Gå til innhold

Dere med barn i barneskole alder - hvor slitne er dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor slitne er dere egentlig i hverdagen, nå som barna har blitt større? Og får dere noe tid for dere selv, eller går all tid med til Familien AS og jobb? 

Jeg har to barn på 7 og 11 år, og jeg hadde trodd at overskuddet skulle vært tilbake nå. Føler jeg har vært sliten hele tiden fra jeg ble mamma for 11 år siden, eller ihvertfall siden jeg ble tobarnsmor. Kommer meg bare ikke ovenpå igjen, selv om barna nå har blitt såpass store også.

Kjenner jeg blir litt frustrert, savner å ha normal energi og ikke bare kjempe meg igjennom hverdagen, som det ofte føles som jeg gjør. Det feiler meg ikke noe fysisk, og mannen tar sin del. 

Mulig jeg bare ikke takler den hektiske hverdagen med jobb og barn hvor alt går i ett? 🤷‍♀️ Jeg synes det blir veldig lite rom for pauser og avslapning, alltid oppgaver som venter. Generelt lite egentid. Dette er forsåvidt greit også, hvis det bare ikke hadde spist opp absolutt all energien min 😩

Hvordan er det for dere andre med barn i samme alder? 

Eventuelt noen råd til hvordan få mer overskudd? 

TS 

Anonymkode: 7a072...696

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noe egen tid på kvelden? Når går barna og legger seg

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det bare trening som hjelper. Og jeg må ut av huset, løpetur eller Sats. Blir så irritabel om jeg ikke får litt space og får ut stresset. 

Anonymkode: 80027...22b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Har du noe egen tid på kvelden? Når går barna og legger seg

Ja, det er stort sett det eneste jeg har 😅🙈 Begge barna har lagt seg innen kl 21.00, og da er det sofa for meg. Men da er jeg såpass sliten (utslitt) at jeg ikke orker noe som helst, annet enn TV/scrolling på mobilen 🤪

Eller, mannen tar de med på ting i helgene av og til, og vi bytter på slik at vi begge får egentid hvis vi ønsker - jeg kan for eks fint stikke ut en kveld og møte en venninne eller noe. Og det er jo hyggelig, men det hjelper ingenting på overskuddet eller følelsen av å være overarbeidet hele tiden 🙁

TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 3 og en på 8, så litt yngre barn. Her går det også i ett! Jeg tror det kommer til å være sånn sikkert de neste 8-9 årene 😅😅🤪🤪

Egentid her starter nesten ikke før kl 21....da må jo matpakke lages, legge frem klær.... 

Det fungerer dårlig å dra ut å trene da. Det føles så seint. Jeg trente mye før, så er i dårlig form kontra tidligere. Trening savner jeg. En gåtur om kvelden blir ikke det samme. 

Anonymkode: 6919c...38b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg er det bare trening som hjelper. Og jeg må ut av huset, løpetur eller Sats. Blir så irritabel om jeg ikke får litt space og får ut stresset. 

Anonymkode: 80027...22b

Jeg lurer litt på dette, om jeg rett og slett bare MÅ begynne å trene fast. Ikke noe jeg er så glad i, men merker jo at det hjelper litt på overskuddet i de korte periodene jeg gjør det innimellom. Det bare er så lite lystbetont for meg 😝

TS 

AnonymBruker
Skrevet

3 og 6 her. Vi er slitne ja, stort sett hele tida. Begge jobber 100 %. Men vi er flinke til å gi hverandre tid til trening etc, det er det beste for avkobling synes vi😊 det gir energi og man føler seg mer kvikk og opplagt. 

Anonymkode: 60caa...f65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en på 3 og en på 8, så litt yngre barn. Her går det også i ett! Jeg tror det kommer til å være sånn sikkert de neste 8-9 årene 😅😅🤪🤪

Egentid her starter nesten ikke før kl 21....da må jo matpakke lages, legge frem klær.... 

Det fungerer dårlig å dra ut å trene da. Det føles så seint. Jeg trente mye før, så er i dårlig form kontra tidligere. Trening savner jeg. En gåtur om kvelden blir ikke det samme. 

Anonymkode: 6919c...38b

Det er det samme her, det er egentlig aldri tid til noe annet enn oppfølging av barn og alt som hører med.... 😛 Har i grunn bare fri når jeg sover. 

Og ja, det skal vel være sånn i mange år til, huff 🙈 Jeg synes det er utrolig vanskelig å finne rom til meg selv, og denne hverdagen sliter meg helt ut. Vanskelig å vite hva man kan gjøre når man først har fått både familie og full jobb + alt som hører med.... 

TS 

• Hjerte 1
Skrevet

Har en på 9 og en på 3...her legger de begge seg 19-20. Det er all alene tid vi får..om vi er heldige... innimellom begynner hun på 3 å være urolig klokken 22 og da er kvelden igang..

Så vi får 2-3 timer alene tid på kvelden...da sitter jeg i sofaen med Netflix og gubben og spiller på pc 😂 det er våres avkopling

Skal si jeg får heller ikke kvelden til å sove da hun på 3 sover urolig...med nattakrekk, vokse smerter og drømmer...så på natten og får jeg kansje 4-5 timer søvn... ikke sammenheng

AnonymBruker
Skrevet

3 og 6 her. Vi er slitne ja, stort sett hele tida. Begge jobber 100 %. Men vi er flinke til å gi hverandre tid til trening etc, det er det beste for avkobling synes vi😊 det gir energi og man føler seg mer kvikk og opplagt. 

Anonymkode: 60caa...f65

Takk for svar, må nok vurdere mer trening ja. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Har en på 9 og en på 3...her legger de begge seg 19-20. Det er all alene tid vi får..om vi er heldige... innimellom begynner hun på 3 å være urolig klokken 22 og da er kvelden igang..

Så vi får 2-3 timer alene tid på kvelden...da sitter jeg i sofaen med Netflix og gubben og spiller på pc 😂 det er våres avkopling

Skal si jeg får heller ikke kvelden til å sove da hun på 3 sover urolig...med nattakrekk, vokse smerter og drømmer...så på natten og får jeg kansje 4-5 timer søvn... ikke sammenheng

Uff, det høres absolutt slitsomt ut, håper nettene snart blir bedre ❤️

Det krever virkelig alt å være foreldre synes jeg, og kjenner absolutt igjen at det kun blir sofatid på kvelden, da er man jo ofte utslitt. 🙈

TS 

Skrevet

Dette var dårlige nyheter...

Hilsen en med en som snart fyller 2 år og en på 4 år

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

Dette var dårlige nyheter...

Hilsen en med en som snart fyller 2 år og en på 4 år

Det er absolutt ikke sikkert at dette er normalen altså, godt mulig jeg er en av få 🙈 

TS 

Skrevet

Jeg støtter tipset om trening. Noe jeg stort sett gjør før barna har lagt seg, evt om morgenen, og i en time i helga. Ellers er det jo mye oppfølging av barn. Men jeg aktiviserer jo ikke barna konstant (de er 10, 8 og 4). Da hadde jeg blitt sprø. Og den eldste kan sykle til noen trening, samkjører med andre osv. Så vi ikke må følge på absolutt alle aktiviteter hver gang. Her er det også stille fra 21, og er i grunnen fornøyd med to timer for meg selv og med mannen før leggetid. 

Jeg føler ikke på det stresset mange snakker om. Men mulig det er fordi jeg tar litt lett på enkelte ting, som at huset ikke trenger å være strøkent til en hver tid, barna klarer å aktivisere seg selv en del og jeg tar ting litt som det kommer og føler ikke på at ting må være «perfekt», pluss barna går ikke på mange aktiviteter hver. Men jeg trenger definitivt litt alenetid. Og nok søvn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er absolutt ikke sikkert at dette er normalen altså, godt mulig jeg er en av få 🙈 

TS 

Det tviler jeg dessverre sterkt på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men en på 7 og 11 kan vel gladelig se litt på skjerm for seg selv før de leger seg? Jeg følte det var MYE mer hektisk før da de var små og helst ville krype under huden på meg. Ja, de legger seg senere, men de er jo mye mindre krevende i våken tilstand enn hva de var før! 

Anonymkode: 34357...fed

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn på 6, 13 og 17 her, fortsatt dønn sliten.... Evig jag av husarbeid, lekser, treninger, kamper, festing og andre bekymringer....

Anonymkode: 8a73d...c89

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Vera Vinge skrev (10 minutter siden):

Jeg støtter tipset om trening. Noe jeg stort sett gjør før barna har lagt seg, evt om morgenen, og i en time i helga. Ellers er det jo mye oppfølging av barn. Men jeg aktiviserer jo ikke barna konstant (de er 10, 8 og 4). Da hadde jeg blitt sprø. Og den eldste kan sykle til noen trening, samkjører med andre osv. Så vi ikke må følge på absolutt alle aktiviteter hver gang. Her er det også stille fra 21, og er i grunnen fornøyd med to timer for meg selv og med mannen før leggetid. 

Jeg føler ikke på det stresset mange snakker om. Men mulig det er fordi jeg tar litt lett på enkelte ting, som at huset ikke trenger å være strøkent til en hver tid, barna klarer å aktivisere seg selv en del og jeg tar ting litt som det kommer og føler ikke på at ting må være «perfekt», pluss barna går ikke på mange aktiviteter hver. Men jeg trenger definitivt litt alenetid. Og nok søvn.

Dette tror jeg er viktig. Sier ikke nødvendigvis at det gjelder deg, TS, men mange foreldre i dag driver med konstant underholdning av barna, leker med dem, kjører dem hit og dit, er med på alle treninger osv. Det trenger man faktisk ikke (i alle fall synes ikke jeg det). Ungene har godt av å finne på ting selv, gå/sykle når de skal noe, og foreldrene trenger ikke være med og se på alle treninger (med mindre de faktisk synes det er gøy, da). Dersom man skal "følge opp" (som er et hedersord blant mange foreldre 😄 ) hele tida, så blir man jo sliten. 

Å være forelder er jo krevende, men noe av det er jo litt hva man gjør det til også. Noen foreldre lager veldig mye jobb for seg selv, og så klager de over hvor slitne de er etterpå. Du kan jo tenke gjennom hvorvidt dette gjelder deg også, TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 10 og er ikke sliten i det hele tatt. Men det hjelper jo ikke deg så mye. 😛 Det er nok mindre slitsomt med ett barn enn to, pluss at det virker som vi har bedre tid i hverdagen. Barnet går på fritidsaktivitet to dager i uka, og vi følger en dag hver, så det er ikke noe stress. Ellers er det bare lekser og middag, og utenom det er han stort sett med venner eller holder på med sitt. Vi har ikke veldig høye krav til hvor strøkent huset skal være da, det hjelper nok også på. ;)

Anonymkode: 43a6e...711

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg har en 9 åring. sjelden sliten,men nå i det siste har jeg vert enormt sliten, sover dårlig og slik

Anonymkode: 342eb...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...