AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Del Skrevet 19. april 2022 Barnet mitt går i 3 klasse og ble for ca et halvt år siden utredet og diagnostisert med Adhd. Det var jeg (mor) som kontaktet lærer fordi jeg hadde mistenkt dette lenge, lærer oppfordret meg til å utrede men helst gå utenom ppt da dette tok lenger tid. I ettertid lurer jeg på om det var dumt å unngå ppt med tanke på en vurdering om tilrettelegging? Leser at skolen skal lage iop og tilrettelegge, men ingenting har blitt gjort. Når diagnosen forelå avtalte jeg tlf møte med kontaktlærer for å informere og spurte om en diagnose endelig kan utløse at noen ressurser settes inn? Får til svar at, nei, slik er det ikke. Skolen har kun de ressursene de har og de skal fordeles på trinnet. Kontaktlærer har gjentatte ganger anbefalt medisinering og pratet om hvor godt dette har funket for andre. Dette er vel ikke en grei tilbakemelding å få når lærer selv mener eleven henger etter og sliter? Enkelte barn finner jo desverre ikke medisinering som funker, skal skolen fortsatt ikke tilrettelegge? Nær sagt ingen tilbakemelding fra kontaktlærer hverken på det faglige eller medisineringen vi har prøvd. Lærer har fått oppdatering om ny medisinering, men jeg vet hvor mye lærer har å gjøre og har nok vært i overkant redd for å være til bry. Jeg er sliten og nå begynner jeg å bli temmelig irritert også. Skjønner at dette er en kamp jeg må ta. Prøver å dame meg opp og samle krefter for jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Barnet selv har hele veien sagt at det hun trenger og ønsker er en ekstra voksen som kan hjelpe henne. Hun har kraftige konsentrasjonsvansker, men hun er nok ikke en av de som gjør mest ut av seg og jeg mistenker at ressursene blir plasser på de utagerende barna. Lekser er ikke tilrettelagt eller redusert, men jeg sitter utallige timer i uka fordi jeg jeg føler hun lærer mye av det (redd hun havner mye lenger bakpå uten). Nesten alle sider i forrige halvårs arbeidssøker var tomme eller så vidt påbegynt, unntatt de hun hadde hatt i lekse. Noen med erfaring og tips? Har prøvd 2 runder med medisiner. En ritalinbasert som ikke ga effekt, bare bivirkninger. Så elvanse som ga god effekt men så kraftige bivirkninger at hun ikke kunne fortsette. Medisinene er ikke akkurat fluortabletter, kjenner jeg er skeptisk etter erfaringen så langt. Hjemme må barnet kles på om morgenen. Alt er en kamp og frustrasjonen hennes har nådd nye høyder. Hun kaller seg selv dum og sliter mer og mer sosialt. Bare en dusj kan utløse skriking og helvete i lang, lang tid. Det samme med tannpuss og legging. Hvis ting eskalerer så slår og biter hun seg selv. Hun pleide å være verdens blideste og mest bekymringsfrie jente, men slik er det ikke lenger. Jeg har et barn til og er alene om omsorgen til begge. Prøver å tilrettelegge, motivere og pøse på med kjærlighet og tålmodighet. Men må innrømme at det er en prøvelse. Har sett at det finnes stønader (omsorgspenger?) man kan søke om også. Jeg har ikke sjans til å jobbe 100% slik som ting er nå. Barnet begynner i 4 kl etter sommeren, men må jo fortsatt ha hjelp og veiledning som krever ekstremt mye mer av meg enn fireåringen min. Får ikke dekket utgifter på slitasje pga diagnose uten hyperaktivitet, men hun har mistet 14 par vanter/votter i løpet av denne vinteren nfor å nevne ETT eksempel. Vurderer også å søke om støttekontakt som både kan gi datteren min litt kvalitetstid og meg litt avlastning. Kjenner jeg må finne løsninger som kan gjøre situasjonen litt lettere både hjemme og på skolen. Jeg legger til rette alt jeg kan og har fått god skryt av skolen for oppfølging når det gjelder å holde styr på ting for henne, klær det er lett å kle på, passe på at hun alltid har med det hun trenger, alltid merking av klær og ting som de jo finner strødd over alt etter henne etc. Men føler jo virkelig ikke at skolen gjør noe som helst for å tilrettelegge. Datteren min har selv fortalt at hun og en annen gutt i klassen noen ganger var med egen lærer, men dette er en stund siden nå og da spilte de visst stigespill eller så på film!? Det henger jo ikke på greip hva angår læring, jeg har heller ikke hørt et pip fra skolen om hva dette opplegget egentlig var. Absolutt alle erfaringer, tips og råd tas imot med stor takknemlighet!! Anonymkode: 25ba3...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Del Skrevet 19. april 2022 Altså her må ppt på banen. Du kan selv ta kontakt med ppt og du trenger ikke skolen til å være med på det. det er uvanlig at noen får 1-1 når man har adhd. Men tilrettelegging er vanlig. min fikk diagnose for en stund siden, men hadde allerede sakkyndig vurdering fra ppt siden han har slitt lenge. Nå etter medisiner osv begynner ting å bli mye bedre Anonymkode: 25a06...d2e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #3 Del Skrevet 19. april 2022 Beklager å måtte si det men skoler har gjerne ikke mye de får gjort, det er knapt nok ansatte til vanlig undervisning, så hvor skal de få personale til 1-1 undervisning for 1-2 barn. Mange skoler har kanskje økonomi, men det hjelper ikke når det ikke er noen å ansette, eller vikarer. Når du såvidt klarer det så kan man som situasjonen er nå dessverre forvente ressurser, selv med diagnose. På yngstes skole hadde vinteren ikke fungert for en klasse uten noen med diagnoser uten lærerstudenter…. Lett å si at det ikke er verdig Norge og alt er skolen sin skyld, men jeg skal love deg det er mange forvilte på skolene som bare ikke har noen som kan gjøre en jobb i klasserommet. Anonymkode: 04700...26c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Del Skrevet 19. april 2022 Altså, hjelpe meg. Her var det så mye å ta tak i at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang. Er dere "ferdige" på BUP? Du sier dere har prøvd to medisintyper men ikke funnet en som fungerer. Dere skal ha medisinkontroll hos lege jevnlig til dere finner riktig medisin og dose. Hvem følger dere opp nå? Det finnes flere typer medisiner å prøve. Skjønner at det føles skummelt, men å gå uten medisiner kan være enda verre for et barn med store vansker. Du sier at hun allerede føler seg dum og mislykket og at hun driver selvskading. Ikke gi opp medisiner! Hun kan få et bedre liv! At barnet må være hyperaktiv for å få grunnstønad fra Nav er utdatert. Med diagnosebekreftelse fra spesialist har man automatisk rett på stønad ved ADHD-diagnose. Hvis du bruker mer enn tre timer i uka på ekstraarbeid om følge av diagnosen, som hjelp til dusj og påkledning, har du rett på utvidet stønad. Hvis du må jobbe redusert for å hjelpe barnet ditt, har du rett på pleiepenger. Du kan lese masse lettlest info om stønader osv. på denne nettsiden: https://lovemammaene.no/pleiepenger/ Og ta kontakt med PPT! At de i det hele tatt anbefalte deg å gå utenom dem er helt tullete! Bruk dem for det de er verdt! Hilsen ADHD-mamma Anonymkode: 4360e...94f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Del Skrevet 19. april 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, hjelpe meg. Her var det så mye å ta tak i at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang. Er dere "ferdige" på BUP? Du sier dere har prøvd to medisintyper men ikke funnet en som fungerer. Dere skal ha medisinkontroll hos lege jevnlig til dere finner riktig medisin og dose. Hvem følger dere opp nå? Det finnes flere typer medisiner å prøve. Skjønner at det føles skummelt, men å gå uten medisiner kan være enda verre for et barn med store vansker. Du sier at hun allerede føler seg dum og mislykket og at hun driver selvskading. Ikke gi opp medisiner! Hun kan få et bedre liv! At barnet må være hyperaktiv for å få grunnstønad fra Nav er utdatert. Med diagnosebekreftelse fra spesialist har man automatisk rett på stønad ved ADHD-diagnose. Hvis du bruker mer enn tre timer i uka på ekstraarbeid om følge av diagnosen, som hjelp til dusj og påkledning, har du rett på utvidet stønad. Hvis du må jobbe redusert for å hjelpe barnet ditt, har du rett på pleiepenger. Du kan lese masse lettlest info om stønader osv. på denne nettsiden: https://lovemammaene.no/pleiepenger/ Og ta kontakt med PPT! At de i det hele tatt anbefalte deg å gå utenom dem er helt tullete! Bruk dem for det de er verdt! Hilsen ADHD-mamma Anonymkode: 4360e...94f Tuuusen takk!! Vi er ikke ferdige hos bup, men det har ikke vært så mye oppfølging etter at diagnosen ble satt. Kun telefonmøte, også etter oppstart på medisiner. Men hun gikk ikke så lenge på de før vi fikk beskjed om å slutte (kanskje 2-3 uker?). Legen fra BUP skulle ringe meg for å diskutere en evt ny runde med medisiner. Fikk ikke tatt telefonen den ene gangen, lege ringte aldri tilbake. Ringte for 3 uker siden og ba lege ta kontakt fordi jeg ikke hører noe. Men ja, det har gått 2 mnd nå siden vi egentlig skulle prates, ikke et pip. Ca 3 mnd siden siste medisinen ble avsluttet. Har ikke gitt opp medisiner helt altså. Situasjonen har snudd så fort nå. Jeg får så utrolig vondt av jenta mi. Hun fikk jo en smakebit av hvordan effekten kan være av medisin sist, og vi (hun og jeg) ville jo egentlig at hun skulle fortsette på den. Var faktisk bup som sa at vi ikke fikk grunnstønad. Takk for veldig nyttig informasjon rundt disse tingene ❤️ Skal absolutt ta kontakt med ppt!! .. Og mase litt mer på bup 🙄 Anonymkode: 25ba3...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Del Skrevet 19. april 2022 En venninne har en med ADHD og de har brukt nesten 3 år på å finne medisiner som faktisk virker og ikke ødelegger mer enn det fikser men når de først prøvde den siste nå så har ting løsnet for han så jeg tenker at her må du bare mase på alle instanser og mase mer på legen. Anonymkode: c5a1e...261 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #7 Del Skrevet 20. april 2022 Så trist at du opplever å ikke få hjelp. Når det gjelder spesialundervisning praktiseres nok dette litt ulikt fra kommune til kommune. I kommunen jeg jobber i får man ikke ekstra midler som følger barn med ADHD. Alle barn har allikevel rett på tilpassing, og spesialundervisning dersom barnet ikke har «tilfredsstillende utbytte av undervisning». Dette er jo delvis en skjønnsmessig vurdering. Nå er det vanskelig å uttale seg om denne spesifikke saken uten dypere kjennskap, men på generelt grunnlag vil jeg si at det beste er jo om barnet ikke trenger spesialundervisning. Det betyr i praksis at banet presterer innenfor normalområdet. Om skolen ikke henviser til PPT handler det kanskje om at datteren din, til tross for ADHD, klarer seg relativt greit på skolen. Personlig (og undersøkelser tyder også på det) mener jeg det beste er å være mest mulig i klasserommet som de andre barna. Hver gang et barn blir tatt ut av klasserommet går de glipp av fellesskap og faglig innhold de andre får ta del i. Når dette er sagt er jo tilpasninger utrolig viktig for barn med ADHD. Kan skolen gi henne ekstra pauser? Kortere arbeidsøkter? Hvordan fungerer spisingen? Kanskje hun kan ha ørepropper? Om lekser er vanskelig kan man se om de kan løses på andre måter eller kuttes helt ut i en periode. Det er veldig fint om datteren din får de samme faglige forventningene som de andre om hun er i stand til det. Lave forventninger er ikke spesielt heldig. Her ville jeg bedt om et møte med skolen. Bup bør ha et møte med ledelse og kontaktlærer i forbindelse med utredning. Forståelse for diagnosen er viktig. Be om et møte med leder og kontaktlærer, slik at du løfter det opp på et høyere nivå enn «bare» kontaktlærer. Lærer bør ikke ta avgjørelse om spesialundervisning alene. Og hun kommer til å bli sliten etter en skoledag, dette vil vise seg som raseri og frustrasjon hjemme der hun kan slapper av. Anonymkode: 68d87...d99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #8 Del Skrevet 20. april 2022 Her må ppt inn. Ppt kan fastslå med en sakkyndigrapport hva din datter trenger ekstra hjelp og tilrettelegging til. Da vil hun få x antall timer. Ved diagnose som tilsier at hun trenger ekstra hjelp i f eks matte, engelsk og norsk blir disse timene fordelt på de fagene hun trenger ekstra på. Kommunen har ikke noe valg ang økonomi når det gjelder sakkyndigrapporter. Jeg jobber i barnehage, og får vi et barn med språkvansker, funksjonsnedsettelse slår ppt fast hvor mye det barnet skal ha. Da må barnet få det de har krav på. Hvis ikke barnet får det de skal ha kan det bli statsforvalter sak. Dette er veldig strengt. Det skal utarbeides IOP etterfulgt av evalueringer. Anonymkode: 397a7...8b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #9 Del Skrevet 20. april 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Her må ppt inn. Ppt kan fastslå med en sakkyndigrapport hva din datter trenger ekstra hjelp og tilrettelegging til. Da vil hun få x antall timer. Ved diagnose som tilsier at hun trenger ekstra hjelp i f eks matte, engelsk og norsk blir disse timene fordelt på de fagene hun trenger ekstra på. Kommunen har ikke noe valg ang økonomi når det gjelder sakkyndigrapporter. Jeg jobber i barnehage, og får vi et barn med språkvansker, funksjonsnedsettelse slår ppt fast hvor mye det barnet skal ha. Da må barnet få det de har krav på. Hvis ikke barnet får det de skal ha kan det bli statsforvalter sak. Dette er veldig strengt. Det skal utarbeides IOP etterfulgt av evalueringer. Anonymkode: 397a7...8b6 Barnehage og skole fungerer litt ulikt. Barnehagene får ekstra midler når det fattes et vedtak, det gjør ikke skolen. Det er også lettere å få mange timer i bhg fordi man ønsker å sette inn tidlige tiltak. Det ligger også andre vurderinger til grunn. Det er riktig at man må fatte et vedtak om spesialundervisning dersom PPT vurderer at dette er det beste for barnet, men det er vanlig å drøfte en henvisning med PPT på forhånd. Om barnet gjør det bra faglig er det ikke nødvendigvis riktig med spesialundervisning! Om barnet har det bra på skolen, og presterer innen normalområdet gjør skolen jobben sin, da vil ikke statsforvalteren ha noe å si. En ADHD-diagnose i seg selv sier ikke at man automatisk trenger spesialundervisning i norsk, matte og engelsk! Mennesker med ADHD har da like stor variasjon i intelligens som den øvrige befolkningen, noen er til og med veldig intelligente. Språkvansker er noe helt annet, da strever jo barnet med å forstå og uttrykke seg. Barn med språkvansker vil nesten alltid få faglige utfordringer. Barn med ADHD trenger hjelp til å organisere seg, til å fullføre oppgaver, følge beskjed osv. Dette er det i mange tilfeller mulig å få til i klasserom med assistent, eller at lærer tilrettelegger. Etter min mening er dette klart det beste. Dessverre er ikke all spesialundervisning like god, det kan føre til utenforskap og følelse av å være annerledes. Om barnet har utbytte av undervisningen ville jeg vært veldig forsiktig med spesialundervisning. Men skolen MÅ og har plikt til å tilrettelegge og tilpasse. Anonymkode: 68d87...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #10 Del Skrevet 20. april 2022 Som flere skriver, PPT må inn. De må skrive en sakkyndig vurdering. Da har skolen plikt til å tilrettelegge. Kanskje må det ansettes en miljøterapeut/flere miljøterapeuter. Anonymkode: 4269c...315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 20. april 2022 #11 Del Skrevet 20. april 2022 Hvordan klarer hun seg faglig på skolen? Og hvordan fungerer hun ellers på skolen? Det skal ganske mye til for at en tredjeklassing får innvilget spesialundervisning. Normalen i et klasserom er pluss - minus to år, så det er et stort spekter det til en viss grad skal tilrettelegges for, og det følger heller ikke med ekstra ressurser automatisk (med mindre det er et bvt-tiltak). Her burde du spørre lærer hva vedkommende gjør for å tilrettelegge for et ADHD-vennlig klasserom. Er ganske mye som kan gjøres, uten at det blir så mye ekstrajobb for lærerne ettersom det gagner alle elevene. Feks: En egen beskjedtavle hvor alle beskjeder/oppgaver vises visuelt i tillegg til muntlig. En eller annen type figdet toy eleven sin kan ha tilgjengelig for å bli litt stimulert/pauseavvrekk. Noen ark til å legge i /dekke over bøkene slik at barnet ditt bare ser en oppgave om gangen, mulighet for en liten timeout etter utført oppgave. Lærer bruker timeglass eller lignende for å visualisere tiden til en oppgave. Innrede klasserommet så eleven din sitter litt skjermet, bruke litt hyller eller lignende. Evt la eleven bruke øreklokker eller lignende for lydskjerming. Svært strukturerte dager som bærer stort preg av rutine. Evt egen dagsplan på skolen på pulten til eleven så hun kan se hva som skal skje igjennom dagen. Egen lekseplan. Eget belønningssystem feks at hun får et klistremerke fra læreren hver time hun får gjort det hun skal (innenfor et realistisk mål). så fikser dere en belønning hjemme ved 10/20/30 (tilpass) klistremerker. Etc. Men mange lærere gjør automatisk disse tingene, og mange foreldre tenker ikke over slikt som tilrettelegging, men det er det. I det lange løp er det den daglige tilretteleggingen som er det viktigste for barnet ditt. Det er tross alt i det daglige hun skal fungere på egenhånd etterhvert. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #12 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg har ikke barn med adhd, men vil tipse om foreningen adhd norge hvor du kan forhøre deg om rettigheter for barnet ditt. Anonymkode: ad567...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #13 Del Skrevet 20. april 2022 jeg har ikke lest alt. Men IOP gjelder kun for elever med spesialundervisning. Barnet har krav på tilpasset opplæring, men ikke egen assistent. de skal tilrettelegge innen for rammene deres, og ofte har de da ikke nok ressurser til så tett oppfølging. Skylder skolen på ressurser må du henvise til PPT for en vurdering. Hvis de vurderer at barnet behøver assistent for å få utbytte vil de da anbefale det i sakkyndig vurdering. Det kan dermed sikres ressurs. PPT skal ikke ta hensyn til skolens økonomi, men barnets behov. Dette må skolen skrive et vedtak. Når du får et vedtak vil det si at barnet har krav på hjelp og hvilken hjelp det er. får barnet ikke denne eller de skriver noe annet enn PPT har anbefalt kan du klage til statsforvalteren. Anonymkode: d3eee...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #14 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tuuusen takk!! Vi er ikke ferdige hos bup, men det har ikke vært så mye oppfølging etter at diagnosen ble satt. Kun telefonmøte, også etter oppstart på medisiner. Men hun gikk ikke så lenge på de før vi fikk beskjed om å slutte (kanskje 2-3 uker?). Legen fra BUP skulle ringe meg for å diskutere en evt ny runde med medisiner. Fikk ikke tatt telefonen den ene gangen, lege ringte aldri tilbake. Ringte for 3 uker siden og ba lege ta kontakt fordi jeg ikke hører noe. Men ja, det har gått 2 mnd nå siden vi egentlig skulle prates, ikke et pip. Ca 3 mnd siden siste medisinen ble avsluttet. Har ikke gitt opp medisiner helt altså. Situasjonen har snudd så fort nå. Jeg får så utrolig vondt av jenta mi. Hun fikk jo en smakebit av hvordan effekten kan være av medisin sist, og vi (hun og jeg) ville jo egentlig at hun skulle fortsette på den. Var faktisk bup som sa at vi ikke fikk grunnstønad. Takk for veldig nyttig informasjon rundt disse tingene ❤️ Skal absolutt ta kontakt med ppt!! .. Og mase litt mer på bup 🙄 Anonymkode: 25ba3...b12 Du skal ikke mase på BUP. Du skal kreve å få snakke med legen, det har barnet ditt rett på! Legen skal finne riktig medisin til dere og følge opp. Ring dem igjen, si at barnet ditt har fått diagnosen men at legen ikke følger opp medisinering. Si rett ut at barnet ditt sliter og trenger hjelp. Blir helt provosert, jeg! Anonymkode: 4360e...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Burugla63 Skrevet 20. april 2022 #15 Del Skrevet 20. april 2022 Læreren må virkelig kjenne sin plass ! Har denne læreren utdanning innenfor psykiatri siden den uttaler seg om medisiner ? . Selvfølgelig har ungen rett på tilrettelegging . Bare be skolen om søknads skjema til ppt be de skrive under sin del , få med rapport fra skolen , legg ved bekreftelse på diagnosen og fyll ut din del på ppt skjema også sender du det selv i posten . Skolen er så trege på å sende , så utarbeider ppt en sakkyndig rapport å den er skolen pliktig til å følge . Å skolen skal opprette en IOP ! , når det kommer til medisiner så må ungen prøve seg frem på de forskjellige slagene . Så kan du hilse læreren fra meg at den burde finne seg en annen jobb . For sånne mennesker har ingenting i skolen å gjøre . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #16 Del Skrevet 20. april 2022 Om PPT skal inn i denne saken, er det på grunn av at barnet ikke mestrer faglig på trinnets nivå. Det er ikke automatikk i at barn med ADHD skal ha spesialundervisning, assistent eller lignende. Lærer bør ha et møte med BUP og foresatte for å høre deres utredning og tanker for hvordan det kan tilrettelegges. Så kan du be kontaktlærer/skole om en faglig vurdering og om de tenker at eleven bør ha spesialundervisning. Om skolen (de har som regel team på skolen som kan hjelpe kontaktlærer å ta avgjørelse på om elever skal meldes til ulike instanser, eller evt. en avdelingsleder) tenker at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, så sender de henvisning og kartlegging av elevens læringsutbytte til PPT. Da er det PPTs jobb å teste/observere barnet og komme med en sakkyndig vurdering for hvor mange timer barnet trenger eller behov for assistens o.l. PPT må selvsagt skrive denne rapporten basert på elevens behov, og ikke skolens økonomi. Ofte er det dessverre slik at PPT ikke er så glad i å ta saker som allerede har BUP involvert, så det kan være lurt å snakke med BUP om de har noen tanker på om det er spesialundervisning barnet trenger, eller om det holder med tilrettelegging. Lærere skal selvfølgelig ikke blande seg opp i medisiner og slike ting, men det er klart at læreren er en stor del av barnets hverdag, og kanskje ser barnet fra en annen side enn dere gjør hjemme? Lykke til, og håper hverdagen bedrer seg for dere! Anonymkode: 9a064...495 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Del Skrevet 20. april 2022 Burugla63 skrev (2 timer siden): Læreren må virkelig kjenne sin plass ! Har denne læreren utdanning innenfor psykiatri siden den uttaler seg om medisiner ? . Selvfølgelig har ungen rett på tilrettelegging . Bare be skolen om søknads skjema til ppt be de skrive under sin del , få med rapport fra skolen , legg ved bekreftelse på diagnosen og fyll ut din del på ppt skjema også sender du det selv i posten . Skolen er så trege på å sende , så utarbeider ppt en sakkyndig rapport å den er skolen pliktig til å følge . Å skolen skal opprette en IOP ! , når det kommer til medisiner så må ungen prøve seg frem på de forskjellige slagene . Så kan du hilse læreren fra meg at den burde finne seg en annen jobb . For sånne mennesker har ingenting i skolen å gjøre . Du verden, her var det mange bastante meninger uten rot i virkeligheten. IOP utløses ikke av en sakkyndig rapport nødvendigvis, men heller et enkeltvedtak. ADHD fører ikke automatisk til enkeltvedtak. En sakkyndig rapport er full av ting som lærere bør gjøre, ting som læreren allerede vet, men som ikke er gjennomførbart i det virkelige liv pga nedskjæringer i økonomi og total mangel på ressurser. Alle barn har rett til og behov for tilrettelegging, men tilrettelegging er på ingen måte det samme som å ha en ekstra voksen som mange later til å tro. Og sånn helt til slutt, synes du tolker lærerens utsagn i absolutt verste mening. For alt du vet, ble ikke hva denne læreren sa korrekt gjengitt. Anonymkode: 05ed3...b84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg jobber i PPT og kan bekrefte det som allerede er sagt her: ADHD fører ikke automatisk til rett til spesialundervisning med tilhørende enkeltvedtak og IOP. Svært sjeldent får et barn med ADHD anbefalt en til en av PPT. Da er det såfall heftige saker der eleven er til fare for seg selv eller andre. Uten faglige vansker som gjør at eleven må jobbe med andre mål enn klassen er det unntaksvis vi anbefaler spesialundervisning i det hele tatt. Det å utredes av PPT betyr ikke nødvendigvis en anbefaling av timer. Ca halvparten av tilfellene som kommer til PPT blir vurdert som "ikke rett til spesialundervisning", men anbefaling av tiltak innenfor tilpasset opplæring. Vi rådgir skolen og veileder, men det kommer null ekstra ressurser uansett anbefaling. Jeg tenker du gjerne kan henvise til PPT, så kan de vurdere saken og være en støttespiller. Men skriver dette for å dempe forventningene om at det dukker opp en assistent idet PPT kommer inn. Anonymkode: e095e...6da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #19 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg jobber i PPT og kan bekrefte det som allerede er sagt her: ADHD fører ikke automatisk til rett til spesialundervisning med tilhørende enkeltvedtak og IOP. Svært sjeldent får et barn med ADHD anbefalt en til en av PPT. Da er det såfall heftige saker der eleven er til fare for seg selv eller andre. Uten faglige vansker som gjør at eleven må jobbe med andre mål enn klassen er det unntaksvis vi anbefaler spesialundervisning i det hele tatt. Det å utredes av PPT betyr ikke nødvendigvis en anbefaling av timer. Ca halvparten av tilfellene som kommer til PPT blir vurdert som "ikke rett til spesialundervisning", men anbefaling av tiltak innenfor tilpasset opplæring. Vi rådgir skolen og veileder, men det kommer null ekstra ressurser uansett anbefaling. Jeg tenker du gjerne kan henvise til PPT, så kan de vurdere saken og være en støttespiller. Men skriver dette for å dempe forventningene om at det dukker opp en assistent idet PPT kommer inn. Anonymkode: e095e...6da Godt svar! ^^ TS, det skal nok mye til at barnet ditt får 1-1, så det er greit å dempe forventningene. Et av våre barn har vedtak på spesialundervisning, selv om hen gjør det (tildels veldig) bra faglig, men det er andre årsaker til behovet. Men barnet selv (eller klassekameratene) merker nok ikke noe til disse timene, for de går inn under generell styrking av timeantallet i klassen, hvor barnet trenger ekstra støtte i ulike situasjoner i klassen og derfor trenger ekstra voksenressurs litt smurt utover. Det er ikke snakk om å tas ut av klasserommet for noe 1-1-opplegg i x timer i uka. Men en god sakkyndig vurdering gir læreren et godt verktøy til å tilrettelegge innenfor de vanlige rammene. Anonymkode: 8e8e2...c9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #20 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (På 19.4.2022 den 22.54): At barnet må være hyperaktiv for å få grunnstønad fra Nav er utdatert. Med diagnosebekreftelse fra spesialist har man automatisk rett på stønad ved ADHD-diagnose. Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men må det være ADHD med hyperaktivitet? Eller er det "nok" med en ADHD-diagnose uoppmerksom type? Snakket med NAV i dag ang. grunnstønad og hun jeg snakket med sa at det må være dokumentert at det er ADHD med hyperaktivitet for å få grunnstønad? NAV hadde fått erklæring fra legen og de sendte brev tilbake om at i erklæringen så det ut som det kunne søkes om andre stønader, men jeg skjønner ingenting og jeg ble ikke noe klokere av verken å lese på NAV sine sider eller snakke med dama på NAV som ikke klarte å svare på spm mine. Er det grunnstønad og utvidet stønad som nummer 1? Pleiepenger som nummer 2? Omsorgslønn hvis man ikke kan være i jobb for å ta seg av sykt barn som er kronisk syk og trenger tilsyn hele tiden? Anonymkode: 04d90...8c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå