powerpuffen Skrevet 19. april 2022 #21 Del Skrevet 19. april 2022 Festdrakt er selvfølgelig helt innafor! Det er også bunad tilhørende det stedet man bor/er vokst opp på/har tilknytning til Jeg personlig ville aldri kjøpt en bunad fra et sted jeg ikke har tilknytning til, men tenker da ikke over hvilken bunad andre har og hvorfor de har akkurat den med mindre det er noen jeg kjenner godt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #22 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hijab hører da ikke til bunad. Tenk at folk reagerer bare noen bruker feil farge på strømpene eller bruker solbriller til bunad. Da hører hijab heller ikke til bunad. Ferdig snakka. Anonymkode: 0873d...ed4 Bunadspolitiet kan ta seg en bolle. Det er faktisk ikke slik at bunader har hatt et fast design fra dag en. Som alt annet vokste det frem over tid og med forskjellig tilbehør. Om 100 år vil ingen tenke stygt om bunadsparaplyen, regncapen, munnbindet, hårspennen, hijaben, eller what not. Anonymkode: 1a482...0be 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie Skrevet 19. april 2022 #23 Del Skrevet 19. april 2022 Jeg synes det er flott at alle som bor i Norge og ønsker å gå med festdrakt/bunad gjør det, uavhengig av bakgrunn Det viser bare at man er stolt av landet og kulturen. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #24 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Festdrakt er helt ok, det bryr meg overhodet ikke. Men jeg synes det er litt rart om folk har bunad uten å ha tilknytning til det stedet bunaden er fra. Men om de er vokst opp i Hardanger og ønsker hardangerbunad, så er det nok. Men ikke kjøp en bunad bare fordi du synes den er fin. Anonymkode: 46c50...fb8 Det siste der gjelder nå uansett etnisitet, spør du meg. Man bør ha en tilknytning til stedet bunaden kommer fra. Anonymkode: 644bc...6e3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #25 Del Skrevet 19. april 2022 Helt supert! Det sier meg at de, som oss, er stolte av landet vårt og tradisjonene våre, og ønsker å være en del av det. Anonymkode: 78133...c29 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #26 Del Skrevet 19. april 2022 Hijab som vist på bildet lenger oppe fungerte overraskende bra slik det var gjort her, med farger som matcher. Skaut var vanlig i Norge før, så det ser jeg ikke noe problem med så lenge en velger et som passer sammen med bunaden. Anonymkode: 78133...c29 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #27 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Festdrakt er helt ok, det bryr meg overhodet ikke. Men jeg synes det er litt rart om folk har bunad uten å ha tilknytning til det stedet bunaden er fra. Men om de er vokst opp i Hardanger og ønsker hardangerbunad, så er det nok. Men ikke kjøp en bunad bare fordi du synes den er fin. Anonymkode: 46c50...fb8 Hvorfor ikke? Anonymkode: d35cc...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. april 2022 #28 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg hørte at nordmenn liker ikke når utlendinger kler på seg i festdrakt? Hva tenker dere? Anonymkode: 6a71e...751 Enhver utlending som har så stort behov for å identifisere seg med å være Norsk, at de lever med lin, ull og vadmel; det være seg festdrakt eller bunad, er Alt OK hos meg…. (alle bunader er nasjonalromantiske konstruksjoner; en utlending kan TILFØRE identitet med å lage versjon av bunaden som er unik.) Endret 19. april 2022 av Druid 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 19. april 2022 #29 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Gjør egentlig ingenting, nei. Bare jeg som hadde blitt flau om noen tok meg i det. Men det er nok egentlig ikke noe å være flau over😄 Anonymkode: 46c50...fb8 Men siden du hadde blitt flau av det og tydeligvis er så i mot det, så ville du jo aldri gjort det. Derfor er det egentlig ingenting å bruke krefter på 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #30 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hørte at nordmenn liker ikke når utlendinger kler på seg i festdrakt? Hva tenker dere? Anonymkode: 6a71e...751 Nasjonalisten i meg skriker NEEEEI. Anonymkode: 05312...2d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 19. april 2022 #31 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nasjonalisten i meg skriker NEEEEI. Anonymkode: 05312...2d6 Fordi? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #32 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Men det er jo flere bunader som har tilhørende hodeplagg. Burde ikke være så vanskelig å ordne en krysning mellom hijab og det tradisjonelle f.eks skautet som hører til bunaden. Anonymkode: 46c50...fb8 Hvorfor krysning? Skal man gå med bunad, bruker man hodeplagget som følger med. Anonymkode: d0a13...196 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #33 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor krysning? Skal man gå med bunad, bruker man hodeplagget som følger med. Anonymkode: d0a13...196 Personene er jo en krysning, litt spansk litt norsk, litt tyrkisk litt norsk, litt somalisk litt norsk. Anonymkode: 430c7...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #34 Del Skrevet 19. april 2022 Synes ikke bunad/festdtakt er fint på noen. Anonymkode: 52d72...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. april 2022 #35 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #36 Del Skrevet 19. april 2022 En liten digresjon: https://www.utrop.no/nyheter/kultur/32211/ Anonymkode: 5104c...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 19. april 2022 #37 Del Skrevet 19. april 2022 hvis utlendinger føler seg norske eller er født her så skal de da selvfølgelig få pynte seg i fest drakt/bunad. ser heller ikke problemet med hijab og bunad/festdrakt. viser jo bare at de er integrerte at de verdsetter både religionen sin sammen med norsk kultur 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #38 Del Skrevet 20. april 2022 Har faktisk ønsket å bruke bunad eller festdrakt en stund nå. Jeg vet mange utlendinger gjør det men har vært litt skeptisk om det er noe etniske nordmenn egentlig liker. Synes det er kjempefint, men samtidig er jeg ikke etnisk norsk og kommer fra en pakistansk bakgrunn. Er fortsatt oppvokst i Norge, men vet virkelig ikke hvordan folk vil reagere.. Anonymkode: 9c059...7ab 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterpotta Skrevet 20. april 2022 #39 Del Skrevet 20. april 2022 De kan pynte seg med nær sagt hva de vil for min den, hijab til bunad skulle vært forbudt. Ingen bruker cowboyhatt eller hjemmestrikk lue mer dusk til bunad fordi det ikke passer til. Det samme gjelder hijab. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 20. april 2022 #40 Del Skrevet 20. april 2022 Blomsterpotta skrev (Akkurat nå): De kan pynte seg med nær sagt hva de vil for min den, hijab til bunad skulle vært forbudt. Ingen bruker cowboyhatt eller hjemmestrikk lue mer dusk til bunad fordi det ikke passer til. Det samme gjelder hijab. Jeg er av den oppfatning av en hijab ikke kan sammenlignes med hverken hjemmestrikka lue eller cowboyhatt, men det får så være. Hvis folk likevel hadde hatt et ønske om å bruke hjemmestrikka lue med en bunad, hvem er fremmede folk til å si at "Nei, det her bør du ikke gjøre"? Som jeg har nevnt tidligere i tråden her, så er Norge et fritt land og man står fritt til å kle seg slik man vil. Hva er problemet? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå