Burugla63 Skrevet 21. april 2022 #21 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du verden, her var det mange bastante meninger uten rot i virkeligheten. IOP utløses ikke av en sakkyndig rapport nødvendigvis, men heller et enkeltvedtak. ADHD fører ikke automatisk til enkeltvedtak. En sakkyndig rapport er full av ting som lærere bør gjøre, ting som læreren allerede vet, men som ikke er gjennomførbart i det virkelige liv pga nedskjæringer i økonomi og total mangel på ressurser. Alle barn har rett til og behov for tilrettelegging, men tilrettelegging er på ingen måte det samme som å ha en ekstra voksen som mange later til å tro. Og sånn helt til slutt, synes du tolker lærerens utsagn i absolutt verste mening. For alt du vet, ble ikke hva denne læreren sa korrekt gjengitt. Anonymkode: 05ed3...b84 Ja jeg tolker det i verste mening fordi jeg synes at fagpersoner som en lærer burde kunne informere om hva foreldrene kan søke på av hjelp til barnet sitt . Jeg har selv ADHD å vet godt hvor strevsomt det er i en skole hverdag . Sånn som ts legger det frem så har barnet ett behov for tilrettelegging i skolen . Men det er også viktig at bup kommer på banen for veiledning av foreldrene og kontaktlærer . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #22 Del Skrevet 21. april 2022 TS her. Tusen takk for alle svar, jeg skal gå gjennom alt igjen og takker for mange gode innspill. Frustrasjonen rant over og hovedinnlegg ble skrevet i affekt, skjønner det ble mye på en gang. Det forventes i grunn ikke 1 til 1 lærer fra min side, men jeg hadde håpet på en assistent som kunne hjulpet noen timer i de fag hun sliter mest. Hun ønsker en voksen som kan hjelpe henne å holde fokus, stå sammen med henne og veilede henne i jobbingen. Hun faller ut konstant, så en side med matte oppgaver tar ekstremt lang tid selv når jeg veileder henne (sjelden/aldri i stand til å gjøre matte eller norsk oppg alene, det er jo nettopp det jeg ser i arbeidsbøkene også) Tanker om at det er best å følge det vanlige undervisningsopplegget høres fornuftig ut, så jeg er langt på vei enig. Barnet lærer i grunn ganske fort og beskrives av kontaktlærer som ei jente med stort potensiale som ikke får vist hva hun egentlig er god for. Men kontaktlærer sier også at hun begynner å henge etter og at dette med høy sannsynlighet vil bli mye verre ganske fort. Jeg ser jo helst at ting tas tak i nå, før hun blir liggende langt etter. Hun blir så distrahert og forstyrret i klasserommet at det ofte blir jeg som må lære henne ting hjemme for at ting ikke skal skli ut. Selvfølgelig skal man hjelpe til med skole og lekser hjemme, men det blir mye, spesielt når barnet får hysterisk anfall bare ved snakk om lekser. Hjemme fungerer ting med mye tilrettelegging og tålmodighet, men jeg som kjenner barnet mitt har problemer med å forstå at hun klarer å henge med på en brøkdel av det som skjer i skoletimene. Egentlig er jeg bare skikkelig skuffet over at alt stoppet opp når diagnosen ble satt. Spesielt nå som situasjonen har eskalert så voldsomt. Det hadde vært fint å få tilbakemelding om små tilrettelegginger som iverksettes på skolen for eksempel. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til. Det eneste vi sitter igjen med etter utredning er en diagnose og masse spørsmål. Det føles litt overveldende å sitte her uten å vite hva vi har krav på eller hvordan jeg skal gå frem for å finne fornuftige løsninger. Jeg leser så mye forskjellig, mange skriver jo at barna deres får masse tilrettelegging, timer med både assistent og pedagog. Forhåpentligvis vil jeg få litt mer klarhet når jeg får snakket med bup igjen. Er ikke interessert å melke staten ved å tvinge inn unødvendige ressurser her, ønsker bare at barnet mitt skal føle seg verdifull og bra nok. Vi har kommet dit at barnet føler seg dum og håpløs fordi hun ikke passer inn i "boksen" Kontaktlærer er fin på mange måter, jeg har jo full forståelse for at det er mange andre elever og at det blir vanskelig å følge opp et barn som mitt. Lærer har også sitt på det private og har nok ikke hatt like mye å gi den siste tiden. Opplever oppmuntring til medisinering som godt ment, kontaktlærer har lang erfaring og har sett mye. Men, som bup sier så vil jo barnet fortsatt ha adhd selv om det er medisinert og mest sannsynlig trenge tilrettelegging fortsatt. En kan ikke satse på at medisiner løser alt og er man uheldig så er barnet i kategorien hvor medisin ikke fungerer. Jeg kunne ønske jeg bare fikk litt tilbakemelding eller oppdatering om hva som evt gjøres i dag. Pga forståelse for læreres krevende hverdag så syntes jeg det er kjipt å gi ekstra jobbmengde ved å be om møter eller oppdateringer. Men som sagt, ikke en eneste mail eller telefon siden diagnose, det kunne jeg virkelig ønske kontaktlærer tok seg tid til. Annet enn den ene samtalen på 5 minutter hvor jeg fikk beskjed om at det ikke ville settes inn noen ressurser Jeg hater å være til bry, men det er jo barnet mitt det går ut over om jeg ikke tar tak i ting. Derfor jeg ønsker råd og veiledning, slik at jeg mest effektivt kan gå frem for å få trygghet i at hun faglig blir ivaretatt på en tilfredstillende måte. Har fått mye god råd her, så skal roe meg ned og tenker jeg skal få til et møte med bup før jeg evt kontakter skolen. Anonymkode: 25ba3...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #23 Del Skrevet 21. april 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men må det være ADHD med hyperaktivitet? Eller er det "nok" med en ADHD-diagnose uoppmerksom type? Snakket med NAV i dag ang. grunnstønad og hun jeg snakket med sa at det må være dokumentert at det er ADHD med hyperaktivitet for å få grunnstønad? NAV hadde fått erklæring fra legen og de sendte brev tilbake om at i erklæringen så det ut som det kunne søkes om andre stønader, men jeg skjønner ingenting og jeg ble ikke noe klokere av verken å lese på NAV sine sider eller snakke med dama på NAV som ikke klarte å svare på spm mine. Er det grunnstønad og utvidet stønad som nummer 1? Pleiepenger som nummer 2? Omsorgslønn hvis man ikke kan være i jobb for å ta seg av sykt barn som er kronisk syk og trenger tilsyn hele tiden? Anonymkode: 04d90...8c1 Bare glad du tar opp disse tingene i denne tråden! Jeg er minst like forvirret som deg! Ts Anonymkode: 25ba3...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #24 Del Skrevet 21. april 2022 On 4/20/2022 at 4:04 AM, AnonymBruker said: Så trist at du opplever å ikke få hjelp. Når det gjelder spesialundervisning praktiseres nok dette litt ulikt fra kommune til kommune. I kommunen jeg jobber i får man ikke ekstra midler som følger barn med ADHD. Alle barn har allikevel rett på tilpassing, og spesialundervisning dersom barnet ikke har «tilfredsstillende utbytte av undervisning». Dette er jo delvis en skjønnsmessig vurdering. Nå er det vanskelig å uttale seg om denne spesifikke saken uten dypere kjennskap, men på generelt grunnlag vil jeg si at det beste er jo om barnet ikke trenger spesialundervisning. Det betyr i praksis at banet presterer innenfor normalområdet. Om skolen ikke henviser til PPT handler det kanskje om at datteren din, til tross for ADHD, klarer seg relativt greit på skolen. Personlig (og undersøkelser tyder også på det) mener jeg det beste er å være mest mulig i klasserommet som de andre barna. Hver gang et barn blir tatt ut av klasserommet går de glipp av fellesskap og faglig innhold de andre får ta del i. Når dette er sagt er jo tilpasninger utrolig viktig for barn med ADHD. Kan skolen gi henne ekstra pauser? Kortere arbeidsøkter? Hvordan fungerer spisingen? Kanskje hun kan ha ørepropper? Om lekser er vanskelig kan man se om de kan løses på andre måter eller kuttes helt ut i en periode. Det er veldig fint om datteren din får de samme faglige forventningene som de andre om hun er i stand til det. Lave forventninger er ikke spesielt heldig. Her ville jeg bedt om et møte med skolen. Bup bør ha et møte med ledelse og kontaktlærer i forbindelse med utredning. Forståelse for diagnosen er viktig. Be om et møte med leder og kontaktlærer, slik at du løfter det opp på et høyere nivå enn «bare» kontaktlærer. Lærer bør ikke ta avgjørelse om spesialundervisning alene. Og hun kommer til å bli sliten etter en skoledag, dette vil vise seg som raseri og frustrasjon hjemme der hun kan slapper av. Anonymkode: 68d87...d99 Her var det mange gode råd, takk! Jeg aner jo faktisk ikke om hun får pauser eller tilrettelegging i det hele tatt, det er jo dette som er så frustrerende. Barnet selv vil ikke/klarer ikke fortelle stort om skolehverdagen. Det er disse tingene jeg må få klarhet i, men syntes det er godt å ha med meg noen tips og råd før jeg tar et møte med skolen. Tror det er lurt hvis jeg kan legge frem forslag slik som du nevner her, som at hun får pauser innimellom eller at hun sendes ut for påkledning 5 minutter før de andre på vinterstid. Få skikkelig klarhet i hvordan hun egentlig ligger an faglig. Ørepropper var jo genialt! Det er verdt å prøve så skal sende med henne neste uke 👍 Skrev et generelt innlegg over og er enig i at det nok er aller best at hun følger det samme undervisningsopplegget som de andre. Det er ikke sikkert spesialundervisning er i nærheten av nødvendig i vårt tilfelle. Det hun og jeg ønsker er nok egentlig en hjelpelærer/assistent som kan bistå henne noen timer i uka i de fagene hun sliter siden hun ikke klarer å jobbe på egenhånd. Samt at det tilrettelegges litt i løpet av dagen. Hun er jo som du sier utrolig sliten etter endt dag. Spisingen ser forresten ut til å gå ok på skolen nå. Før rakk hun sjelden å spise ferdig eller ble sittende igjen lenge etter de andre (får jo ikke lov til det på skolen, men i bhg gjorde hun alltid det), men dette har blitt bedre. Hovedproblemet nå er at hun har blitt ekstremt kresen og lett mister matlysten. Hun raste jo ned i vekt når vi prøvde medisiner sist. Har fått på seg 1 kg igjen, men har ikke mye å gå på. Anonymkode: 25ba3...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #25 Del Skrevet 21. april 2022 On 4/20/2022 at 9:29 AM, Marimba said: Hvordan klarer hun seg faglig på skolen? Og hvordan fungerer hun ellers på skolen? Det skal ganske mye til for at en tredjeklassing får innvilget spesialundervisning. Normalen i et klasserom er pluss - minus to år, så det er et stort spekter det til en viss grad skal tilrettelegges for, og det følger heller ikke med ekstra ressurser automatisk (med mindre det er et bvt-tiltak). Her burde du spørre lærer hva vedkommende gjør for å tilrettelegge for et ADHD-vennlig klasserom. Er ganske mye som kan gjøres, uten at det blir så mye ekstrajobb for lærerne ettersom det gagner alle elevene. Feks: En egen beskjedtavle hvor alle beskjeder/oppgaver vises visuelt i tillegg til muntlig. En eller annen type figdet toy eleven sin kan ha tilgjengelig for å bli litt stimulert/pauseavvrekk. Noen ark til å legge i /dekke over bøkene slik at barnet ditt bare ser en oppgave om gangen, mulighet for en liten timeout etter utført oppgave. Lærer bruker timeglass eller lignende for å visualisere tiden til en oppgave. Innrede klasserommet så eleven din sitter litt skjermet, bruke litt hyller eller lignende. Evt la eleven bruke øreklokker eller lignende for lydskjerming. Svært strukturerte dager som bærer stort preg av rutine. Evt egen dagsplan på skolen på pulten til eleven så hun kan se hva som skal skje igjennom dagen. Egen lekseplan. Eget belønningssystem feks at hun får et klistremerke fra læreren hver time hun får gjort det hun skal (innenfor et realistisk mål). så fikser dere en belønning hjemme ved 10/20/30 (tilpass) klistremerker. Etc. Men mange lærere gjør automatisk disse tingene, og mange foreldre tenker ikke over slikt som tilrettelegging, men det er det. I det lange løp er det den daglige tilretteleggingen som er det viktigste for barnet ditt. Det er tross alt i det daglige hun skal fungere på egenhånd etterhvert. Tusen takk, mange gode forslag her! Er helt enig med deg i at den daglige tilretteleggingen er viktigst. Hadde barnet mitt fått tilrettelegging som du nevner over her så hadde jeg vært veldig lykkelig og takknemlig! Mulig lærer tilrettelegger noe, det gjør hun nok, men det er nok ikke så mye. Barnet vil ikke/klarer ikke fortelle om skolehverdagen så her må jeg nok møte med lærer for å legge frem forslag og/eller få en tilbakemelding om hva som gjøres i dag. Veldig glad for slike konkrete forslag som du kommer med her. De noteres ned, for jeg tenker at jeg kan plukke ut noen forslag på tilrettelegging når jeg skal møte med skolen. Helt ærlig så tror jeg ikke det er så mye tilrettelegging pr i dag. Men det finnes jo veldig enkle ting man kan gjøre som kan bety en verden av forskjell i skolehverdagen. Enkle ting som at hun kan sendes ut i garderoben noen minutter før de andre på vinterstid, siden hun har problemer med påkledning. Så kan lærer slippe å vente utålmodig, og barnet mitt kan slippe å bli stresset fordi noen henger over henne og maser om at hun må kjappe seg. Ts Anonymkode: 25ba3...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #26 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bare glad du tar opp disse tingene i denne tråden! Jeg er minst like forvirret som deg! Ts Anonymkode: 25ba3...b12 Takk Håper noen som vet leser tråden og har tid og lyst til å svare. Anonymkode: 04d90...8c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå