AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #21 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er forskjellen på marin leire og kvikkleire? Finner jo ingenting om det når jeg googler. Vi gravde ikke så mye sltså, bare et skrått terreng. De på oppsiden har jo gravd hele tomta si nylig og bygget nytt hus. Anonymkode: 89d05...3d2 Marin leire er gammel havbunn og avsatt fra breer, kvikkleire er marin leire som har mistet sitt saltinnhold og har blitt kvikk. hvilken by/område er det du holder til? Anonymkode: 4c059...08c
Flintis Skrevet 20. april 2022 #22 Skrevet 20. april 2022 Sånn jeg forstår det er kvikkleire marin leire som har fått saltet som binder leira sammen vasket ut. Da blir den mindre stabil dvs. kvikk og kan skli ut. Dette kan utløses ved nye belastninger husbygging massedeponi, massefjerning. Det er snakk om flere tonn ettersom jeg forstår. 10 gange 10 cm for å prøve vil nok helt sikkert gå bra. Jeg regner med tomta belastes med biltrafikk også. Så spørs det hvor mye den gravingen du har forettatt utgjør i ubalanse og om det er lenge siden så det har satt seg. Men jeg er ingen geolog andre vil kanskje si noe annet og det går jo an å prate med en geolog. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #23 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Marin leire er gammel havbunn og avsatt fra breer, kvikkleire er marin leire som har mistet sitt saltinnhold og har blitt kvikk. hvilken by/område er det du holder til? Anonymkode: 4c059...08c Ok, så all leire stammer egentlig fra det samme men forskjellen er at kvikkleire inneholder lite/ingen salt etter å ha blitt vakset ut gjennom tusener av år. Holder til i Telemark. Anonymkode: 89d05...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #24 Skrevet 20. april 2022 Flintis skrev (52 minutter siden): Sånn jeg forstår det er kvikkleire marin leire som har fått saltet som binder leira sammen vasket ut. Da blir den mindre stabil dvs. kvikk og kan skli ut. Dette kan utløses ved nye belastninger husbygging massedeponi, massefjerning. Det er snakk om flere tonn ettersom jeg forstår. 10 gange 10 cm for å prøve vil nok helt sikkert gå bra. Jeg regner med tomta belastes med biltrafikk også. Så spørs det hvor mye den gravingen du har forettatt utgjør i ubalanse og om det er lenge siden så det har satt seg. Men jeg er ingen geolog andre vil kanskje si noe annet og det går jo an å prate med en geolog. Ok takk for svar. Vi ville kanksje sett sprekker på veiene om det skulle vært ille her? Hvordan ser jeg forskjell på vanlig leire (hvisbdet er en egen leire) og marin leire? Fytti kunne ikke alt bare vært fjell, jord og sand... 😐😐 Anonymkode: 89d05...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #25 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. du må betale. Anonymkode: 308ea...497 Ok. Hvis det koster 30 000 skal jeg gjøre det om noen år. Har litt for dårlig økonomi nå. Anonymkode: 89d05...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #26 Skrevet 20. april 2022 Om den blir flytende når du knar den (uten å tilsette vann), er det kvikkleire. Ta den i en kopp og prøv å rør rundt. Om du kan kna den som en klump er den antakeligvis ikke kvikk. (Dog,«kvikkhet» er jo også en glidende overgang, så den kan være mer eller mindre kvikk.) Men kvikkleirelag kan ligge lokalt, så det kan være det på tomta selv om den klumpen du «tester» er helt fin. Her må du nesten bare stole på at det gjøres tilstrekkelig med undersøkelser ved nybygg/utgravinger. Evt betale for en egen undersøkelse - men hva skal du gjøre med resultatet? Anonymkode: ab08e...5d3
Gjest padawan Skrevet 20. april 2022 #27 Skrevet 20. april 2022 Jeg vet ikke hvor du bor TS men sjekk faresonekartet til NVE. https://www.nve.no/naturfare/utredning-av-naturfare/flom-og-skredfare-i-din-kommune/faresonekart-kommuner/
Ullvott Skrevet 20. april 2022 #28 Skrevet 20. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ok, så all leire stammer egentlig fra det samme men forskjellen er at kvikkleire inneholder lite/ingen salt etter å ha blitt vakset ut gjennom tusener av år. Holder til i Telemark. Anonymkode: 89d05...3d2 Siden du holder til i Telemark: sjekk hvilke kartlegginger som finnes for den kommunen du bor i her: https://www.nve.no/naturfare/utredning-av-naturfare/flom-og-skredfare-i-din-kommune/faresonekart-kommuner/vestfold-og-telemark/ Hvis det er gjort kvikkleirekartlegginger vet du mer. Hvis ikke: gjør som noen har sagt her, legg en bit av leira i en kopp og rør rundt. Den skal bli tyntflytende ganske fort av omrøring. Se f.eks fra ca 50 sekunder ut i denne filmen: Det at du selv har måttet tilsette vann til leira for å få den bløt er vel egentlig en indikasjon på at leira ikke nødvendigvis er kvikk. Endret 20. april 2022 av Ullvott 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #29 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Store deler av Norge er bygget på marin leire. Det er ikke det samme som kvikkleire. Innmari dumt å grave ut uten å få gjort en geoteknisk (ikke geologisk som noen skrev over) undersøkelse, men sannsynligheten for at det har gått galt er ikke stor. Som sagt, store deler av Norge er bygget på marin leire og det går faktisk helt fint. Anonymkode: cac73...bf6 Beklager om jeg skrev feil fagterminologi, på byggesakskontoret hvor jeg jobber kaller vi det geologisk undersøkelse. Anonymkode: 4a1c1...5af
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #30 Skrevet 21. april 2022 Som andre sier kan du sjekke dette på kart. Vi bor under marin grense, hvilket betyr at det er marin leire her. Det er likevel veldig lav sannsynlighet for at det er kvikkleire. Anonymkode: b7685...7b0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #31 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 9.00): Som andre sier kan du sjekke dette på kart. Vi bor under marin grense, hvilket betyr at det er marin leire her. Det er likevel veldig lav sannsynlighet for at det er kvikkleire. Anonymkode: b7685...7b0 Hvorfor er det lav sannsynlighet, trodde det var masse kbikkleire i Norge? Anonymkode: 89d05...3d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå