Gå til innhold

Tegn på ADHD/ADD

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi foreldre tror barnet vårt på 11 år kan ha ADHD/ADD. Lærer tror ikke det har det, og PPT mener det ikke har det (etter å ha observert i tre skoletimer).

Jeg lurer likevel fortsatt på å ta dette med fastlege. Grunnen er:

- Barnet gjør mye sluvefeil fordi det ikke leser oppgaver godt nok.

- Misliker sterkt å måtte gjøre aktiviteter det ikke mestrer eller liker. Gir veldig fort opp. Og tror det er verdensmester med en gang det får til noe.

- Får ofte ikke med seg hva som blir sagt.

- Fikler veldig ofte med fingrene og trommer med bena, sitter urolig i stol.

- Har god konsentrasjon på ting som barnet syns er gøy, men faller fort av hvis interessen ikke er der.

- Barnet blir lett distrahert hvis det skjer flere ting samtidig. 

- Er glemsom.

- Snakker mye, og avbryter ofte andre.

- Har problem med å vente på tur. Må alltid veiledes på å huske å ta hensyn til andre, så andre får bestemme også.

- Blir veldig sint hvis ting ikke går som barnet har tenkt det skal gå.

- Har lite orden i tingene sine og etter rydding sklir det ut igjen med en gang. 

- Gjør gjerne stikk motsatt av hva beskjeden er.

- Må få samme beskjed mange ganger før noe skjer.

- Ønsker egentlig å bare gjøre artige ting og blir sint når det får beskjed om å gjøre kjedelige ting.

Det er godt mulig dette er vanlig siden hverken lærer eller PPT mener hun har det (til tross for at det fra skolens side er påpekt glemsomhet, prating, slurving, uorden, avbrytelser).

Er det foreldre her med barn med diagnosen som har det slik? Jeg er ikke ute etter å få en diagnose for gøy, og ikke ute etter å medisinere. Men om barnet har diagnosen kan det jo være at bådet barnet og vi foreldre kan få noe veiledning. 

Anonymkode: f95d3...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken tester har ppt gjort av barnet?

Viser desse testene problemer med konsentrasjonen?

Anonymkode: f1a1f...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvilken tester har ppt gjort av barnet?

Viser desse testene problemer med konsentrasjonen?

Anonymkode: f1a1f...ee5

Ingen tester. Kun observasjon i klassen en halv skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som min sønn om har adhd. Trodde ikke han hadde hyperaktivtet, for alltid sett på han som rolig. Men han er hyperaktiv i tillegg og veldig anspent i alle muskler hele tiden. 

min sønn er 10 og har akkurat fått diagnosen. Mye fordi han sliter sosialt, glemmer og får ikke med seg noe. 

men han er den stille som ikke sier noe omtrent. 

ville gått til fastlegen og snakket med hen så kanskje hen henviser til bup. 

nå har min akkurat begynt på medisiner og han har blitt en ny gutt. 

Anonymkode: ad8a6...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres veldig ut som ADHD, men det er rart PPT ikke ser noen vansker? 

Anonymkode: 2ce74...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det høres veldig ut som ADHD, men det er rart PPT ikke ser noen vansker? 

Anonymkode: 2ce74...a20

På 3 timer? Der barnet er i form eller skjerper seg? Nei, få en ordentlig utredning!

Du er en god forelder!

Hilsen ei som fikk diagnosen som 38åring. 

Anonymkode: b0af1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

PPT kan ikke «bestemme» om barnet har ADHD eller ikke, det er det bare BUP som kan (eller psykiater o.l. om dere går privat). 
Dere må bare presse PPT og fastlege om å henvise til BUP. Stå på, dere kjenner barnet deres best!

Hilsen lærer, som har både barn og ektefelle med ADHD/ADD. 

Anonymkode: 9dd67...f51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle tingene du nevner stemmer med mitt barn som har adhd, i høy grad. Her var dog kontaktlærer enig med meg som mor og ved hjelp av fastlege ble det utredning hos bup uten at ppt var inne i bildet. Hvis du snakker med fastlegen så vil jeg tro dere vil kunne få skjemaer å fylle ut slik at legen lettere kan avgjøre om en diagnose er sannsynlig? 

Har barnet vansker med å henge med på skolen? Så stor oppmerksomhetssvikt og problemer med å konsentrere seg at det gir betydelige problemer i hverdagen? Bup la det frem til meg på den måten, at det er mange som kan slite med mange av disse tingene (glemsomme, distre, vanskelig for å konsentre seg etc) men at de ikke setter en diagnose med mindre det er noe som virkelig lager problemer i hverdagen. 

Anonymkode: 27301...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be om en visk test, eller hva det heter. Deretter, be om utredning.

Jeg har ADHD/ADD selv. Er ikke hyper, men har indre uro. 
Sitter som et barn på stoler, for klarer ikke sitte vanlig. 
Får ikke til å lese med mindre det er helt stille i rommet. Da får jeg ikke med meg innholdet. (Kan ikke høre folk utenfor, klokke som tikker, tørketrommelen osv)

Sliter med å få gjort ting som er kjedlig, fordi jeg ikke vil eller har noe lyst.

Svingninger i humøret.

Fikler med håret, sluttet når jeg fikk diagnosen. Skjønte da hvorfor jeg gjorde det.

Sliter med å holde konsentrasjon og fokus. Med mindre det jeg er veldig inn i det. 
Hater å rydde. 
sliter med å fullføre påbegynte aktiviteter. Hvertfall ryddingen.

Anonymkode: 25bba...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som meg. Bare jeg er voksen da og ikke har diagnosen. Men har aldri sjekket det heller. 

Merkelig at de ikke har tatt noen tester. Og læreren skal ikke diagnostisere, så lærerens mening ville jeg sett helt bort i fra. Å ha observert en halv dag er ikke mye. Er det kun en fra PPT og kontaktlærer som har pratet sammen? Det er vel flere lærere også. Og jeg trodde foreldre ble hørt på i stor grad også. 

Jeg ville tatt det med fastlegen. Det er dumt om disse "plagene"/symptomene på ADHD kan påvirke f.eks barnets læring. Dersom barnet har diagnosen så er det lettere å få riktig oppfølging. 

Anonymkode: f5853...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

PPT kan ikke «bestemme» om barnet har ADHD eller ikke, det er det bare BUP som kan (eller psykiater o.l. om dere går privat). 
Dere må bare presse PPT og fastlege om å henvise til BUP. Stå på, dere kjenner barnet deres best!

Hilsen lærer, som har både barn og ektefelle med ADHD/ADD. 

Anonymkode: 9dd67...f51

Helt enig! Hverken lærer eller PPT kan uttale seg om at barnet har ei diagnose eller ei. 
Jeg har nettopp utredet mitt barn. Ingen lærere har lagt merke til noe, eller uttrykt bekymring. Ppt har aldri vært i bildet. Barnet ble henvist bup grunnet depressive tanker. 
Fikk adhd. 
Fastlege kan henvise, men bup tar ofte ikke inn barn for utredning av adhd uten at ppt har anbefalt dette har jeg lest. 
Men snakk med fastlegen. 
Du kan også be ppt ta noen tester. 

Anonymkode: b4836...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som min 15-åring som nettop har fått diagnosen ADHD uoppmerksom type (ADD).

Han er veldig umoden, glemsom, uoppmerksom, sliter en del med angst/katastrofetanker, and the list goes on.. 

Her var det jeg som mor som ønsket utredning, og også ungdommen selv. Far og lærere tenkte ikke i de baner, men han scorer kjempehøyt på testene fra bup. Var ingen tvil der, og når jeg fortalte læreren om diagnosen sa han at det ville bli enklere for dem å tilrettelegge for gutten, og ikke skrive alt på kontoen over «latskap», men at han faktisk har vansker med å konsentrere seg, komme i gang med og fullføre oppgaver. Det var både godt og vondt å høre.. Tror sønnen min har fått mye pes for å være umotivert, lat, glemsom, bedagelig osv. Men nå får han mer slack fremover.

Vi skal ha ny time med lege i bup nå snart, for å diskutere oppstart med medisin. 

Jeg synes du skal stå på for å få utredning, du kjenner barnet ditt best! Ingen krise å utrede, om så for å utelukke ADHD da 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c40ec...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer litt ann på alder. Er dette en 6 åring, så kan det der være akkurat innenfor det de regner normalen og de tenker da at barnet vil modnes over tid.

Vi hadde utredning av ene barnet vårt når hen var 6 år, og da sa de at hen var akkurat i grenseland og siden hen var så ung så valgte de å ikke sette diagnosen. Konsentrasjon osv bedret seg litt med årene, men hun heller mer mot adhd/add enn normalen. Men likevel ikke så mye at det er nok til en diagnose. Noen barn er rett og slett bare helt på streken når det gjelder den boksen de definerer som normalen.

Dersom barnet er litt eldre, type 6-7 klasse, ville jeg krevd utredning av BUP. Det tar du gjennom fastlegen.

Anonymkode: 80040...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ved adhd skal disse vanskene være betydelige to to arena hjemme, skole eller fritid/sosialt. Betydelig vil si at det skal gå utover fungering. det skal også ha vært utfordringer før skolealder.

Ofte er ikke vanskene like synlige i yngre alder, og noen må gjerne vente noen år. 

Du kan alltid gå til din fastlege og be han henvise til bup. 

Anonymkode: 8d436...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

På 3 timer? Der barnet er i form eller skjerper seg? Nei, få en ordentlig utredning!

Du er en god forelder!

Hilsen ei som fikk diagnosen som 38åring. 

Anonymkode: b0af1...007

Hvordan var det for deg før og etter diagnosen? Tror du ting kunne vært annerledes hvis du hadde fått diagnose som barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Be om en visk test, eller hva det heter. Deretter, be om utredning.

Jeg har ADHD/ADD selv. Er ikke hyper, men har indre uro. 
Sitter som et barn på stoler, for klarer ikke sitte vanlig. 
Får ikke til å lese med mindre det er helt stille i rommet. Da får jeg ikke med meg innholdet. (Kan ikke høre folk utenfor, klokke som tikker, tørketrommelen osv)

Sliter med å få gjort ting som er kjedlig, fordi jeg ikke vil eller har noe lyst.

Svingninger i humøret.

Fikler med håret, sluttet når jeg fikk diagnosen. Skjønte da hvorfor jeg gjorde det.

Sliter med å holde konsentrasjon og fokus. Med mindre det jeg er veldig inn i det. 
Hater å rydde. 
sliter med å fullføre påbegynte aktiviteter. Hvertfall ryddingen.

Anonymkode: 25bba...d67

Får du behandling? Medisiner? Hjelper det?

Anonymkode: 7b251...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...