AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Barn nr 2 på vei, i uke 34. Hadde en helt fin forrige fødsel, og gruer meg egentlig ikke til denne - bortsett fra hvis seteleie som er min største frykt. Det er vel fremdeles en stund til barnet sannsynligvis fester seg hos meg siden dette er nr 2, så frykten er i utgangspunktet ubegrunnet (bortsett fra at jeg helt klart kjenner mest bevegelse nederst i magen). Får alle som ønsker planlagt keisersnitt ved seteleie dette innvilget? Hvor tidlig skjer typisk et sånt keisersnitt da? Hva skjer hvis man går spontant i fødsel før datoen? Må man forsøke vending før man får planlagt keisersnitt? Tilhører kvinneklinikken i Bergen hvis det har noe å si. Vet de er gode på setefødsler og kanskje enda mer «på» å få gjennomført det vaginalt… Anonymkode: 0086f...4f7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Skrevet 19. april 2022 Min første lå i seteleie og jeg er ganske lav (156) og smal. Jeg måtte gjennom vektestimering av baby, røntgen av mitt bekken og vendingsforsøk før jeg fikk innvilget keisersnitt. De var i tvil selv om bekkenet var for trangt, men da satt jeg foten ned. Jeg hadde vendingsforsøk i slutten av uke 38 og barnet ble forløst noen dager etter, i uke 39. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte legge meg flatt ned og ringe sykehus dersom fødselen satt i gang. Anonymkode: 7b9d9...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #3 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min første lå i seteleie og jeg er ganske lav (156) og smal. Jeg måtte gjennom vektestimering av baby, røntgen av mitt bekken og vendingsforsøk før jeg fikk innvilget keisersnitt. De var i tvil selv om bekkenet var for trangt, men da satt jeg foten ned. Jeg hadde vendingsforsøk i slutten av uke 38 og barnet ble forløst noen dager etter, i uke 39. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte legge meg flatt ned og ringe sykehus dersom fødselen satt i gang. Anonymkode: 7b9d9...b7d Så det er mao ikke rett frem å få innvilget keisersnitt? Selv om man er livredd?😛🫠 Arh det lover dårlig for meg. Jeg er høy og første fødsel gikk «lett». Anonymkode: 0086f...4f7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det er mao ikke rett frem å få innvilget keisersnitt? Selv om man er livredd?😛🫠 Arh det lover dårlig for meg. Jeg er høy og første fødsel gikk «lett». Anonymkode: 0086f...4f7 Det er en del år siden jeg fikk min første så ting kan jo være endret nå. Min og venninners erfaring er likevel at sykehuset aller helst ønsker vaginal fødsel. Men pasientens ønsker og krav teller jo langt mer nå enn for bare 10-15 år siden, så jeg kan ikke forstå at du ikke får keisersnitt dersom du insisterer. Lykke til! Anonymkode: 7b9d9...b7d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Skrevet 19. april 2022 Jeg fikk valget fra det ble oppdaget. Jeg valgte selv å gå gjennom vendingsforsøk, mål av bekken og hyppige vekstestimeringer av babyen før jeg gikk for vaginal fødsel. Jeg kunne når som helst ombestemme meg og gå for keisersnitt i stedet. Jeg var førstegangsfødende, er usikker på om det er annerledes om du har født før. Anonymkode: 0f6fe...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Skrevet 19. april 2022 Du får velge om du vil ta Ks, men du får ikke velge om du vil føde vaginalt 😊 Dvs det er strenge kriterier for å få føde vaginalt. Usikker på om man må på vendingsforsøk nå, tror det er frivillig. Ikke så høy suksessrate har jeg forstått. Anonymkode: f0a8d...471 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #7 Skrevet 19. april 2022 Min snudde seg i uke 36 så det er fortsatt håp. De tvinger deg ikke til vaginal fødsel om du gir ordentlig utrykk for at du er redd. Anonymkode: de8f3...d45 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 Jeg skjønner ikke at folk tør å føde vaginalt med seteleie, er det ikke mye høyere risiko for alvorlig rift? Anonymkode: 18ff4...cf6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du får velge om du vil ta Ks, men du får ikke velge om du vil føde vaginalt 😊 Dvs det er strenge kriterier for å få føde vaginalt. Usikker på om man må på vendingsforsøk nå, tror det er frivillig. Ikke så høy suksessrate har jeg forstått. Anonymkode: f0a8d...471 Dette stemmer ikke. Iallefall ikke i Bergen. Der bestemmer de, ente KS eller ikke. Ferdig snakka liksom. Men Voss er mer ok og lydhør for pasientens ønsker. Anonymkode: 5aff5...856
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette stemmer ikke. Iallefall ikke i Bergen. Der bestemmer de, ente KS eller ikke. Ferdig snakka liksom. Men Voss er mer ok og lydhør for pasientens ønsker. Anonymkode: 5aff5...856 Uæ. Hvis noen andre skal ta den beslutningen basert på min «statistikk» (høyde, str på bekken, tidligere fødsler) er jeg nesten helt sikker på at jeg ikke har sjangs. Anonymkode: 0086f...4f7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner ikke at folk tør å føde vaginalt med seteleie, er det ikke mye høyere risiko for alvorlig rift? Anonymkode: 18ff4...cf6 Jeg er egentlig mest redd for barnet, jeg. Siden de ikke har mulighet til å forløse med feks tang eller vakuum hvis det skulle være behov for å få ut raskt…. Men ja, virker også mye mer smertefullt. Håper virkelig det er mulig å unngå det🥺 Anonymkode: 0086f...4f7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #12 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er egentlig mest redd for barnet, jeg. Siden de ikke har mulighet til å forløse med feks tang eller vakuum hvis det skulle være behov for å få ut raskt…. Men ja, virker også mye mer smertefullt. Håper virkelig det er mulig å unngå det🥺 Anonymkode: 0086f...4f7 Det lå tang klar på fødestuen allerede før jeg kom inn, så joda de kan bruke tang. Jeg valgte å føde vaginalt da jeg alltid har vært redd for ks, her la babyen seg i seteleie et par dager før termin. Helt klart den fineste fødselen min (de er veldig på tilbudssiden på epidural, selv om min ikke virket), og selv om det var veldig vondt akkurat i det babyen var halvveis ute varte jo det i kanskje ti sekunder. Ellers er det som en vanlig fødsel. Jeg måtte forresten sy ett sting, med første vet jeg ikke hvor mye jeg måtte sy men et sting eller to da også tenker jeg. Jeg føder veldig lett. Anonymkode: 8760f...b38 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Uæ. Hvis noen andre skal ta den beslutningen basert på min «statistikk» (høyde, str på bekken, tidligere fødsler) er jeg nesten helt sikker på at jeg ikke har sjangs. Anonymkode: 0086f...4f7 Det er nettopp derfor mange som får nei på KS i Bergen tar turen til Voss for å få KS. Tragisk at det er sånn, men Bergen er super streng på KS. Anonymkode: 5aff5...856
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 Jeg fikk innvilget seteleie ved Haukeland i 2020. De er på at det beste er å føde vaginalt, men var tydelig på at det til syvende og sist var mitt valg. De presiserer veldig at de er veldig gode på setefødsler vaginalt, og jeg kjenner flere som har født babyer i seteleie vaginalt ved Haukeland. Det har gått helt fint. De har lav terskel for å utføre hastesnitt dersom det er lite fremgang i fødsel. Jeg selv valgte keisersnitt. Det føltes som det beste valget for meg. Anonymkode: 58ef8...38f 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 Jeg hadde seteleie på nr 2. Nr 1 og 3 i hodeleie synes sete først var å foretrekke. Anonymkode: 95053...4af
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #16 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er nettopp derfor mange som får nei på KS i Bergen tar turen til Voss for å få KS. Tragisk at det er sånn, men Bergen er super streng på KS. Anonymkode: 5aff5...856 Nei, det er de ikke. Det er noe som henger igjen fra gammelt av, det er IKKE slik på KK nå. Anonymkode: 5deed...dc8
Anonym6789 Skrevet 19. april 2022 #17 Skrevet 19. april 2022 Jeg fikk KS på KK pga for smalt bekken, men valgte å ta det på Voss. Det endte jo opp med at jeg ikke hadde noe valg siden bekkenet var for smalt, men hadde samtale med jordmor på forhånd. Hun sa at man ikke får bestemme selv, men har medbestemmelsesrett. Om KK sier at det går bra så må man jo nesten bare stole på det tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #18 Skrevet 19. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke at folk tør å føde vaginalt med seteleie, er det ikke mye høyere risiko for alvorlig rift? Anonymkode: 18ff4...cf6 Nei, er ingen forskjell når det gjelder rifter, rompa er fremdeles mindre enn hodet selv om den kommer ut først. Risikoen med seteleie er først og fremst at hodet må ut raskt siden kroppen fødes først og navlestrengen kommer i klem. (Man kan absolutt bruke tang, selv om man ikke kan bruke vakuum.) Så den ekstra risikoen er for babyen, mens KS kommer med høyere risiko for mor. Jeg fødte første i seteleie (vaginal fødsel) og har heller erfaringen at alle som vil får innvilget KS (her ville det blitt etter 38 fullgåtte uker), og at for å forsøke vaginal fødsel var det en rekke kriterier som måtte oppfylles: normalt stor baby, stort nok bekken, fødselen startet spontant, god framgang, osv. Lav terskel for å ta hastesnitt i stedet om det f.eks går for tregt. Men om du er tydelig på at du heller vil ta planlagt snitt så vil du få det innvilget. Anonymkode: 35b78...415
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #19 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er egentlig mest redd for barnet, jeg. Siden de ikke har mulighet til å forløse med feks tang eller vakuum hvis det skulle være behov for å få ut raskt…. Men ja, virker også mye mer smertefullt. Håper virkelig det er mulig å unngå det🥺 Anonymkode: 0086f...4f7 De kan bruke tang. Som regel benyttes tang i forbindelse med at hodet skal ut. Jeg tror det var planen under min fødsel, men hodet ble forløst fortere enn de hadde sett for seg. Anonymkode: 0f6fe...eaf
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #20 Skrevet 19. april 2022 Jeg valgte KS fordi jeg var redd for babyens helse ved vaginal setefødsel. Det er jo farligere for baby, mens KS er farligere for meg, og siden det uansett er 50% sjanse for hastekeisersnitt hvis man prøver vaginal fødsel (med da større risiko for baby enn planlagt KS) så ser jeg ikke egentlig poenget med å ta den risikoen. Ja, det går bra for mange, men det er absolutt en del det ikke har gått bra for også. Velger heller babys helse over min. Anonymkode: 0878a...7d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå