som vil bruke bunad!! Selv turister (ser at det er en smule urealistisk, men prinsippet er at alle burde kunne bruke det). Om førstegenerasjons innvandrere føler seg hjemme nok til at de vil bruke nasjonaldrakten vår og ta del i den delen av kulturen vår, så burde vi være stolte og lykkelige over det. Og når det gjelder alle som er andre generasjons osv burde det ikke engang være et tema. Hvorfor skal vi være så ekle og ekskluderende på dette punktet? Folk burde skamme seg. Skal man se på tradisjon og ha strenge "regler" for det, må man ta med hele historien. De moderne bunadene er satt sammen relativt tilfeldig av flere mønstre som er funnet på stedet. De er ikke nødvendigvis forbeholdt det stedet. Andre ting som da må tas hensyn til, er at man ikke hadde sølv i serier, som matchet. Alle brukte masse forskjellig, av ting de fikk/arvet/kjøpte/laget, og satt sammen. Det var ingen faste sammensetninger av noe. De tilpasset alt til egen situasjon. Hadde det bodd muslimer her, hadde de selvfølgelig kombinert med hodeplagg. Hadde de hatt solbriller på den tiden, hadde de aldri tenkt at "det kan jeg ikke bruke sammen med klærne mine". Anonymkode: 72c86...77c Og med det jeg har üthevet i bakhodet: selv om man har en bunad det er lue til vil det gå greit om man bruker en hijab gjerne på samme måte som i hovedinnlegg, og spesielt om hodeplagget til bunaden er skaut - det er såpass likt. Men man bør jo velge en hijab som passer bunaden - og det regner jeg med at man gjør når man først har skaffet seg bunad. J Anonymkode: 5104c...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #68 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som skaut? https://www.nrk.no/urix/norsk-bunad-skapte-kommentar-storm-i-iran-1.12019782 Anonymkode: 970e8...b31 Ikke alle vet at for sånn 150 år siden så skulle gifte kvinner bruker kone-lin for å vise at de var gift. Det var bare jenter og ugifte kvinner som gikk barhodet. Dette gjalt også ellers i hverdagen mange steder. Anonymkode: 5e483...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #69 Del Skrevet 20. april 2022 Synes det er finest når folk kler seg i nasjonaldrakt fra opprinnelseslandet sitt. Skal en bruke hijab til bunad, er det fineste med en hvit en. Anonymkode: 2ca97...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #70 Del Skrevet 20. april 2022 Blomsterpotta skrev (14 timer siden): De kan pynte seg med nær sagt hva de vil for min den, hijab til bunad skulle vært forbudt. Ingen bruker cowboyhatt eller hjemmestrikk lue mer dusk til bunad fordi det ikke passer til. Det samme gjelder hijab. Noen mannsbunader har faktisk lue med dusk som hører til bunaden. Anonymkode: 2ca97...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #71 Del Skrevet 20. april 2022 Syns de skal få gå med hva de vil, festdrakt, bunad, burkabunad, whatever de føler! Altså folk kler bikkjene sine i bunad. Vi må kutte ut å gatekeepe bunad/festdrakt Anonymkode: 9cb3e...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #72 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg kan knapt tenke meg noe mer tydelig tegn å vise sin integrasjonsvilje enn å bruke > 50.000 kroner for å vise at man er del av sitt nye land. Anonymkode: 2931a...6fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #73 Del Skrevet 20. april 2022 Bunad og festdrakt, kjør på. Viser bare at du har tilhørighet, omsorg og kjærlighet for landet. I utlandet som India og land i Afrika ser vi jo at de mer enn gjerne kler opp "hvite" som er på besøk/bor der i nasjonalklær under spesiell anledning. Det viser gjestfrihet. Synes det er helt topp jeg. Er litt usikker ang hijab til bunad. Er redd den personen vil høre mye stygt av andre desverre. Litt usikker hva mening jeg har om det selv, men jeg blir ikke støtt av det. Og hadde aldri komt med noen negativt kommentar uansett hva jeg måtte mene. Forholder meg nøytral til det enn så lenge. Anonymkode: 0fcd1...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #74 Del Skrevet 20. april 2022 Bunad og hijab, nei ellers takk!!! Anonymkode: 311ee...c5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterpotta Skrevet 20. april 2022 #75 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen mannsbunader har faktisk lue med dusk som hører til bunaden. Anonymkode: 2ca97...0d3 Ok, men da er det dom du sier: Den tilhører bunaden. Det gjør ikke hijab. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #76 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Festdrakt ja, men ikke bunad. Spesielt ikke når de bruker hijab eller andre religiøse/ kvinneundertrykkende plagg til. Anonymkode: 0873d...ed4 Får en ikke bruke bunadshatter og skaut heller da? Som fra gammelt av hadde samme funksjon? Anonymkode: a2f3b...768 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 20. april 2022 #77 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg synes at det er fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #78 Del Skrevet 20. april 2022 Djungelvrål skrev (2 timer siden): Hadde ikke syns det var merkelig om de var så uheldige å komme fra Gol. Det der er jo en sv Norges styggeste bunader. Gud bedre så glad jeg er for ikke å ha den. Anonymkode: d2c49...a76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #79 Del Skrevet 20. april 2022 Sånn kan de dom vil bruke hijab gå kledd. Ikke blande norsk bunad sammen med hijab. Anonymkode: d2c49...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #80 Del Skrevet 20. april 2022 Det er jo bare koselig 🥰 Anonymkode: c637d...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå