Gå til innhold

Hvorfor strever folk etter å betale ned huslån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man dør jo stort sett fra det uansett...

Folk betaler ned dyre dommer i lån hver mnd og såvidt klarer seg. Hvorfor det?

Anonymkode: 776e5...2c6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er lurt å ha minst mulig lån når man blir pensjonist? Litt avhengig av størrelsen på pensjonen selvsagt. 

Anonymkode: 12fe9...97b

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å dø med lån, vil bli gjeldfri så fort som mulig for å slippe å betale mer renter enn jeg må, ha mer økonomisk frihet og slippe å være bekymret for renteøkninger.

Anonymkode: c197f...269

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hææ? Fordi man må? Vi betaler ikke inn mer hver mnd utover det. 

Anonymkode: 5f620...0af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg nå i en alder av 37 år har nedbetalt bolig til en verdi av 4 millioner. Nå kan jeg spare og leve livet slik jeg ønsker framover, spennende reiser og ikke minst har jeg mulighet til å hjelpe min sønn ut på boligmarkedet en dag

Anonymkode: 4ec1a...9f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste dør ikke med huslån! Eiendom har jo vost seg å være en svært god investering, og jo større andel jeg eier av huset, jo mer har jeg investert

Anonymkode: 4841c...8ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du dør fra det, men arvingene dine vil arve lånet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi når jeg blir gammel kommer jeg til å bli minstepensjonist og få utbetalt 16.000 kr i mnd. (justert for inflasjon). Da må jeg enten eie hele boligen uten gjeld eller flytte inn i et kott.

Anonymkode: 27592...afc

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler så mye jeg klarer fordi jeg ønsker å kunne ta opp lån den dagen min datter ønsker å kjøpe seg leilighet, slik at jeg kan hjelpe med egenkapital til henne.
Er jo uansett hennes arv jeg betaler ned også.
Betaler ikke så mye at jeg ikke kan leve selv, men betaler ofte ned litt ekstra.

Jeg har selv ikke fått hjelp fra mine foreldre for å kjøpe selv, men vet at det er nærmest umulig å kjøpe noe i dag, og i fremtiden, uten foreldre som hjelper.

Anonymkode: 9075f...d42

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

1) Det er ikke dyrt. Renta har nærmest vært på samme nivå som inflasjonen. Særlig nå. Huslånet er "spist opp" med 6%, samtidig som vi bare har betalt 2% for det. 

2) Er ferdige når vi er 50. Og bor derfra gratis, med unntak av vedlikehold. En stor fordel for vår generasjon, der pensjonsutbetalngene kommer til å være en vits. 

Anonymkode: ea751...992

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste dør ikke med det! 

Fordi vi ikke har noe valg.

fordi vi ønsker å bli ferdig så fort som mulig. 

Fordi bi ønsker å hjelpe barna innpå. 

Anonymkode: ad23e...2bc

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke vanlig å dø med lånet? Mitt lån er nedbetalt når jeg er 55. Da er huset fortsatt relativt nytt-20 år. Forhåpentligvis vil jeg da kunne jobbe redusert, gå av tidlig med pensjon og ha mulighet til å reise og følge opp barnebarn tett. 

Men, jeg stresser heller ikke med å nedbetale mer enn jeg må nå. Betaler kun det faste månedlige trekket.

Anonymkode: cbea9...b3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Fordi jeg ønsker å ha romslig økonomi som pensjonist. 

2. Fordi det kan gi meg muligheten til å jobbe redusert senere i livet om jeg trenger eller ønsker det. 

3. Fordi jeg ser avdrag på lånet som sparing, bolig er et sted jeg plasserer penger, på lik linje med fond og bank. 

4. Fordi lavere lån gir meg ro og frihetsfølelse. 

Anonymkode: f37d5...2af

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever fordi jeg har et veldig stort lån. Mye mer enn 5x inntekt. Ønsker derfor å få lånet ned til en håndterbar størrelse, som gir mer rom til forbruk. (Selv om renten prøver å motarbeide meg nå)

Anonymkode: c7ebf...3b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (34 minutter siden):

Du dør fra det, men arvingene dine vil arve lånet. 

Ingen arver gjeld hvis ikke de absolutt vil.

Anonymkode: 70dff...910

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 30 års nedbetalingstid og betaler ikke mer enn vi må. Sparer heller i fond.

Anonymkode: 70dff...910

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har en moderat til beskjeden inntekt, sett sammenlignet med det mange i arbeid har, men jeg har uføreforsikring i tillegg så jeg klarer meg helt greit. Aldri tomt på konto!

Jeg betaler ned ekstra på boliglånet mitt når jeg kan, fordi jeg ikke ønsker å sitte og betale unødig masse renter. Prøver å minske de så godt jeg kan, i de periodene jeg har råd til det.

Det er særlig ikke noe stas å ha boliglån nå fremover, hvor det blir bare dyrere og dyrere å ha lån pga renteøkningene. Staten fjerner jo også mer og mer av skattefordelene på betalte renter, og nå får vi vel snart ikke tilbake 20% en gang. Det er vel 22% vi har nå, men den har jo sunket jevnt og trutt de siste årene.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Betaler ikke mer en vi må, lånet er betalt innen jeg er 67 (mannen 60). Kan jo hende vi er døde innen da, selv om det kun er 2 stk jeg vet om i familien som har dødd innen de var 60. Resten har blitt mellom 90 og 100 ca. 

Anonymkode: f98c3...086

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

De færreste dør med noe særlig huslån.

Anonymkode: 86137...42c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betaler ikke mer en vi må, lånet er betalt innen jeg er 67 (mannen 60). Kan jo hende vi er døde innen da, selv om det kun er 2 stk jeg vet om i familien som har dødd innen de var 60. Resten har blitt mellom 90 og 100 ca. 

Jeg har bundet renta til 1,86 i ganske mange år fremover, så trenger ikke bekymre meg for økningene der på en god stund. Om de skal øke slik det står i media vil jeg nok tjene endel på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...