Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #1 Del Skrevet 16. oktober 2002 Etter flere år med gulvbelegg i leiligheten, har vi bestemt oss for å legge parkett. Problemet er bare at vi ikke finner ut om vi skal velge eik, kirsebær eller lønn. Vi har kombinert stue og kjøkken, og kjøkkeninnredningen er hvit. Veggene skal males i en lys (men ikke hvit) farge. Har dere noen tips til hva slags parkett vi bør velge? Snehvit :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. oktober 2002 #2 Del Skrevet 16. oktober 2002 Dette er jo smak og behag da.. Synes at kirsebær kan bli litt dominerende. I allefall de som er veldig røde og mørke. Eik er et godt valg, men den vanlige "tre-stav"-typen er kanskje litt kjedelig synes jeg.. alle har jo sånn parkett. Det finnes mange typer eik og noen av dem er ganske spennende og spesielle. Eik er i allefall veldig holdbart. Lønn har jeg ikke erfaring med. Jeg siklet lenge på en bjørke-parkett jeg. Sen er ganske lys, men har masse flotte kvister. Dessuten er det nesten like holdbart som eik. Av butikker kan jeg anbefale Interiørland. De har godt utvalg. Maxbo og Byggern her også endel, men mye av det er sånt du finner i "alle" hjem. Styr unna spesialbutikker (som bare selger parkett) hvis du ikke vil bruke FOR mye penger på gulvet. Men ta gjerne en tur innom for å få tips og sånt, for peiling har de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2002 #3 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Når det gjelder valg av parkett synes jeg du skal gå litt etter bruk! Vi har selv lagt kirsebærparkett, og er veldig fornøyd med farge og utseende, men det er en veldig myk tresort som gjør at det fort blir riper og hakk av det minske uhell! Det at parketten er mørk gjør også at støv og skitt synes meget godt!!!! Synes selv at den må støvsuges en gang for dagen for at det ikke sakl se møkkete ut - men så hjelper det jo ikke at vi har katter mye hår og støv!! Neste gang jeg skal legge parkett blir det diamantbjørk, den er lys og lekker med mye liv, samt behandlet slik at treet er hardere! Vanlig bjørkeparkett er ganske myk og vil fort få riper og merker! Eik er en slitesterk og hard tresort, og du kan finne den i flotte varianter dersom du er villig til å betale litt mer for utseendet! Lykke til med valget!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2002 #4 Del Skrevet 18. oktober 2002 Jeg ville valgt oljet eik, utrolig lekkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cobra Skrevet 20. oktober 2002 #5 Del Skrevet 20. oktober 2002 Angående parkett på kjøkken; jeg ville ikke lagt parkett på kjøkkenet. Parketten tåler veldig lite, mister du ned en kasserolle på gulvet blir det fort veldig stygge merker. Vi har lagt kirsebær laminat på kjøkkenet, den tåler mye mer enn parkett. Så slipper vi å være så redd for å miste ned noe eller få riper av stoler og slikt. I stua har vi derimot lagt parkett, men allerede har vi fått stygge riper og hakk i den, etter 4 mnd med bruk. Så legg det i stua, men vær forsiktig med å legge det på kjøkkenet. Et lite råd er at dere legger filt knotter under alle stol, sofa, bordben o.l, så blir det ikke så fort merker ihvertfall. Lykke til med gulv valg. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 20. oktober 2002 #6 Del Skrevet 20. oktober 2002 Enig med sistemann her; vi har lagt parkett som går over nesten hele hovedetasjen vår, vi valgte ask - den er lys og ganske sterk. Men på kjøkken blir det gjerne til at man mister ting i golvet, noe som har forårsaket en del stygge hakker hos oss. Disse er godt synlige og irriterer!!! Vi skal nok slipe ned parketten om et par år, og da håper jeg det blir bedre. I tillegg er kjøkkengolvet mer utsatt for vannsøl enn i f.eks. stua, og hos oss har vi fått ødelagt parketten der hvor det gamle kjøleskapet vårt hadde hatt en lekkasje. Parketten sto som skitupper under der... Nå har vi fått nytt kjøleskap, og skaden under er reparert og viser jo ikke, men likevel - litt synd. Selv om man er forsiktig og prøver å unngå det, har det også lett for å komme fukt ned i mellom stavene på parketten, så skjøtene blir litt mørke. (F.eks. foran oppvaskmaskinen. Noen dråper som blir liggende er nok!) Dette viser nok bedre på et lyst golv enn et mørkt. Jeg hadde nok tenkt meg om to ganger før jeg la parkett på kjøkkenet en gang til, selv om det egentlig er det jeg vil ha. Vi har innredet kjellerstue nettopp, og der valgte vi Merbau parkett, en mørk parkett uten rødtoner. Resultatet ble veldig bra! Når det gjelder støv og skitt, viser det kanskje bedre på mørkt golv, men jammen viser det godt på den lyse askeparketten også! Så jeg tror ikke man skal henge seg altfor mye opp i akkurat det, men heller velge den parketten man liker best. Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 20. oktober 2002 #7 Del Skrevet 20. oktober 2002 Vi har parkett på kjøkkenet, men valgte bevisst en type som ser litt rustikk ut. Denne har vi i stua og på kjøkkenet (det er ikke dør mellom). Vi valgte oljet eik og det er masse riper og hakk, men det ser greit ut. Ettersom parketten er full av kvister og liv er det ikke så farlig med et hakk her og der. Det synes heller ikke så godt som i lakk. Vi har knotter under alle stolbein, i tillegg har vi tepper og løpere der vi går og sitter mest. En parkett som har mye liv og mønster vil ikke se så slitt ut som en ensfarget parkett. Oljede gulv har sine fordeler, men også ulemper. Det kan ikke vaskes noe særlig og oljen reagerer på forskjellige ting som gir permanente flekker (kan pusses bort da..men). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå