Gå til innhold

Festdrakt til utlendinger? Hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte at nordmenn liker ikke når utlendinger kler på seg i festdrakt? Hva tenker dere?

Anonymkode: 6a71e...751

Skrevet

Samme det vel, folk får kle seg i det en føler seg fin i, tenker jeg.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Funnet det på nettet.

n-oaBzLmW-JTYtvCFbAaGwKZlRNrrXQPgnV_R6XhPwyw.jpg

• Liker 3
  • Hjerte 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Funnet det på nettet.

n-oaBzLmW-JTYtvCFbAaGwKZlRNrrXQPgnV_R6XhPwyw.jpg

Hun kledde det. ♡

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Tenker at dere ikke skal høre på dem og kle dere som dere vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Festdrakt er helt ok, det bryr meg overhodet ikke.

Men jeg synes det er litt rart om folk har bunad uten å ha tilknytning til det stedet bunaden er fra. Men om de er vokst opp i Hardanger og ønsker hardangerbunad, så er det nok. Men ikke kjøp en bunad bare fordi du synes den er fin.

Anonymkode: 46c50...fb8

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan nordmenn vite om de er født eller adoptert til Norge??   Man kan ikke nekte  de som er det å bruke en festdrakt eller en bunad!  De er like norske som Kari Nordmann.

Anonymkode: 5e483...bbd

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Festdrakt er helt ok, det bryr meg overhodet ikke.

Men jeg synes det er litt rart om folk har bunad uten å ha tilknytning til det stedet bunaden er fra. Men om de er vokst opp i Hardanger og ønsker hardangerbunad, så er det nok. Men ikke kjøp en bunad bare fordi du synes den er fin.

Ford da kommer bunadpolitet og tar deg?

• Liker 6
Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Skal ikke spøke med bunadspolitiet. De er skikkelig aggressive har jeg hørt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Nei :) Men det er noe ekstra når man har tilknytning til stedet, ikke sant. Men det er jo ikke sånn at noen kan komme og ta deg for det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan nordmenn vite om de er født eller adoptert til Norge??   Man kan ikke nekte  de som er det å bruke en festdrakt eller en bunad!  De er like norske som Kari Nordmann.

Anonymkode: 5e483...bbd

Nei, man kan jo ikke vite det :) Så man skal ikke kommentere det. Feil å anta bare basert på utseendet.

Men hvis jeg treffer en bekjent med bunad fra et annet sted i landet og spør, å, har du røtter derfra? Og de svarer, nei, har aldri bodd der og har ingen kobling dit, jeg bare synes den er finest. Så synes jeg det er litt merkelig.🤷‍♂️

• Liker 9
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, man kan jo ikke vite det :) Så man skal ikke kommentere det. Feil å anta bare basert på utseendet.

Men hvis jeg treffer en bekjent med bunad fra et annet sted i landet og spør, å, har du røtter derfra? Og de svarer, nei, har aldri bodd der og har ingen kobling dit, jeg bare synes den er finest. Så synes jeg det er litt merkelig.🤷‍♂️

Men det gjør vel ingenting...eller? Hadde jeg møtt noen med lik bunad som meg og de sa at de kun hadde den fordi de syns den er så utrolig fin ville jeg bare blitt kjempeglad og stolt ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Tipp topp tommel opp

Anonymkode: da451...d32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Festdrakt ja, men ikke bunad. Spesielt ikke når de bruker hijab eller andre religiøse/ kvinneundertrykkende plagg til. 

Anonymkode: 0873d...ed4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle kan gå med festdrakt😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet

Festdrakt ja, men ikke bunad. Spesielt ikke når de bruker hijab eller andre religiøse/ kvinneundertrykkende plagg til. 

Hvorfor er det et problem å bruke hijab til bunad?

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Elysion skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det et problem å bruke hijab til bunad?

Hijab hører da ikke til bunad. Tenk at folk reagerer bare noen bruker feil farge på strømpene eller bruker solbriller til bunad. Da hører hijab heller ikke til bunad. Ferdig snakka. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Hottentått skrev (4 minutter siden):

Men det gjør vel ingenting...eller? Hadde jeg møtt noen med lik bunad som meg og de sa at de kun hadde den fordi de syns den er så utrolig fin ville jeg bare blitt kjempeglad og stolt ☺️

Gjør egentlig ingenting, nei. Bare jeg som hadde blitt flau om noen tok meg i det. Men det er nok egentlig ikke noe å være flau over😄

• Liker 1
Skrevet

Hijab hører da ikke til bunad. Tenk at folk reagerer bare noen bruker feil farge på strømpene eller bruker solbriller til bunad. Da hører hijab heller ikke til bunad. Ferdig snakka. 

"Ferdig snakka", faktisk. :fnise:

Greit om du støtter opp under alle ytringer fra bunadspolitiet, men nå er det engang slik at Norge er et fritt land og her kan en kle seg i (stort sett) det en vil. Har du et problem med det så er det nesten noe du får håndtere selv, men en kan ikke nekte noen å gå med en bunad bare fordi de våger seg på å ha på et ekstra hodeplagg. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo flere bunader som har tilhørende hodeplagg. Burde ikke være så vanskelig å ordne en krysning mellom hijab og det tradisjonelle f.eks skautet som hører til bunaden.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...